Nieuwe HTPC

Started by TornadoGo, February 4, 2015, 15:47:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

TornadoGo

Even dit board nieuw leven inblazen. :pompom: :pompom:

De afgelopen jaren heb ik een Dune mediaspeler gehad, daarvoor een HTPC waar ik altijd ruzie mee had. Gezien de ontwikkeling van software als XBMC/KODI heb ik besloten om weer terug te gaan naar een stille HTPC waar ik dan ook Netflix op kan draaien en af en toe een spelletje op kan spelen via Steam. In eerste instantie wilde ik een Intel NUC aanschaffen maar bij nader inzien was dat niet zo een goed idee ivm het spelen van spelletjes en het gebrek aan upgrade mogelijkheden. Ik heb nu dus de volgende configuratie besteld:


  • Fractal Design Node 304 - Zwarte behuizing
  • MSI B85i Gaming - Moederbord
  • Intel Core i5 4590S
  • MSI GeForce GTX960 Gaming
  • Scythe Mugen 4
  • Logitech K400

SSD, geheugen en een stille voeding heb ik nog liggen. Voor data-opslag beschik ik over een NAS.

De keuze voor de hardware is gebaseerd op geluidsproductie/energieverbruik, prijs/kwaliteitverhouding en toekomstbestendigheid. Bij het kijken van films zou deze set geruisloos moeten zijn, de CPU koeler draait amper, de voeding is fanloos en de fans op de videokaart gaan pas draaien bij >60C. Bij het spelen van een spelletje zal de boel wel wat meer geluid produceren maar dat zal zeker binnen de perken blijven. De videokaart ondersteund hardwarematige H265 decodering. Mijn huidige TV is nog 1024x768 en op die resolutie kan ik prima gamen met deze kaart. Als ik de overstap maak naar Full-HD of 4K koop ik wel een nieuwe videokaart.

Als basis OS zal ik Windows 8.1 draaien met daarop de volgende software:

  • KODI voor het afspelen van Media
  • Netflix
  • Steam (big picture)
  • Anthem ARC
  • Software voor mijn Hypex PSC2.700 versterker (hiermee kan ik volume regelen, presets kiezen en het geheel inregelen)

Is er nog software die, naar jullie mening, onmisbaar is op een HTPC?

Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

TopGun2010

Mooi apparaat! Ziet er prima uit. Wellicht dual setup met OpenElec. Maar jouw Windows configuratie kan eigenlijk alles aan. Zelf werk ik met Openelec omdat dit zo lekker loopt en zeer snel is. Voor Netflix heb ik een Apple TV3.
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

mijkie

zou zeker Jriver eens testen !!
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Toni71

Ik werk met Kodi en Sharky codecs.
Al wel een aantal jaar. Werkt prima.

thebest106

Heb zelf ook een htpc gebouwd in de Node304, en deze is op de luisterpositie zelf bij 100% belasting geruisloos.

In mijn htpc zit een amd A10-5800K die door zijn tdp van 100watt redelijk wat warmte produceert maar de airflow van de case krijgt dit prima verwerkt op 50% van de fan-speed.
Dus de geluidsproductie van jouw htpc zal gelijk zijn aan het geluid van de GPU-fan.

Ik kan je aanbevelen om eens te kijken naar SVP (smoothvideoproject) als je het maximale op beeldkwaliteitsniveau wilt behalen



John Wx

Ziet er mooi uit

Heb zelf een INTEL NUC, bent alleen beperkt met eventuele toevoegingen zoals videokaart

Maar met 8Gb intern en videokaart op 1Gb perfect

Wel toevoegen ik luister stereo  ;)
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

donaldk

Voor netflix zou ik een software aanraden om ook in de us versie te kunnen kijken, mediahint dat is een browser plugin heb ik vorige week gedownload op basis van een artikel over essentiele plugins, zou specifiek voor netflix goed werken, anders iphiderpro of vergelijkbaar.

TornadoGo

Dank voor alle tips! Ik ga komend weekend even testen.

Tot zover dik tevreden met de HTPC, hij speelt alles (behalve Advanced Warfare, daar krijg ik steeds een foutmelding bij opstarten). Ook bij het spelen van spelletjes gaat de ventilator van de videokaart niet draaien. Ik heb er ook een XBox One controller bij gekocht.

Kodi werkt ook prima, een film (full BR rip) start vrijwel instant en dat is een heel verschil met de Dune. Ook de verschillende plugins zijn erg handig, vooral voor de kinderen die nu vrijwel alle bekende TV series en Disneyfilms met een druk op de knop beschikbaar hebben. Daarnaast gebruik ik ook de Soundcloud plugin erg vaak.
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX