Rekening/boete van KPN van 600 euro wegens beeindigen contract.

Started by jeepee, January 28, 2015, 14:45:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jeepee

Ik had al sinds 1996 telefonie van KPN en sinds (ongeveer) 2001 ADSL van Planet (is/was van KPN)
Ik had deze abonnementen als business gebruiker.
Nu ging ik ongeveer anderhalf jaar of zo geleden in op voorstel van KPN om over te gaan op Internet + Bellen.
Nu gaat het erom: is dit nu te zien als een nieuw abonnement of een wijziging van het lopende abbonement.
Omdat ik drie kwart jaar geleden ben overgestapt op Ziggo wil KPN nu 600 euro van mij wegens contractbreuk.
(ze nemen dus looptijd 2 jaar ipv 1 omdat het een zakelijk abonnement betreft)
Iemand een idee of ik staande kan houden bij de kantonrechter dat ik gewoon sinds 2001 een abonnement heb lopen en dat opzegging dus elk moment kan?



Raphie

Volgens kpn ga je een nieuwe overeenkomst aan, of dit billijk is zal de rechter denk ik idd moeten uitmaken
JBL PRX Power!

jeepee

Ja zo kan je dat zien. je zou het ook kunnen zien als een wijziging van de overeenkomst.
Als de rechter het met KPN eens is kost het geheel mij 600 plus 300 proceskosten = 900 euro.
Ik wil graag horen van mensen die eerder een zaak hebben gehad met KPN.
Of het billijk is: lijkt mij niet, ik loop niet weg met een nieuwe mooie I-phone of iets dergelijks.
Maar ja wat vind die rechter?

Raphie

Denk dat hij 2 vragen heeft
1. Is er communicatie geweest over de voorwaarden van de wijziging
2. Heb je je binnen de termijn herroepen

Als 1 ja is en 2 nee, zal het volgens de rechter gewoon aanvaarding zijn? Dus je eigen nataligheid om daar niet op te reageren?
JBL PRX Power!

Nahpets

Quote from: jeepee on January 28, 2015, 14:45:21
Nu ging ik ongeveer anderhalf jaar of zo geleden in op voorstel van KPN om over te gaan op Internet + Bellen.

Is daar een contract van?

Aangezien het een zakelijke verbintenis betreft zal de rechter in ieder geval minder snel jouw kant kiezen (dan bij een consumenten verbintenis).
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

jeepee

Quote from: Nahpets on January 28, 2015, 15:07:41
Is daar een contract van?

Aangezien het een zakelijke verbintenis betreft zal de rechter in ieder geval minder snel jouw kant kiezen (dan bij een consumenten verbintenis).

Dat weet ik niet eens meer. Wellicht is het zuiver telefonisch tot stand gekomen.
Enerzijds denk ik dan: laat ik maar dokken om van het gezeik af te zijn. Anderzijds vind ik het eigenlijk tamelijk absurd aangezien ik zeer lang een goede klant ben geweest. In die periode van 2001- 2013 heb ik een keer een nieuw modem gehad. Verder altijd premium betaald.

Nahpets

En er een telefoontje aan wagen om het contract op te vragen?
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Pjotr27

Typisch KPN, ook zakelijk mobiel moet je ontzettend goed uitkijken.... ipv 1 maand 3 maanden opzegtermijn en dan geven ze je nummer ook pas vrij als je in de laatste maand zit... voor mij nooit meer KPN....

Ik vrees dat je beter maar kunt dokken, ze zijn niet echt schappelijk met dit soort dingen en stappen gewoon naar incasso / deurwaarder etc....
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

abbcdcg

Quote from: Pjotr27 on January 28, 2015, 15:59:14
Typisch KPN, ook zakelijk mobiel moet je ontzettend goed uitkijken.... ipv 1 maand 3 maanden opzegtermijn en dan geven ze je nummer ook pas vrij als je in de laatste maand zit... voor mij nooit meer KPN....

Ik vrees dat je beter maar kunt dokken, ze zijn niet echt schappelijk met dit soort dingen en stappen gewoon naar incasso / deurwaarder etc....

Onzin (imo). Je hebt een ZAKELIJKE overeenkomst, geen particuliere. Daar gelden andere regels voor, en ja, je moet ze lezen.....
(ik heb geen KPN aandelen en ben er ook geen fan van, dat terzijde)

Kjelt

Zoals je het kunt bekijken (zeg niet dat het zo is of dat de rechter het zo ziet):
Planet is net als XS4all welliswaar eigendom van KPN (aandelen) maar het is een andere zakelijke entiteit (bv/nv) en dus zelf geen KPN.
Dus je bent van bellen bij KPN en internet via ander bedrijf van contract gewijzigd naar bellen+internet van KPN. Op het moment van overzetten ben je dus een nieuw contract aangegaan met KPN en gelden de voorwaarden van dat contract. Als daar in staat dat je twee jaar moet blijven afnemen is dat gewoon geldig.
Dat staat volledig los van je vorige (alleen bellen) contract met KPN.

jeepee

Quote from: Kjelt on January 28, 2015, 16:13:43
Zoals je het kunt bekijken (zeg niet dat het zo is of dat de rechter het zo ziet):
Planet is net als XS4all welliswaar eigendom van KPN (aandelen) maar het is een andere zakelijke entiteit (bv/nv) en dus zelf geen KPN.
Dus je bent van bellen bij KPN en internet via ander bedrijf van contract gewijzigd naar bellen+internet van KPN. Op het moment van overzetten ben je dus een nieuw contract aangegaan met KPN en gelden de voorwaarden van dat contract. Als daar in staat dat je twee jaar moet blijven afnemen is dat gewoon geldig.
Dat staat volledig los van je vorige (alleen bellen) contract met KPN.

Ja daar zit wat in. Ik vereenzelvig Planet met KPN maar misschien mag je dat niet doen.
Bij opzegging, hetgeen door Ziggo is gebeurd, heb ik nooit een duidelijk afrekening gekregen.
In de zin dat mij duidelijk werd hoeveel maanden ze me nu als boete oplegden.

Toen ik overstapte op Ziggo was ik in de veronderstelling dat ik al reeds meer dan een jaar dat nieuwe KPN abo had en dus er geen sprake was van contractbreuk omdat alle abo's na een jaar opzegbaar zijn. Even vergeten dat het een zakelijk abonnement was.

De manier waarop KPN de zaak behandelt is voor mij in ieder geval een reden om de rest van mijn leven nooit meer klant te worden bij dit oude staatsbedrijf. Men is onbeschoft en doet niets om iets te schikken. Terwijl ik toch klant was vanaf 1996 (telefonie) en 2001 ADSL.
Maar ja naar een kantonrechter?



chansig

Dus omdat jij ietwat slordig bent geweest (misschien je je afrekennota ook wel kwijt geraakt) moet de KPN coulance tonen omdat je al heel lang lid bent ?

Dat ze netjes moeten reageren lijkt me duidelijk.

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Raphie

Wat valt er uberhaupt te schikken, what's in it voor KPN? Niks toch? Zijn jou toch al kwijt als klant. Ik weet 100% zeker dat je een geautomatiseerde brief en email hebt gekregen. Dat je daar niks mee gedaan hebt is niet hun probleem.
JBL PRX Power!

jeepee

Quote from: Raphie on January 29, 2015, 08:29:51
Wat valt er uberhaupt te schikken, what's in it voor KPN? Niks toch? Zijn jou toch al kwijt als klant. Ik weet 100% zeker dat je een geautomatiseerde brief en email hebt gekregen. Dat je daar niks mee gedaan hebt is niet hun probleem.

Knap dat jij weet dat ze een geautomatiseerde mail en brief hebben gestuurd. Nou er gaat in die automatiseringssystemen behoorlijk vaak iets fout. Ik heb nooit een precieze afrekening gezien. Misschien komt dat omdat opzegging door Ziggo geschiedde? Ik weet het niet. Maar gezien veel reacties maak ik er wel uit op dat de kantonrechter ook niet snel geneigd is mijn positie te begrijpen.

Klant kwijt en dan maakt het niets meer uit?
Dat is echt domme kortzichtigheid. Ik kan later toch weer terug gaan als Ziggo niet zou bevallen. Je moet juist goed met mensen omgaan, dat kweekt goodwill.

Raphie

JeePee, waar vraag je nu om, risico analyse of begrip?
We vinden het allemaal kudt voor je, maar dat gaat de realiteit niet veranderen.
JBL PRX Power!

Hanky Panky

De zakelijke ervaring is: kijken naar wat je tekent. Gemakzucht komt je zakelijk duur te staan want je kunt je nergens achter verschuilen tenzij er echt hele rare zaken gebeuren.

Quote from: jeepee on January 29, 2015, 14:38:19
Knap dat jij weet dat ze een geautomatiseerde mail en brief hebben gestuurd. Nou er gaat in die automatiseringssystemen behoorlijk vaak iets fout. Ik heb nooit een precieze afrekening gezien. Misschien komt dat omdat opzegging door Ziggo geschiedde? Ik weet het niet. Maar gezien veel reacties maak ik er wel uit op dat de kantonrechter ook niet snel geneigd is mijn positie te begrijpen.

Klant kwijt en dan maakt het niets meer uit?
Dat is echt domme kortzichtigheid. Ik kan later toch weer terug gaan als Ziggo niet zou bevallen. Je moet juist goed met mensen omgaan, dat kweekt goodwill.

Ik denk niet dat KPN Zakelijk wakker ligt van jouw paar tientjes per maand. Zou jij ook niet moeten doen denk ik want je bereikt er verder weinig mee. Hooguit even je frust eruit gooien.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

jeepee

Quote from: Hanky Panky on January 29, 2015, 16:36:19
De zakelijke ervaring is: kijken naar wat je tekent. Gemakzucht komt je zakelijk duur te staan want je kunt je nergens achter verschuilen tenzij er echt hele rare zaken gebeuren.


Ik denk niet dat KPN Zakelijk wakker ligt van jouw paar tientjes per maand. Zou jij ook niet moeten doen denk ik want je bereikt er verder weinig mee. Hooguit even je frust eruit gooien.

Ja beter opletten is idd sowieso het beste.
Ik wist niet eens meer dat het een zakelijk abonnement was.
Nee KPN ligt natuurlijk nergers wakker van.
Maar een fatsoenlijke afrekening, in de zin dat ik precies weet hoeveel maanden ik nu moet betalen vanwege 'contractsbreuk' heb ik nooit gehad. Daar heb ik ook over gebeld en toen mailde de vrouw me een drie regeling copietje waarop eind bedrag stond zonder  verdere onderbouwing.
Ik zal wel gaan betalen want dat een bedrijf op zo'n manier info verstrekt zal de kantonrechter wel niet intereseren.
In ieder geval dank voor alle reacties, feit dat iedereen stelt: krabbel gezet dus pech, overtuigd me dan wel dat de kantonrechter op gelijke wijze zal redeneren. Die heeft ook geen tijd en moet productie maken.

Raphie

Heeft niks met tijd of productie te maken, komt het op de rol mag jij echt wel je zegje doen, maar ook van de rechter zal je een reprimande krijgen over nalatigheid.
JBL PRX Power!

jeepee

Quote from: Raphie on January 30, 2015, 12:24:43
Heeft niks met tijd of productie te maken, komt het op de rol mag jij echt wel je zegje doen, maar ook van de rechter zal je een reprimande krijgen over nalatigheid.

En nalatigheid mbt KPN die mij geen echte afrekening verschaft. Mij is niet eens duidelijk hoeveel maanden ik nu boete betaal.
Dat is toch raar. Ook toen ik er over belde kreeg ik dat niet.
Maar goed dat soort dingen vinden mensen kennelijk niet raar.
Denk je nu echt dat die grote bedrijven zo zorgvuldig handelen?

Jinsu

Heb je ooit de algemene voorwaarden ter hand gesteld gekregen, is de moeite waard om het te proberen B2B of niet ;) .
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

MechanicalAnimal

Quote from: jeepee on January 28, 2015, 14:45:21
Ik had al sinds 1996 telefonie van KPN en sinds (ongeveer) 2001 ADSL van Planet (is/was van KPN)

even buiten de discussie om of je zoiets kan, wil en zou moeten aanvechten denk ik dat je gewoon pech hebt en dat die 600 euro terecht is op basis van je contract.

that being said........ikzelf zou de stoute schoenen aantrekken en contact zoeken met KPN en de zaak uitleggen en aangeven dat je al zolang kklant bent maar vanwege reden X bent overgestapt en deze naheffing totaal onverwacht aantrof.

Allicht dat ze je coulance kunnen aanbieden, ik neem aan dat ze je ook graag weer eens terug willen als blijkt dat ze in de toekomst een beter pakket bieden dan dat waar je nu naar bent overgestapt.

Wie weet kun je wat handelen met ze, zou me niks verbazen.
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

jeepee

Ik heb nog eens even gekeken, maar ik krijg gewoon een afrekening van KPN: bijna 600 euro wegen opzegging contract.
Nergens staat iets over: zoveel maanden was u nog verplicht te betalen.
Het is toch van de gekken dat ze dat niet specificeren. Daar wordt ik zo boos om.
En daar heb ik ook over gebeld. En dan mailen ze weer het eind bedrag en niets wordt duidelijk.
Echt van de gekke.

HermanW.

Ik zou in elk geval vragen of ze de hoogte van het bedrag schriftelijk kunnen onderbouwen.

SpeedyAndré

De hoogte zal toch x maal het maandbedrag zijn dat Kpn nog te goed had?
Stel het is een kleine €60 per maand en dat 10 maanden lang ...
Je hoeft alleen maar de aanvangsdatum van het Kpn pakket op te zoeken.
Een particulier heeft online toegang tot 'mijn Kpn' waar je het contract kan inzien, is dat bij zakelijke klanten niet eender?

André  8)
Northstar Extremo Monster Sigma 2K Xtc + NBS powercords Sphinx PJ8 Straightwire Virtuoso 2x Aragon Palladium Infinity Renaissance 90 Soundaware D100
Onkyo Tx-RZ3100, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp203 + Bdp83, Shield 4K, Toshiba HD-XE1 PS3, PS4 Pro, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil Panasonic MDC07H3E5 warmtepomp

koen1985

Er zullen toch wel algemene voorwaarden zijn waar je deze boeteregeling terug moet kunnen vinden . Je zou ook kunnen kijken of je het contract overhevelt naar prive voor de resterende looptijd onder het mom van ben gestopt met zakelijke activiteiten. Het is wel slecht dat er niet te kennen is gegeven dat er een lopend contract wordt opgezegd , en dat hier een boete tegenover staat . Zodra ze 1 euro kunnen verdienen bellen ze je plat . Dan ga je er vanuit dat ze hier ook wel even een belletje aan kunnen wagen.
2 boxen met wat kabeltjes en zo een ding met een volumeknop . Beetje prik en knallen maar . Hoog eind