overgang traditionele audioset naar HeadFi; kooptips?

Started by angelus1969, January 25, 2015, 11:25:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

angelus1969

Hallo,

Na de nodige jaren eigenlijk uitsluitend naar een 'traditionele' setup geluisterd te hebben (wel in het grijze verleden zeer tevreden gebruik gemaakt van een AKG uit het hogere segment) wil ik nu volledig over op HeadFi. Budget voor hoofdtelefoon en -versterker is tussen de 650 en 800. Ik heb al gekeken naar MrSpeakers, HifiMan, wederom AKG en Schiit en iFi als versterker. Maar nu duizelt het nogal en ik ben er ook niet echt in thuis. Mijn muzieksmaak is nogal divers dus het moet wel een 'alleskunner' zijn. Qua bas heb ik liever een minder diepgaand laag, maar wel strak dan een zeer diepgaand laag dat totaal vervormd. Nog mooier is natuurlijk beide, maar dat zal in dit budget lastig worden. Daarnaast prefereer ik muzikaliteit boven analytisch/supercorrect gedrag. Tips? Adviezen? Misschien iets moois te koop??

Alvast bedankt!

Angelo
MPD  -> Asus Xonar Essence STX II -> van den Hul DigiCoupler -> Pioneer U-05S gebalanceerde hoofdtelefoon-/voorversterker -> HiFiMan HE560 [gebalanceerd]

chansig

Tsja....ik ben zelf ook net bezig en ben begonnen met een Sennheiser HD 650 om vervolgens de overstap te maken naar de HD800 ook van Sennheiser. Aangezien mijn potje gevuld was ook een Audeze LCD 2 en een Beyerdynamic T1 gekocht. De Sennheiser en de Audeze zijn beide open en de Audeze is een magnostaat. De Beyer is een gesloten koptelefoon.

Na wat wikken en wegen gekozen voor de Audeze. Klinkt frisser tov van de Sennheiser. De Beyerdynamic is niet mijn cup of tea. Mooie koptelefoon maar te donker voor mijn smaak. Anderen lopen er helemaal mee weg. Dus ook hier is smaak een gegeven waar de ander je weinig over kan vertellen.

Mijn Beyerdynamic T1 staat nog te koop. Ga wat googelen. De Sennheiser, Audeze en Beyer zijn topmodellen in deze prijsklasse. Genoeg reviews over te vinden.

Mijn Beyer mag je ook proberen (kost je dan alleen verzendkosten)...of je komt even mijn kant op om een indruk te krijgen en een vergelijk te maken tussen de Audeze en de Beyerdynamic.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

angelus1969

Quote from: chansig on January 25, 2015, 11:37:02
Tsja....ik ben zelf ook net bezig en ben begonnen met een Sennheiser HD 650 om vervolgens de overstap te maken naar de HD800 ook van Sennheiser. Aangezien mijn potje gevuld was ook een Audeze LCD 2 en een Beyerdynamic T1 gekocht. De Sennheiser en de Audeze zijn beide open en de Audeze is een magnostaat. De Beyer is een gesloten koptelefoon.

Na wat wikken en wegen gekozen voor de Audeze. Klinkt frisser tov van de Sennheiser. De Beyerdynamic is niet mijn cup of tea. Mooie koptelefoon maar te donker voor mijn smaak. Anderen lopen er helemaal mee weg. Dus ook hier is smaak een gegeven waar de ander je weinig over kan vertellen.

Mijn Beyerdynamic T1 staat nog te koop. Ga wat googelen. De Sennheiser, Audeze en Beyer zijn topmodellen in deze prijsklasse. Genoeg reviews over te vinden.

Mijn Beyer mag je ook proberen (kost je dan alleen verzendkosten)...of je komt even mijn kant op om een indruk te krijgen en een vergelijk te maken tussen de Audeze en de Beyerdynamic.

Gr Hans

Bedankt voor de uitgebreide reply. Gezocht (niet gegoogled, maar geduckduckgo'd ;) ) al sinds een geruime tijd, daarom waarschijnlijk het duizelende gevoel :D Open vs. gesloten. Dynamisch vs. Electrostatisch vs. Magnaplanar. En ga zo maar verder. En dan nog eens de 'juiste' combinatie met versterker vinden......

Jouw kandidaten heb ik natuurlijk ook wel gevonden in mijn zoektocht, maar gezien mijn budget niet echt haalbaar, zelfs niet 2e hands. Zoals aangegeven is dat 650-800 euro, maar dat is dan wel voor hoofdtelefoon en versterker samen! En een Audeze of Beyer verdient (verlangt?) dan natuurlijk ook gelijk wel een goede versterker.

Angelo
MPD  -> Asus Xonar Essence STX II -> van den Hul DigiCoupler -> Pioneer U-05S gebalanceerde hoofdtelefoon-/voorversterker -> HiFiMan HE560 [gebalanceerd]

chansig

Beyerdynamic T1 (heb ik dus staan) en een FIIO Mont Blanc (ik heb deze vergeleken met een Beyerdynamic A20 de FIIO is een goed ding)...dan heb je nog een heel klein beetje geld over.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Roeland

Hoe luister je muziek?

Via PC of een andere bron?

Is best wel van belang of je ook een dac/versterker nodig hebt

angelus1969

Quote from: Roeland on January 25, 2015, 15:47:27
Hoe luister je muziek?

Via PC of een andere bron?

Is best wel van belang of je ook een dac/versterker nodig hebt

De (enige) bron is een Intel NUC met Daphile en een Peachtree Audio DAC-ITx. Dus de versterker is wel nodig, maar hoeft zelf geen DAC te bevatten.

Angelo
MPD  -> Asus Xonar Essence STX II -> van den Hul DigiCoupler -> Pioneer U-05S gebalanceerde hoofdtelefoon-/voorversterker -> HiFiMan HE560 [gebalanceerd]

Roeland

Das een leuke DAC

Budget gewijs zit je best moeilijk   :dozingoff:
Toch kun je hele leuke dingen doen.

Hans heeft echt de top in huis gehad enige wat ik daarboven prefereerde is Stax
De T1 heeft dan mijn persoonlijke voorkeur. Doet heel veel genres goed.
Ik heb vele sennheisers gehad en uiteindelijk vond ik deze wat te spectaculair (595 600 en 650)
De 800 een stuk neutraler en een mooi ruimtelijk.
Hierop volgend een denon AHD2000 (bass heavy)
Daarna ben ik overgegaan op beyerdynamic
Eerst de DT 770 250ohm kot daarop de DT 990
Daarna de DT 880 600ohm deze beviel mij het beste
Voor mobiel heb ik een DT 1350 pro gekocht.
Nu heb ik een T1 en die is idd meer bass heavy dan de 880

Zit nog te twijfelen of ik de DT 880 600ohm zal verkopen. Bij deze heb je wel een goede amp nodig.

Ik heb nog een meier audio corda aria liggen.
Zeer neutraal, maar via usb dac miste ik net dat beetje extra vermogen voor de 880 600 ohm

Stuur maar een pm als je interesse hebt beide en samen liggen binnen je budget.

chansig

Soms gaat het snel....de T1 is een uur geleden opgehaald. :D

Een hifiman H500 heb ik ook heel kort gehoord...ook een mooie koptelefoon. Zit volgens mij qua klank in de buurt van de Audeze.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

angelus1969

Quote from: Roeland on January 25, 2015, 16:21:32
Das een leuke DAC

Budget gewijs zit je best moeilijk   :dozingoff:
Toch kun je hele leuke dingen doen.

Hans heeft echt de top in huis gehad enige wat ik daarboven prefereerde is Stax
De T1 heeft dan mijn persoonlijke voorkeur. Doet heel veel genres goed.
Ik heb vele sennheisers gehad en uiteindelijk vond ik deze wat te spectaculair (595 600 en 650)
De 800 een stuk neutraler en een mooi ruimtelijk.
Hierop volgend een denon AHD2000 (bass heavy)
Daarna ben ik overgegaan op beyerdynamic
Eerst de DT 770 250ohm kot daarop de DT 990
Daarna de DT 880 600ohm deze beviel mij het beste
Voor mobiel heb ik een DT 1350 pro gekocht.
Nu heb ik een T1 en die is idd meer bass heavy dan de 880

Zit nog te twijfelen of ik de DT 880 600ohm zal verkopen. Bij deze heb je wel een goede amp nodig.

Ik heb nog een meier audio corda aria liggen.
Zeer neutraal, maar via usb dac miste ik net dat beetje extra vermogen voor de 880 600 ohm

Stuur maar een pm als je interesse hebt beide en samen liggen binnen je budget.

Dank je, ik zal eerst eens wat onderzoek naar die twee doen...

Angelo
MPD  -> Asus Xonar Essence STX II -> van den Hul DigiCoupler -> Pioneer U-05S gebalanceerde hoofdtelefoon-/voorversterker -> HiFiMan HE560 [gebalanceerd]

angelus1969

Quote from: chansig on January 25, 2015, 16:23:43
Soms gaat het snel....de T1 is een uur geleden opgehaald. :D

Da's inderdaad snel, ik was nog wat informatie erover aan het verzamelen :)


QuoteEen hifiman H500 heb ik ook heel kort gehoord...ook een mooie koptelefoon. Zit volgens mij qua klank in de buurt van de Audeze.

Hifiman is ook wel eentje die op mijn lijstje staat. De 500 is nu goedkoper te krijgen omdat intussen de 560 uit is. Dilemma is dan natuurlijk OF de 500 OF de nieuwere 400i die over het algemeen zeer goede recensies krijgt.....

Angelo
MPD  -> Asus Xonar Essence STX II -> van den Hul DigiCoupler -> Pioneer U-05S gebalanceerde hoofdtelefoon-/voorversterker -> HiFiMan HE560 [gebalanceerd]

KayaRahnee

Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

chansig

Quote from: angelus1969 on January 25, 2015, 16:49:57
Da's inderdaad snel, ik was nog wat informatie erover aan het verzamelen :)


Hifiman is ook wel eentje die op mijn lijstje staat. De 500 is nu goedkoper te krijgen omdat intussen de 560 uit is. Dilemma is dan natuurlijk OF de 500 OF de nieuwere 400i die over het algemeen zeer goede recensies krijgt.....

Angelo

Hij stond al een week of twee te koop...vanochtend iemand uit de buurt die hem wel wilde kopen.

Zojuist weer een koop gedaan....een Audeze LCD 3... :pompom: :pompom: :pompom: :pompom:

Een van een half jaar oud. Volgens mij ben ik dan wel klaar.

Ik zou overigens de FIIO mont Blanc serieus overwegen als amp. Is een prima ding voor erg weinig geld. Houd je 670 over voor een mooie koptelefoon 2e hands of nieuw. Op mijn Audeze hoorde ik geen/mogelijk een ietsiepietsie verschil tussen de FIIO en de Beyerdynamic. Dat verschil werd mogelijk veroorzaakt door de audiofiele gedachte dat de Beyer beter moest klinken omdat die duurder is.

Gr Hans

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

angelus1969

#12
Quote from: KayaRahnee on January 25, 2015, 16:56:30
Mooi binnen je budget:
https://www.lehmannaudio.com/headphone-amplifiers/home/rhinelander.html
https://mrspeakers.com/mrspeakers-alpha-dog-headphones/

Bedankt, maar volgens mij ga ik er dan toch wel overheen. De Lehmann had ik al gezien, maar die is 370 euro en de Alpha Dog is 600 als ik me niet vergis?!

Angelo
MPD  -> Asus Xonar Essence STX II -> van den Hul DigiCoupler -> Pioneer U-05S gebalanceerde hoofdtelefoon-/voorversterker -> HiFiMan HE560 [gebalanceerd]

chansig

Die FIIO kan je overigens een jaar lang gebruiken en dan weer terugsturen en dan krijg je je geld ook nog terug.

Wel in nieuwstaat en incl de doos en alle toebehoren. Dus goed opbergen.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

angelus1969

Quote from: chansig on January 25, 2015, 17:05:39
Hij stond al een week of twee te koop...vanochtend iemand uit de buurt die hem wel wilde kopen.

Zojuist weer een koop gedaan....een Audeze LCD 3... :pompom: :pompom: :pompom: :pompom:

Een van een half jaar oud. Volgens mij ben ik dan wel klaar.

Ik zou overigens de FIIO mont Blanc serieus overwegen als amp. Is een prima ding voor erg weinig geld. Houd je 670 over voor een mooie koptelefoon 2e hands of nieuw. Op mijn Audeze hoorde ik geen/mogelijk een ietsiepietsie verschil tussen de FIIO en de Beyerdynamic. Dat verschil werd mogelijk veroorzaakt door de audiofiele gedachte dat de Beyer beter moest klinken omdat die duurder is.

Gr Hans

Gefeliciteerd dan met de ver- EN aankoop :)

Vraagje over die FIIO. Als ik de foto's zo zie, zie ik een hele kleine, eigenlijk portable amp. Niet echt mijn doel, maar oké daar gaat het uiteindelijk niet om. Maar is dat niet erg lastig met zo'n kleine volumeknop? En ik vind eigenlijk nergens informatie over de aansluitingen....

Angelo
MPD  -> Asus Xonar Essence STX II -> van den Hul DigiCoupler -> Pioneer U-05S gebalanceerde hoofdtelefoon-/voorversterker -> HiFiMan HE560 [gebalanceerd]

chansig

Mini jack in en mini jack uit. Je kan hem ook gewoon in de kast zetten...je hoeft hem niet perse te dragen. :D

Ik stream...dus de volume knop gaat op een bepaalde stand en dan kan ik hem via de tablet harder/zachter zetten.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

KayaRahnee

Quote from: angelus1969 on January 25, 2015, 17:06:45
Bedankt, maar volgens mij ga ik er dan toch wel overheen. De Lehmann had ik al gezien, maar die is 370 euro en de Alpha Dog is 600 als ik me niet vergis?!
Angelo

Bedoelde de Mad Dog.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

RonK.

heb ik een vraag, waarom zou je overgaan naar alleen HeadFi ?

angelus1969

Quote from: chansig on January 25, 2015, 17:15:09
Mini jack in en mini jack uit. Je kan hem ook gewoon in de kast zetten...je hoeft hem niet perse te dragen. :D

Mag hij ook _op_ de kast of wil hij dan weer gedragen worden? ;)

QuoteIk stream...dus de volume knop gaat op een bepaalde stand en dan kan ik hem via de tablet harder/zachter zetten.

De software die ik gebruik op de NUC speelt alleen maar bitperfect als ik de volume-regeling disable, dus da's geen optie voor mij.

Angelo
MPD  -> Asus Xonar Essence STX II -> van den Hul DigiCoupler -> Pioneer U-05S gebalanceerde hoofdtelefoon-/voorversterker -> HiFiMan HE560 [gebalanceerd]

angelus1969

Quote from: KayaRahnee on January 25, 2015, 17:28:11
Bedoelde de Mad Dog.

Ah, duidelijk. Ja, MrSpeakers is zeker een kanshebber voor de hoofdtelefoon.

Angelo
MPD  -> Asus Xonar Essence STX II -> van den Hul DigiCoupler -> Pioneer U-05S gebalanceerde hoofdtelefoon-/voorversterker -> HiFiMan HE560 [gebalanceerd]

HJ

Ik heb weinig ervaring met head fi maar ik heb zelf een xcan v3 gehad.deze vond ik erg goed klinken icm mijn beyerdynamic. Ik heb nog steeds spijt dat ik hem heb verkocht.

Interficior

Quote from: angelus1969 on January 25, 2015, 16:47:45
Dank je, ik zal eerst eens wat onderzoek naar die twee doen...

Angelo
persoonlijk zou ik geen dt880 overwegen als je niet op zoek bent naar analytisch geluid. Platte opnamen klinken met dat ding ook echt zo plat als een dubbeltje (vooral in het horizontale vlak).

Als je nog ooit eens balanced armatures wil aanschaffen zou ik een fiio e12 afraden... tenzij je van gekleurd midden/stemmen en ruis houdt natuurlijk. ;D
Take it or lease it

angelus1969

Quote from: Interficior on January 26, 2015, 09:28:30
persoonlijk zou ik geen dt880 overwegen als je niet op zoek bent naar analytisch geluid. Platte opnamen klinken met dat ding ook echt zo plat als een dubbeltje (vooral in het horizontale vlak).

Als je nog ooit eens balanced armatures wil aanschaffen zou ik een fiio e12 afraden... tenzij je van gekleurd midden/stemmen en ruis houdt natuurlijk. ;D

Ik neig nogal sterk naar de Schiit Asgard 2 icm met de Alpha Dog. Net buiten het budget, maar lijkt me voor het geld een mooi combo.

Angelo
MPD  -> Asus Xonar Essence STX II -> van den Hul DigiCoupler -> Pioneer U-05S gebalanceerde hoofdtelefoon-/voorversterker -> HiFiMan HE560 [gebalanceerd]

holco

Redcoon heeft een hele mooie aanbieding voor de HD 650  ;)
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

chansig

Met het budget wat de TS heeft zou ik die niet kopen.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.