Sacd liefhebbers

Started by buizesmurf, January 22, 2015, 21:40:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

zoldar

Quote from: jazzman on January 25, 2015, 09:31:27
Helemaal eens met de bovenste 2 postings. Ik zelf ben een enorme jazzliefhebber. Vandaar dat ik de SACD schijven van Analogue Productions vrij vroeg ontdekt heb en daar stapels SACD's van heb. De SACD kwaliteit van dit label vind ik bewonderens waardig.

Analogue Productions is door Pink Floyd verkozen om de SACD versie van Wish You were Here en The Wall (moet nog komen) te doen. Dat zegt misschien wel wat. De SACD Amused to Death van Roger Waters staat overigens nog steeds op de planning :bigsmile:

ook weer niet helemaal. ik heb WYWH SACD en het is geen onverdeeld success. Het hoog is dof en je hoort af toe dropouts op de tape.
DSOTM daarentegen is subliem.

De japanse Dire Straits SACD's zijn ook de moeite waard. heel vrij, heel open.

Maar als de analoge bron goed is, geef mij maar DSD.
Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

buizesmurf

Heb vandaag nog een stapeltje sd,s binnen gekregen.
Heb al redelijk wat dubbele.zal ze asap op te ruil zetten voor andere sacd,s.....

Paul1967

Vanaf het begin sacd's en dvda's gekocht en zodoende heb ik nu een kast vol.
Zitten veel exemplaren tussen die aardig wat geld opbrengen nu.
Zo nu en dan struin ik ebay en marktplaats af, soms kom ik nog wat interessants tegen.


Duck Twacy

Ik heb een gemodificeerde Sony sacd 5555es speler en weet dat sommige sacds goddelijk klinken tov hun red book neefjes (bv Tommy vd Who). Maar in hoeverre dat ligt aan het medium (dsd) of aan gewoon de extra aandacht voor kwaliteit in het hele traject... geen idee. Op zich geloof ik wel dat een sacd meer biedt dan een plain red book cd, Maar ook daarvan bezit ik hele goede exemplaren...

kruzer

Ik heb er een kleine 10-tal van PF, Depeche Mode, Marco Borsato  :colgate: en Miles Davis.  Verder ook nog wat Marantz SACD's.
Ik vind ze echt heel goed klinken, beter dan de CD's.  Maar ik moet de CD en de artiest écht goed vinden om er zoveel geld aan uit te geven... CD's zijn goedkoop momenteel en niet per sé slecht.

Ralph71

#30
Heb onlangs de shm-sacd en blu-ray audio gekocht van The Who - Tommy. Van de blu-ray audio heb ik de LPCM stereo track vergeleken met de stereo shm-sacd. Wat mij betreft klinkt de shm-sacd aanzienlijk beter, de beste Tommy die ik gehoord heb!  :headbanging: :clapping:

De multi-channel track van de blu-ray audio moet je van houden, wat mij betreft te onnatuurlijk...
Arcam AV950 - Arcam P7 - Oppo UDP-205  - Linn Klimax DSM/2 - 2 x Wilson Benesch ACT - Wilson Benesch Center - 2 x M&K Sound S150T Tripole - Velodyne DD15 - LG Oled C65C7 - Nordost QB8 MKII - Nordost QRT Qx4 - Nordost Valhalla - Nordost Frey 1&2 (stroomkabels, analoge interlinks en luidsprekerkabels)  - Isotek Syncro

Ralph71

Verder vandaag de shm-sacd van Dire Straits - Brothers in Arms ontvangen. Deze zojuist vergeleken met de welbekende 20th anniversary edition sacd van Brothers in Arms. De nieuwe shm-sacd heeft enkel een stereotrack, ik heb dus enkel de stereotracks beluisterd. Daar waar de 20th-sacd duidelijk "flink is opgeblazen" klinkt de nieuwe shm-sacd veel dynamischer, veel puurder. Het is net alsof de warme jas van de 20th-sacd is uitgetrokken en Brothers in Arms nu weer klinkt zoals deze hoort te klinken.  :inlove:
Arcam AV950 - Arcam P7 - Oppo UDP-205  - Linn Klimax DSM/2 - 2 x Wilson Benesch ACT - Wilson Benesch Center - 2 x M&K Sound S150T Tripole - Velodyne DD15 - LG Oled C65C7 - Nordost QB8 MKII - Nordost QRT Qx4 - Nordost Valhalla - Nordost Frey 1&2 (stroomkabels, analoge interlinks en luidsprekerkabels)  - Isotek Syncro

zoldar

Was de master niet gewoon een 16bits 44 khz opname?

Wat is dan de meerwaarde van een transfer naar dsd?

Ik heb ze ook allebij op de nas maar moet er eens voor haan zitten met de standaart  cd erbij.
Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

Nosferatu

Van BIA zijn zoveel verschillende versies, word je niet vrolijk van. Vergelijk de allereerste CD eens met een recenter remaster....... Ik heb 3 versies, 'oude' jaren '80, 20th Anniversary en MoFi SACD, alledrie klinken anders. MoFi komt qua klank dicht in de buurt van de jaren '80 versie. De japanse SACD moet gebasseerd zijn op een vinyl master, tracks zijn ook korter dan op de CD als ik het goed heb.

Zin van een SACD/DSD versie ondanks digitale opname ? Ja, de opname opnieuw 'masteren' door modernere apparatuur geeft verschillen, in het geval van de MoFi versie in ieder geval een kleine verbetering.
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

garmtz

Ik begin eerlijk gezegd steeds meer interesse te krijgen in DSD, vooral de streaming variant. Dit omdat veel remasters die goed gedaan zijn, alleen maar in dit formaat (SACD) worden uitgebracht. Als het om analoge masters gaat die 1-op-1 zonder mixen naar DSD zijn omgezet, heeft dit een enorme potentie. Veel SACD's zijn echter gewoon een methode om PCM high-res remasters te verkopen, die misschien beter in het PCM domein hadden kunnen blijven.

Joris1971

Quote from: garmtz on March 30, 2015, 19:12:39
Ik begin eerlijk gezegd steeds meer interesse te krijgen in DSD, vooral de streaming variant. Dit omdat veel remasters die goed gedaan zijn, alleen maar in dit formaat (SACD) worden uitgebracht. Als het om analoge masters gaat die 1-op-1 zonder mixen naar DSD zijn omgezet, heeft dit een enorme potentie. Veel SACD's zijn echter gewoon een methode om PCM high-res remasters te verkopen, die misschien beter in het PCM domein hadden kunnen blijven.

Garmt, wordt DSD ondersteund door Linn streamers?

garmtz

#36
Quote from: Joris1971 on March 30, 2015, 19:17:00
Garmt, wordt DSD ondersteund door Linn streamers?

Nee... En zal ook niet gebeuren.

Ron_Z

Quote from: garmtz on April  1, 2015, 22:15:19
Nee... En zal ook niet gebeuren.

Ehhhh, een BMW zou nooit voorwielaangedreven worden. En Saab zou nooit een diesel leveren. En zo zijn er vast nog meer voorbeelden van: zeg nooit nooit  :P.

garmtz

Quote from: Ron_Z on April  2, 2015, 10:29:41
Ehhhh, een BMW zou nooit voorwielaangedreven worden. En Saab zou nooit een diesel leveren. En zo zijn er vast nog meer voorbeelden van: zeg nooit nooit  :P.

De interne architectuur van Linn is volledig PCM based... Ze zouden ERG veel moeten omgooien om dat voor elkaar te krijgen... De hele Exakt architectuur is ook PCM gebaseerd, dus zouden ze AL hun speakers en AL hun streamers volledig moeten herontwerpen voor een geluidsformaat waar ze niet in geloven?

Gaat niet gebeuren...

Mordante

Laatst een korte demo van een Lumin streamer gehad. In de app van de Lumin kan heb je diverse instellingen. Je kan dan kiezen hoe je welk bestands format afgespeelt wilt hebben. In dit geval werden 16/44.1  en 24/96 re-sampled naar DSD, 24/192 werd niet re-sampled en DSD ook niet.

Dat is wat ik mij kan herinneren. Ik weet niet of ik dezelfde keuzes zou maken. Het is wel leuk dat het kan.

Isflicka

Quote from: Mordante on April  2, 2015, 16:15:23
Laatst een korte demo van een Lumin streamer gehad. In de app van de Lumin kan heb je diverse instellingen. Je kan dan kiezen hoe je welk bestands format afgespeelt wilt hebben. In dit geval werden 16/44.1  en 24/96 re-sampled naar DSD, 24/192 werd niet re-sampled en DSD ook niet.

Dat is wat ik mij kan herinneren. Ik weet niet of ik dezelfde keuzes zou maken. Het is wel leuk dat het kan.
Waarom zou je dat willen?
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

gast2018

Quote from: Isflicka on April 13, 2015, 15:24:12
Waarom zou je dat willen?

precies, ik ben een liefhebber van hi res audio maar meestal vind ik toch dat alles wat opgepompt is aan resolutie vaak minder is dan het orgineel. Met de kanttekening dat wat orgineel is ook niet altijd duidelijk is. Maar een cd 16/44 of de opgeklopte versie van 24/192 klinkt de cd meestal of bijna altijd beter. DSD klinkt erg goed maar alleen als er niet aan geknutselt is.