Zwart beamer scherm (zoals Black Diamond)

Started by mgmcube, January 21, 2015, 16:52:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Joske007

Bedankt voor de mooie plaatjes hoor  ;)
Al geven deze door de manipulatie van de camera geen echte indicatie hoe het er in werkelijkheid nu uitziet, maar een idee is er al.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Dirk

#51
Quote from: papaleo on April  4, 2015, 20:16:22
Thx voor de foto's...
Inderdaad word het contrast duidelujk beter wanneer je de screens dicht hebt,maar dat was/is natuurlijk te verwachten.

Hoe groot projecteer je en wat/welke setup
da's idd te verwachten, 'k had ook nooit gedacht dat het in een zonneklare ruimte perfect zou worden (hoe zou dat ook kunnen, is het met een dikke plasma immers ook niet), je ontkomt nu eenmaal niet aan de natuurkundige wetten  ;D
ik ga het nog even aankijken als het straks echt zonnig wordt, of er dan ook aan de binnenzijde misschien toch wat zonwering moet bij komen.
tot nogtoe heb ik dat nooit nodig gehad, ik heb immers van niemand inkijk op deze hoogte en het uitzicht op de stad is me wat te dierbaar om het dicht te gooien met gordijntjes oid  8)



projector is een JVC X30B (lamp heeft nu 300 uren op de teller)
afstand lens-scherm = 5m60
effectieve schermbreedte = 2m40
breedte projectievlak met deze zoomwaarde = 2m20 (16:9)
beeld wat je ziet is gewoon screensaver van de apple tv die ik als Netflix bron gebruik, ik doe amper iets met schijfjes en al helemaal niets met downloads  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

427 SOHC

zou graag eens een vergelijking zien tussen  zo een zwarte en een wit scherm!

J.A.F._Doorhof

We hebben ze hier naast elkaar hangen, maar dan wel de Black Diamond.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

road rebel

Een vergelijking tussen een black diamond en een "standaard" scherm is spectaculair, moet je echt zien 427 SOHC!

427 SOHC

Daar twijfel ik niet aan, echter de prijsklasse van de black diamond is voor veel mensen niet te verantwoorden :(
Het zou fijn zijn moest er een betaalbaar alternatief zijn, in de prijsklasse 750-1500 euro.
Denk persoonlijk dat dit mogelijk moet zijn.


J.A.F._Doorhof

Ik wou dat er een Ferrari was voor 20.000 nieuw :D
zonder gekheid, je krijgt waar je voor betaald, ik heb wat alternatieven gezien maar niets kan echt tippen aan de BD serie.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

427 SOHC

Sorry hoor maar de vergelijking van een Ferrari is lulkoek :nowink:, die zwarte doeken zijn momenteel nog een niche product waar de gemiddelde consument nog geen eens weet van heeft!
Black diamond maakt gewoon gebruik van zijn luxe positie van een van de weinige aanbieders te zijn van dergelijke doeken! 
Wil best geloven dat er heel wat komt kijken bij het ontwikkelen en fabriceren, maar het blijft uiteindelijk een doek!
En heb er geen probleem mee om een doek te hebben dat 1-2% minder is en maar een derde kost!
Geloof mij er zijn sportwagentjes van 20000 euro waar voldoende plezier in te bleven valt 2cent!

J.A.F._Doorhof

Heb je ooit een vergelijk gedaan ?
Wij wel namelijk :D
En ik vind het prijsverschil het meer dan waard.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

427 SOHC

Geloof je 100% dat die diamonds de beste beeldje opleveren hoor  :thumbs-up:

Led

#60
Ik geloof ook dat Black Diamond z'n geld dubbel en dwars waard is.

Maar aangezien ik dat geld niet heb, zou ik genoegen nemen met een scherm dat 75% zo goed is als een BD - en een stuk minder kost.
Dat dat kan is wel duidelijk, de vraag is of het ook geleverd kan worden.

http://www.avsforum.com/forum/23-screens/1474261-xtrem-screen-daylight-cheaper-alternative-black-diamond-user-review.html

J.A.F._Doorhof

#61
Die screenshots rammelen aan alle kanten, hoop niet dat het scherm inderdaad doet wat ze hier laten zien.
Kijk ten eerste eens naar de enorme vignetering in het eerste voorbeeld.
Daarna word het nog erger als je naar Tron kijkt, de Bokeh (uit focus gedeeltes) aan de rechterkant zijn TOTAAL anders tussen beide schermen.
Daarnaast zie je op de auto dat het wit volledig uitblaast zelfs in de stapjes, dus dat is apart, waarschijnlijk een camera probleem.
De voorbeelden daarna met het stukje scherm zie je het voorbeeld van een negatief gain scherm, het neemt simpelweg enorm veel lichtoutput weg, als je dit op een donkere scene doet is het mooi maar je verliest ENORM veel lichtoutput en dat is een concessie die ik niet zou willen doen. De BD verliest tov een wit scherm geen lichtoutput maar geeft wel een meetbaar hogere contrast ratio en dat is voor mij persoonlijk het geld waard.

Als ik naar de prijzen kijk dan zou ik gewoon een mooi 1.0 scherm kopen (wit) met tabtensioned en het hele negatieve gain gebeuren laten voor wat het is.
Als je perse overdags wilt kijken zorg dan dat er geen direct licht op je scherm valt en je bent al een heel eind.

Een scherm dat daylight bevecht hoort in principe met het licht uit ONGEVEER hetzelfde beeld te geven, de BD heeft wel een veel dieper zwart met het licht uit in een batcave dan een standaard wit scherm maar veranderd aan de highlights (witte gedeeltes) eigenlijk niets. Al dit soort schermen heeft wat last van vignetering en de hoek van projecteren is belangrijk, de projector moet echt aan het plafond als je zittend kijkt, maar dit soort screenshots zijn of radicaal verkeerd genomen of ik zou MIJLEN ver van dat scherm weg blijven.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Dirk

Quote from: J.A.F._Doorhof on April 18, 2015, 12:18:45
Die screenshots rammelen aan alle kanten, hoop niet dat het scherm inderdaad doet wat ze hier laten zien.
...
die zien er precies zo slecht/onovertuigend uit als tal van screenshots die ik ook al gezien heb vd BD schermen.

maar je lijkt hier voorbij te gaan dat het meestal gaat om mensen die gewoon met een heel reguliere (compact)camera (soms zelfs met iPhone oid) wat foto's nemen van zaken/verschillen die ze met het blote oog zeggen te zien, omdat ze daarom gevraagd wordt.
ik deed net hetzelfde btw toen men me er in dit eigenste topic om vroeg, me zeer goed realiserend dat die foto's imo weinig tot niets zeggen mbt de kwaliteit vh scherm & beeld.

jij zou als geen ander moeten weten dat je zoiets op basis van dergelijke foto's die door een niet-professional en in een ongecontroleerde omgeving zijn genomen, zo goed als niks zinnigs kan concluderen, maar dat je desbetreffende scherm(en) echt irl moet bekijken.
fwiw: ik heb in het verleden ook nog nooit een tv gekocht op basis van screenshot foto's, om precies dezelfde reden ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Joske007

Belangrijker om hier te lezen wanneer de deal met Werner gaat plaats vinden, vooraleer er wilde conclusies getrokken worden  ;D
Is er nu in het vooruitzicht al iets concreets tot review gepland?
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Dirk

Quote from: Joske007 on April 18, 2015, 17:18:14
Belangrijker om hier te lezen wanneer de deal met Werner gaat plaats vinden, vooraleer er wilde conclusies getrokken worden  ;D
Is er nu in het vooruitzicht al iets concreets tot review gepland?
ik heb Werner al een paar keer ge-PM'd, maar tot op vandaag zonder resultaat/reactie  :dontgetit:
als dat nog lang uitblijft (ik ben niet iemand die blijft wachten & vragen om een reactie) laat ik de PJ waarschijnlijk door iemand anders kalibreren, maar dan vervalt wat mij betreft ook de uitnodiging vwb de review.

je bent natuurlijk los van dat alles altijd welkom om het met eigen ogen hier te komen bekijken, je kent de weg  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Joske007

Quote from: Dynky on April 18, 2015, 17:42:09
ik heb Werner al een paar keer ge-PM'd, maar tot op vandaag zonder resultaat/reactie  :dontgetit:
als dat nog lang uitblijft (ik ben niet iemand die blijft wachten & vragen om een reactie) laat ik de PJ waarschijnlijk door iemand anders kalibreren, maar dan vervalt wat mij betreft ook de uitnodiging vwb de review.

je bent natuurlijk los van dat alles altijd welkom om het met eigen ogen hier te komen bekijken, je kent de weg  ;)
Misschien moet ik het dan toch maar eens met eigen ogen op een (ver)duistere avond komen bewonderen, zegt soms zoveel meer dan een review, die jammer genoeg uitblijft ;)
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

J.A.F._Doorhof

@Dynky,
Mijn opmerkingen zijn meer bedoeld voor de mensen die allemaal "WOW" roepen bij het zien van die screenshots, ik kan daar echt niet bij.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

home@the movies

Ok even toch een kleine reactie, ik heb het voorstel gemaakt om een gratis kalibratie te doen bij je thuis maar dan wel op een tijdstip dat past in mijn agenda, dat lijkt me toch wel niet echt abnormaal te zijn?
Ik heb nergens de belofte gemaakt dat ik dit binnen de paar dagen zou komen doen, de eerste twee komende weken zal dit voor mij zeker niet gaan lukken.

Ik heb je nog geen datum doorgegeven om de eenvoudige reden dat ik dat op dit moment nog niet kan, we zijn in volle voorbereiding voor een beurs in Knokke waarvoor we nu een stand aan het bouwen zijn.
Installaties bij klanten, het geven van demo's, ontvangen van klanten, werfbezoeken enz zijn dingen die begrijpelijker wijze toch enige vorm van prioriteit hebben en mijn agenda is daar de komende drie weken mee gevuld.

Mijn voorstel staat nog steeds maar dan zal je enige vorm van geduld moeten inbouwen, als ik deze belofte maak dan kom ik ze ook na, als ik echter een review wil maken dan is het niet zomaar even vlug je toestel kalibreren en klaar.
Het beoordelen van het scherm vraagt een paar uur de tijd om een hoop testen en metingen te doen, ik wil dit dus niet zomaar even vlug tussendoor doen maar de nodige tijd voor nemen.

Als je hier niet op kan wachten dan geen enkel probleem, dan hoor ik dat ook graag maar mijn aanbod blijft gelden.

Met vriendelijke groeten
Werner


Dirk

Quote from: J.A.F._Doorhof on April 18, 2015, 18:47:22
@Dynky,
Mijn opmerkingen zijn meer bedoeld voor de mensen die allemaal "WOW" roepen bij het zien van die screenshots, ik kan daar echt niet bij.
duidelijk, dan ben ik het dus ook 100% met je eens  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Dirk

Quote from: home@the movies on April 18, 2015, 18:52:49
Ok even toch een kleine reactie, ik heb het voorstel gemaakt om een gratis kalibratie te doen bij je thuis maar dan wel op een tijdstip dat past in mijn agenda, dat lijkt me toch wel niet echt abnormaal te zijn?
Ik heb nergens de belofte gemaakt dat ik dit binnen de paar dagen zou komen doen, de eerste twee komende weken zal dit voor mij zeker niet gaan lukken.

Ik heb je nog geen datum doorgegeven om de eenvoudige reden dat ik dat op dit moment nog niet kan, we zijn in volle voorbereiding voor een beurs in Knokke waarvoor we nu een stand aan het bouwen zijn.
Installaties bij klanten, het geven van demo's, ontvangen van klanten, werfbezoeken enz zijn dingen die begrijpelijker wijze toch enige vorm van prioriteit hebben en mijn agenda is daar de komende drie weken mee gevuld.

Mijn voorstel staat nog steeds maar dan zal je enige vorm van geduld moeten inbouwen, als ik deze belofte maak dan kom ik ze ook na, als ik echter een review wil maken dan is het niet zomaar even vlug je toestel kalibreren en klaar.
Het beoordelen van het scherm vraagt een paar uur de tijd om een hoop testen en metingen te doen, ik wil dit dus niet zomaar even vlug tussendoor doen maar de nodige tijd voor nemen.

Als je hier niet op kan wachten dan geen enkel probleem, dan hoor ik dat ook graag maar mijn aanbod blijft gelden.

Met vriendelijke groeten
Werner
@ Werner

laat ik ff duidelijk stellen waarom ik enkele posts terug aangaf dat ik stilaan wat wou weten mbt die calibratie;

op 4 april hebben we een eerste PM contact, waarin je letterlijk zegt spoedig wat te laten weten, mbt wanneer het dus voor jou kan.

ik hoor de dagen erna niets meer, dus stuur ik je op 13 april even een herinnering, met de vraag of je inmiddels al enig zicht heb je agenda en een dag wanneer je kan/wil komen kalibreren.

daarop blijft het weer doodstil, alhoewel ik je tussen die data wel online zie komen en ook in meerdere topics zie reageren, dus "ik had het te druk om te antwoorden" gaat dan imo niet op.

vandaar dat ik dus in dit topic aan Joske007 aangeef dat het niet te lang meer moet gaan duren, maar dat reactie van jou daaromtrent uitblijft...niets meer of minder.

als je me op 4 april gewoon ff had aangegeven dat het zeker niet voor de eerste maand zou zijn (want als je nu schrijft al drie weken zeker niet te kunnen, dan praten we straks over meer dan 5 weken), dan was dat ook meteen duidelijk, maar dat deed je niet. ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Joske007

Quote from: Dynky on April 18, 2015, 17:42:09
je bent natuurlijk los van dat alles altijd welkom om het met eigen ogen hier te komen bekijken, je kent de weg  ;)
Dag Dirk,

Je hebt hierbij PM  ;)
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Joske007

#71
Voila, hierbij een eerste gebruikersreview  ;D

Xtrem Dayllght 0.9
Bij het volgen van dit topic trok dit onbekende scherm van Franse makelij en mogelijks alternatief voor een Black Diamond mijn aandacht. Aangezien ik nogal een kritisch kijker ben en intussen toch al zelf een jaartje in een sterk verduisterde ruimte projecteer. Drong een M&G bij Dynky zich aan om dit scherm toch maar eens met eigen ogen te kunnen aanschouwen.

Uitvoering van het rolscherm.
Het gaat hier om een non tensioned Daylight 0.9 Dynamic Black Contour scherm.
DBC betekent zoveel als een scherm zonder zwarte omranding of zwarte backdrop aan de bovenzijde, wat dus de vrijheid geeft om zo groot te projecteren als je wil en aangezien het scherm zelf dusdanig donker is geeft dat een subjectief zwarter beeld en hoger contrast.
waar je niet projecteert is m.a.w. dusdanig donker dat een aparte zwarte rand overbodig wordt, door sommigen zelfs als storend wordt ervaren, want je ziet dan een rand rond een (beeld)rand.

De ruimte waar het scherm staat opgesteld:
De woonkamer is eigenlijk compleet wit!
Hier valt met een Xtrem Dayllght 0.9 scherm tov een standaard wit scherm een wereld van verschil te behalen.

Algemene afwerking en bediening:
In het kort, hier valt echt niks op aan te merken.

Kijkervaring:
Het rolscherm is perfect vlak, wat mij betreft een voltreffer. Geen hinderlijke zaken zoals korrels, glowing, verkleuring of andere storende elementen in het beeld waar te nemen.

Maar het mooiste aan dit scherm in deze lichte ruimte, is de zwart en contrastwaarde die behouden blijft. Zelfs met de (sfeer) verlichting aan is de beeldweergave echt nog te genieten. Iets waar ik in mijn verduisterde zolderkamer met een gedimde ledstrip al zeer snel last van heb is hier absoluut geen sprake van. Het geprojecteerde beeld qua Lichtoutput op het scherm benaderd met het licht aan ongeveer hetzelfde beeld als met het licht uit.

Ook mooi om zien is de zwarte band boven en onder de film die nu geheel in het doek verdwijnt, hier is geen nood aan masking.

Besluit
Dit scherm tov is me zo goed bevallen dat het zeker op mijn verlanglijstje staat, in mijn geval zou het dan een spanscherm worden.

Mijn bevindingen van dit mooie "Black Diamond " alternatief zijn zeer positief uitgevallen. Waarbij de vraag rijst of die 40% meerprijs aan een Black Diamond die ik in de bouwfase van m'n HT in overweging had genomen wel in evenredigheid zal staan.


Nog eens bedankt voor de luistersessie en de gezellige kijkavond  :coffee:
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Dirk

graag gedaan...en het was voor mij ook verhelderend om er eens iemand met projectie-ervaring z'n mening over te horen  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Led

#73
Delet3e.

Dirk

Quote from: Led on May  3, 2015, 21:27:08
Wie riepen er dan "WOW"?
...
ik denk (en dat schreef Frank inmiddels ook zelf) dat hij in die uitsprak verwees naar de mensen die oa op het avs forum "wow" roepen louter op basis van dergelijke foto's, net zoals ze dat btw erg vaak doen op tal van fora op basis van zo'n screenshots...iets wat imo vrij zinloos is om een scherm vwb z'n sterktes of zwaktes te beoordelen, of het nou om een BD, Xtrem, Kingpin, Stewart of wat voor scherm dan ook gaat  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea