Outsourcing - Wet op overname van onderneming

Started by rattaplan, January 6, 2015, 21:29:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

rattaplan

Zijn er hier mensen die ervaring het met outsourcing? danwel overname van een onderneming?
e.e.a. ligt nu bij een advocaat maar ik ben benieuwd of hier ook mensen zijn met ervaring hierin.

Even kort gezegd wil het bedrijf waar ik werkzaam ben, mij (en een aantal andere collega's) gaan outsourcen. Dit valt dan onder de wet van overname van onderneming zeggen ze. Echter gaan er een aantal zaken niet helemaal conform de wet zoals bedoeld. Vandaar dat er reeds een advocaat aan te pas komt.
Grootste struikelblok op het moment is dat kopende en verkopende partij geen inzage willen geven in de gesloten verkoop/overnameovereenkomst. Waarschijnlijk bang dat hier zaken instaan die, op zijn zachts gezegd, wat discussie zou kunnen oproepen. Ondanks meerdere verzoeken van onze advocaat om dit aan te leveren wordt er geweigerd. Nu kunnen we niet toetsen wat de intenties zijn en of e.e.a. wel conform de wet op overname van onderneming is.

Wordt dit gevalletje rechter?

riwi

#1
Is er nu sprake van outsourcing? Dwz jouw baan komt in NL te vervallen en wordt ingevuld door een andere mensen in een ander bedrijf evt in het buitenland.
Of is er sprake van overgang van onderneming? Dus dat het moederbedrijf een andere BV opricht en een aantal werknemers van de ene BV naar de andere overzet.

Wij hebben wel te maken met beide vormen  :turn: 
De eerste is alleen slecht nieuws want je wordt ontslagen na de overdracht van het werk. Evt kan je binnen het bedrijf een andere functie zoeken.

Bij de tweede moet je letten of alle arbeidsvoorwaarden wel correct worden overgenomen door de nieuwe BV. En dan heb ik het over salaris, pensioen, groei, vakantiedagen, bonussen, leaseauto rechten etc. Wij hebben tijdens deze procedure de vakbonden erbij ingeschakeld om ons te adviseren en om te controleren of alles correct werd afgehandeld. Het gevaar is dat dit een soort sterfhuis constructie is. Maar daar kan je weinig tegen doen helaas. Bij ons viel het allemaal wel mee en is er niet zo veel veranderd.

rattaplan

Mijn baan gaat over naar een andere werkgever die mij weer outsourced naar mijn oude werkgever. E.e.a. hoort 1 op 1 over te gaan met behoudt van alle rechten en plichten. Huidige CAO blijft intact. Echter wil het nieuwe bedrijf liefts nu al harmoniseren. Dit hebben wij gewigerd omdat de voorwaarden in onze ogen niet gelijkwaardig zijn.
Om uberhaupt te kunnen toetsen hebben we de verkoopovereenkomst nodig tussen de 2 bedrijven. Echter weigeren zij tot nu toe om deze te laten inzien. Hierin moet omschreven staan waarom het onder de wet van overname van onderneming valt. En wat de intentie is m.b.t. ons voor de toekomst. Qua werkzaamheden e.d. Omdat het nu al duidelijk begint te worden dat het een verkapte reorganisatie is.

riwi

#3
Die harmonisatie betreft dan die tussen jullie huidige voorwaarden en de voorwaarden die gangbaar zijn bij het nieuwe bedrijf?
In principe mag een bedrijf niet zomaar je arbeidvoorwaarden wijzigen zonder het contract open te breken.

Ik zou wel de voorwaarden die jullie bij de oude firma genieten in een document laten beschrijven en vast leggen dat deze door de nieuwe onderneming wordt overgenomen.

Check de link die ik hier boven poste. Staat veel info in. (en het heet "overgang van onderneming" niet "overname" dat is wat anders.)

jaco

Ik ben geoutsourced van een financieel dienstverlener naar een it bedrijf.
Alle voorwaarden werden in Euros omgezet. Dat was voornamelijk voor verschillen tussen de arbeidsvoorwaarden zoals 13e maand die ik nu niet meer heb. De totale som is in 12 maanden gesplitst.

De secundaire voorwaarden zoals kortingen op financiële producten (verzekeringen etc) werden voor 3 jaar afgekocht.

Het is destijds netjes door vakbonden bekeken. Ik was er prima over te spreken, maar dit was wel een nette outsource deal, en niet een bezuinigings maatregel opzich. (Uiteindelijk wel natuurlijk omdat ze niet kern taken afstoten, en goedkoper proberen in te kopen)
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Erik

#5
Toch hoor je ook verhalen waar mensen met het werk mee mogen/moeten en dat ze na een jaar op straat staan omdat ze niet voldoen of omdat het nieuwe bedrijf het werk laat vervallen. Waren wel specieke werkzaamheden die ze deden daarom kon het makkelijk geoutsourced worden.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

rattaplan

Quote from: riwi on January  8, 2015, 12:11:42
Die harmonisatie betreft dan die tussen jullie huidige voorwaarden en de voorwaarden die gangbaar zijn bij het nieuwe bedrijf?
In principe mag een bedrijf niet zomaar je arbeidvoorwaarden wijzigen zonder het contract open te breken.

Ik zou wel de voorwaarden die jullie bij de oude firma genieten in een document laten beschrijven en vast leggen dat deze door de nieuwe onderneming wordt overgenomen.

Check de link die ik hier boven poste. Staat veel info in. (en het heet "overgang van onderneming" niet "overname" dat is wat anders.)

Dank je, de link kende ik al inderdaad , maar bedankt voor het meedenken. Ze zijn zich er in ieder geval steeds meer bij aan het neerleggen dat we geen ander contract zullen gaan tekenen. Je hebt gelijk het is Overgang van ondeneming :-)

Quote from: jaco on January  8, 2015, 20:48:45
Ik ben geoutsourced van een financieel dienstverlener naar een it bedrijf.
Alle voorwaarden werden in Euros omgezet. Dat was voornamelijk voor verschillen tussen de arbeidsvoorwaarden zoals 13e maand die ik nu niet meer heb. De totale som is in 12 maanden gesplitst.

De secundaire voorwaarden zoals kortingen op financiële producten (verzekeringen etc) werden voor 3 jaar afgekocht.

Het is destijds netjes door vakbonden bekeken. Ik was er prima over te spreken, maar dit was wel een nette outsource deal, en niet een bezuinigings maatregel opzich. (Uiteindelijk wel natuurlijk omdat ze niet kern taken afstoten, en goedkoper proberen in te kopen)

Ok ja dat klinkt al een stuk netter als het bij ons er tot nu toe aan toe gaat. Intimidate e.d. is men bij ons niet vreemd van. Compensaties e.d. willen ze bijna niet aan. We moeten gewoon over en niet zeuren verder. Mensen die vlak voor hun pensioen zitten wordt geen uitzondering voor gemaakt etc. Ze willengeen inzage geven zoals gezegd in de overeenkomst. We kunnen niet toetsen of e.e.a. volgens de wet van overgang van onderneming is afgesproken. Misschien staan er wel zaken in waardoor er wettelijk gezien geen overgang van onderneming is.
Hebben jullie daar bij jullie outsourcing nog inzage in gehad?

riwi

Quote from: rattaplan on January  8, 2015, 21:06:04
Hebben jullie daar bij jullie outsourcing nog inzage in gehad?

Geen inzage. Maar de OR en de FNV mensen zeiden dat dit een reguliere "overgang van onderneming" betrof. Verder is er toen een heel traject geweest om alle arbeidsvoorwaarden te beschrijven zodat er een nieuw "handboek" voor de overgaande werknemer ontstond. Ook is de verslechterde pensioensituatie gecompenseerd met een eenmalige bruto uitkering die via banksparen voor pensioen kon worden aangewend.

Volgens mij kunnen ze niet een afdeling 'verkopen' als dat niet volgens die wet gaat. Dus ze zullen zich in alle bochten wringen om er aan te voldoen.

Als je in duitsland zou werken dan kan zoiets niet. Daar moet iedere overgaande werknemer dan persoonlijk zijn goedkeuring geven en een handtekening zetten, anders gaat het niet door.

Jinsu

Bij outsourcing is er in 'juridische zin' ook sprake van overgang van onderneming, alle rechten en plichten gaan dus mee naar de nieuwe werkgever. De werknemer is niet verplicht om hiermee akkoord te gaan, maar je oude contract eindigt in ieder geval bij de oude werkgever met alle gevolgen van dien. Wijzigingen van de arbeidsvoorwaarden is mogelijk indien de OR en vakbond erbij worden betrokken, en de werknemer ermee akkoord gaat.
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

jaco

Ik heb zelf geen inzicht gehad, ook geen moeite voor gedaan. Er waren wel voorlichting sessies waar alles vanuit de HR afdeling uitgelegd werd.

We hadden iets van 3 jaar werk garantie, dus we mochten terugkeren indien nieuwe werkgever geen werk meerzou hebben.

Voor mij namen de mogelijkheden qua werk ook toe, en ik zit er nog met veel plezier.
Niet alle collega's waarmee ik overkwam zijn er nog werkzaam, ze hebben er wel een aantal ontslag gegeven na jaren. Dit kwam door reorganisatie en veranderende markt situatie. Die mensen deden administratief werk, en het contract met onze ex werkgever werd erg veranderd na 5 jaar, en toen waren ze snel vertrokken (ABC formule of hoe het ook heet, soms x1.2 of 1.5)

9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

rattaplan

Ok ja het jammere is, is dat het bij ons het bedrijf er alleen om gaat om zo goedkoop mogelijk van ons af te komen. Ze willen en kunnen niet het via het sociaal plan laten lopen omdat dat teveel geld kost. Bij elkaar opgeteld 'heeft de groep een paar honderd jaar werkverleden.
Onze groep is een zogenaamde package deal betrokken. Ze hebben tegen het andere bedrijf min of meer gezegd. Jullie krijgen op het inkoop vlak de opdracht maar dan moet je ons wel verlossen van de facilitaire afdeling. Gaat de inkoop niet door dan gaat onze outsourcing ook niet door.
De OR heeft trouwens een negatief advies uitgebracht, maar rarara binnen een week volledig positief. Zonder dat ze aanvullende informatie heeft gekregen. Ik heb iemand van de OR gesproken en die heeft min of meer na enig aandringen toegegeven dat ze gezwicht zijn onder de druk. De bestuurder heeft in feite gezegd 'vertrouw ons maar het komt wel goed'.
Onze advocaat heeft hun er ook op aangesproken, omdat gezien het verloop ook logischer was geweest dat de OR het had opgeschaald richting Ondernemingskamer. Echter heeft de OR dat niet aangedurfd.

jaco

Dat klinkt zuur. Bij mij was het een bank voor de crisis, dus toen was er nog wel geld voor fatsoenlijke regelingen.
Bij deze werkgever zijn er wel een aantal met de standaard formule vertrokken, maar die hebben dan 10 jaar of meer ervaring en starten de dag erna ergens anders.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Jinsu

Quote from: jaco on January  9, 2015, 08:59:32
Ik heb zelf geen inzicht gehad, ook geen moeite voor gedaan. Er waren wel voorlichting sessies waar alles vanuit de HR afdeling uitgelegd werd.

We hadden iets van 3 jaar werk garantie, dus we mochten terugkeren indien nieuwe werkgever geen werk meerzou hebben.

Voor mij namen de mogelijkheden qua werk ook toe, en ik zit er nog met veel plezier.
Niet alle collega's waarmee ik overkwam zijn er nog werkzaam, ze hebben er wel een aantal ontslag gegeven na jaren. Dit kwam door reorganisatie en veranderende markt situatie. Die mensen deden administratief werk, en het contract met onze ex werkgever werd erg veranderd na 5 jaar, en toen waren ze snel vertrokken (ABC formule of hoe het ook heet, soms x1.2 of 1.5)

De huidige ABC formule zal worden vervangen door de transitievergoeding en een eventueel aanvullende billijke vergoeding.
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

Deleted User

#13
Als het dezelfde bank en IT bedrijf van Jaco is die ik in mijn hoofd heb.... Dat contract is inmiddels niet verlengd, en worden de ex-bankmedewerkers door dat IT bedrijf buitenspel gezet.

Ik kon terug naar die bank, maar was wel ineens mijn dienstjaren kwijt.. Onderdeel van die Outsourcing deal.....

jaco

#14
ING bank, naar Verizon..
Maar ze hebben ook outsource deals naar andere IT bedrijfen gedaan (KPN, Atos)
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

snopper

Ik heb weliswaar geen personeelafdeling ervaring, maar wel rijkelijk ervaring met outsourcen.

Indien de outsourcing in hetzelfde land is, geldt de regel dat de werknemer het werk gaat volgen en moet de ontvangende partij volgens de (europese) wetgeving een "Transfer of Undertaking with Employee Protection (TUPE)" toestemmen. Als standaard, moet de nieuwe werkgever het aantal dienstjaren overnemen, dezelfde compensatie verzorgen en een werkgever garantie van 2 jaar doen, gdurende de werknemer niet kan ontslaan, hetzij economische redenen aantoonbaar aangevoerd worden.
.
Nu kan dit door individuele overeenkomsten of door bemiddeling van de vakbonden anders overeen gekomen werden maar normaal gesproken zijn dit volgens mij de regels.

Groet snopper

riwi

Als er bij ons outsourcing naar India gebeurt dan kan je niet zomaar mee volgens mij.
Dan staat de afdeling in NL op straat en in India hadden ze er net 10.000 man aangenomen dus daar hebben ze de nederlander met z'n veel te hoge salaris ook niet nodig.

eduard