UPC Mediabox, geluid via HDMI of optische digital out?

Started by telcoman, January 4, 2015, 22:11:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

telcoman

Ben een matig gebruiker van de UPC Mediabox maar moest vandaag vanwege nieuwe AV receiver alles opnieuw aansluiten. Gebruik nu (alleen) de HDMI-out. Ik zag dat de mediabox ook een optisch out heeft.

Weet iemand of het qua geluidskwaliteit voordelen heeft een optische kabel te gebruiken of juist alleen de HDMI kabel?

Ik heb te weinig ervaring met UPC om dit te beoordelen. Alvast bedankt!

bigbro

optisch is niet in staat om DTS Master en Dolby True Hd door te geven maar aangezien dit toch niet wordt meegegeven door welke kabelaar dan ook maakt het niet uit.

telcoman

Check. Dus als ik je goed begrijp, maakt het niet uit.

bigbro

Ik verwacht niet dat het geluidsverschil gaat geven. Hangt ook van je installatie af. Heb je een set vanaf 30,000.00 euro dan zou je eventueel verschillen kunnen gaan horen daaronder niet. ;D


bigbro

Wanneer je alleen stereo luistert kun je overwegen alleen de analoge uitgangen te gebruiken. Met en goede kabel zou je dan best een beter resultaat kunnen halen. Heb je een 5.1 set met een GOEDE centerspeaker dan is optisch wellicht de beste keuze. Zorg er dan voor dat je versterker ook de juiste verwerking doet wanneer er alleen een digitaal stereosignaal wordt meegegeven(wat bij de meeste zenders zo is). Veel is afhankelijk van de kwaliteit van je set. Vertel daar eens iets meer over

telcoman

Dank voor alle uitleg. De receiver is een recente Pioneer VSX 924. Speakers staan op de verlanglijst ;-)

bigbro

Mooi apparaat en prachtbasis. Daar hoort een 5.1 set bij. Mooi te combineren met bijvoorbeeld B&W. Zij maken ook erg goede centers. Alles hangt af van je portemonnee. Met dit apparaat kun je ook goed 'nep' surround instellen. De chip maakt dan van het stereogeluid een 5.1 signaal. Vroeger was dit een slechte optie maar de chips zijn een stuk beter geworden. Bij de meeste zenders heb je stereo geluid dus dat zou dan denk ik de beste methode moeten zijn. Sluit je hem optisch aan en de versterker ontdekt dedicated 5.1 signaal dan zie je dat in de display en schakelt hij automatisch over. Soms echter zul je merken dat het ' nep' surround geluid nog beter klinkt. Veel succes. Oh ja, wat ik hier schrijf is natuurlijk een mening. Er zit ontzettend veel kennis bij dit forum. Mensen die het nog veel beter weten dan ik.

bigbro

Nog iets, die inmeetsystemen ben ik geen fan van behalve voor de afstanden en volume. Meestal trekken ze via de equalizer alle bas bij 1 of meer speakers weg. Ik heb alleen goede ervaring met inmeetsystemen van Audionet. De equalizer, mits nodig zou ik dus handmatig bijsturen.


danielo

Quote from: bigbro on January  5, 2015, 18:54:12
Ik verwacht niet dat het geluidsverschil gaat geven. Hangt ook van je installatie af. Heb je een set vanaf 30,000.00 euro dan zou je eventueel verschillen kunnen gaan horen daaronder niet. ;D

Je gaat er dan vanuit dat deze 30.000 aan set niet dingen zelf weer oplost en aanpakt, dat de hdmi altijd slechter is dan de spdif etc etc. Mijn ervaring is zelfs met een dure set dat proberen de enigste oplossing is en vooral met de settings spelen zodat je bv zeker weet dat je geen volume control doet intern of andere processing die je niet wilt. Ik zou zelfs analoog uit testen immers deze 3 testen (hdmi, spdif en analoog) is een leuke zaterdag middag acties en dan weet je het.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.