een nieuwe surround set 7.1.4 Atmos gebaseerd op een 1978 EV ontwerp

Started by Peter Schut, January 4, 2015, 12:57:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Peter Schut

Het begon allemaal Kerstmis 2013 .......

Op marktplaats was ik op zoek naar een Electro Voice gitaar speaker voor mijn Mesa Boogie 2x12" speaker cabinet toen ik een Electro Voice VMR te koop zag.

De VMR is een serieuze midden speaker van 8kg met een eigen behuizing en een 'poort'. Ergens ver verstopt in een geheugen register van mijn jeugd kwam een mooie herinnering naar boven. Ik was rond 1980 (als 17 jarige) een echte EV fan en heb toen wat speakers nagebouwd waaronder de Sentry III. Mijn ultieme droom was de Electro Voice Interface D die gebruik maakte van deze VMR. Een huiskamer speaker van serieuze grootte voor die tijd en ook een serieus prijs kaartje van volgens mij 5000 dollar. Dat was in die tijd een hoop guldens. De Interface D werd ook als studio monitor gebouwd en heette Sentry VI. De twee zijn identiek.

Ik kon het niet laten om deze twee middentoners te kopen samen met de ST350b, nekloze hoorn tweeters die ook in de Interface D zaten. 
De "D" heeft een downfiring 12" woofer en een aardig rendement van 97dB 1W/1m.

Via een zaken relatie ben ik aan de originele bouwtekeningen van deze speaker gekomen met filter. (opgezocht in een kelder bij EV). Op zich geen grote verassingen maar de componenten zijn wel tactisch gekozen om te compenseren en te filteren. Nu begon de zoektocht naar een originele woofer. Dit is zeer moeilijk en ik heb er nog steeds geen los gevonden. Wel vond ik een komplete Interface D met originele woofers waar de schuimrand van was vergaan in Duitsland.
deze heb ik gekocht en heb de woofers laten refoamen.
Deze relatie heeft me ook geholpen aan originele EV logo's en een hele boel informatie over de verschillende productie datums, keuzes en technieken van EV uit de jaren tachtig. EV was de eerste firma die een dode kamer had voor speaker ontwikkeling.

Toen ik deze speakers weer werkend had heb ik ze eens aan een luister test onderworpen. Op een Denon 2x 40W versterker met een lullig CD spelertje gebeurde iets bijzonders. Ik hoorde muziek. Alles leek echt. Dynamiek was ongelofelijk en vooral live CD's waren super.
Een collega en Hifi fanaat was ook zeer onder de indruk en zo begon een plan wat uiteindelijk een beetje uit de hand is gelopen........

Maar wat zijn die originele Interface D speakers lelijk. Dus besloot ik ze in een nieuw jasje te stoppen. Iets wat meer 2014 is. Zo smal als mogelijk was, iets hoger en vooral dieper want de netto inhoud moest wel weer 111 liter worden. De Interface D is ook geen stijve kast maar alles trilt vrolijk mee wat normaal was in die tijd.
Dat heb ik opgelost door 22mm MDF te gebruiken, de fronten zijn 60 mm dik (18+18+6+18) extra verstevigingen en 2 lagen van 4mm Loodbitumen te plakken op alle wanden. de kasten wegen nu zo'n 85 kg en zijn lekker dood.

een sprong van een jaar vooruit.

Ik draai nu met een 5.1 set bestaande uit die nieuwe Interface D, een kleinere versie van de D met dezelfde middentoner en tweeter, maar een 10" woofer en deze set zit ook in de center.

Er bleken meerder type VMR's te zijn:
1803-9864 – This is the hi-fi version from the Sentry VI and Interface D
1803-9943 – This is the original pro version with a voice coil made from round wire. The repair manual says to rebuilt using the voice coil from the 18030595 below.
1803-0037 – This is the same pro version as the 18039943, except that the part number for the plastic ring was different. My suspicion is that this is the white ring stating VMR you see in some pro cabs.
1803-0595 – This is the later pro version with higher power handling with a voice coil made from rectangular wire. As near as I can tell, this coil has the same impedance and performance as the round wire coil from 18039943 and 18030037, except that it has higher power capability.

Uiteindelijk had ik 9 VMR's en 9 tweeters waaruit ik een de sets geselecteerd heb.

Het verhaal stopt hier niet, want afgelopen zomer was ik toe aan een nieuwe surround processor want mijn goed klinkende Audionet MAP V2 kan niet omgaan met de high-res HDMI audio signalen. Een dag voordat ik de Denon AVR4520 ging kopen (gebruiken als pre) kwam er een pers bericht dat Dolby Atmos leverbaar zou zijn in een nieuwe generatie processor het laatste kwartaal van dat jaar.

Ik werk veel samen met Dolby in de broadcast industrie en in de zomer van 2013 ben ik bij Dolby in San Francisco geweest en heb daar een voorproefje gehad van Atmos Home.

Dus nu heb ik nog 6 extra speakers in de maak om de kamer te transformeren in Dolby Atmos 7.1.4.  Met twee extra zij speakers (VMR en ST350b) twee plafond speakers voor de bank en twee upfiring Atmos enabled ADD-ON speakers boven op de achter speakers. De plafond en ADD-ON speakers hebben een kleinere EV T35 tweeter en twee 5" beyma woofers.

Morgen ga ik naar CES in Las Vegas en daar zal ik nog even rondkijken wat het gaat worden maar ik denk een Denon AVR-X7200w of de nieuwe Marantz AV8802. bij de laatste moet ik ook een extra eindtrap hebben want voor de 6 extra (kleine) speakers wilde ik de eindtrappen van de Denon gebruiken.

Zie foto's

Gelukkig nieuw jaar
Peter     

     

Peter Schut

nog meer foto's

Peter Schut

en nog een paar.
De kasten zij achteraf gefineerd met hand geselecteerde curly Maple veneer

Peter Schut

selectie van units na meten, filter van center en achterkant van surround speaker met poort


mijkie

Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

james_bond

HT: Epson EH-TW9300, Epson EH-TW3200, DENON AVR-X6700H, Onkyo HT-S9405THX, 2 paar Translator Heliodoor, Translator Center 12, Dune Solo 4K,Apple TV 4K, Projecta Tensioned Elpro RF Electrol 122inch (zichtmaat 270 cm x 152 cm), Zyxel NAS540.

chansig

Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Peter Schut

Hier nog even de originele speaker en de woofers voor en na de refoam actie....


RubenV.

2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

mijkie

Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

mr.crash

...Naam luisterruimte / HT..
.........TAKE FIVE...............

gast_001


Miesepies


Mao

Heel erg fraai ! Heb in de jaren 80 Electro Voice componenten verkocht. Ik was zelf altijd al gecharmeerd van de VRM unit. Ze zaten volgens mij ook in de FM12-3 kasten 3 weg systeem waarbij je nog wel een laag kast moest plaatsen deze FM 12/3 gebruikte je als satelliet rond de dansvloer en de laag kasten konden dan ergens achter geplaatst worden. Het mid waarvoor ze ook gemaakt zijn klonk heel erg rustig en niet zo agressief als compressie drivers. Dat was de kracht.
Bijna alle luidspreker componenten die Electro Voice had werden ook los verkocht. Alle luidspreker componenten die voor P.A. doeleinden werden gebruikt stonden erop en daar was in Nederland voorraad van. De VRM zou ik echt niet meer weten. Ik moet hier thuis in de archieven en altijd maar bewaren zooi nog wel die prijslijsten hebben denk ik.
Hifi systemen waar deze vrm in zat werd niet verkocht in Nederland heel sporadisch werd er op klantverzoek wat hifi mee geimporteerd. In Duitsland lag dat wat anders bij Frankfurt zat het Europese distributie centrum van Electro Voice en die waren een onderdeel van EV USA dus die gingen ook de boer op met Hifi.

Als je een fan bent van dit soort drivers/luidsprekers kijk eens bij ATC die hebben ook zo een mooie mid driver deze was gebaseerd op hun 9" conus luidspreker. Waarom 9 inch ....geen idee maar het zijn engelsen die rijden ook nog steeds aan de verkeerde kant van de weg.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

gast_001

Er zijn zoveel leuke mid drivers te beginnende bij / met bijvoorbeeld Audax.

Mao

klopt zijn heel veel mooie mid drivers maar als je over een EV VRM praat of over de ATC 9" softdome praat je wel over midspeakers uit een totaal andere klasse en toepasing.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

Erik1977