Dune D1 stutter sinds nieuwe router

Started by NielsLu, January 3, 2015, 23:19:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

NielsLu

Sinds een aantal dagen heb ik een Asus RT-N66U router, voorheen gebruikte ik de routerfunctie van de Ubee modem van Ziggo. Helaas viel mijn draadloze verbinding met de Ubee regelmatig weg, waardoor ik uiteindelijk een nieuwe router heb gezocht (de Asus schijnt héél goed te zijn).

Vanwege het gewenste wifi bereik (in de tuin) staat de router boven in een slaapkamer. Er loopt een dubbele UTP kabel vanaf de meterkast naar de slaapkamer waarbij 1 kabel is aangesloten aan het modem en de router op de slaapkamer en vanaf de router de andere UTP kabel terug naar de meterkast waarop een gigabit switch is aangesloten. Aan deze switch is ook mijn NAS en een "gewone" switch (bij mijn audio-installatie) aangesloten. De Dune is ingesteld op DHCP (krijgt dus ip-adres toegewezen van de router).

Nu heb ik inmiddels getest met een aantal films, helaas heb ik nu bij meerdere films last van stutter. Ik heb echter geen idee waarin ik het moet zoeken waardoor de stutter ontstaat.

Wie heeft tips?
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

eduard

Wanneer je nas en je dune in het zelfde subnet zitten, en je dune en nas zoals beschreven aangesloten zitten, dan zal het verkeer nooit door je router lopen en zal de router in principe geen problemen kunnen veroorzaken.
Het probleem zou dus in de switch bij je dune of de switch bij de nas kunnen zitten.
Heeft de dune een 100mb of gigabit aansluiting?
Speel eventueel even met de snelheid settings van de interface van de dune.
Je kan eventueel ook de dune een vast ip adres geven? Zorg er dan wel voor dat je dit ip adres wel reserveert in de router zodat deze het ip adres niet meer uitdeelt.
Misschien kan je tijdelijk je nas verplaatsen naar de switch waar de dune ook op zit om zo een deel van het netwerk uit te kunnen sluiten.

Eduard

NielsLu

Het gekke is namelijk dat ik dit probleem niet had toen ik de router niet had. De beide switches stonden er toen ook allebei.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Sjoerd303

Is er een reden dat je boven je modem hebt staan?
Ik ken de Ubee niet , maar heb je hierin de router functie uitgeschakeld? Het kan zijn dat jij de Umbee modem/router gebruikt en de Asus als router gebruikt. Dan kunnen er problemen ontstaan.
Twee routers dat kan wel maar dan zijn er nog wat aanpassingen die je moet doen, minder moeilijk is de Asus in AP Mode zetten, geen idee of je dat gedaan hebt? Verder is het volgens mij zo, ik weet ook niet alles, dat als je twee routers hebt draaien beiden in DHCP dat er nog wel eens wat mis kan gaan met het uitgeven van Ip adressen.

Wat volgens mij moet werken is:
Internet>Umbee modem/router >Asus in AP mode. Zo kun je zowel bij de Umbee als bij de ASus gebruik maken van de poorten, dus switches eraan hangen.
Internet>Umbee modem > Asus router mode. Niet helemaal zeker maar de poorten op de Umbee werken dan wellicht niet.

Wellicht heb ik het mis hoor....
Marantz SR7007 - B&W CM8 fronts - CM Center - B&W M1 rear - SVS SB12 - Mede8er 500X - LG OLED  - PS4 pro -

eduard

#4
Okay.
Maar als de dune aangesloten zijn zoals jij aangeven hebt en ze een ip adres hebben uit het zelfde subnet dan zal er het verkeer tussen dune en nas niet door de router lopen.
Een router routeerd namelijk alleen verkeer tussen netwerken. Hosts binnen het zelfde netwerk hebben geen router nodig om met elkaar te communiceren. Wanneer je de router fysiek tussen de switch van de nas en de switch van de dune staat dan zal het verkeer wel door de router lopen maar nog steeds niet door de router gerouteerd worden.

Aanvulling wat Sjoerd aangeeft is geheel correct 2 dhcp server in het zelfde netwerk kunnen problemen opleveren. Maar wanneer ze in aparte netwerken zitten dan hoeft dit geen probleem op te leveren maar dan zitten de nas en dune dus niet in het zelfde subnet\netwerk en zal het verkeer inderdaad door de router gaan lopen.



Mvgr
Eduard

NielsLu

#5
Het modem staat trouwens in de meterkast.

Je hebt hier echter wel een punt. Het modem is vooralsnog modem/router. Ik ga voor de zekerheid DHCP in het modem uitschakelen. Komende week neem in nog even weer contact op met Ziggo om het modem in bridge-mode te laten zetten. De genoemde aanpassingen om een router achter het modem/router te plaatsen heb ik echter al gedaan zoals beschreven in een handleiding van Ziggo (mac-adres invoeren enz).
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Sjoerd303

Niels, je hoeft de router niet in bridge mode te zetten. De router functie kun je behouden van de umbee. De asus heeft een AP mode die eigenlijk er voor gemaakt is om de Asus te gebruiken in combinatie met een bestaande router. Ik begrijp nu ik teruglees dat je Umbee boven stond ivm wifi bereik.
Ik ken de situatie natuurlijk niet maar als je in de meterkast nu je umbee zou zetten in router mode. Dan 1 utp naar boven waar je de Asus in AP mode zet. Is dat niet iets? Je kunt dan je switsh in de meterkast aansluiten op je Umbee. Op de Asus boven idem. Je kunt dan ook de wifi van de Umbee blijven gebruiken als je wilt, de Asus doet zijn ding met wifi vanaf de eerste verdieping....
Marantz SR7007 - B&W CM8 fronts - CM Center - B&W M1 rear - SVS SB12 - Mede8er 500X - LG OLED  - PS4 pro -

NielsLu

Quote from: Sjoerd303 on January  4, 2015, 00:40:11
Niels, je hoeft de router niet in bridge mode te zetten. De router functie kun je behouden van de umbee. De asus heeft een AP mode die eigenlijk er voor gemaakt is om de Asus te gebruiken in combinatie met een bestaande router. Ik begrijp nu ik teruglees dat je Umbee boven stond ivm wifi bereik.
Ik ken de situatie natuurlijk niet maar als je in de meterkast nu je umbee zou zetten in router mode. Dan 1 utp naar boven waar je de Asus in AP mode zet. Is dat niet iets? Je kunt dan je switsh in de meterkast aansluiten op je Umbee. Op de Asus boven idem. Je kunt dan ook de wifi van de Umbee blijven gebruiken als je wilt, de Asus doet zijn ding met wifi vanaf de eerste verdieping....

Ik denk dat je het verkeerd begrijpt. De Ubee heeft altijd in de meterkast gestaan maar omdat wij een ip-camera hebben gekocht voor achter in de tuin heb ik een sterker wifi signaal nodig, vandaar dat de Asus op de eerste verdieping staat. Daarnaast wil ik graag alleen maar meer wifi van de Asus, dus daarom heb liefste de Asus als router en het modem hiervoor niet meer gebruiken.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

road rebel

Ik heb anderhalf jaar een asus ac66 als  access point (AP) en al anderhalf jaar heb ik terugkerende subnet problemen met alles wat erachterstaat (printer,NAS) terwijl de instellingen wel vast en correct zijn, de merlin Firmware is beter maar moet ook regelmatig heropgestart worden. Wanneer de asus in router modus stond was het nog erger.
Nu dat mijn asus enkel als WiFi AP gebruikt wordt (ik heb een simpele switch gekocht om die te vervangen voor de bedrade clients) werkt alles 100%.
Ik zou ook voorstellen om de umbee als router te gebruiken, WiFi op de umbee uit te zetten en de asus enkel als AP.

Misschien wordt het nog beter met 2x WiFi (ik gebruik 3x low power WiFi in huis, geeft een beter bereik dan 1x high power) maar dan moet je wel het een en ander uitzoeken met kanalen.

jaco

#9
Edit: goed lezen is een kunst

Als je die asus hebt gekocht voor sterker wifi signaal, moet je hem via switch poort aansluiten op je andere router/switch. Je moet DHCP uitzetten op de nieuwe of de oude router (nooit 2 gebruiken in zelfde ip subnet). Je gebruikt hem dan als access point.
Je zou de ssid en wachtwoord gelijk kunnen maken op beide wifi devices.

Dubbele kabel naar boven las ik net, dus je moet dan inderdaad de ziggo box als modem only gebruiken, en je Asus laten routeren.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

NielsLu

Inmiddels heb ik het probleem opgelost  :).

Ik heb de Dune rechtstreeks aangesloten op de gigabit switch in de meterkast, en heb DHCP in het modem uitgeschakeld. De router heeft een vast ip-adres gekregen en DHCP staat in de router ingeschakeld. Ook heb ik 2 DNS adressen van Ziggo in het router ingesteld (om internet werkend te krijgen).

Nu draait de film (Flight) die gisteravond steeds haperde netjes strak door en tevens het browsen door m'n netwerk op de Dune gaat nu ook weer veel sneller.

Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D