hout vals plafond

Started by stellaboy, December 16, 2014, 20:05:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

stellaboy

mijn nieuw te maken ht-ruimte heeft de afmetingen van 4 x6M.Mijn 4 wanden van 10cm breed zullen in hout opgetrokken worden.Om een vals plafond te steken zal ik van de ene naar de andere wand een afstand van 4,2m moeten overbruggen.Het vals plafond zal worden beslagen met gipsplaat van 12mm dik normaal gezien en aan het plafond komt nog eens een plafondeiland te hangen van 5,5m x 3,6m om mijn sterrenhemel te plaatsen en aan de zijkant mijn indirecte verlichting te plaatsen;
Nu is de vraag hoe dik moet ik mijn draagbalken nemen om dit gewicht en afstand te overbruggen?En hoe ver moeten ze uit elkaar liggen?Ik dacht aan houten balken van 15cm hoog en 5cm dik en met een afstand van 60cmer tussen.

Thesqualer

Ik hanteer altijd 60cm hart op hart afstand.
met langs de wanden ook een balk.
Meest gehanteerde maat voor draagbalken is 169x69.
maar je kan ook een metalstud plafond toepassen. Daar zijn mooie systemen in te verkrijgen.



McIntosh MA5200 Quadral Platinum M5 Harman kardon DVD49 Akai AP-001C Goldring G820 Microsoft Surface Pro 4 (streaming) LG OLED65GX Qed Silver Anniversary XT Biwire Audioquest Cinnamon USB

Still under construction

stellaboy

Quote from: Thesqualer on December 16, 2014, 23:36:47
Ik hanteer altijd 60cm hart op hart afstand.
met langs de wanden ook een balk.
Meest gehanteerde maat voor draagbalken is 169x69.
maar je kan ook een metalstud plafond toepassen. Daar zijn mooie systemen in te verkrijgen.
Wat bedoel je met langs de wanden ook een balk?Bedoel je de bovenste balk van je wanden waar de draagbalken komen op te liggen?

Thesqualer

Sorry heb het verkeerd gelezen.
Ik zie dat je de wanden onder de balken van het plafond zet.

Is er al bestaande bouw (wanden en plafond) aanwezig of is er nog helemaal niets?
Wat als er nog helemaal niets staat wordt het een ander verhaal als dan er al bestaande wanden zijn?
McIntosh MA5200 Quadral Platinum M5 Harman kardon DVD49 Akai AP-001C Goldring G820 Microsoft Surface Pro 4 (streaming) LG OLED65GX Qed Silver Anniversary XT Biwire Audioquest Cinnamon USB

Still under construction

stellaboy

Quote from: Thesqualer on December 17, 2014, 13:03:18
Sorry heb het verkeerd gelezen.
Ik zie dat je de wanden onder de balken van het plafond zet.

Is er al bestaande bouw (wanden en plafond) aanwezig of is er nog helemaal niets?
Wat als er nog helemaal niets staat wordt het een ander verhaal als dan er al bestaande wanden zijn?

Ik ga mijn garage ombouwen tot Ht.Voor de bestaande muren komen valse wanden te staan en aan één kant van de garage kom er een tussenwand.Mijn plafond in de garage bestaat uit betonnen welfsels, maar om geluidshinder naar de bovenliggende kamers te vermijden ben ik genoodzaakt een vals plafond te steken dat ik kan isoleren.Vandaar dat er draagbalken op de valse wanden moeten komen zodat het eigenlijk een kamer in kamer systeem gaat worden.