Hulp nodig bij het uitzoeken van een beamer voor een woonkamer

Started by laticra, December 16, 2014, 15:06:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

laticra

Beste forumleden,

Situatie schets:

Het gaat om een woonkamer met vrij lichte muren (ral9010) en een lichte laminaat vloer. Alle ramen worden voorzien van zonverduisterende gordijnen, waardoor het ook overdag goed donker te krijgen w.b.t. het buitenlicht. De rugzijde van de bank komt met een afstand van 392 cm van het projectiescherm. Het projectiescherm heeft een breedte van 280 cm. De beamer zelf zal aan het plafond worden bevestigd in het midden van de rugzijde van de bank. (meer naar achter is helaas niet mogelijk)

Voor het budget voor het uitzoeken van een beamer, heb ik ongeveer 1500 ~ 1800 euro ingedachten.


Dit is de eerste keer dat ik een beamer koop, en ik zit met de volgende vragen.

A. Aangezien je veel te maken zult krijgen met lichtreflectie door de lichte muren, vraag ik mij af of er bepaalde beamers zijn die meer geschikt zijn voor een woonkamer setup?

B. Wat zijn jullie bevindingen op basis van ervaring m.b.t. de afstand van je ogen +- 375 cm tot het projectiescherm met een breedte van 280cm?

C. Is er bij het gebruiken van lensshift een bepaald verlies qua beeld, zoals bijv. wat er gebeurd met keystone correction?

D. Ik kwam bij een epson beamer de functionaliteit tegen van wirelessHD. Heeft iemand hier ervaringen mee?


Alvast bedankt,

Laticra


J.A.F._Doorhof

Hi,

A.
In principe zijn alle projectoren en schermen afhankelijk van de donkerte in je ruimte
Met een wat ruimer budget kun je een black diamond scherm aanschaffen en dan is het probleem van invallend licht een stuk opgelost.
Verder moet je zeker kijken naar projectoren met wat meer lichtoutput, zowel Sony als Epson zijn daar goed in.

B.
2.80 is redelijk breed, ik denk dat 2.40 fijner kijkt op die afstand.
In onze showroom kun je dat bv eens testen.

C.
Nee, tenzij je extremen gebruikt.
Keystone zou verboden moeten worden :D

D.
Dat gaat op zich ideaal, we verkopen dat redelijk veel.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

dvd-fan

Hoi, moderne Ht beamers hebben meer dan genoeg lichtoutput. Speel zelf ook in een woonkamer.
Wil je het beter hebben kun je net als Riwi doeken hangen. 240 cm is wel groot voor jou zit afstand. Wireless HDMI heb ik geen ervaring mee maar je moet toch stroom naar je beamer brengen dus kun je toch extra kabeltje aanleggen. En waar haalt de ontvanger zijn stroom vandaan?
Succes Robin
Ps ben zelf meer een dlp fan. Misschien kun je ook een 2e hands jvc aanschaffen.
Zappitti one , Denon X2600H, Panasonic 4k TV, Phonar LS

dvd-fan

Heb een paar weken geleden black diamond schermen gezien op cine4 home beurs. Vond het absoluut niet mooi afspelen!  Leek wel een soort grain in het scherm te zitten. Volgens mij zijn er meer die dat vonden. Kijk maar eens in de topic events.
Robin
Zappitti one , Denon X2600H, Panasonic 4k TV, Phonar LS

J.A.F._Doorhof

Er zijn verschillende materialen, degene die we hier hebben is volgens mij vrij van dat artifact
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

broodro0ster

280cm ga je niet te groot vinden denk ik.

Kijkafstand x 0.84 is de ideale schermbreedte voor een 16:9 scherm volgens THX. (40° kijkhoek)
Ikzelf zit 3.2m vanaf een 230cm breed 16:9 scherm en dat is prima :-) Voor cinescope films mag het zelfs nog groter vind ik!

Met jouw kijkafstand en een 280cm breed scherm heb je ongeveer dezelfde ratio.
HT: Dolby Atmos 7.2.2 | NAD T758 V3 (Full Dirac), KEF R700, KEF R600c, 4x KEF R300, BA A25 atmos, 2x SVS PB-2000
Sony HW55es isf, Kingpin VFS-240, Shield TV
Living: LG 77G2, Boston Acoustics A25, Denon X-2000, Shield TV