dBpoweramp 'purchases' - Wat te installeren ?

Started by Leon, December 11, 2014, 23:58:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Leon

Hallo allen;

In het verleden heb ik een proefversie van dBpoweramp gebruikt. Instelling hier van het forum overgenomen. Ik vond het een prima programma en ga het nu definitief aanschaffen. Ik ga het programma op minstens 2 pc's installeren. Dat komt wel goed.

Er blijken echter nog enkele aanvullende programma's te zijn. Ik kan me wel wat voorstellen bij die aanvullingen, maar wat is nou echt nodig ?

Stap 1 is duidelijk Register dBpoweramp (Music Converter & CD Ripper)   Registreren en betalen.

Stap 2 heeft de aanvulling Perfect Tunes  Register PerfectTUNES

Stap 3 nog een aanvulling Register Asset UPnP

Zijn er mensen op dit forum die stap, of beter keuze, 2 en/of 3 hebben bijgekocht.
Ik ben nog te slecht thuis in dit soort zaken om echt te kunnen beoordelen of ik Perfect Tunes en Asset UPnP nodig heb.

Ik ga streamen met de Blue Sound Node en als NAS komt de Synology DS 215 J in huis.
Wie wil me hier eens op weg helpen. Ik heb al behoorlijke moeite met het correct vertalen van termen als UPnP.
Hoor wel wat klepels, maar zie de klok nog niet echt wijzer worden ........ Help !  :blink:
Groetjes Leonneke

Deleted Member 2

Quote from: Leon on December 11, 2014, 23:58:09
Hallo allen;

In het verleden heb ik een proefversie van dBpoweramp gebruikt. Instelling hier van het forum overgenomen. Ik vond het een prima programma en ga het nu definitief aanschaffen. Ik ga het programma op minstens 2 pc's installeren. Dat komt wel goed.

Er blijken echter nog enkele aanvullende programma's te zijn. Ik kan me wel wat voorstellen bij die aanvullingen, maar wat is nou echt nodig ?

Stap 1 is duidelijk Register dBpoweramp (Music Converter & CD Ripper)   Registreren en betalen.

Stap 2 heeft de aanvulling Perfect Tunes  Register PerfectTUNES

Stap 3 nog een aanvulling Register Asset UPnP

Zijn er mensen op dit forum die stap, of beter keuze, 2 en/of 3 hebben bijgekocht.
Ik ben nog te slecht thuis in dit soort zaken om echt te kunnen beoordelen of ik Perfect Tunes en Asset UPnP nodig heb.

Ik ga streamen met de Blue Sound Node en als NAS komt de Synology DS 215 J in huis.
Wie wil me hier eens op weg helpen. Ik heb al behoorlijke moeite met het correct vertalen van termen als UPnP.
Hoor wel wat klepels, maar zie de klok nog niet echt wijzer worden ........ Help !  :blink:

Om te streamen heb je digitale audiofiles nodig in bjvoorbeeld het flac formaat of wav of mp3. Deze files zullen bij jou op schijven in de nas geplaatst worden. Om deze files naar je streamer te sturen is op de nas software nodig die dat gaat doen. Dit heet de server en een van de programma's is bij stap3 aangeduid (Register: Asset UPnP). Mooie software die z'n werk goed doet, maar er zijn ook andere zoals Minim-server.
Verder heb je nog nodig control software die op een tablet draait. Met deze control software selecteer je de muziek die op de nas staat via de server software zoals Asset UPnP en Minim server. De streamer zet de stream die vanaf de nas komt via de ingebouwde of externe dac om in een analoog signaal dat dan weer de versterker in gaat.
Dit is het in een notendop. ;D

Gr
Henk

Leon

Hoi Henk;

Ja, meeste kwartjes vallen inmiddels. Ik ga de NODE gebruiken van BlueSound. Dus die APP voor op de tablet is al bijna binnen.

Die tweede keuze ? Perfect Tunes ? Zijn dat eigenlijk extra mogelijkheden om bijvoorbeeld een 'live' c.d. ineens en zonder gaten (gapless) af te kunnen spelen ? Tools om je muziek te laten klinken zoals het op de c,d, staat ?

Die Minim of zoiets was ik al eerder tegengekomen. Dat bekijk ik nog nader. Voor zover ik weet heeft een NAS van Synology dat al zelf in de mogelijkheden zitten. Of roep ik nu iets raars .?   :-X
Groetjes Leonneke

Faxe

De Node werk niet op basis van UPnP. Software op basis van die techniek is dus zinloos in combinatie met de Node
Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Paradigm Persona 3F | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus | Degritter

chansig

De Synology audio station heeft in ieder geval geen gapless.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

WilcoL

Quote from: chansig on December 12, 2014, 09:05:10
De Synology audio station heeft in ieder geval geen gapless.

Gr Hans

Jammer he? Interface en bedieningsgemak via Android of iOS app vind ik erg goed...
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

Faxe

De Node draait op BluOs. Dit is niet compatibel met andere gangbare software die gebruikt wordt in "streamer" land. Een synology NAS is prima te gebruiken met de Node. In de Node even de map invullen waar je muziek bestanden staan en het werkt. Je bent dan ook geen server software nodig op de Node. Andere Apps dan die van Bluesound of NAD zullen ook niet werken. Wel mooi is de software die je op de PC/Mac kunt installeren om de Node te bedienen.
Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Paradigm Persona 3F | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus | Degritter

Miesepies

#7
Quote from: Leon on December 12, 2014, 01:45:30Die tweede keuze ? Perfect Tunes ? Zijn dat eigenlijk extra mogelijkheden om bijvoorbeeld een 'live' c.d. ineens en zonder gaten (gapless) af te kunnen spelen ? Tools om je muziek te laten klinken zoals het op de c,d, staat ?

Even googlen en je had het antwoord al...  :google:

http://www.dbpoweramp.com/perfecttunes.htm

QuoteOptimizing your music collection can be a daunting task, from albums missing artwork, duplicated tracks, to corrupted tracks. Correcting these issues can be a time consuming task. No longer, imagine a trained professional on hand to help, PerfectTUNES is that professional, an application which:

automatically add missing covers
check lossless tracks for ripping errors
remove duplicate tracks

Dus voor het aanvullen van covers van de cd, controle of de muziek correct van cd af is gehaald (geen fouten) en verwijder dubbele nummers in je collectie.

Heb het zelf niet gebruikt (heb licentie voor dbPoweramp versie 4, zonder PerfectTUNES), maar als ik het lijstje zo zie ontbreekt helaas nog de functionaliteit voor het aanvullen en/of corrigeren van meta data (kan me vergissen, dat PT dat wel kan hoor).

Ik gebruik dbPoweramp voor het rippen (met meta) en converteren en mp3tag voor het bijwerken van meta en coverart (covers via google opzoeken).

Leon

Oeioeioei .....  :wub:

Soms krijg ik zoveel antwoorden dat mijn hoofd echt begint te tollen. Maar goed, da's eigenlijk ook het plan. Informatie vergaren. Dat klinkt al wat positiever als een tollend hoofd.  Dus dank je wel voor de informatie. Veel wordt me inmiddels duidelijk.

Maar eventjes over de Synology. Ik heb de DS 215 J in bestelling staan. En daar lees ik het volgende :

[bStream deze films en muziek vervolgens naar je mediaspeler via de DLNA/UPnP-mediaserver en Audio Station.][/b]

Dan is dat ding toch compatibel met UPnP of sla ik de plank mis ???
Groetjes Leonneke

Faxe

Op een Synology zit standaard een DLNA/UPnP mediaserver en audiostation. Voor de Bluesound Node ben je die alleen niet nodig. Voor andere apparaten die in je netwerk hangen kan dit wel handig zijn. Op mijn TV kan ik bijvoorbeeld gewoon zonder tussenkomst van een ander apparaat films bekijken die op mijn NAS staan via de mediaserver.
Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Paradigm Persona 3F | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus | Degritter

brtram

Quote from: Miesepies on December 12, 2014, 15:03:19

Ik gebruik dbPoweramp voor het rippen (met meta) en converteren en mp3tag voor het bijwerken van meta en coverart (covers via google opzoeken).

+1

Leon

Quote from: Miesepies on December 12, 2014, 15:03:19Ik gebruik dbPoweramp voor het rippen (met meta) en converteren en mp3tag voor het bijwerken van meta en coverart (covers via google opzoeken).

Okay, bijna helder. Wat versta je onder META ?
Doet dbPoweramp helemaal niets met covers ?

Voor mij nog niet helemaal helder.
Groetjes Leonneke

Miesepies

Meta data is o.a. artiest, track naam, album etc. Deze worden allemaal opgeslagen in het bestand.

dbPoweramp CD ripper geeft je mogelijkheid om bij het rippen de meta data goed te zetten (maakt gebruik van verschillende bronnen, en vind meestal automatisch de goede info) en je kan een cover te kiezen uit de gevonden plaatjes. Hij vind meer covers wanneer je meta data correct is.

Dit kan soms goed uitpakken, soms ook wat minder. Daarom gebruik ik meestal google om hogere resolutie covers te zoeken, bewerk ze met irfan view tot een goede kwaliteit 1000x1000 plaatje en importeer ze met mp3tag. mp3tag gebruik ik ook om de puntjes op de i te zetten voor de meta data (dbpoweramp kan alleen bij het rippen de meta data instellen, achteraf niet meer) en om de bestandnamen te hernoemen tot 1 standaard als dat nog niet goed was.

In het begin is het wat zoeken en uitproberen, maar uiteindelijk kom je wel tot een manier waar je tevreden mee bent. Het voordeel is dat je met gratis tools als mp3tag makkelijk nog wijzigingen kan uitvoeren.

Laat je upnp/dlna bron server wel even zijn muziek bibliotheek verversen nadat je wijzigingen hebt gedaan op nummers welke al in de bibliotheek staan.

Leon

Quote from: Miesepies on December 19, 2014, 23:36:28In het begin is het wat zoeken en uitproberen, maar uiteindelijk kom je wel tot een manier waar je tevreden mee bent.

Ja !!! Helemaal duidelijk. Ik heb in ieder geval al een beetje weten vast te stellen, dat het vooral dat is. Zoeken, proberen en een weg vinden die logisch is of lijkt. Heb een tijdje de proefversie van Poweramp gebruikt en kwam er na verloop van tijd al redelijk doorheen.

Snap nu in ieder geval waarom je bijvoorbeeld MP3 Tag gebruikt. Eenvoudig gezegd om de gebreken van Poweramp op te vangen.
Ik moet helaas nog eventjes wachten op mijn NAS en de nieuwe p.c.  Hoop voor de Kerst al aan de slag te kunnen. Dan zal het voor mij eerst een kwestie van BULK werk zijn. Zo'n 400 c.d.'s is toch best een flinke job. Ik zal Poweramp ook op 2 p.c.'s installeren. Thuis ééntje en op mijn werk ééntje. Dan kan ik heel de dag c.d.tjes laden. Werkgever vindt dat prima. Dat ben ik namelijk zelf  ;D

Fijne van dit forum is dat je een aantal zaken gewoon redelijk helder kunt maken. EAC zal ook prima zijn en zo zullen er meer programma's prima zijn. De eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik altijd een beetje moeite heb om door de stof heen te komen. Maar gaandeweg heb ik inmiddels de voor mij juiste apparatuur weten aan te schaffen en de juiste software. Zal best nog af en toe lastig worden.
Maar goed, Windows 8 is ook effe lastig als je 7 gewend bent. Eventjes afstappen van wat je al kent ..... Thanks voor de heldere info.
Groetjes Leonneke

Mordante

Waarom moet je op je NAS sofware zetten om af te spelen? Ik snap dat niet. Ik neem aan dat je in een streamer kan aanwijzen waar je folders met muziek staan en dat je stream deze daar ophaalt en je bestanden via de native software op de streamer afspeelt.

Het zou niet moeten uitmaken of je via een USB HDD MP3s speelt of via een NAS.

Faxe

Bij de Bluesound Node hoef je inderdaad geen software op je NAS te installeren. Bij meeste streamers ben je een Mediaserver nodig om het te laten werken. Deze kun je dan installeren op je NAS.
Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Paradigm Persona 3F | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus | Degritter

Miesepies

Inderdaad, sommige streamers kunnen je bestanden direct benaderen op je NAS. Bijvoorbeeld via SMB (windows stijl file sharing) of NFS (linux stijl filesharing). Maar niet allemaal. Vele maken alleen gebruik van upnp/dlna, en daarvoor heb je een server nodig, een stukje software welke de bestanden via upnp/dlna kan aanbieden.

Sommige NAS hebben dit standaard al aan staan, bij sommige moet je de functie eerst aanzetten en je kan er ook voor kiezen om andere software te installeren. Sommige streamers hebben zelfs specifieke software nodig (Logitech Touch heeft bijvoorbeeld de Logitech Media Server nodig, of een Linn/Lumin werkt het beste met een upnp-av server zoals minim).