Receiver vervangen door processor?

Started by Spollie, December 9, 2014, 14:28:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Spollie

Sinds kort heb ik een Emotiva XPA-5 eindversterker aan de pre-outs van mijn receiver (Onkyo TX-NR818) hangen. Ik denk een klein verschil te horen, maar de toegevoegde waarde van de eindbak is vooralsnog beperkt. Nu vraag ik me af of het vervangen van mijn Onkyo receiver door een processor (of andere receiver bijv. Anthem) meerwaarde gaat bieden. Ik wil voornamelijk op stereogebied stappen maken. Nou heeft mijn receiver al Audyssey XT32 aan boord, dus ik denk dat ik aardig in de buidel moet gaan tasten om een flinke stap te maken. Mijn shortlist ziet er als volgt uit:

- Anthem MRX-310
- Integra DHC-80.3
- Marantz AV7702
- Marantz AV8801
- Emotiva XMC-1
- Rotel RSP-1572

Denken jullie dat het vervangen van mijn receiver door een van de bovenstaande opties voldoende vooruitgang gaat bieden (met name in stereo) om de investering te verantwoorden? En welke van deze apparaten zou jullie voorkeur hebben? Is Anthem ARC echt beter dan Audyssey XT32? En heeft iemand al ervaringen met de Emotiva XMC-1? Ik zie ook een Onkyo PR-SC5508 in de markt staan, zou dat nou echt meerwaarde bieden t.o.v. mijn huidige Onkyo?

Kjelt

Ik vind persoonlijk een pre/pro geen meerwaarde bieden voor stereo, wel voor surround ht gebruik.
Daarom zou ik zelf kiezen voor een XLR of RCA schakelaar en een dedicated stereo voorversterker, denk dat de winst dan tig keer groter is dan met een prepro en de investering relatief laag. Bij een prepro die echt goed stereo doet ga je gauw richting 8k nieuwprijs.
Wat betreft de Onkyo (heb zelf de 5507 die bijna identiek qua opbouw van de analoge audiosectie is met de 5508 en die ik je graag zou willen verkopen maar je niet kan adviseren voor stereo gebruik) vind ik het niet bij een dedicated voorversterker in de buurt komen. Hij is niet slecht hoor en op papier qua componenten is hij zelfs erg goed maar in de praktijk vind ik het geluid zelfs op direct stand niet in de buurt komen van bv een Classe SSP800 op stereo gebied laat staan een dedicated goede voorversterker.

Pjotrovic

Goede vraag, heb dezelfde vraag al een tijdje door mn  kop spoken

Stel dat je helemaal opnieuw kunt beginen met je set, wat zou je dan doen? surround reciever als basis, of heel anders opbouwen met idd aparte voor en eind bakken
Marantz SR7005 - Pana TXP 46S10 - B&W CM6 S2 - B&W M1 S2- Pioneer DV 575A (ivm SACD) Mede8er 600xd3 - Synology 212+  -PS4 --PS3 slim- Samsung H380R - Cisco - HD recorder -

jaco

Ik heb dat gedaan, alles verkocht en gewoon actieve speakers gekocht met een voorversterker.

FeaR1986

#4
Quote from: Spollie on December  9, 2014, 14:28:35
Nu vraag ik me af of het vervangen van mijn Onkyo receiver door een processor (of andere receiver bijv. Anthem) meerwaarde gaat bieden.

Ik zit al langere tijd met idem hetzelfde "probleem". Denon receiver met een XPA-2 en XPA-5 er achter, het is leuk maar voor mijn gevoel is er meer uit te halen. Plus dat de purist in mij toch ergens wel een pre/pro wil. Echter waar ga je voor. Ik staarde me altijd blind op de AV8801 met XT32, alleen nu hoor je her en der dat de AV7702 al beter is dan de AV8801. Plus XT32 zet alles terug naar CD-kwaliteit, daar zit je dan met je High Res audio... XMC-1 staat hier op het lijstje met DIRAC. Wel semi een "faal" product door geen HDMI 2.0 te hebben en geen streaming vanaf netwerk, maar voor mij zou dat niet uitmaken aangezien ik niets om 3D geen en een losse streamer heb. Hoe dit voor jou uitpakt kan dus anders zijn.

Maar...aan de andere kant.... waarom niet gewoon een AVR-4520 op de kop tikken. Ik weet niet of ik duizend euro meer over zou hebben voor een AV8801 die eigenlijk voor 95% identiek is. Alleen de voeding is bij de AV8801 een ringkern en de opbouw is beter. De AVR-4520 zou - voor mij - al een stap beter zijn dan de receiver die ik nu heb. Ik denk dat de kans groter is dat ik snel een tweedehands AVR-4520 op de kop tik dan een dedicated pre/pro.

Overigens is Onkyo en Integra voor mij helemaal afgevallen. Ik dacht dat alleen de lagere modellen problemen met het HDMI-board hadden, maar je komt ze nu ook tegen in de hogere series als de TX-NR3008 en zelfs de Integra DHC-80.2 van iemand hier op het forum.

Edit:
Eerlijk is eerlijk, de XMC-1 die hier op het forum al aan wordt geboden lonkt wel  :angel:
Focal Chorus 826W - 816W - CC800W | Velodyne SPL-1200 Ultra | Denon AVR-4520 (pre/pro) | Emotiva XPA-2 - XPA-5 | LG OLED77G1RLA | QNAP TS-469 Pro | Nvidia Shield TV Pro | Logitech Squeezebox Touch | Sony PS5 | Microsoft XBox Series X | ViaBlue X25 | Audioquest Forest + Chocolate HDMI | Van den Hul The Magnum Hybrid + The Sub Hybrid

FeaRs Focal HT

Flavio

#5
Quote from: FeaR1986 on December 19, 2014, 08:28:18

... Plus XT32 zet alles terug naar CD-kwaliteit, daar zit je dan met je High Res audio...

Leg eens uit.
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
NAD T758V3 | Behringer NX4-6000
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL X1 | 2x T+A TAL 90
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

Flavio

Quote from: FeaR1986 on December 19, 2014, 08:28:18
Overigens is Onkyo en Integra voor mij helemaal afgevallen. Ik dacht dat alleen de lagere modellen problemen met het HDMI-board hadden, maar je komt ze nu ook tegen in de hogere series als de TX-NR3008 en zelfs de Integra DHC-80.2 van iemand hier op het forum.

Niet alle Onkyo's en Integra's krijgen dit probleem en als het optreedt kan je dit tot 2018 onder garantie laten verhelpen.
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
NAD T758V3 | Behringer NX4-6000
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL X1 | 2x T+A TAL 90
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

Cobraatje

Leuk om te zien dat mijn oude XPA5 het upgrade virus heeft aangestoken bij jou ;D.

Gezien jouw smaak, zou ik in eerste instantie het bij Anthem, Onkyo en Emotiva zoeken.

Anthem heb ik thuis gehoord en hoe goed ARC ook was, Anthem is niet mijn geluid. Ik vond het zielloos klinken.
De Integra 80.3 en de Marantz AV8801 zijn veel meer mijn smaak.

Ik ben onlangs van de Marantz SR7008 naar de AV8801 toegegaan.
Een aantal dagen beide gehad en kunnen vergelijken. De verschillen zijn, ook in stereo, echt behoorlijk.
Wel is de AV8801 minder in stereo dan de Marantz PM14KI die ik had.
Misschien komt mijn AV8801 beschikbaar als ik de Emotiva XMC-1 hou ;).

Wel denk ik dat je met je lijstje erop vooruitgaat tav wat je nu hebt.
Hoeveel ligt aan je ruimte, hoe secuur je luistert en hoeveel waarde je aan een verbetering toekend.

@Fear

De eerste berichten vanuit Amerika gaven idd aan dat de 7702 beter zou zijn, maar dat blijkt onzin.
De AV8801 is beter in stereo.
Verschil tussen de AV8801 en 4520 in stereo(direct) is behoorlijk.

Niet te lang twijfelen over de XMC-1 het is een koopje en er is veel interesse ;).

TornadoGo

No worries, ik heb tzt nog een upgradekaart in de verkoop.  ;)
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

Cobraatje

En die geef je voor niets weg ;).

Ik zou met de steeds sterker wordende dollar haast met bestellen maken.
B.v. Afgelopen juni koste het via Emotiva ca. €2050,- om de XMC-1 thuis te krijgen en dat is nu ca. €2275,-.


FeaR1986

#10
Quote from: Flavio on December 19, 2014, 08:56:29
Leg eens uit.

Zodra je XT32 aan-/actief zet wordt alles van audio gedownsamplet naar 48 kHz.

Quote from: Flavio on December 19, 2014, 08:58:36
Niet alle Onkyo's en Integra's krijgen dit probleem en als het optreedt kan je dit tot 2018 onder garantie laten verhelpen.

Klopt, goede service als je het zo zet. Maar ik heb al vaker een Onkyo gehad met problemen en ik lees te vaak dat het board defect gaat. Goed van Onkyo dat het op wordt gelost, maar ik heb liever een product wat deze problemen helemaal niet heeft. Op Tweakers komen nu ook al meldingen binnen van receivers die tot drie keer toe een nieuwe HDMI-board hebben gehad.

Quote from: Cobraatje on December 19, 2014, 09:03:41
@Fear

De eerste berichten vanuit Amerika gaven idd aan dat de 7702 beter zou zijn, maar dat blijkt onzin.
De AV8801 is beter in stereo.
Verschil tussen de AV8801 en 4520 in stereo(direct) is behoorlijk.

Niet te lang twijfelen over de XMC-1 het is een koopje en er is veel interesse ;).

De huidige aangeboden XMC-1 gaat het niet worden, autootje is net terug van de garage wat een deuk geslagen heeft in mijn budget voor een pre/pro. Denk dat het realistischer is om mei 2015 als doel te stellen voor mezelf, mooie bestemming voor het vakantiegeld.

Al zou de AV8801 beter zijn dan de AVR-4520 dan zou de stap van mijn huidige AVR-2809 naar een AVR-4520 er al eentje zijn, vandaar dat ik die optie noemde. Puur voor mijn gevoel zou ik ook liever de AV8801 hebben aangezien het een dedicated pre/pro is. Al is de AVR-4520 ook zo in te stellen (eindtrappen uitschakelen).
Focal Chorus 826W - 816W - CC800W | Velodyne SPL-1200 Ultra | Denon AVR-4520 (pre/pro) | Emotiva XPA-2 - XPA-5 | LG OLED77G1RLA | QNAP TS-469 Pro | Nvidia Shield TV Pro | Logitech Squeezebox Touch | Sony PS5 | Microsoft XBox Series X | ViaBlue X25 | Audioquest Forest + Chocolate HDMI | Van den Hul The Magnum Hybrid + The Sub Hybrid

FeaRs Focal HT

Cobraatje

Ppff auto's zijn leuk, maar o zo duur >:(.
De dollar is weer sterker geworden, kost nu al €2.300 al de XMC-1 te bestellen.
Ik hoop voor je dat er zo rond mei een herstel van de euro is.

De 2809 is een erg goede versterker, ik vraag mij af of je er dan met stereo wel veel op vooruitgaat met de 4520.
HT zeker wel.

Spollie

Quote from: FeaR1986 on December 19, 2014, 10:16:22
Zodra je XT32 aan-/actief zet wordt alles van audio gedownsamplet naar 48 kHz.
Ik betwijfel of je dat downsampelen gaat horen, ik hoor het in ieder geval niet.

Quote from: FeaR1986 on December 19, 2014, 10:16:22
Klopt, goede service als je het zo zet. Maar ik heb al vaker een Onkyo gehad met problemen en ik lees te vaak dat het board defect gaat. Goed van Onkyo dat het op wordt gelost, maar ik heb liever een product wat deze problemen helemaal niet heeft. Op Tweakers komen nu ook al meldingen binnen van receivers die tot drie keer toe een nieuwe HDMI-board hebben gehad.
Ook een merk als Marantz is niet probleemloos, zie het topic over de problemen met de SR-7008. Ik denk dat Onkyo wel van zijn fouten heeft geleerd want de latere series hebben deze problemen allemaal niet.

Quote from: FeaR1986 on December 19, 2014, 10:16:22
De huidige aangeboden XMC-1 gaat het niet worden, autootje is net terug van de garage wat een deuk geslagen heeft in mijn budget voor een pre/pro. Denk dat het realistischer is om mei 2015 als doel te stellen voor mezelf, mooie bestemming voor het vakantiegeld.
Zelfde probleem hier eigenlijk, die XMC-1 zou een mooie besteding zijn van de 13e maand maar er zijn wat andere zaken die voorrang hebben >:(

Quote from: FeaR1986 on December 19, 2014, 10:16:22
Al zou de AV8801 beter zijn dan de AVR-4520 dan zou de stap van mijn huidige AVR-2809 naar een AVR-4520 er al eentje zijn, vandaar dat ik die optie noemde. Puur voor mijn gevoel zou ik ook liever de AV8801 hebben aangezien het een dedicated pre/pro is. Al is de AVR-4520 ook zo in te stellen (eindtrappen uitschakelen).
De AVR-4520 zou voor mij altijd als een tussenstap voelen en geen echte upgrade. Hoewel ik ze wel eens voorbij zie komen voor mooie prijsjes.

FeaR1986

Quote from: Cobraatje on December 19, 2014, 10:29:56
Ppff auto's zijn leuk, maar o zo duur >:(.

Vooral als er wordt begroot dat het een uurtje of twee werk is en het onderdeel nog geen honderd euro. Als dan het onderdeel een veelvoud blijkt te kosten en ook nog eens exclusief BTW en het veel meer dan twee uur arbeid gaat het snel...

QuoteDe 2809 is een erg goede versterker, ik vraag mij af of je er dan met stereo wel veel op vooruitgaat met de 4520.
HT zeker wel.

Mmm....mijn gebruik ligt 50-50 qua games/films en muziek dus zeker wel het overwegen waard.

Quote from: Spollie on December 19, 2014, 10:44:41
Ook een merk als Marantz is niet probleemloos, zie het topic over de problemen met de SR-7008. Ik denk dat Onkyo wel van zijn fouten heeft geleerd want de latere series hebben deze problemen allemaal niet.

Als HDMI-boards meerdere malen sneuvelen houdt het voor mij snel op. Ik dacht eerst altijd dat het vooral een probleem van hitte was, maar als ik de Integra van Ralph zie moet die daar geen last van hebben. Sowieso is dat een pre/pro welke een stuk minder warm zou moeten worden aangezien er geen eindtrappen in zitten. Al schijnt XT32 ook een heethoofd te zijn. Onkyo's nieuwe modellen zouden minder warm worden door onder andere het gebruik van AutoEQ.
Focal Chorus 826W - 816W - CC800W | Velodyne SPL-1200 Ultra | Denon AVR-4520 (pre/pro) | Emotiva XPA-2 - XPA-5 | LG OLED77G1RLA | QNAP TS-469 Pro | Nvidia Shield TV Pro | Logitech Squeezebox Touch | Sony PS5 | Microsoft XBox Series X | ViaBlue X25 | Audioquest Forest + Chocolate HDMI | Van den Hul The Magnum Hybrid + The Sub Hybrid

FeaRs Focal HT

Fox

Quote from: Flavio on December 19, 2014, 08:56:29
Leg eens uit.

Audioholics: The top frequency for correction is 24kHz, implying that Audyssey is functioning at a 48kHz sample rate. Does this mean that high resolution content (for example 192kHz or 96kHz sample rate PCM) will be downmixed?

MultEQ is capable of applying correction from 10 Hz to 24 kHz.

Chris Kyriakakis: There are two parts to this answer. A loudspeaker does not reproduce acoustic energy above about 24-30 kHz even if it was in the content (with the exception of super-super tweeters), and a microphone cannot capture acoustic energy above that range. So if there is no information captured then, there is nothing for the filter to do up there.

Now, there is content encoded at higher sampling rates of course. We offer MultEQ at 96 kHz and even higher if needed so that the content can be processed without downsampling, even though the MultEQ filters above 24-30 kHz (adjustable) would be doing absolutely nothing. The issue is that doubling the sampling rate also doubles (roughly) the processing requirements needed. This is true for any kind of digital processing not just MultEQ. The AVR makers would have to add significant cost for more DSP processing and they have chosen not to do that. So they decided to use Audyssey at a max of 48 kHz. From an acoustic point of view this makes perfect sense for the reason I explained above.


morca

Quote from: Fox on December 19, 2014, 11:28:19
Audioholics: The top frequency for correction is 24kHz, implying that Audyssey is functioning at a 48kHz sample rate. Does this mean that high resolution content (for example 192kHz or 96kHz sample rate PCM) will be downmixed?

MultEQ is capable of applying correction from 10 Hz to 24 kHz.

Chris Kyriakakis: There are two parts to this answer. A loudspeaker does not reproduce acoustic energy above about 24-30 kHz even if it was in the content (with the exception of super-super tweeters), and a microphone cannot capture acoustic energy above that range. So if there is no information captured then, there is nothing for the filter to do up there.

Now, there is content encoded at higher sampling rates of course. We offer MultEQ at 96 kHz and even higher if needed so that the content can be processed without downsampling, even though the MultEQ filters above 24-30 kHz (adjustable) would be doing absolutely nothing. The issue is that doubling the sampling rate also doubles (roughly) the processing requirements needed. This is true for any kind of digital processing not just MultEQ. The AVR makers would have to add significant cost for more DSP processing and they have chosen not to do that. So they decided to use Audyssey at a max of 48 kHz. From an acoustic point of view this makes perfect sense for the reason I explained above.
Als ze maar van die 24 bit afblijven want dat hoor je wel overduidelijk.

Fox

Ik wil niet lullig doen, maar als je je met HD-audio bezig houd is dit echt hoorbaar.

Onlangs nog een test gedaan n.a.v. een discussie over dat er geen verschil is te horen met FLAC.

Dus een 24bit 192kHz PCM track omgezet naar:
- 24bit 96kHz PCM en FLAC
- 24bit 48Hz PCM en FLAC

Vreemd genoeg konden we in ons clubje (testpannel ;-) ) telkens de verschillen, ondanks dat het goed klonk makkelijk vaststellen! (in de direct/pure stand).  :music:

Tja en dan heb je 24/32bits 192kHz DAC's met je HD-audio en dan maakt XT32 er .... van.
Eigenlijk toch een beetje zonde  :hehe:

Kjelt

Misschien was je downsampling algoritme bagger?

thebest106

Quote from: Kjelt on December 20, 2014, 17:35:55
Misschien was je downsampling algoritme bagger?

^^ iets wat ook meteen bij mij opkwam (het is inderdaad geen omzetten maar een downsampling)

Goos

Hier ook op zoek naar een processor. Lastige zoektocht, ik zit aan een Marantz te denken (7702) maar ben ook nieuwsgierig naar een yamaha cx-a5000. Iemand hier ervaring mee toevallig?

Daarnaast vraag ik me af waarom je de Nad t187 of rotel rsp 1572 zo weinig tegenkomt, zijn deze niet goed?

Hoofdzaak voor mij is ht maar stereo moet wel goed zijn. Butget wil ik op ca 2000 euro houden, daar moet vast wel iets voor te vinden zijn. Is tenslotte veel geld. Versterker wordt een 5 kanaals custom welke bijna klaar is.

Goos

Ff vergeten te vermelden:

Speakers: aurum Orkan VIII, aurum base VIII, phase 15 rears, sunfire hrs 10 (wil ik nog upgraden in 2015).
Huidige reciever ca650r. Bron: ca bd751 maar gaat eruit, bluray's getest met ps4 en dat gaat prima waardoor een dure bron geen nut meer heeft voor mij. Mediaspeler is bij mij een alienware 14 laptop. Muziek digitaal tegewoordig.

quattronl

Als je zoveel geld uit gaat geven aan een pre/pro en je levert dan in op stereo dan vind ik dat ook weer niks.
Neem dan een aparte stereo amp voor je stereo bronnen (in mijn geval: Marantz PM15S2-LE), een mooie processor (Marantz AV8xxx) en een losse 5-kanaals eindbak (Marantz MM7xxx).
Volgens mij heb je dan zowel in stereo als in surround een kwalitatief hele behoorlijke versterking :)

Ik zit er (al een tijdje) aan te denken alleen de financiën laten het 'even' niet toe.
Misschien na de 31e ;)
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

theshadow

Als audio en ht liefhebber kan ik uit ervaring zeggen dat beide heel moeilijk te combineren is. Gelukkig is het mij deels gelukt. Voor het audio gedeelte maak ik gebruik van een geintegeerde accuphase versterker. Hierop zit een switch zodat ik de de voortrap als eindtrap van elkaar kan scheiden. Voor ht is de accuphase dan als eindtrap aangesloten op een onkyo processor.

Mijn advies zou zijn vooral doen. Met een processor kan makkelijker gebruik maken van verschillende (hardware) configuraties. Darnaast heb je ook de mogelijkheid in kleinere stappen te upgraden.

frank2

#23
Anthem 710 en klaar. Goed is stereo, en goed in surround. Arc met veel opties. Beter dan Marantz.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Maro

Quote from: quattronl on December 29, 2014, 10:06:30
Als je zoveel geld uit gaat geven aan een pre/pro en je levert dan in op stereo dan vind ik dat ook weer niks.
Neem dan een aparte stereo amp voor je stereo bronnen (in mijn geval: Marantz PM15S2-LE), een mooie processor (Marantz AV8xxx) en een losse 5-kanaals eindbak (Marantz MM7xxx).
Volgens mij heb je dan zowel in stereo als in surround een kwalitatief hele behoorlijke versterking :)

Ik zit er (al een tijdje) aan te denken alleen de financiën laten het 'even' niet toe.
Misschien na de 31e ;)

Ik durf te stellen dat een AV8801 in stereo niets onder doet voor een PM11s3. Laat je niet gek maken. Ik heb dit soort configuraties in meerdere vormen thuis gehad en geloof me. Tipje? Laat je niet gek maken door die stereo boys.  ;)

Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -