Hoe volwassen is streaming nu helemaal? Is er voldoende muziek beschikbaar?

Started by eric_audio, December 7, 2014, 10:30:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

eric_audio

Beste forumgenoten,

Ik heb jaren de hele streaming hype aan me voorbij laten gaan. Gewoon CD's blijven draaien.

Maar ik heb de veranderingen wel gezien natuurlijk. Op demo's worden bijna geen CD's meer gedraaid. En het aantal CD spelers dat wordt aangeboden en gekocht is volgens mij extreem sterk afgenomen. "Je koopt toch geen CD's meer, downloaden die handel, liefst in high resolution.

Ik begon me wel steeds meer een fossiel te voelen, maar aangezien ik niet zo trendgevoelig ben, deerde me dat niet (echt).

Echter, nu ik tijdelijk (nou ja, wat is tijdelijk, waarschijnlijk wel een paar jaar) in een ver buitenland woon, wil ik hier een compleet nieuwe set kopen. En uiteraard, als ik toch opnieuw begin, gebaseerd op streaming. Dat betekent mijn huidige collectie CD's rippen, maar alles wat ik nieuw wil hebben: downloaden, liefst high rez.

Hoewel ik me vooral verdiep in de hardware op het moment, ben ik gisteren maar eens gaan googlen op wat er beschikbaar is voor download.....

En dat valt vies tegen. Nu heb ik vooral gezocht op klassieke muziek, omdat dat een kleiner deel van de markt bedient, en ik daar de minste investeringen verwacht. Nou, mijn vrees dat het aanbod niet zo groot zou zijn is op zijn plaats. Het is nog erger dan ik verwachtte.

Nou moet ik er bij vertellen dat ik een ruime keuze wil hebben. Als ik zoek naar de 9e symfonie van Mahler (bijvoorbeeld), dan wil ik gewoon de uitvoering van Bernstein kunnen kiezen, of Chailly, Haitink, of welke dan ook die op CD beschikbaar is. Maar die keuze is er dus niet. Althans, ik zie het niet. Maar goed, ik heb niet het hele internet doorgezocht.

Maar serieus, hoe moeilijk kan het nou zijn voor Decca (of welk label dan ook) om gewoon hun hele collectie op hun site te knallen voor download? Ik wil gewoon dezelfde keuze hebben als er is (of indertijd was) op CD.

Mijn vraag voor de trendwatchers of trendsetters onder jullie is, waarom de situatie zo slecht is. En hoe is het toch mogelijk dat iedereen van CD's over is naar muziek downloads, terwijl het aanbod slechts een fractie is van wat er beschikbaar is op CD?

Wat kan ik verwachten in de nabije toekomst? Wat kan ik verwachten in 5 jaar?
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

Nahpets

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Xander32

... mijn vermoeden is het, dat het in de nabije toekomst veelal gaat naar commerciële muziekbibliotheken, waar vandaan je tegen betaling (abbo) HD materialen kan streamen. Spotify-achtige diensten.

Het huidige ripp-werk en spelen vanaf een NAS is denk ik van voorbijgaande aard.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

ajbeefde

Quote from: Xander32 on December  7, 2014, 11:33:20


Het huidige ripp-werk en spelen vanaf een NAS is denk ik van voorbijgaande aard.

Voor iemand die niet wil betalen voor abbo diensten, denk ik niet.....  ;)
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

Charlemagne

#4
De streamingdienst Qobuz biedt zowel de mogelijkheid van online streamen in losless kwaliteit, als van downloaden (kopen dus). Vaak kan dat laatste ook in highres. Als ik een album bij het online luisteren echt heel bijzonder vind dan download ik het als highres; dat klinkt dan nog net een fractie beter is mijn ervaring.

Dus ja! Streaming is heel volwassen geworden; niet alleen op gebied van geluidskwaliteit, mits je over goede spullen beschikt, maar zo'n online streamingdienst bied je een goedkope manier om een oceaan van muziek te ontdekken. Daarvan geniet ik dagelijks met volle teugen. Qobuz heeft zo'n anderhalf miljoen CD's in zijn bibliotheek, dus je kunt vooruit.

En ja! Die Mahler 9 onder Haitink is er ook te vinden; niet alleen die van Haitink, maar nog tig andere. Je kunt de hele dag 'diskutabeltje spelen'.....

Mijn verwachting voor de toekomst is dat de streamingdiensten in aantal zullen toenemen. Mogelijk gaan ze ook live streaming in highres aanbieden.
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

eric_audio

Quote from: Charlemagne on December  7, 2014, 11:56:45
De streamingdienst Qobuz biedt zowel de mogelijkheid van online streamen in losless kwaliteit, als van downloaden (kopen dus). Vaak kan dat laatste ook in highres. Als ik een album bij het online luisteren echt heel bijzonder vind dan download ik het als highres; dat klinkt dan nog net een fractie beter is mijn ervaring.

Dus ja! Streaming is heel volwassen geworden; niet alleen op gebied van geluidskwaliteit, mits je over goede spullen beschikt, maar zo'n online streamingdienst bied je een goedkope manier om een oceaan van muziek te ontdekken. Daarvan geniet ik dagelijks met volle teugen. Qobuz heeft zo'n anderhalf miljoen CD's in zijn bibliotheek, dus je kunt vooruit.

En ja! Die Mahler 9 onder Haitink is er ook te vinden; niet alleen die van Haitink, maar nog tig andere. Je kunt de hele dag 'diskutabeltje spelen'.....

Bedankt voor de tip. Ik ga daar eens rondneuzen....

Ik luisterde vroeger trouwens vaak naar discotabel  ;)
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

eric_audio

Quote from: Charlemagne on December  7, 2014, 11:56:45
mits je over goede spullen beschikt

Hetzelfde merk DAC/versterker als jij hebt staat nummer 1 op mijn lijstje...
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

garmtz

Quote from: eric_audio on December  7, 2014, 12:09:17
Hetzelfde merk DAC/versterker als jij hebt staat nummer 1 op mijn lijstje...

Terecht... :)

eric_audio

NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

Nahpets

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

br@m

Weinig aanbod in klassiek herken ik wel.

In de populaire muziek is vrijwel alles te downloaden, al dan niet betaald/legaal.

Mijn vermoeden is dat dat een kwestie is van vraag/aanbod.

Toen je nog overal platen/CD-zaken in het straatbeeld zag was het ook al zoeken naar winkels met een goede sortering klassiek.

Dat is dus niet echt veranderd.

Tav hoe volwassen streaming is - ik denk dat het nog lang niet volwassen is. Echte ' plug-and-play' oplossingen (en dan bedoel ik letterlijk 'aansluiten - aanzetten - spelen') voor de computeranalfabeet zijn er bij mijn weten niet. Ook de (soms erg kostbare) oplossingen van grote merken als Linn, Cambridge, Classe verwachten van de gebruiker dat die in staat is een DLNA/uPnP server op te tuigen, of op zijn minst CD's te rippen en op de PC/NAS te krijgen. Ook is WiFi een vereiste, en WiFi aanleggen is ook bepaald niet plug-and-play.

Zelfs Apple's Airplay is niet plug-and-play, dat weet iedereen die wel eens geprobeerd heeft een Airport Express te installeren.
B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

zoldar

De Sony ES streamer met 1 tB interne hdd is redelijk kant en klaar. Netwerk kabel er aan hangen en hij zet alle muziek op zijn schijf en dan spelen maar.
Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

eric_audio

Quote from: br@m on December  7, 2014, 20:45:48
Weinig aanbod in klassiek herken ik wel.

In de populaire muziek is vrijwel alles te downloaden, al dan niet betaald/legaal.

Mijn vermoeden is dat dat een kwestie is van vraag/aanbod.

Toen je nog overal platen/CD-zaken in het straatbeeld zag was het ook al zoeken naar winkels met een goede sortering klassiek.

Dat is dus niet echt veranderd.


Natuurlijk is er een enorm verschil in vraag tussen populaire muziek en klassieke muziek. En dat was altijd een goede verklaring voor het kleine aantal winkels met goede sortering klassieke CD's.

Alleen vind ik dat nu eigenlijk geen argument meer. Met internet is alles centraal, en heb je geen fijnmazig distributie netwerk meer nodig. In feite kan 1 website de hele wereld bedienen. Dus juist nu zou ik verwachten dat het makkelijk zou zijn om de muziek te vinden die je zoekt. Maar goed, de vorige posts in dit draadje hebben me geleerd dat er meer is dan ik dacht. Nog steeds niet genoeg, maar voldoende om met streaming te beginnen.....
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

Charlemagne

Quote from: eric_audio on December  8, 2014, 05:36:16
Natuurlijk is er een enorm verschil in vraag tussen populaire muziek en klassieke muziek. En dat was altijd een goede verklaring voor het kleine aantal winkels met goede sortering klassieke CD's.

Alleen vind ik dat nu eigenlijk geen argument meer. Met internet is alles centraal, en heb je geen fijnmazig distributie netwerk meer nodig. In feite kan 1 website de hele wereld bedienen. Dus juist nu zou ik verwachten dat het makkelijk zou zijn om de muziek te vinden die je zoekt. Maar goed, de vorige posts in dit draadje hebben me geleerd dat er meer is dan ik dacht. Nog steeds niet genoeg, maar voldoende om met streaming te beginnen.....

Qobuz is erg goed in klassieke muziek; ze hebben er zelfs een apart abonnement voor. Je eerste maand is gratis; daarna is het per maand opzegbaar. Hun zoekfunctie is - zeker met de desktop app - erg goed. Je kunt op artiest of album zoeken, maar ook op component, orkest, dirigent, deelnemende artiest etc. Tik bijvoorbeeld 'Janine Jansen', dan vind je alle albums waaraan ze heeft meegewerkt, in dit geval 36. Meestal als solerend artiest natuurlijk, maar ze heeft ook in ensembles gespeeld; die albums worden ook aangegeven.

Gewoon proberen zou ik zeggen.
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

eric_audio

Klinkt erg goed. Bedankt voor je hulp.

Ik ga zeker rondkijken op die site. Abonneren nog niet. Dat doe ik zodra ik mijn set heb. Voorlopig heb ik nog helemaal niets. Nou ja, niets....   Ik heb een Geneva staan, en kom met Spotify redelijk aan mijn trekken. Maar nu wordt het tijd voor kwaliteit.
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

WickedGame

Quote from: br@m on December  7, 2014, 20:45:48
Tav hoe volwassen streaming is - ik denk dat het nog lang niet volwassen is. Echte ' plug-and-play' oplossingen (en dan bedoel ik letterlijk 'aansluiten - aanzetten - spelen') voor de computeranalfabeet zijn er bij mijn weten niet. Ook de (soms erg kostbare) oplossingen van grote merken als Linn, Cambridge, Classe verwachten van de gebruiker dat die in staat is een DLNA/uPnP server op te tuigen, of op zijn minst CD's te rippen en op de PC/NAS te krijgen. Ook is WiFi een vereiste, en WiFi aanleggen is ook bepaald niet plug-and-play.

Zelfs Apple's Airplay is niet plug-and-play, dat weet iedereen die wel eens geprobeerd heeft een Airport Express te installeren.

Je wens tot het letterlijk aansluiten, aanzetten en spelen is met apparatuur wat internet, danwel een netwerk nodig heeft een utopie. Heeft gewoon te maken dat je iets op moet halen van een andere locatie, en je dit alleen maar kan doen dmv of internet of een hdd/nas. Nu is het streamen vanaf diensten (spotify etc.) mogelijk nog wel plug & play te maken door de streamer direct aan een modem/router te hangen. Maar, en ja hoor daar komt het, moet de router/modem wel goed geconfigureerd zijn. Eigenlijk zijn het niet eens de apparaten die het streamen lastig maken, maar juist de netwerk configuraties en instellingen van mensen die een probleem veroorzaken.

Of het ooit letterlijk plug&play gaat worden valt te betwijfelen. Is het lastig? Ik zelf vind eigenlijk van niet. En dit delen toch best wel wat mensen. Fabrikanten leveren ook steeds betere handleidingen.

Ik denk zelfs dat streaming al aardig volwassen is, tuurlijk er zijn wat verbeteringen nog te doen. Maar in de basis staat het als een huis en werkt het goed. Als ik dan even voor mezelf spreek met een Logitech Squeezebox, is het een geweldig medium!


Charlemagne

#16
Ik vind de Sonos Connect het meest plug-and-play. Het heeft integratie voor allerlei streamingdiensten, zoals Spotify en Qobuz, maar ook internetradio. En je kunt ook je eigen rips afspelen natuurlijk.

Als die Sonos Connect nu nog even laat upgraden tot een Magna Ultimo en je hangt er een mooie externe DAC aan, dan heb je een alleraardigste streamer die heel gebruikersvriendelijk is.

Bij duurdere streamers mag je van je dealer verwachten dat die de nodige service biedt bij het installeren, vind ik.
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

DofN

Je hebt geen streamer als los apparaat nodig om te streamen. De meest eenvoudige oplossing is een PC/Laptop met USB uitgang en een DAC met USB ingang.

Meegeleverde driver (of via de website van de fabrikant) van de DAC moet je installeren op je PC en dat is "plug and play.." Echt iedereen kan dat. Als je op dit forum kan komen, kan je ook een driver installeren :)



You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

eric_audio

Ok, ik denk dat dat me wel gaat lukken. In mijn geval zal het een Devialet worden. En ik reken er ook op dat de leverancier me goed op weg zal helpen. Volgens mij zijn er nogal wat mensen die een Mac Mini aan hun Devialet gekoppeld hebben, en de besturing doen via hun iPad. Dat lijkt me wel wat.

Maar ik was dit draadje eigenlijk niet eens gestart vanwege de hardware issues. Het ging me met name om de beschikbaarheid van muziek om te downloaden. Dat lijkt beter dan ik dacht.

Uiteraard vind ik de discussie over hardware ook interessant  :)
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

DofN

Dan toch nog even over de Devialet.. Welk model? De 500 heeft geen analoge ingangen?

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

eric_audio

De 200. En volgens mij hebben alle modellen (behalve 120 misschien) analoge ingangen.
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

DofN

Ik zie zo snel 1 phono ingang op de 200? Nu gebruik ik zelf ook geen analoge ingangen meer, maar als je bijvoorbeeld een CD speler hebt, moet  je wel zeker weten dat die een digitale out heeft, anders kan je die niet meer gebruiken.

Ik zie dat die devialet een DSP heeft. Is dit een soort knopjesding waarmee je bijvoorbeeld een concertzaal kan nabootsen, of is dat echt een inmeet- en RP module?


You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

eric_audio

De DSP wordt gebruikt voor hun SAM module, dat is een methode om speakers beter te matchen met de eindversterker. Lees hun white paper daar maar eens over. Maar ik vermoed dat het daar niet bij gaat blijven. Of er room correction gaat komen of iets anders weet ik niet, maar ze hebben weer een doorbraak aangekondigd....
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

bmateijsen

Quote from: doorofnight on December  8, 2014, 11:44:09
Dan toch nog even over de Devialet.. Welk model? De 500 heeft geen analoge ingangen?



500? Of bedoel je 2 x 250... (dat is een 800... ;) )
Alle Devialet's kunnen analoge ingangen hebben, maar je kan ze ook als digitaal configureren...