Dolby Announces Dolby Cinema with HDR Projection and Atmos, in Nederland

Started by home@the movies, December 5, 2014, 21:09:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

home@the movies

The most exciting news is Dolby's collaboration with Christie to make a high dynamic-range projector for premium venues.

Dolby has long been deeply involved in commercial cinema, first with sound (Dolby Surround), then with picture (Dolby 3D), and most recently back to sound (Dolby Atmos). Now, the company is putting it all together in a program called Dolby Cinema, which combines sound, picture, acoustics, and theater design into a stunning package.

The design elements were created to draw audiences deeper into the story. Theater owners can select features such as a signature entrance with a dynamic audio/video pathway that provides a new canvas for studios to begin telling the story before the movie even starts. Other features can include a wall-to-wall-to-ceiling screen, atmospheric lighting, and faceted acoustic panels designed to enhance the sound and heighten the sense of immersion. And all Dolby Cinema theaters will undergo a sophisticated visual and acoustic room treatment to optimize the cinematic experience.

Of course, a Dolby Cinema theater will have a Dolby Atmos sound system—in this case using Vive speakers and class-D amplification from Christie, a leading provider of digital-cinema projectors and sound systems. This gives me pause, because in every demo I've heard of the Vive system, the sound quality was quite bright, sometimes becoming harsh, and always too loud. Hopefully, these attributes will be tamed in Dolby Cinema theaters.

But what really got my attention is the announcement that Dolby is working with Christie to implement Dolby Vision high dynamic range (HDR) and wide color gamut (WCG) for commercial projection. There are few specifics about how this will be accomplished; when I contacted Christie to get more details, the reply was, "The IP [intellectual property] is confidential and we really can't talk about it until sufficient patent protection is in place. However, we can say that you need laser illumination to build an HDR projector suitable for a cinema-sized screen, because we need extra light that we can 'throw away' or trade off for improved dynamic range and contrast performance. Currently, we don't actually know the limits of what can be achieved for contrast ratio, but we can tell you it is orders of magnitude beyond what a conventional D-Cinema projector can achieve." One of the press releases associated with Dolby Cinema reveals that the system will use two projection heads with a highly customized light path—perhaps one for low luminance and the other for high luminance, but that's only a guess.

We also know that the projectors will exhibit 4K resolution and high frame-rate (HFR) capability. In addition, they will utilize a 6P (6-primary) laser light source, in which the wavelengths of two groups of red, green, and blue are slightly offset from each other. This allows the use of Dolby 3D "color-separation" glasses to isolate the left and right images without requiring a polarization-preserving silver screen, and it provides an extra-bright 2D image. According to Don Shaw, Senior Director of Product Management at Christie (and a guest on Home Theater Geeks last year), "We'll be delivering audiences a richer, more detailed viewing experience with up to 14 foot-lamberts onscreen in 3D and up to 31 foot-lamberts for 2D Dolby Vision content, far exceeding any 'ultra-bright' industry standards, to all Dolby Cinema locations."

QuoteSpeaking of locations, one of the first Dolby Cinema venues will be JT Eindhoven in the Netherlands. The newly constructed cineplex will open on December 15 with eight screens and a total of 1546 seats, and the premier screen will feature Dolby Vision starting in 2015, when the projector and appropriately graded titles are expected to become available.

s.t.

Gisteren in Eindhoven de Hobbit gekeken in de nieuwe Dolby zaal. Wat betreft de zaal

Plus
Beste 3D ervaring ooit in een bioscoop, bijna geen crosstalk gezien (nieuw 3D systeem)
Zeer veel licht op het scherm van de projector
Goede stoelen met veel been ruimte (ik ben 195 en had genoeg ruimte)
Erg goed surround geluid. Dolby Atmos is erg indrukwekkend
Zaal is helemaal donker (geen nooduitgang bordje dat op het scherm te zien is)

Min
3D bril glazen waren vies en had een kras
3D bril glazen zijn te klein daardoor kan je een groene verkleuring in de hoeken zien als je voorin de zaal zit. Verderop in de zaal zal je hier geen probleem mee hebben.
Geluid vind ik af en toe te hard
HFR vind ik niks. Alsof ik naar video zit te kijken en haalt mij uit de film.

In totaal voor mij de beste filmzaal in Nederland op dit moment. Absoluut veel beter dan de IMAX zaal in Pathe

N1v3K

Ik ben als Eindhovenaar nog niet geweest, maar wel erg benieuwd naar deze bioscoop  ;D
Een zaal met Atmos, een zaal met extra groot scherm en een zaal met feedback in de stoelen  :hehe:

GPO

thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

s.t.

Quote from: N1v3K on December 24, 2014, 20:14:03
Ik ben als Eindhovenaar nog niet geweest, maar wel erg benieuwd naar deze bioscoop  ;D
Een zaal met Atmos, een zaal met extra groot scherm en een zaal met feedback in de stoelen  :hehe:

Feedback in de stoelen heb ik niet gehad met de hobbit. Volgens mij is dit ook niet in de Dolby zaal

N1v3K

Quote from: s.t. on December 25, 2014, 10:43:38
Feedback in de stoelen heb ik niet gehad met de hobbit. Volgens mij is dit ook niet in de Dolby zaal
Dat is alleen in de D-Box zaal  ;)

Maar nu kijk ik net even op de site. Blijkt dat die dus niet in de vestiging in Eindhoven zit  :dry:
Alleen in Amersfoort, Apeldoorn, Heerhugowaard, Hoorn, Kerkrade en Vlaardingen.

GPO

Quote from: s.t. on December 24, 2014, 18:18:01
Gisteren in Eindhoven de Hobbit gekeken in de nieuwe Dolby zaal. Wat betreft de zaal

Plus
Beste 3D ervaring ooit in een bioscoop, bijna geen crosstalk gezien (nieuw 3D systeem)
Zeer veel licht op het scherm van de projector
Goede stoelen met veel been ruimte (ik ben 195 en had genoeg ruimte)
Erg goed surround geluid. Dolby Atmos is erg indrukwekkend
Zaal is helemaal donker (geen nooduitgang bordje dat op het scherm te zien is)

Min
3D bril glazen waren vies en had een kras
3D bril glazen zijn te klein daardoor kan je een groene verkleuring in de hoeken zien als je voorin de zaal zit. Verderop in de zaal zal je hier geen probleem mee hebben.
Geluid vind ik af en toe te hard
HFR vind ik niks. Alsof ik naar video zit te kijken en haalt mij uit de film.

In totaal voor mij de beste filmzaal in Nederland op dit moment. Absoluut veel beter dan de IMAX zaal in Pathe


Ik heb gisteren ook de hobbit 3 gezien in de "Dolby Cinema" zaal met mijn vriendin & zoon..... ik denk dat ik teveel naar achteren zat, want wat ik er van vond:

helaas vooral wat minnetjes -->
- beeld is een stuk kleiner tov IMAX.
- geluid uit de center(s) is onduidelijk/zacht en had soms moeite om de stemmen te verstaan.
- beeld is voor mij hetzelfde als IMAX 3D; zag geen noemenswaardig verschil
- bril was niet zo goed als die bij IMAX; te klein en aan de randen is van alles te zien wat afleid van het beeld

Ik heb maar 2 plusjes -->
+ surround geluid was wel iets beter als IMAX
+ stoelen zijn beter & meer beenruimte

Op basis van de ervaring van gisteren ga ik liever naar IMAX; ik vond de Dolby Cinema zaal toch wat meer een gewone geupgrade bioscoop zaal... terwijl IMAX je er veel meer in trekt door het overweldigende beeld en lekkere geluid.

Ik zal het nog wel een keer een kansje geven en dan wat meer in het midden van de zaal gaan zitten....

Oh ja, de hobbit 3 vond ik verder niet zo geweldig als gehoopt.... helaas...

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

squeek

Vanavond ga ik de nieuwe dolby atmos zaal in antwerpen checken. Ook the hobbit 3.
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

dchris

Ik ben afgelopen maandag geweest naar The Hobbit, zaal zat helemaal vol, op een maandagavond (kerstvakantie  :xmas:)
Film begon ook 20 minuten later dan gepland.

Ik projecteer zelf met een HW55 en de stap naar de bioscoop is dan soms niet zo groot, afgezien van het formaat scherm dan he  :angel:, dus ik kijk vooral naar het verschil in beeldkwaliteit.

Pluspunten Dolby Cinema:

+ Geluid was zeer strak, bas erg mooi en vol, niet zo hard als IMAX en dat vond ik een absoluut pluspunt, helder met een goed dynamisch bereik. Ik had Dolby Atmos in Hoorn gehoord in de XD   
    zaal, maar hier leek het geluid wat rustiger en beter afgesteld, in Hoorn was het vol gas of niks.
+ Voor aanvang van de film een paar toffe sound trailers voor Dolby Atmos en Dolby Cinema (dat vind ik altijd tof) evenals een 3 tal filmtrailers, waaronder Star Wars The Force Awakens in 3D   
     :headbanging:
+  Beeld van de 2 laser projectoren, ik heb nog nooit zo'n helder, dynamisch en scherp 3D beeld gezien :sigh:, een lust voor het oog, dit vind ik meteen het grootste pluspunt van Dolby Cinema, en     
     kijk dan ook uit naar volgend jaar wanneer Dolby Vision wordt geïnstalleerd wat nog beter beeld beloofd  :wow:
+ Ondanks de vrij korte zitting van de stoel, ik ben 1,80 meter, zitten de stoelen goed met veel beenruimte en goed zicht op het scherm, langere mensen zouden wellicht last kunnen hebben van de 
    korte zit.
+ Zaal is goed donker, iets dat eigenlijk wel hoort bij een bioscoop maar de laatste jaren helaas niet altijd vanzelfsprekend is.
+- HFR je moet ervan houden, ik vind het wel mooi, maar de film verliest inderdaad wel z'n filmlook. Jackson heeft duidelijk de scenes geschoten met HFR in gedachten, want de cuts en acties zijn soms zo snel dat het in 24p misschien een zooitje wordt om naar te kijken.

Mindere Punten:

- Scherm (16:9) is kleiner dan een échte IMAX zaal, maar goed die hebben we in nederland toch niet  :P
- 3D bril heeft aan de randen wat verkleuring, ik zat in het midden van het midden, dus dan viel het niet zo op, als je dichterbij zit dan kan dit inderdaad gaan irriteren.
- 3D bril moet je huren voor €1,50, dat komt bovenop de prijs voor het kaartje á €12,50, en bij het binnengaan van de zaal moet je je papieren bonnetje laten zien dat je hiervoor hebt betaald.
   Als je hem moet huren, maak het kaartje dan gewoon 1 prijs, dan weet je waar je aan toe bent, en hoef je niet apart een bonnetje te maken voor de brillen.
- Al het voetverkeer (+- 380 man) van de zaal gaat door één deur naar binnen én naar buiten, dit zorgt voor opstoppingen, lees irritatie, bij de bezoeker en leidt tot verwarring voor de mensen die de 
   bioscoop nog in moeten.
- De film viel inderdaad helaas tegen, en dat komende van een grote fan van de Middle Earth Saga.

Normaal ga ik altijd naar Almere, digitaal beeld, scherm is groter, 21 meter breed, en geluid is ook top ( was tot 3 jaar geleden altijd THX gecertificeerd, maar instellingen staan nog altijd hetzelfde  ;D) ook al is het geen ATMOS.

Ik denk denk dat ik alleen nog een keer terugga voor Dolby Vision, maar al met al was het een toffe ervaring waar JT trots op mag zijn.
Mvg,

Dchris

Fox

+ Zaal is goed donker, iets dat eigenlijk wel hoort bij een bioscoop maar de laatste jaren helaas niet altijd vanzelfsprekend is.

Dit is ook iets waar ik en velen zich enorm aan storen.

Vooral die "nooduitgang" bordjes lijken steeds feller licht te geven en gaan zelden nog uit tijdens de voorstelling.

Zo zijn er een aantal zalen waar de nooduitgang links of rechts onderin de zaak (vlak naast) het scherm zitten en verpest het noodverlichtingsbordje ca. 1/3 van het scherm en schijnt lekker in je oog hoek.

Pathé Amsterdam heeft zo een aantal zalen, maar zo ook Wolf in Huizen  :(