Chopin Nocturnes uitvoeringen

Started by Sk, December 2, 2014, 12:53:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

garmtz

Quote from: Sk on December 11, 2014, 12:24:33
Vladimir Feltsman heeft ook een mooie interpretatie.

Luister maar eens naar het nummer wat begint bij 5:35. Hij speelt hem wat sneller en speelt er tussendoor ook nog eens wat extra noten bij. Erg mooi!



Ik moest bij die extra noten juist even rillen... Niks voor mij...

Han S

Quote from: Octaaf on December 20, 2014, 00:12:06
Hier heb je wel een beetje gelijk in, zeker als ze dan ook nog eens een Steinway erbij pakken wordt het allemaal wel erg 'veilig'. Ik heb dit stuk heel veel gespeeld, leuk voor de techniek en om spieren te kweken, maar om te luisteren vind ik de Sonatas, Ballades en bijv. Scherzo 2 een stukje boeiender en interessanter.

Hoe bedoel je dat met de Steinway? Het is ongeveer de meest gebruikte concertvleugel en het lijkt me dat hij gekozen wordt om zijn klank en zijn bespeelbaarheid.

Octaaf

#52
Quote from: Han S on December 20, 2014, 16:12:26
Hoe bedoel je dat met de Steinway? Het is ongeveer de meest gebruikte concertvleugel en het lijkt me dat hij gekozen wordt om zijn klank en zijn bespeelbaarheid.

Steinway maakt ontzettend goede vleugels met een hele mooie bas, maar ze hebben vaak een wat hardere en neutrale klank. Prima voor een grote concertzaal waar er allerlei verschillende pianisten op spelen.

Er zijn echter heel veel alternatieven, vaak vleugels die technisch (en helaas vaak ook qua prijs) echt niet minder zijn dan Steinway (denk aan Bosendorfer, Sauter, Steingraeber, Bechstein, Fazioli) maar met een heel ander speel- en klankkarakter.

Overigens worden de Hamburg Steinways vaak mooier/beter gevonden dan de New York Steinways (veel goedkopere tweedehands Steinways in NL zijn import uit de VS).

Waarom veel professionals op Steinway spelen hangt denk niet alleen van de piano af. Steinway heeft een bijzonder goede marketing afdeling en weten ze met allerlei programma's jonge talenten goed aan zich te binden. Verder hebben concertzalen waar verschillende muzikanten spelen liever geen vleugel met een heel speciaal karakter.

Onderaan deze website staat trouwens een overzicht van de bekendste pianomerken en een ranking (natuurlijk subjectief, maar stemt redelijk goed overeen met mijn ervaringen): http://www.pianobuyer.com/fall14/42.html

Hier staat in ieder geval geen Steinway in de woonkamer  :bigsmile:

Han S

Helder verhaal. Ik heb zelf een Zimmermann vleugel en idd is het laag van een goede Steinway prachtig. Ik vond de mooiste een Fazioli van 3.20 meter, maar dat is idd puur smaak.

Maar je zult het met me eens zijn dat het geluid voor een heel groot deel wordt bepaald door de bespeler cq pianist(e). Sommige mensen hebben een vreselijke manier van op de toetsen rammen, lijkt wel respectloos richting muziek en instrument. Er zijn zelfs mensen die kans zien om het mooiste instrument lelijk te laten klinken.

Octaaf

Dat klopt! Er zijn trouwens ook pianotechnici die vleugels zodanig weten te intoneren dat het nergens meer naar klinkt.

Ik heb bij de importeur in Werkhoven een aantal Fazioli's bespeeld waaronder de 308. Stuk mooier dan de Steinways 274 (ook de bas), maar ik vond de Imperial die daar stond nog mooier klinken en vooral qua mechaniek beter spelen...

Han S


Octaaf

Dan moet je misschien deze cd gaan luisteren, Chopin Nocturnes door Boganyi op een Fazioli opgenomen bij Stockfisch Records.

Deleted User

Dat had ik al eerder aangeven :worship: :clapping: :worship: En ik kan niet eens pianospelen vanwege een technisch mankement 8)

Han S

Mooi topic! Chopin heeft mooie stukjes muziek bedacht en veel voor de piano. Het probleem met dit instrument is dat je er ontzettend veel mee kunt doen, maar als je het niet met respect doet, dan word je genadeloos gestraft daarvoor.

Er zijn mensen die dit instrument terecht de status van koning der instrumenten geven en hebben gegeven. Maar er zijn ook veel mensen die het niet hebben begrepen en er maar wat op los rammen. Ik heb zelfs geweigerd om met bepaalde mensen te werken in de studio omdat ik geen zin heb in al die gebroken snaren en hamerstelen.

Voor dat doel hebben we de digitale piano en die klinkt ongeveer bij iedereen hetzelfde. Heel felle discussies daarover gevoerd op forums en op zich heb ik geen probleem met een digitale piano. Je kunt er zelfs mee drummen, een orgel er uit halen of een strijkje. Tel je zegeningen. Je hoeft hem nooit te stemmen, maar of dat nou zo'n groot voordeel is? Voor mij persoonlijk is het zelfs een nadeel.

Waar ik wel problemen mee heb is een fabrikant die beweert dat zijn model XXX niet onderdoet voor een concertvleugel, want dan heb je er niets van begrepen.

Chopin dan maar weer?

5061

Zojuist besteld.
Grimm - Linn - Oppo - Nessie Vinylmaster - Tidal Master

PuNkEnStEiN

Is inderdaad een dubbel-SACD, zie ik.  :laugh:
Quad 99CDS ♦ Quad 99FM ♦ Quad 99PRE ♦ Quad 99POW ♦ Quad 21L2 Dual CS420 Synology DS215+ Squeezebox Touch DacMagic ♦ DacMagic Plus ♦ DacMagic XS Shure SRH840

Deleted User


PuNkEnStEiN

Ik dacht niks, maar die twee foto's bewijzen het!  8)
Quad 99CDS ♦ Quad 99FM ♦ Quad 99PRE ♦ Quad 99POW ♦ Quad 21L2 Dual CS420 Synology DS215+ Squeezebox Touch DacMagic ♦ DacMagic Plus ♦ DacMagic XS Shure SRH840

Deleted User

Ik had dat al aangegeven :-)

Ben benieuwd wat je ervan vind ;D Ik heb ook de Rubinstein versie... Altijd mooi om naar verschillende interpretaties te luisteren.

PuNkEnStEiN

De uitvoeringen door Boganyi ken ik niet, wèl Pollini, Ashkenazy en Horowitz. Mijn voorkeur gaat uit naar de eerste, vind ik erg mooi gespeeld en opgenomen.
Quad 99CDS ♦ Quad 99FM ♦ Quad 99PRE ♦ Quad 99POW ♦ Quad 21L2 Dual CS420 Synology DS215+ Squeezebox Touch DacMagic ♦ DacMagic Plus ♦ DacMagic XS Shure SRH840

Sk

Quote from: PuNkEnStEiN on December 22, 2014, 10:03:57
De uitvoeringen door Boganyi ken ik niet, wèl Pollini, Ashkenazy en Horowitz. Mijn voorkeur gaat uit naar de eerste, vind ik erg mooi gespeeld en opgenomen.

Ik heb nu de uitvoering van Maurizio Pollini en Maria Joa Pirez maar moet zeggen dat ik die van Pollini net iets mooier vind. Ook de opname is erg goed te noemen.
Lavardin IT | Resolution Audio Cantata Music Center | Living Voice Auditorium II | Velodyne DD15+ | DnM | LG OLED77C9

CZ79

Hij ademt alleen te zwaar in de microfoon, niet om aan te horen. Ik vind die van Maria een stuk mooier qua opname
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

PuNkEnStEiN

#67
Quote from: cz79 on December 22, 2014, 19:52:56Hij ademt alleen te zwaar in de microfoon, niet om aan te horen. Ik vind die van Maria een stuk mooier qua opname
Pollini? Daar hoor ik het niet zo erg (stoort me in ieder geval niet, ook niet met koptelefoon), maar bij Horowitz klinkt het alsof hij het in een winkelstraat heeft opgenomen terwijl hij zelf aan het shoppen is.
Quad 99CDS ♦ Quad 99FM ♦ Quad 99PRE ♦ Quad 99POW ♦ Quad 21L2 Dual CS420 Synology DS215+ Squeezebox Touch DacMagic ♦ DacMagic Plus ♦ DacMagic XS Shure SRH840

5061

Quote from: Octaaf on December 20, 2014, 22:12:26
Dan moet je misschien deze cd gaan luisteren, Chopin Nocturnes door Boganyi op een Fazioli opgenomen bij Stockfisch Records.

Meteen in de Oppo gestopt en zit nu heerlijk te genieten. Super cd kan, nee moet hem iedereen aanbevelen.
Dit was een geweldig advies, op alle fronten een geweldige cd.

Grimm - Linn - Oppo - Nessie Vinylmaster - Tidal Master

Deleted User


Octaaf

#70
Aanrader: De Tiende Van Tijl met een Chopin Special van afgelopen vrijdag!

http://www.npo.nl/de-tiende-van-tijl-special-chopin/26-12-2014/AT_2024897

CZ79

Is dat programma weer begonnen? Leuk en leerzaam programaa
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

5061

Grimm - Linn - Oppo - Nessie Vinylmaster - Tidal Master

Octaaf

Tijdens deze uitzending is ook mooi het verschil tussen Bosendorfer (waar Giacometti op speelt) en Steinway (Argerich) te horen. 

Sk

Quote from: Octaaf on December 29, 2014, 20:37:34
Aanrader: De Tiende Van Tijl met een Chopin Special van afgelopen vrijdag!

http://www.npo.nl/de-tiende-van-tijl-special-chopin/26-12-2014/AT_2024897

Bedankt voor de tip! Zal het vandaag eens bekijken.
Lavardin IT | Resolution Audio Cantata Music Center | Living Voice Auditorium II | Velodyne DD15+ | DnM | LG OLED77C9