Nieuwe versterking gezocht - Jullie mening?

Started by clicquot, November 25, 2014, 20:52:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

clicquot

Hi filmvriendjes  ;)

Ik denk er aan om mijn huidig AV receiver (onkyo TX-NR709) en Blu ray speler (pioneer LX55) te gaan upgraden.
Ik gebruik de AV eigenlijk als pre (7.1) op parasound eindversterking. Ik gebruik ook nog een aparte stereo voorversterker om muziek te beluisteren.
Zaken die in het budget passen en waar ik aan denk; Marantz AV7702; AV8801; SR7009; UD7007...
Ik luister af en toe wel SACD meerkanaals. De stereo voorversterker heeft xlr in (die ik nu niet gebruik).
Oorspronkelijk dacht ik de Pioneer te vervangen door een Oppo 105D, met behoudt van de Onkyo. Ik vermoed niet dat ik er dan op surround vlak qua sound op vooruit ga als ik die koppel aan de onkyo.
Ik dacht, misschien kan ik dan beter investeren in een nieuwe AV, waarbij beeld en geluid misschien toch een stap vooruit kunnen tov de onkyo?
Nu de 8801 in promo staat is het misschien interessant deze te nemen? Maar bon, ik las dan naderhand hier en daar dat eventuele atmos tracks wel beter presteren in de downmix naar 7.1 en zelfs 5.1...vandaar nuttig om uit te kijken naar een nieuwere 7702? Maar XLR heb ik niet echt nodig gezien ze niet beschikbaar zijn op mijn eindbakken. Enkel op de stereo voorversterker. Ik zou dan gewoon de Marantz 7007 Blu ray kunnen aansluiten via xlr op de stereo pre om de fronts aan te sturen? Gezien xlr niet belangrijk is, is het misschien onzin om 300€ extra uit te geven aan een 7702? Misschien volstaat een 7009 als pre dan wel? OF zou er echt een groot verschil muzikaal/qua sound zijn ts een 7009 en 7702 (bij gebruik als pre?)

Of misschien zijn er andere alternatieven, die een grotere upgrade qua beeld/geluid bewerkstelligen voor deze prijsklasse? Eventueel kan een nieuwe BD player uitgesteld worden ook nog...

Ik weet het niet meer... iemand tips, suggesties?

Hartelijk dank alvast!


VlisChris

Ik heb je topictitel iets aangepast zodat meteen duidelijker is wat je precies wil met je topic ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Valkyrie

Deze ga ik even volgen. Ik ben benieuwd naar de uitkomsten!
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

clicquot

Quote from: Christiaan S on November 25, 2014, 21:07:51
Ik heb je topictitel iets aangepast zodat meteen duidelijker is wat je precies wil met je topic ;)

Dank je Christiaan - het was idd wat vaag  :crazy:

road rebel

pffff dat is persoonlijk he:


Jouw Pioneer BRspeler doet die het nog? Want indien ja dan hoeft je die niet te vervangen toch?

Ik had een Arcam avr 350 en ik had een gelijkaardige reflectie als de jouwe, en ik overwoog om die als eindbak te gebruiken. Uiteindelijk toch een losse eindversterker aangeschaft en de oppo als VV, maar de hoofdreden voor de OPPO was dat ik een VV of receiver wou die atmos/auro3d/dts uhd aankon. En die waren/zijn er nog niet, dus tijdelijk de OPPO en eigenlijk bevalt het veel beter dan gedacht.

Kan je die onkyo als eindversterker gebruiken (dus de volume controle uitschakelen?) Anders lijkt het mij nogal omslachtig.
Je kan ook een andere receiver aanschaffen ipv. jouw huidige onkyo, Ik kan me zo inbeelden dat een Denon 4520 beter speelt dan een set met een marantz av8801 als VV en de onkyo als eindbak?

clicquot

#5
Quote from: road rebel on November 26, 2014, 09:17:07
pffff dat is persoonlijk he:


Jouw Pioneer BRspeler doet die het nog? Want indien ja dan hoeft je die niet te vervangen toch?

Ik had een Arcam avr 350 en ik had een gelijkaardige reflectie als de jouwe, en ik overwoog om die als eindbak te gebruiken. Uiteindelijk toch een losse eindversterker aangeschaft en de oppo als VV, maar de hoofdreden voor de OPPO was dat ik een VV of receiver wou die atmos/auro3d/dts uhd aankon. En die waren/zijn er nog niet, dus tijdelijk de OPPO en eigenlijk bevalt het veel beter dan gedacht.

Kan je die onkyo als eindversterker gebruiken (dus de volume controle uitschakelen?) Anders lijkt het mij nogal omslachtig.
Je kan ook een andere receiver aanschaffen ipv. jouw huidige onkyo, Ik kan me zo inbeelden dat een Denon 4520 beter speelt dan een set met een marantz av8801 als VV en de onkyo als eindbak?

Hey Roadie  ;)

Ik denk dat je het verkeerd voor hebt. De Onkyo wordt gebruikt als voorversterker voor surround, niet als eindbak. Voor de eindversterking heb ik 3 aparte parasounds. De surround pre outs van de onkyo zijn hiermee verbonden. De front pre outs gaan naar een 2.1 voorversterker...omdat die in stereo gewoon beter klinkt dan de Onkyo AV.

Dus ik kijk uit naar een upgrade van de Onkyo. Indien ik een surround voorversterker kan vinden die het ook in stereo goed doet, dan kan de setreo voroversterker eventueel weg (maar hoeft niet, want ben daarmee tevreden - het betreft hier een AA mpp 206).

Atmos hoefde niet voor mij, maar ik lees wel her en der dat zelfs als heb je geen atmos speakers, de uiteindelijke mix naar 7.1/5.1 toch beter zou klinken, vandaar het idee om de 7702 als optie te nemen.
De Pioneer BD speelt nog, maar werkt soms op de zenuwen. Is al van bij het begin zo bij aanschaf hoor. Speelt een mooi plaatje maar bediening kan beter en als ik menig review er op nalees zou een Marantz 7007 vooral in stereo beter klinken (sacd speel ik regelmatig)... maar niet noodzakelijk.

Oppo 105D als pre overweeg ik ook, maar bon tussen 1500 - 2000 € heb je misschien wel een AV die het beter doet? Of niet? Ik vraag me af hoe je dan volume controle doet, als dit digitaal verloopt is er dan geen verlies in kwaliteit qua sound?

Ik lees dat de 7702 een betere voeding heeft dan de 7009, wat is de overall impact op beeld en geluid vraag ik me dan af. Zoals gezegd, om de xlr hoef ik het niet te doen bij de 7702 want ik heb er geen op de eindbakken.

Edit: neen het hoeft niet Marantz te zijn - wil gewoon iets beter gaan als ik dat budget uitgeef.

cheers!

road rebel

#6
Ok ik snAp het!

Wel de muzikaliteit heb je nu toch al, dus een (voor)versterker zou ik persoonlijk kiezen op benodigde aansluitingen, functies, akoestische aanpassingen en decoderen van formaten.
Op papier lijkt de 7702 wel de betere keus momenteel.
Voor 1500-2000€ heb je een wel keuze tussen een heleboel referenties (onkyo, Yamaha, emotiva, rotel, nuforce...) maar die 7702 heeft het meeste aan boord.