Raspberry Pi als high-end audio streamer

Started by Gitaarwerk__, November 19, 2014, 20:45:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kjelt

Quote from: Gitaarwerk__ on August 16, 2017, 11:47:15
ik weet niet wat je verwacht en hoe je dit systeem ziet, Kjelt,
Als je buffert, heb je nergens last van.
Nou zoals ik het lees wordt een taak op het OS niet onderbroken voor een andere taak maar helemaal uitgevoerd tot completion.
Dus als je een zware taak hebt (die niet goed geprogrammeerd is om het in kleine stukken te doen) zal een andere taak (zoals bv de buffer naar de I2S peripheral sturen) niet uitgevoerd worden.
Echter de processor is dusdanig snel dat je het misschien wel erg bont moet maken wil je er last van hebben.
Maar ik wilde het toch gezegd hebben in geval iemand ooit last heeft van hickups, dan weet je waar je het kunt zoeken.

br@m

Is er geen linux versie beschikbaar voor de Pi obv de real time kernel?

Ik verwacht zelf dat het weinig uitmaakt. Draai hier geen Pi maar daphile die is er ook met rt kernel maar dat geeft op intel hardware geen hoorbaar verschil.


Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

Gitaarwerk__

Quote from: Kjelt on August 16, 2017, 13:05:23
Nou zoals ik het lees wordt een taak op het OS niet onderbroken voor een andere taak maar helemaal uitgevoerd tot completion.
Dus als je een zware taak hebt (die niet goed geprogrammeerd is om het in kleine stukken te doen) zal een andere taak (zoals bv de buffer naar de I2S peripheral sturen) niet uitgevoerd worden.
Echter de processor is dusdanig snel dat je het misschien wel erg bont moet maken wil je er last van hebben.
Maar ik wilde het toch gezegd hebben in geval iemand ooit last heeft van hickups, dan weet je waar je het kunt zoeken.

Ik heb het nog nooit meegemaakt met mijn Pi (Ik heb een B+),

Uiteindelijk doen zelfs games dingen op dual-cores beter dan meer cores. Op sich denk ik niet dat het afspelen van audio een probleem is. Het idee is ook natuurlijk dat je zo min mogelijk andere processen draait. Als je meestal kijkt met commando: "top" in de audio-distros is dat er niet heel veel draait.

Het idee is natuurlijk ook van zo een i2s buffer (buiten de PI) dat alles netjes opgestapeld wordt, en rustig weer eruit gelepeld wordt op basis van de nieuwe clock. De pi-clock is natuurlijk niet heel erg stabiel, en daarom is het ook neit zo raar dat de audio niet zo fantastisch is. De buffer en batterij/isolatie maakte bij mij meer uit dan een clock veranderen overigens. De batterij het meeste.

Ik zou jullie willen aanraden om voordat je een voltage regulator gaat gebruiken met linaire PSU, om ook de batterij te nemen en een AB test te doen. Ik kon het zelf in ieder geval horen dat de batterij veel betere resultaten opleveren. En ik praat niet over de minimale verschillen in kabels, maar over grotere verschillen dan het wisselen van een DAC bijna. Dat, natuurlijk, wel met de RPi.

Overigens, leuk feitje als je Ian's boards gebruikt, is dat de S/PDIF board gebruikt, je deze ook voor andere sources kan gebruiken :-)... 
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

Vhond

Vermelding waard: In Moodeaudio kan je sinds de laatste incarnatie een aantal kernel settings aanpassen (als je de advanced LL kernel settings gebruikt)

http://moodeaudio.org/docs/relnotes.txt (stukje over Adjustable latency level)

Dit geeft voor mij iets beter geluid (en komt in de buurt van de Runeaudio sound performance settings waar ik eerder in dit topic over berichtte, echter is er weinig ontwikkeling in de Rune beta die de Digi+ Pro ondersteunt en blijft deze beta instabiel, dit itt de Moodeaudio software waar ontwikkelaar Tim actief doorontwikkelt)

:clapping:

gizmo2

Quote from: Vhond on August 19, 2017, 15:09:36
Vermelding waard: In Moodeaudio kan je sinds de laatste incarnatie een aantal kernel settings aanpassen (als je de advanced LL kernel settings gebruikt)

http://moodeaudio.org/docs/relnotes.txt (stukje over Adjustable latency level)

Dit geeft voor mij iets beter geluid (en komt in de buurt van de Runeaudio sound performance settings waar ik eerder in dit topic over berichtte, echter is er weinig ontwikkeling in de Rune beta die de Digi+ Pro ondersteunt en blijft deze beta instabiel, dit itt de Moodeaudio software waar ontwikkelaar Tim actief doorontwikkelt)

:clapping:
ik vind toch wel dat er verschil in zit welke componenten er achter de raspberry pi zitten zo klonk moodeaudio en volumio prima (open en ruimtelijk) en piCoreplayer minder (plat) op mijn rotel ra-12 en sinds ik nu een linn wakonda en sphinx project 12 speel klikt volumio en moodeaudio weer minder en piCoreplayer weer beter.
en sinds een maandje of anderhalf gebruik ik ook i2s direct naar een audio gd nfb1 2015 dac en dat klinkt ook al weer beter ten opzichte van de coax uit hifiberry digi+ pro.
ik moet trouwens nog wel die 3,2 volt aansluiten en de weerstand weghalen misschien gaat dit ook nog wat positiviteit met zich meebrengen.
de meeste vooruitgang vond ik toch wel een lineaire voeding er tussen.
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Vhond

Ik blijf het ook raar vinden dat de software zo veel verschil uitmaakt. De basis is van veel distributies hetzelfde maar dat de te maken instellingen (en dan heb ik het niet over ingrepen op het signaal middels equalization), bv. kernel parameters, zo'n verschil uitmaken...

Over een betere voeding valt niet te twisten  ;)

Gitaarwerk__

Quote from: Vhond on August 29, 2017, 12:29:39
Ik blijf het ook raar vinden dat de software zo veel verschil uitmaakt. De basis is van veel distributies hetzelfde maar dat de te maken instellingen (en dan heb ik het niet over ingrepen op het signaal middels equalization), bv. kernel parameters, zo'n verschil uitmaken...

Over een betere voeding valt niet te twisten  ;)

oude bits, verse bits. Verse bits ruiken gewoon lekkerder. Horen, misschien ook  :hehe:

Latency zou uit kunnen maken. Je hebt al soms veel minder issues als je latency hoger is. Er zijn veel dingen die je software beter laten klinken. Maar het is altijd hand in hand met hardware. Als je processen uitschakelt die je niet nodig hebt, die wellicht storing kunnen brengen in de output van je LAN, dan kan dat schelen. Dat heeft ook te maken met de architectuur van de hardware. Als je iets uitschakelt, kun je simpelweg gewoon minder issues mee hebben.

Nu weet ik niet alle ins en outs hiervan. Maar het minimaliseren en optimaliseren van processen binnen het OS, kan zeker helpen. Kort door de bocht, en zonder enig bewijs; maak ik de vergelijking tussen performance van audio en video. Iedereen weet dat wanneer je optimaliseerd, je video smoother kan zijn, zo zou dat ook met audio kunnen zijn.
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

Vhond

Interessant 'epistel' over latency en audiosignaalverwerking via IP waarin oa de RPI als minicomputer aangehaald wordt en de verschillende 'bussen' als I2S en HDMI:

https://www.ti5.tuhh.de/staff/meier/master/meier_audio_over_ip_embedded.pdf

Gitaarwerk__

Quote from: Vhond on August 29, 2017, 14:46:35
Interessant 'epistel' over latency en audiosignaalverwerking via IP waarin oa de RPI als minicomputer aangehaald wordt en de verschillende 'bussen' als I2S en HDMI:

https://www.ti5.tuhh.de/staff/meier/master/meier_audio_over_ip_embedded.pdf

Ik heb de thesis vluchtig gelezen, vooral de conclusie. De thesis schrijft vooral over audio en latency via IP. Eigenlijk, iets wat er al een tijdje is, genaamd RedNet (check de Focusrite website, weet neit of hun de uitvinders hiervan zijn, maar het bestaat al een tijdje). Meestal wordt dat lokaal gebruikt, maar tegenwoordig is dit vrij goed. Zeker met glasvezel verbindingen.

i2s is idd vrij gangbaar gebruikt, je kan dit signaal ook oppikken via de HDMI. Hoe dan ook, is de time signature gegenereerd, en eigenlijk wil je geen gegenereerde clock hebben, maar een echte. En als je dit buffert en een FiFo erbovenop bouwt, zal het een van de meeste problemen weghalen. Als je het over een PI hebt, of stiekem eigenlijk ieder andere source. De Kali is overigens ook zoiets, maar is van mindere kwaliteit als Ians. Er komt een tweede versie uit, daar kijken een hoop mensen naar uit. Ik ben zelf benieuwd. Is iets makkelijker te verkrijgen met minder douanekosten :-)
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

gizmo2

#734
omdat ik volumio toch nog wel het fijnst vind klinken met een raspberry pi en hifiberry digi+ pro maar ook graag LMS gebruik draai ik nu al weer een poosje de squeezelite plugin voor volumio en ik moet zeggen dat het allemaal goed draait.
ook de ipeng applicatie werkt als een tierelier.

ook handig voor mensen die Tidal willen gebruiken in combo met volumio.

link squeezelite plugin volumio       https://volumio.org/forum/logitec-squezebox-player-plugin-t7585.html

volspotconnect voor spotify op volumio werkt ook heel goed.

link. volspotconnect    https://github.com/balbuze/volumio-plugins/tree/master/plugins/music_service/volspotconnect2







alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Hans47

Sinds 1 week dit dacje met Rasp gecombineerd: AUDIOPHONICS I-Sabre DAC ES9028Q2M Raspberry Pi 3, 2, A+, B+ / SPDIF & I2S

Holy shit, echt goed!

PiCorePlayer als SW

Marco66

Quote from: Hans47 on October 14, 2017, 22:22:33
Sinds 1 week dit dacje met Rasp gecombineerd: AUDIOPHONICS I-Sabre DAC ES9028Q2M Raspberry Pi 3, 2, A+, B+ / SPDIF & I2S

Holy shit, echt goed!

PiCorePlayer als SW

Welke dac had je hiervoor op de raspberry?
Heb zelf de es9018, klinkt goed maar hoor toch nog veel verschil met mijn cd-speler.

Marco
Woonkamer: Marantz SC-7S1, Marantz SM-17, Bryston BDA-1 dac, Bryston BDP-2 streamer, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

StereoMike

Quote from: Marco66 on November  1, 2017, 09:14:05
Welke dac had je hiervoor op de raspberry?
Heb zelf de es9018, klinkt goed maar hoor toch nog veel verschil met mijn cd-speler.

Marco
Het is inderdaad heel verraderlijk om te denken dat je op de goede weg bent. Een goede referentie is dan altijd prettig.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

BMW850

#738
Hoi,

Ik heb een vraag over de raspberry pi 3.
Als ik een 500 gig ssd aansluit via USB op de raspberry kan ik deze volledig benutten of moet ik denken aan een nas met een i5 of i7 processor.

In de toekomst ga ik roon software gebruiken.
Nu gebruik ik moode audio...

Ben aan het testen met een raspberry pi 3 met isolator plus hifiberry digi +pro,  i2s aangesloten op mijn dddac.
Alles met lineaire voeding en 5v teddy pardo super regulator.

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

AudioEnZo

Ik heb hier aan een RaspberryPi 2 een 2TB portable schijf gehad, was geen enkel probleem en geheel te gebruiken. Zal op een 3 ook wel gaan dan gok ik.

BMW850

#740
Bedankt voor de info,

Ben de usb map (met 500 gig aan flac bestanden)  aan het updaten en het is bezig vanaf gisterenavond.
Is dit normaal of heb ik wat verkeerd gedaan ;)

Edit: Heb de ssd ntfs geformateerd voordat ik er muziek op heb gezet

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

AudioEnZo

Hier staat ruim 300 GB op de 2TB NTFS schijf, dus nog veel vrije ruimte, wellicht dat dat scheelt. LMS was  max. een kwartiertje bezig met indexeren, meer niet. Alleen niet op een Pi maar een SOtM-200ultra. Maar de Mano streamer  die ik hiervoor had met een Pi 2 was er ook snel mee klaar, dus waarom het bij jou zo lang duurt, misschien toch de weinige vrije ruimte op je schijf?

BMW850

Moode audio ziet de usb en is de usb aan het updaten.
De flac bestanden staan al op de ssd.
Heb het eerst getest met 16 gig flac bestanden op een usb stick dat werkt perfect.
Via het netwerk (moode/usb)  zie ik dat er geen bestanden op de ssd staan, ssd aangesloten op  mijn laptop staan ze er wel op. 
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

BMW850

Ander kabeltje in de usb  ingang van de raspberry nu werkt het  :clapping:

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

AudioEnZo

Tja, dat kan ook nog :) Mooi dat het nu werkt, top!

Marco66

Sinds vandaag de Rasperry pi 3 weer in gebruik als main streamer.
Nu icm met een Hifiberry Digi+ Pro die digitaal naar de nieuwe Matrix Mini-I Pro dac gaat.
Conclusie na een aantal nummers geluisterd te hebben is dat het vele male beter klinkt dan met de es sabre dac analoog uit op de raspberry.
Dit icm met het gemak van Volumio maakt het voorlopig mijn streamer in mijn setup.
Woonkamer: Marantz SC-7S1, Marantz SM-17, Bryston BDA-1 dac, Bryston BDP-2 streamer, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Marco66

Zelfs Spotify klinkt een stuk beter en lekker om naar te luisteren.

Marco
Woonkamer: Marantz SC-7S1, Marantz SM-17, Bryston BDA-1 dac, Bryston BDP-2 streamer, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

gizmo2

#748
Quote from: Marco66 on December  3, 2017, 15:58:24
Zelfs Spotify klinkt een stuk beter en lekker om naar te luisteren.

Marco
ik weet niet of je de ingebouwde spotify plug-in gebruikt maar je zou ook nog volspotconnect2 kunnen proberen dat werkt ook heel goed in volumio.


ben ook nog van plan om een allo isolator in te bouwen in samenwerking met de hifiberry digi+ pro, ben benieuwd of dat ook nog wat positiefs met zich meebrengt.

https://github.com/balbuze/volumio-plugins/blob/master/plugins/music_service/volspotconnect2/volspotconnect2.zip

alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Marco66

Quote from: gizmo2 on December  4, 2017, 12:10:06
ik weet niet of je de ingebouwde spotify plug-in gebruikt maar je zou ook nog volspotconnect2 kunnen proberen dat werkt ook heel goed in volumio.


ben ook nog van plan om een allo isolator in te bouwen in samenwerking met de hifiberry digi+ pro, ben benieuwd of dat ook nog wat positiefs met zich meebrengt.

https://github.com/balbuze/volumio-plugins/blob/master/plugins/music_service/volspotconnect2/volspotconnect2.zip

Ik start de spotify app op en dan selecteer ik op mijn ipad Volumio als weergever dus niet in Volumio zelf.
Woonkamer: Marantz SC-7S1, Marantz SM-17, Bryston BDA-1 dac, Bryston BDP-2 streamer, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch