Raspberry Pi als high-end audio streamer

Started by Gitaarwerk__, November 19, 2014, 20:45:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

DofN

Quote from: Thanatos on March 26, 2017, 14:49:11
Leuke vergelijking  :thumbs-up:

Ik ben er ook nog steeds zeer blij mee. Inmiddels voeding en RPi gescheiden in 2 aparte behuizingen.

Hoor je dat?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

rovinggecko

De pi will usb 5V.
Kijk eens naar deze: https://www.sbooster.com/botw-pp-eco-5v-6v/
Onderaan de pagina staat de compatibility voor de pi aangegeven.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Thanatos

Quote from: doorofnight on March 26, 2017, 16:36:34
Hoor je dat?

Nee, maar ik heb een mooie behuizing overgenomen en nu zitten alle aansluitingen netjes aan de achterkant. Goed toegankelijk zonder vaste snoeren enzo  :)



Erik1977

Ik heb een rasptouch bij audiophonics besteld en in elkaar gezet.
Op de pi zit een ES9023 dac.
Ik heb van Marco een mooie 5v lineaire voeding overgenomen maar nu lees ik op audiophonics dat de combinatie dac/pi/touchscreen een voeding tussen 6 en 7 volt nodig heeft.

Nadat ik alles heb aangesloten blijft de powerbutton knipperen, ik krijg geen beeld op de touchscreen.
Heeft iemand een idee wat er mis kan zijn?
Zou de 5v voeding tekort zijn?

chocovla

Quote from: doorofnight on March 26, 2017, 14:41:39
Ik vergelijk vandaag de Aries Mini (reguliere voeding) met de Raspbery Pi en Hifiberry PRO met BOTW voeding. Voor wat het waard is: ik hoor geen kwaliteitsverschillen als het gaat om resolutie, breedte, diepte, dimensionaliteit, ruimtelijkheid. De Aries zou weleens iets minder mild in het midhoog kunnen zijn en daardoor wat feller klinken. Maar aangezien er een minuutje tussen het 'schakelen' zit kan je van zulke indrukken niet aan. Ik hou het lekker bij de Raspberry configuratie, die een stuk goedkoper is. Er zijn ook teveel variabelen die er wel- of niet toe doen, afhankelijk van waarin je gelooft: voeding, software, digitale coax vs usb. Enz..




Zoveel goedkoper is het toch niet? Een Pi+Digi Pro/SD gaat al rap richting de 90 euro. Doe daar een goede lineaire voeding bij en je gaat richting de 400. Een Aries Mini is als nieuw 500 als ik me niet vergis. Wel 100 euro goedkoper en je hebt een goede voeding tov de standaard Aries maar vind het verschil niet supergroot. Mind you overweeg een Pi/Sbooster combi als vervanger van mijn Aries Mini ivm gebrek aan Roon ondersteuning bij de Mini, maar zou ze graag eens horen voor ik de grote upgrade tombola doorga  ;D Deze post met de vergelijking  was dus zeer welkom  ^^
Woonkamer: Lyngdorf TDAI-3400 Luidsprekers: Harbeth Monitor 30.1 Lyngdorf BW-2 subwoofer Platenspeler: Thorens TD166 MK2
CD speler: Denon DCD-900NE

Thuiswerkplek:  Marantz NR1501 Luidsprekers: Tannoy Mercury MX2, streamer Raspberry Pi 3 met Allo Boss DAc

Vhond

#480
Quote from: gizmo2 on March 26, 2017, 14:11:53
Je zou even bij de compatibiliteit lijst van alle dac's die werken met volumio kunnen kijken.

ikzelf heb een orginele Hifiberry digi+ pro en die werkt niet met volumio wel met picoreplayer/runeaudio beta 4 en mood.


https://volumio.org/forum/list-i2s-dacs-for-raspberry-t1103.html

Leuke pagina van het Volumioforum (kende deze nog niet) Bovenstaande kaart wordt daar ook getoond op https://volumio.org/forum/list-i2s-dacs-for-raspberry-t1103-30.html

Weet alleen niet hoe die Pifi+ zich verhoudt tot de Hifiberry Digi+

gizmo2

#481
Quote from: Erik1977 on March 26, 2017, 16:57:50
Ik heb een rasptouch bij audiophonics besteld en in elkaar gezet.
Op de pi zit een ES9023 dac.
Ik heb van Marco een mooie 5v lineaire voeding overgenomen maar nu lees ik op audiophonics dat de combinatie dac/pi/touchscreen een voeding tussen 6 en 7 volt nodig heeft.

Nadat ik alles heb aangesloten blijft de powerbutton knipperen, ik krijg geen beeld op de touchscreen.
Heeft iemand een idee wat er mis kan zijn?
Zou de 5v voeding tekort zijn?
Ik weet niet of je er iets aan hebt maar als ik een andere 5 volt    7 ampère voeding gebruik op de pi plus het originele 7inch touchscreen gebruik dan krijg ik ook een melding van te weinig stoom en werkt het niet gebruik ik de originele voeding voor de pi dan werkt het prima vandaar dat ik nu twee gescheiden voedingen gebruik een rechtstreeks op de Hifiberry digi+ pro en een voor het touchscreen.
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Erik1977

Ik heb inmiddels een andere adapter besteld, als hij dinsdag binnen komt en het werkt laat ik het wel even weten.

gizmo2

#483
Quote from: Vhond on March 26, 2017, 17:32:02
Leuke pagina van het Volumioforum (kende deze nog niet) Bovenstaande kaart wordt daar ook getoond op https://volumio.org/forum/list-i2s-dacs-for-raspberry-t1103-30.html

Weet alleen niet hoe die Pifi+ zich verhoudt tot de Hifiberry Digi+
Op het volumio forum staat het een en ander wat ik zo lees zit er weinig tot geen verschil in.

Een voordeel is dat clone beschikt over een infrarood sensor en dat is dan weer meegenomen.


https://volumio.org/forum/pifi-china-clones-the-hifiberry-t4285.html
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

DofN

#484
Quote from: chocovla on March 26, 2017, 17:21:01
Zoveel goedkoper is het toch niet? Een Pi+Digi Pro/SD gaat al rap richting de 90 euro. Doe daar een goede lineaire voeding bij en je gaat richting de 400. Een Aries Mini is als nieuw 500 als ik me niet vergis. Wel 100 euro goedkoper en je hebt een goede voeding tov de standaard Aries maar vind het verschil niet supergroot. Mind you overweeg een Pi/Sbooster combi als vervanger van mijn Aries Mini ivm gebrek aan Roon ondersteuning bij de Mini, maar zou ze graag eens horen voor ik de grote upgrade tombola doorga  ;D Deze post met de vergelijking  was dus zeer welkom  ^^


Het zou een beter vergelijk zijn als de Aries Mini ook een verbeterde voeding zou hebben. Het hele spul staat nog wel even, dus als iemand wil komen luisteren en een goede voeding heeft voor de Aries? :)

NB:

Heb zonet de configuratie zo ingesteld dat ik met een druk op de knop kan wisselen tussen de twee apparaten waarop hetzelfde nummer speelt. Mijn indruk van vanmiddag wordt bevestigd. De Raspberry klinkt iets minder fel en is een tikkeltje warmer. Gehoormatig gaat de voorkeur uit naar de Raspberry. Ik fantaseer er ook wat rust in het geluid bij.



You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

DofN

Quote from: Thanatos on March 26, 2017, 16:53:17
Nee, maar ik heb een mooie behuizing overgenomen en nu zitten alle aansluitingen netjes aan de achterkant. Goed toegankelijk zonder vaste snoeren enzo  :)



Netjes is ook belangrijk. :)
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Vhond

Quote from: gizmo2 on March 26, 2017, 20:52:13
Op het volumio forum staat het een en ander wat ik zo lees zit er weinig tot geen verschil in.

Een voordeel is dat clone beschikt over een infrarood sensor en dat is dan weer meegenomen.


https://volumio.org/forum/pifi-china-clones-the-hifiberry-t4285.html

Als ik de layout bekijk van de twee kaarten zie ik wel verschillen (oa het pulse blokje en de IR receiver op de print), verder lees ik toch wel dat er wat mensen zijn met problemen om de Pifi+ aan de praat te krijgen met Volumio, ze schrijven echter niet of ze al dan niet aanpassingen hebben gedaan in het config.txt bestandje.

Cyrus·

Quote from: doorofnight on March 26, 2017, 16:32:52
Ik heb een paar jaar oude BOTW die niet meer verkocht wordt.

OK, dank je.

Iemand suggesties voor een knappe, betaalbare, stabiele low noise voeding die de standaard USB-powersupply vervangen kan?
Groeten,
Edwin

DofN

#488
Quote from: CyrusOne on March 27, 2017, 14:21:09
OK, dank je.

Iemand suggesties voor een knappe, betaalbare, stabiele low noise voeding die de standaard USB-powersupply vervangen kan?

Er staat hier op het HT forum een logitec ding te koop met dezelfde BOTW voeding die ik gebruik voor mijn rBerry. Ik gebruik mijn SQBT als afstandsbediening voor de rBerry. Ideaal.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Cyrus·

Groeten,
Edwin

gizmo2

#490
hallo allen ik heb een probleem waar ik maar niet uit kom ik wil graag volumio met infrarood bedienen maar ik kom maar niet verder dan het in leren van de afstandsbediening.

de ir sensor heb ik uit een defecte marantz dvd speler gehaald afstandsbediening type RC6200DV onderdeel nummer RC901 en data aangesloten op gpio pin 4 en uiteraard de massa en plus 5volt (ik gebruik de hifiberry digi+ pro en raspberry pi 3b).

verder gebruik ik een harmony one afstandsbeding met squeezebox-3 software.
de ir afstandsbediening werkt overigens prima in piCoreplayer.

ik draai volumio versie: 2.129 over usb omdat de hifiberry digi+ pro nog niet ondersteund wordt, zal ook nog wel even duren, https://volumio.org/forum/hifiberry-digi-pro-t6186.html

hieronder wat ik geprobeerd heb.

> sudo apt-get update
> sudo apt-get install lirc
> sudo nano /etc/lirc/hardware.conf

en het volgende ingesteld.


LIRCD_ARGS="--uinput"

DRIVER="default"

DEVICE="/dev/lirc0"

MODULES="lirc-rpi"





dan instellen gpio pin in voor infrarood sensor voor mij is dat pin,4.

>sudo nano /boot/config.txt


>dtoverlay=lirc-rpi,gpio_in_pin=4


>sudo reboot.







dan checken in dev entries of lirc0 er tussen staat.

>ls /dev






dan checken voor response afstandsbeding.

>sudo modprobe lirc_rpi
>mode2 -d /dev/lirc0







dan afstandsbediening inleren.

>sudo /etc/init.d/lirc stop
>sudo irrecord -n -d /dev/lirc0 ~/lircd.conf





dan in geleerde commando's checken.

>sudo /etc/init.d/lirc start
>irw




dan commando's opslaan, en vanaf dit punt gaat er iets mis het wordt allemaal wel opgeslagen maar vervolgens gebeurt er niets na een reboot.

wie O wie weet wat ik hier verkeerd doe.

verder heb ik ook de instellingen (config file) voor de de squeezebox3 geprobeerd die komen hier vandaan.
http://lirc.sourceforge.net/remotes/slim_devices/

en ben ook nog bij de site van lirc geweest heb daar ook niets kunnen vinden.
http://www.lirc.org/#top
ben hier geweest.
https://volumio.org/forum/mypiamp-project-volumio-rpi-dac-remote-lcd-t3543.html

en als laatste hier.
http://www.raspberrypiwiki.com/index.php/IR_control_guide


>sudo nano /etc/lirc/lircrc

voorbeeld.....





afsluiten en opslaan.

start infrarood bediening.

>irexec -d

automatisch starten na elke reboot.

>sudo nano /etc/rc.local

voor exit 0 invoeren.

(sleep 3;
sudo -u pi irexec -d
)&

>sudo reboot
















alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Erik1977

Ik heb inmiddels mijn rasptouch aan de praat, het lag niet aan de voeding.
Het probleem zat in de software, ik had het programma naar de sd-kaart gekopieerd en dus niet geinstalleerd.   :lookaround:

Maar goed, het draait nu.

Ik vind het tot nu toe een stuk minder klinken als mijn oude vertrouwde squeezebox.
Het geluid klinkt een beetje tam, weinig muzikaal en blijft aan de speakers hangen.
Moeten raspberry's en geluidskaartjes ook nog ingespeeld worden?

Thanatos

#492
Welke kaart gebruik je voor output en welke software gebruik je ?

Edit : even terug lezen  :)

ES9023 dac board. Ik ben niet zo weg van die DAC boards. Leuk als simpele oplossing maar de Pi als transport gaat prima. Binnenkort ook maar eens verder in het I2s verhaal duiken.

Erik1977

Ik ben een beetje onbekend met dit soort apparatuur, wat bedoel je precies met Pi als transport?
Verder is het een leuk ding met een touchscreen maar het moet natuurlijk wel een beetje goed gaan klinken  ;)

Cyrus·

Quote from: Erik1977 on March 31, 2017, 20:01:36
Ik ben een beetje onbekend met dit soort apparatuur, wat bedoel je precies met Pi als transport?

Een aparte DAC gebruiken, die zijn signaal via USB of een digitale output krijgt. Ik heb bewust voor een Hifiberry Digi+ (I2S) boardje gekozen i.p.v. een DAC. Mijn Cambridge DACMagic mag voor de D/A-conversie zorgen. Het geluidsbeeld staat als een huis; meer 3D dan mijn CD-speler en de dynamiek is ook uitstekend. Zeker met hi-res FLACs (24/96 max voor mijn DAC). Ik gebruik nu Max2Play, maar met piCorePlayer dezelfde ervaring.

Via USB heb ik een vergelijkbaar geluidsbeeld, lijkt zelfs nog iets verfijnder maar meer dan 48Hz zit er dan zonder storing niet in. Dat probleem ben ik nog aan het tackelen. Schijnt een driver / kernel issue te zijn, oorsprong is dat USB en Ethernet dezelfde datalijnen delen, wat bij hogere samplerates (> 48 Hz) voor digitale ruis zorgt. Met een kernel fix zou dat op te lossen zijn. Ik begrijp die materie wel, maar gaat mij te ver om zo diep te graven. Plus dat je daarmee weer opnieuw kan beginnen bij een update van de spelersoftware...
Groeten,
Edwin

br@m

Quote from: CyrusOne on March 31, 2017, 21:49:22

Via USB heb ik een vergelijkbaar geluidsbeeld, lijkt zelfs nog iets verfijnder maar meer dan 48Hz zit er dan zonder storing niet in. Dat probleem ben ik nog aan het tackelen. Schijnt een driver / kernel issue te zijn, oorsprong is dat USB en Ethernet dezelfde datalijnen delen, wat bij hogere samplerates (> 48 Hz) voor digitale ruis zorgt.

Ik meen ergens gelezen te hebben dat dit probleem in de nieuwste Pi (versie 3) niet meer bestaat maar weet t niet uit ervaring.
B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

Cyrus·

Ik spreek (helaas) wel uit ervaring...

Mijn Cambridge DacMagic (24/96 max input, interne upsampling naar 192 kHz) wil met USB niet hoger dan 48 kHz sample rate. Dat schijnt te komen door de C-Media USB chip.

Daarop heb ik een TEAC UD-H301 in huis gehad, die gaat op USB wel tot zijn max van 192 kHz, maar op 96 en 192 kHz alleen maar digitale ruis door de muziek heen. Op 44.1 en 48 kHz wel prima via USB.

Op coax en TOSlink (beide via Digi+) speelde de TEAC op die hoge samplerates wel prima.

Dus het probleem lijkt er nog steeds niet uit te zijn...

Ik gebruik overigens een Audioquest USB kabel, een instapper weliswaar, maar snel genoeg voor USB-audio. Met de standaard USB-kabel van mijn printer er (tijdelijk) tussen exact dezelfde issues. Daar lag het dus niet aan. Leuke bijvangst van deze test is dat het qua klank niks uitmaakt tussen die AQ en el cheapo kabel van mijn printer. Maar dat terzijde.

Het laat mij niet los, dus ik zoek ondertussen verder.
Groeten,
Edwin

br@m

Quote from: CyrusOne on April  1, 2017, 13:42:03

Dus het probleem lijkt er nog steeds niet uit te zijn...


OK goed om te weten, en voor de zekerheid je hebt het dus over een Pi 3?
B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

Kjelt

Pi3 heeft dezelfde ethernet phy (lan chip) als de 2.
Je kunt dan beter naar een Beaglebone overstappen.

Cyrus·

Quote from: br@m on April  1, 2017, 14:28:21
OK goed om te weten, en voor de zekerheid je hebt het dus over een Pi 3?

Ja, Pi 3 inderdaad.
Groeten,
Edwin