Raspberry Pi als high-end audio streamer

Started by Gitaarwerk__, November 19, 2014, 20:45:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Gitaarwerk__

Mijn voorkeur gaat zelf uit naar de Digi+ via Coax. Ik heb met coa zelf niet geprobeerd, maar optisch vond ik het al stuk beter als via USB. Eigenlijk is het vooral zo dat de RPi USB gewoon veel stoort, en niet zozeer de dac zelf.
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

PatrickB

#76
Quote from: Gitaarwerk__ on December 18, 2014, 10:11:29
Mijn voorkeur gaat zelf uit naar de Digi+ via Coax. Ik heb met coax zelf niet geprobeerd, maar optisch vond ik het al stuk beter als via USB. Eigenlijk is het vooral zo dat de RPi USB gewoon veel stoort, en niet zozeer de dac zelf.
Dan lijkt dat dan vooral een probleem van de rpi zelf of de voeding. Je vraagt je dan af of een IFi iUSB power jouw 'probleem' oplost.

Dan maar de digi+ MET de galvanische scheiding op de coax?

Welke DAC had je aangesloten en waar kreeg die zijn spanning van? Ik neem aan dat de klok van je DAC werd gebruikt voor het omzetten en niet die van de rpi?
Raspberry PI B+ with Hifiberry Digi+, Audio-GD DAC and NAD A/V receiver with Dali Euphonia IWS-3 front speakers

Arcoruig

Ik merkte ook nogal wat verbetering toen ik mijn Dac via hifiberry Digi -> Coax aansloot ipv via USB. Vooral bij bestanden met hogere resoluties 24/96 FLAC.
Ik heb de volgende setup:
NAS -> Rpi B + Hifiberry Digi -> Coax -> Musical Fidelity V-DAC II -> Analoog -> NAD T763 Pre/pro -> NAD 216THX Amp -> Speakers

Zowel de RPI als de DAC hebben een eigen lineaire voeding.
Als Software gebruik ik Volumio 1.5, RPi is niet overgeklokt, default Volumio settings.

Arco
| Lyngdorf TDAI-1120 | ScanSpeak Minimonitor | Rel T5 Sub
| LG 42C24 | GoogleTV |

PatrickB


Quote from: Arcoruig on December 18, 2014, 22:40:42
Ik merkte ook nogal wat verbetering toen ik mijn Dac via hifiberry Digi -> Coax aansloot ipv via USB. Vooral bij bestanden met hogere resoluties 24/96 FLAC.
Ok, is niet wat ik zou verwachten maar blijkbaar levert de usb output van de rpi niet het gewenste nivo en doet de Hifiberry het beter.

Welke voeding gebruik je op de rpi?
Raspberry PI B+ with Hifiberry Digi+, Audio-GD DAC and NAD A/V receiver with Dali Euphonia IWS-3 front speakers

Arcoruig

DIY 5v voor de RPi (oude materialen die ik ergens uit gesloopt heb en een Booster BOTWS voor de V-DAC II.
| Lyngdorf TDAI-1120 | ScanSpeak Minimonitor | Rel T5 Sub
| LG 42C24 | GoogleTV |

Gitaarwerk__

Mooie setup :-)

Ik moet wachten wachten wachten. Gaat waarschijnlijk nieuw jaar worden met de nieuwe spullen.
Ondertussen ben ik hard aan de slag voor een nieuwe Volumio interface. Welke je vanaf smartwatch al kan besturen ;-). Alles moet van scratch, want we willen van de oude nginx (webserver) af. NodeJs is nu de keuze, welke je makkelijk opnieuw kunt starten. Ironisch, ben ik aan het werk terwijl ik muziek aan het luisteren ben via Volumio, waarvan de webserver niet meer werkt  :hmmm: Gaat nog wel even duren voordat er slagen worden gemaakt, maar basis ligt er al. Vooral nu de interface uittekenen en uitwerken.

Leuke klus!
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

ikkeenjij36

Hallo allemaal een fantastisch 2015.
Na de aankoop van een nieuwe tv moest er geschoven worden met de meubels en de speakers.
Daardoor is mijn geluid stukken beter geworden.
Dus door de eisen van mijn vrouw hebben we dus beter geluid gekregen.
Verder draai ik nu al 3 weken met volumio en dat wordt/is mooi stabiel nu.
Ook mijn shiit dac lijkt wel steeds beter te gaan klinken,misschien verbeeld ik het me hoor maar ik ben super tevreden nu.
Ook streamen vanaf mijn xpenology server met 22TB blijft soepel lopen met volumio.
Verder staan er weinig upgrades op het programma dit jaar en wacht ik op gitaarwerk wat de nieuwe gui gaat worden.
Ook verdere tweaks blijven interessant op te plaatsen hoor.
MARANTZ SR7008/Marantz PM8005/Taga 606v3 Se 5.0/Taga tsw200 sub/Fronts ls kabel canare 8s4/Center  ls kabel jib-hf004//rears standaard 2.5mm vd rol(onbekend).
squeezbox touch/pm8005 voor stereo/peout front jib hf-004 interlinks

hifiman

#82
Gisteravond eens de hifiberry DAC+ vergeleken met een Squeezebox Touch. In de hoop dat er weinig verschil zou zijn. Helaas.. de hifiberry viel flink door de mand en klinkt een stuk minder goed dan de Touch: een dun midden met een wat rommelig geluid dat niet echt weet te betrekken bij de muziek.

Ik heb ook een hifiberry digi, ook die heb ik vergeleken, daarbij was het verschil een stuk minder dramatisch, maar wederom moet de hifiberry het onderspit delven. Ik heb nog wel goede hoop dat met een lineaire voeding wellicht dit verschil wegvalt en de hifiberry digi bruikbaar is als kwalitatief goede streamer. Ik realiseer me dat met een andere DAC wellicht geen verschil hoorbaar zou zijn. Ik gebruikte als dac mijn logitech transporter.


Gitaarwerk__

#83
Interessant.

Ik snap heel goed dat de Hifiberry DAC+ niet zo goed presteerd. Dat heeft idd met de voeding ook te maken.

De output transformer op de DIGI+ kan wat helpen. Afhankelijk wat je er aan hebt hangen. Sluit je beide aan via WIFI of netwerk? Helaas is het zo dat als je via netwerkkabel aan je pi hangt, deze nogal wat noise kan geven ook op de digitale output.

Ik ben erg benieuwd naar de rest van je set ook :-)  Misschien leuk om eens wat te gaan testen.


Momenteel speel ik tijdelijk met USB dac (niet super), maar ik merkte al een flink verschil met een lineaire voeding. De ruis met de switching power supply is gewoon helaas groot. Sowieso is de scheiding van de USB bus waarbij ook het netwerk zit als beter door een dac op de rpi te plakken via de GPIO i2S. Hopelijk aankomende week meer nieuws over mijn dac.
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

Isflicka

Quote from: Audioloog on January  6, 2015, 14:39:57
Gisteravond eens de hifiberry DAC+ vergeleken met een Squeezebox Touch. In de hoop dat er weinig verschil zou zijn. Helaas.. de hifiberry viel flink door de mand en klinkt een stuk minder goed dan de Touch: een dun midden met een wat rommelig geluid dat niet echt weet te betrekken bij de muziek.

Ik heb ook een hifiberry digi, ook die heb ik vergeleken, daarbij was het verschil een stuk minder dramatisch, maar wederom moet de hifiberry het onderspit delven. Ik heb nog wel goede hoop dat met een lineaire voeding wellicht dit verschil wegvalt en de hifiberry digi bruikbaar is als kwalitatief goede streamer. Ik realiseer me dat met een andere DAC wellicht geen verschil hoorbaar zou zijn. Ik gebruikte als dac mijn logitech transporter.
Altijd een risico om er een Touch bij te halen!
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

hifiman

Ik was zowiezo al van plan om nog even een goede 5V voeding te proberen, staat op mijn DIY todo list voor de komende tijd  ;D

Ik sluit beide aan via netwerk, ik ga zeker een keer testen of ik verschil hoor via wifi!

Ik draai met  Avalon Avatar speakers op een Symphonic Line eindversterker een een zelfgebouwd buizen voortrapje.  :music:




Quote from: Gitaarwerk__ on January  6, 2015, 16:23:56
Interessant.

Ik snap heel goed dat de Hifiberry DAC+ niet zo goed presteerd. Dat heeft idd met de voeding ook te maken.

De output transformer op de DIGI+ kan wat helpen. Afhankelijk wat je er aan hebt hangen. Sluit je beide aan via WIFI of netwerk? Helaas is het zo dat als je via netwerkkabel aan je pi hangt, deze nogal wat noise kan geven ook op de digitale output.

Ik ben erg benieuwd naar de rest van je set ook :-)  Misschien leuk om eens wat te gaan testen.


Momenteel speel ik tijdelijk met USB dac (niet super), maar ik merkte al een flink verschil met een lineaire voeding. De ruis met de switching power supply is gewoon helaas groot. Sowieso is de scheiding van de USB bus waarbij ook het netwerk zit als beter door een dac op de rpi te plakken via de GPIO i2S. Hopelijk aankomende week meer nieuws over mijn dac.

Michel205

Quote from: ikkeenjij36 on January  1, 2015, 21:23:28
Ook streamen vanaf mijn xpenology server met 22TB blijft soepel lopen met volumio.
XPenology doet het hier ook formidabel. 

Quote from: Isflicka on January  6, 2015, 17:16:50
Altijd een risico om er een Touch bij te halen!
Moet je dan vergelijken met het wandboard met CSOS erop? Hopelijk vloek ik niet al te luidop in een raspberry topic  ;D

Gitaarwerk__

Quote from: Isflicka on January  6, 2015, 17:16:50
Altijd een risico om er een Touch bij te halen!

Het leven is een groot risico ;-) Ik laat me graag verbazen overigens. Ik vind een SB ook erg stuk mooier dan de pi. SB zijn best voor een leuke prijs te krijgen 2e hands, dus zijn niet de duurste upgrades :-)


Quote from: Audioloog on January  6, 2015, 17:39:56
Ik was zowiezo al van plan om nog even een goede 5V voeding te proberen, staat op mijn DIY todo list voor de komende tijd  ;D

Ik sluit beide aan via netwerk, ik ga zeker een keer testen of ik verschil hoor via wifi!

Ik draai met  Avalon Avatar speakers op een Symphonic Line eindversterker een een zelfgebouwd buizen voortrapje.  :music:

Ahh.. wat mooi  :inlove: Avalon zou nog mijn enige upgrade over tiental jaren zijn... die wilde ik al hiervoor.. maar nog even buiten mijn budget. Wellicht als ik even flink doorspaar deze jaren :P

Wifi heeft ook wel invloed, maar een netwerk galvanisch scheiden van de rest is gewoon veel duurder, en is een beetje overkill tov een pi :-)

Er zijn best wat opties om een SB van goede voeding te voorzien. De SqueezeUpgrade voeding gaf veel rust in het geluid, DIY durf ik niet aan. Meer een software guy ;-). Ben benieuwd naar de resultaten :-)
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

ikkeenjij36

MARANTZ SR7008/Marantz PM8005/Taga 606v3 Se 5.0/Taga tsw200 sub/Fronts ls kabel canare 8s4/Center  ls kabel jib-hf004//rears standaard 2.5mm vd rol(onbekend).
squeezbox touch/pm8005 voor stereo/peout front jib hf-004 interlinks

Gitaarwerk__

Hier in ieder geval niet. In de achtergrond druk bezig met Volumio. Maar daar heb ik stiekem ook niet veel tijd voor gehad :(.
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

Isflicka

Jammer dat de ontwikkeling een beetje stilstaat. Overigens wel begrijpelijk want het is behoorlijk arbeidsintensief.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

HuubF

Een NUC met Dragonfly is iets duurder maar werkt ook prima.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

ikkeenjij36

Quote from: HuubF on February 19, 2015, 17:08:20
Een NUC met Dragonfly is iets duurder maar werkt ook prima.
Een nuc heb ik ook alleen via hdmi naar mijn sr7008.
Kan ik die dan ook nog anders aansluiten op mijn dac waar alleen usb in op zit?
Dragonfly ook nog niet van gehoord,verdere info is welkom. :clapping:
MARANTZ SR7008/Marantz PM8005/Taga 606v3 Se 5.0/Taga tsw200 sub/Fronts ls kabel canare 8s4/Center  ls kabel jib-hf004//rears standaard 2.5mm vd rol(onbekend).
squeezbox touch/pm8005 voor stereo/peout front jib hf-004 interlinks

HuubF

Quote from: ikkeenjij36 on February 19, 2015, 17:13:48
Een nuc heb ik ook alleen via hdmi naar mijn sr7008.
Kan ik die dan ook nog anders aansluiten op mijn dac waar alleen usb in op zit?
Dragonfly ook nog niet van gehoord,verdere info is welkom. :clapping:

Voor stereo (meerkanaals weet ik niet) kun je 'm toch ook met USB aansluiten op je DAC?

De Audioquest Dragonfly is een goedkoop maar opvallend goed USB mini-dacje. Maar jouw dac zal beter zijn neem ik aan.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

br@m

B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

Gitaarwerk__

De vraag is of je daar ook i2s mogelijk is. USB is namelijk vaak met thin clients gedeeld met LAN adapters. En dat wil je eigenlijk niet.

De reden waarom Volumio "stil staat" is niet omdat het stilstaat, maar we zijn de complete back en front-end ervan aan het veranderen. Nu moet je iedere keer een nieuwe versie downloaden, het moet allemaal upgradable zijn. Daarnaast switchen de complete taal en een compleet nieuwe front-end. Dus dat is behoorlijk veel werk ineens ;-)
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

HuubF

Quote from: br@m on February 19, 2015, 22:27:42
Dit: http://www.daphile.com installeren op dit: http://estunt.nl/product_info.php/cPath/31/products_id/362
en je bent binnen een uur up and running, voor 5 tientjes.

Zal best maar het is zo beperkt. En je hebt nog steeds een USB dac nodig. Je wil toch ook Qobuz/Tidal en Spotify gebruiken? En af en toe een nummertje of concertje via YouTube is ook niet te versmaden.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

holco

#97
Ik ben aan het overwegen om ook een Raspberry Pi Model 2 B te kopen en dan hopelijk met een goed resultaat bitperfect out over I2S voor elkaar te krijgen  ::)

Ik heb uiteraard een DAC die met I2S overweg kan Audio-GD NFB-28, enkel heb ik (nog) geen idee wat er voor nodig is buiten de Raspberry en hoe, dus ik zou erg geholpen zijn met wat tips en eventuele links?

Heb ondertussen dit topic doorgelezen maar hoe je nu I2S uit de Rasp kan halen is mij nog onduidelijk:(
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Gitaarwerk__

Quote from: holco on February 20, 2015, 11:27:10
Ik ben aan het overwegen om ook een Raspberry Pi Model 2 B te kopen en dan hopelijk met een goed resultaat bitperfect out over I2S voor elkaar te krijgen  ::)

Ik heb uiteraard een DAC die met I2S overweg kan Audio-GD NFB-28, enkel heb ik (nog) geen idee wat er voor nodig is buiten de Raspberry en hoe, dus ik zou erg geholpen zijn met wat tips en eventuele links?

Heb ondertussen dit topic doorgelezen maar hoe je nu I2S uit de Rasp kan halen is mij nog onduidelijk:(

Leuk dat je er mee aan de slag wilt :) Ik weet niet of iedereen al zo ver is voor de Raspberry Pi 2.

betreft i2s. Je kunt direct aftappen via de GPIO systemen, of Via USB. USB is wat veiliger betreft langere signaalwegen. Maar eigenlijk wil je niet via USB je dac aansluiten op de RPi ivm de ruis van het ding. (netwerk gaat er namelijk ook over, wifi of bekabeld). Wifi haal je dan ook betere resultaten mee, maar is nog steeds suboptimaal.

Bedraad en via de GPIO is eigenlijk momenteel nog de beste manier.

Het nadel als je direct aan een i2s receiver hant, is dat je signaalweg heel lang word, en dan ben je meer voor de kabel kwijt dan dat je een addon board koopt dia via coax / toslink de audiosignalen verstuurd.

Wil je het via USB doen, dan moet je er rekening mee houden dat de bandbreedte van de USB niet voldoende is voor > 96KHz bestanden.

Dat in het allerkorst ;)

de addon bordjes zijn niet heel prijzig, en denk dat je daar veel beter mee geholpen bent dan zelf een i2s te fabriceren en via netwerkkabel te transporteren.

apogee wyde eye coax kabel, een goede voeding en een addon boardje zoals de Digi+ bijvoorbeeld. (Er zijn ook vast AES/EBU versies nu, zijn wel ietjes duurder) 
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

mika-nl


Ik heb een rasberry pi b+ met de hifiberry digi+ maar krijg volumio niet aan de gang.

Musicbox werkt , maar als ik volumio op me kaartje zet en restart kom ik in de web interface.
Als ik dan onder menu > systeem > i2s driver veranderd naar hifiberry digi dan start hij niet meer op.
op het scherm zie ik dan een heleboel errors voor bij komen..
Iemand een idee ?

gr mika