Raspberry Pi als high-end audio streamer

Started by Gitaarwerk__, November 19, 2014, 20:45:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

AudioEnZo

#700
Dank voor deze settings, maar moet je niet in plaats van VHQ gewoon het getal 28 invullen?
Zie http://manpages.ubuntu.com/manpages/trusty/man1/squeezelite.1.html en dan bij RESAMPLING/precision.
Daar staat bij het voorbeeld ook:
Examples     -u :::28 specifies 28-bit precision.

Ik heb overigens E opgenomen als  Resampling parameter waardoor alleen wordt geresampeld als een samplerate niet standaard wordt ondersteund.

Maikel_audionerd

Quote from: gizmo2 on July 11, 2017, 19:44:34
Ik heb de 5volt al direct op de hifiberry digi+ pro daar kwam laatst iemand hier al mee dat dit in geluid toename scheelt in mijn geval heb ik ipv van een switch voeding nu de powerbank daar op aangesloten alleen de pi gaat rebooten als ik de stekker uit power bank haal ik zoek daar nog een oplossing voor.
alleen die 3,3 volt en de weerstand weghalen zou ik nog kunnen doen.
i2s direct signaal heb ik inmiddels ook al voorelkaar.


Wat betreft werken met een powerbank; daar heb ik ervaring mee. Je kunt een speciale versie powerbank proberen met 2 laadcircuits. Deze zal doorladen als je opnieuw gaat laden. Ik heb het er dacht in dit draadje ooit over gehad, maar...
Ik raad je niet aan dit te gebruiken. De lipo zal heel snel kapot gaan als je de lader eraan laat zitten (bij mij heeft ie t 3 maanden volgehouden dacht ik). Je moet dan dus telkens helemaal laden, helemaal ontladen (luisteren), helemaal laden, etc. als je je lipo wil sparen.
Ik adviseer dus ook de suggestie vab Kingpin; zet er een mooie lineaire voeding voor en het klinkt nog weer wat beter.
Overigens gebruik ik zelf een batterijvoeding (check m'n topic op stereoforum, link in sig) maar dat is omdat ik een noodstroomvoorziening nodig ben ivm slechte kwaliteit stroomnet hierzo.
Mooi om alle ontwikkelingen hier te lezen, ik ga ze eens doorlezen.
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

hifiman

Quote from: AudioEnZo on July 12, 2017, 18:47:58
Dank voor deze settings, maar moet je niet in plaats van VHQ gewoon het getal 28 invullen?
Volgens mij kan het allebei, maar ik zal er eens naar kijken.

gizmo2

Quote from: Maikel_audionerd on July 13, 2017, 05:13:52
Wat betreft werken met een powerbank; daar heb ik ervaring mee. Je kunt een speciale versie powerbank proberen met 2 laadcircuits. Deze zal doorladen als je opnieuw gaat laden. Ik heb het er dacht in dit draadje ooit over gehad, maar...
Ik raad je niet aan dit te gebruiken. De lipo zal heel snel kapot gaan als je de lader eraan laat zitten (bij mij heeft ie t 3 maanden volgehouden dacht ik). Je moet dan dus telkens helemaal laden, helemaal ontladen (luisteren), helemaal laden, etc. als je je lipo wil sparen.
Ik adviseer dus ook de suggestie vab Kingpin; zet er een mooie lineaire voeding voor en het klinkt nog weer wat beter.
Overigens gebruik ik zelf een batterijvoeding (check m'n topic op stereoforum, link in sig) maar dat is omdat ik een noodstroomvoorziening nodig ben ivm slechte kwaliteit stroomnet hierzo.
Mooi om alle ontwikkelingen hier te lezen, ik ga ze eens doorlezen.
Bedankt voor de waarschuwing inmiddels heb ik er een microswitsch tussen gezet zodra ik deze ongeveer 5 seconden ingedrukt houdt gaat de raspberry pi uit en dedecteert de powerbank geen apparaat en gaat door met laden het is niet echt ideaal en ga daarom ook op zoek naar een goede liniare voeding.
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

hifiman

En nu het weer wat meer hobby weer begint te worden heb ik afgelopen zondag een USB ingang op mijn zelfbouw raspberry pi based streamer gemaakt zodat er ook een externe disk met muziek aangesloten kan worden :-)

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

hifiman


Kingpin

De LAN kabels maak ik ook zelf, erg mooi systeem en een volledig EMI/RFI afgeschermde connector !



Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kjelt

Hifiman gebruikt de NE8FDP-B feedthrough 
en zo te zien gebruik jij een NE8FDY-C6 CAT6 receptacle

Ook mooi maar twee keer zo duur die receptacle.

hifiman

Quote from: Kingpin on August  2, 2017, 14:23:27
De LAN kabels maak ik ook zelf, erg mooi systeem en een volledig EMI/RFI afgeschermde connector !




Zozo, mooi spul hoor  :headbanging:

hifiman

#710
Misschien een leuk idee om eens wat van de zelfbouw streamers en een referentie streamer met elkaar te vergelijken (luistervergelijking in ontspannen sfeer, dus geen metingen en geen dubbel blinde test) in een shootout? Ik ben in elk geval wel bereid om langs te komen met mijn zelfbouw streamer, eventueel met verschillende opamps (discreet versus OPA 627).

Kingpin

Quote from: Kjelt on August  2, 2017, 14:52:56
Hifiman gebruikt de NE8FDP-B feedthrough 
en zo te zien gebruik jij een NE8FDY-C6 CAT6 receptacle

Ook mooi maar twee keer zo duur die receptacle.
Het kan nog veel gekker hoor, op m'n werk heb ik 26 aderig cameralink kabel op LEMO connectoren. Wil je niet weten wat 1 zo'n kabel met connector kost ... wel erg mooi en goed spul.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

Quote from: hifiman on August  2, 2017, 15:17:41
Misschien een leuk idee om eens wat van de zelfbouw streamers en een referentie streamer met elkaar te vergelijken (luistervergelijking in ontspannen sfeer, dus geen metingen en geen dubbel blinde test) in een shootout? Ik ben in elk geval wel bereid om langs te komen met mijn zelfbouw streamer, eventueel met verschillende opamps (discreet versus OPA 627).
Ik heb geen zelfbouw streamer, altans, een licht gemodificeerde Touch, maar wel op een goede diy voeding. Ding speelt de sterren van de hemel. Heb destijds erg veel vergeleken, ook met veel duurdere streamers maar heeft mij geen gevoel gegeven om te gaan upgraden.
Als deze Touch de geest geeft zal ik zeker overwegen om een dedicated streamer zelf te bouwen.

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

hifiman

Quote from: Kingpin on August  2, 2017, 16:22:12
Ik heb geen zelfbouw streamer, altans, een licht gemodificeerde Touch, maar wel op een goede diy voeding. Ding speelt de sterren van de hemel. Heb destijds erg veel vergeleken, ook met veel duurdere streamers maar heeft mij geen gevoel gegeven om te gaan upgraden.
Als deze Touch de geest geeft zal ik zeker overwegen om een dedicated streamer zelf te bouwen.
De referentiespeler voor de shootout is bij deze bekend  :D ^^ :angel:

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kjelt

Quote from: Kingpin on August  2, 2017, 16:09:47
Het kan nog veel gekker hoor, op m'n werk heb ik 26 aderig cameralink kabel op LEMO connectoren. Wil je niet weten wat 1 zo'n kabel met connector kost ... wel erg mooi en goed spul.
Ja ken Lemo, ik koop ze gebruikt tweedehands 1x per jaar op een beurs en dan betaal ik nog €15 voor een matchend paartje, spotgoedkoop vergeleken met nieuw maar wat een genot om ze in elkaar te klikken  8)

StereoMike

Quote from: hifiman on August  2, 2017, 15:17:41
Misschien een leuk idee om eens wat van de zelfbouw streamers en een referentie streamer met elkaar te vergelijken (luistervergelijking in ontspannen sfeer, dus geen metingen en geen dubbel blinde test) in een shootout? Ik ben in elk geval wel bereid om langs te komen met mijn zelfbouw streamer, eventueel met verschillende opamps (discreet versus OPA 627).
Leuk idee!
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

hifiman


StereoMike

Quote from: hifiman on August  4, 2017, 16:46:13
En zo te horen hebben we ook een gastheer voor de shootout  :D :pompom:
Maar dan wel na de IFA en XFI 2017.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

hifiman


hifiman

En om de puntjes op de i te zetten: ik had nog een ongebruikte trafo wikkeling over, dus na het erbij plaatsen van nog een elco en 4 schottky diodes heeft de Kali reclocker print nu zijn eigen van alle anderen voedingen geisoleerde voeding.

Het is lastig te zeggen of dit hoorbaar is (kan immers niet meer even terug naar de oude situatie en zo groot zal het verschil niet zijn) maar het kan er in elk geval nooit slechter op geworden zijn  :headbanging:

Ik overweeg nog om er een lampizator buizentrapje i.p.v. de opamps in te gaan bouwen, als ik de ssd disk elders plaats zou dat wellicht net in de kast gaan passen.  :angel:

Gitaarwerk__

Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

Gitaarwerk__

#722
Quote from: Kingpin on July  9, 2017, 13:20:54
Een batterij houd z'n spanning nooit stabiel, ik zou daarom niet rechtstreeks aansluiten.

Denk je? De LifePo4 batterijen woorden vaak aangeraden hiervoor. Zijn de juiste voltage voor clocks (in ieder geval, die van mij), en is heel stabiel. Stabieler en minder ruis dan de bekende voltage regulator. Aldus Ian, die een mooie reclocker heeft gebouwd.

Het is een crime om  dit op te zoeken in het DIY forum, maar er waren duidelijke vergelijkingen aanwezig.

Overigens vind ik het heel tof dat nu meer leden hiermee bezig zijn :-D

Overigens, zoek je nog een leuke clock? Ze zijn... niet goedkoop :-) Het is geen Crystek-femtoclock spul (wat ook niet slecht is), maar prijs is x10.

http://www.pulsarclock.com/Clock.html

Ik heb er niet zoveel aan. Nadeel is van mijn Schiit multibit dac, dat er geen i2s is (of nog niet gevonden). Ik ben niet de beste DIY-er, dus ik durf het niet aan. Ik wil eigenlijk kijken of ik de i2s signaal in het USB-board kan hacken en dan signaal uit de streamer halen. Maar weet niet waar de Schiit dac op lockt of reclocked (die doet dat ook). End an is 400 euro een beetje overdreven (ik heb er 2 nodig, dus wordt heel snel heel duur).

Misschien is het beter dan ook nog een DAC ervoor te bouwen, maar dat is een volgend project dan. Weet ook niet of ik dit allemaal wel nodig vind :-)

Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

Kjelt

FYI:
Ik ben nu een boek aan het lezen over embedded linux en daar wordt de raspberri pi expliciet afgeraden voor real time toepassingen omdat de linux kernel niet preemptive multitasking support.
Voor real time toepassingen wordt de beaglebone black aangeraden aangezien deze nog twee arm processoren intern heeft die wel in staat zijn om "real time" interrupts af te handelen.
In hoeverre dat voor I2S streaming uitmaakt weet ik niet, maar kan me voorstellen dat er onder bepaalde gevallen met een zware grafische GUI hickups kunnen ontstaan.

Gitaarwerk__

ik weet niet wat je verwacht en hoe je dit systeem ziet, Kjelt,

Als je buffert, heb je nergens last van. De core van Volumio is ingericht om prio te geven aan de audio signalen. Ik moet zeggen dat bij mij de buffer fantastisch werkt. (Ik gebruik IAn's FiFo en dual XO board met isolator board en voeding via LiFePo4 batterijen.
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016