Raspberry Pi als high-end audio streamer

Started by Gitaarwerk__, November 19, 2014, 20:45:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Fred Mulder

Quote from: hifiman on May  9, 2017, 09:19:27
En de streamer is voorlopig even af  :headbanging:

Erg netjes zeg, complimenten!

Quote from: hifiman on May  9, 2017, 09:19:27
Nu eerst maar eens luisteren  :music:

Veel plezier!

Marco66

Quote from: hifiman on May  9, 2017, 18:55:23
Wat ik bedoelde was dat ik als ik JOU was, dat even zou nazoeken/vragen  :notify:

O haha, ook goed hoor   ;D

Marco
Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

hifiman


Hans47

Om weer eens terug te keren in Raspland heb ik deze besteld:

AUDIOPHONICS RaspDAC LTE V2 ST4000 Saber ES9018K2M Raspberry Pi 3

Dac kaartje wordt via HDMI aangestuurd in plaats van via GPIO, dinsdag 16 Mei landt ie bij mij ik ben benieuwd.... (doet ook DSD)

Erik1977

Ik ben benieuwd of ie bevalt.
Zelf heb ik de ES9023 dac op de rpi zitten maar ik ben niet heel erg tevreden over het geluid.

Nu zit ik te twijfelen om de pi op een externe dac aan te sluiten of een 9018 bordje te kopen.

Hans47


Zweitse

Interessant, welke software ga je er op draaien?

Marco66

#632
Quote from: Erik1977 on May 12, 2017, 18:20:22
Ik ben benieuwd of ie bevalt.
Zelf heb ik de ES9023 dac op de rpi zitten maar ik ben niet heel erg tevreden over het geluid.

Nu zit ik te twijfelen om de pi op een externe dac aan te sluiten of een 9018 bordje te kopen.

Zelfde indruk dat het nog beter kan dan nu met de 9023, twijfel om de kali reclocker er tussen zetten of dencomplete kit piano dac/reclock te kopen.
Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

Hans47

In ieder geval software die audio via HDMI toestaat, ik denk dat ik met piCore begin

Dit lijstje geven ze zelf: Compatibilities: Moode Audio / OSMC / Openelec / Rune Audio / PiCorePlayer

Sirius666

Quote from: Erik1977 on May 12, 2017, 18:20:22
Ik ben benieuwd of ie bevalt.
Zelf heb ik de ES9023 dac op de rpi zitten maar ik ben niet heel erg tevreden over het geluid.

Nu zit ik te twijfelen om de pi op een externe dac aan te sluiten of een 9018 bordje te kopen.

Wat vind je minder?

Erik1977

Ik heb nu een squeezebox touch en dat is mijn referentie.
De rpi met ES9023 klinkt gewoon niet zo muzikaal, ik mis wat.
Misschien dat het met een betere voeding of reclocker beter wordt, ik ben voorlopig weer even terug naar de SBT.
Verder werkte de rpi prima en heeft meer mogelijkheden dus ik hoop dat het geluid wat te pimpen valt.

Hans47

Sinds vandaag heb ik m spelen met Runeaudio, en het werkt top, alle formaten (ook DSD) zonder problemen, en ik vind m erg mooi klinken, veel detail, ruimte, maar ook rust, het klinkt schoon en sprankelend, heel tevreden..ik heb ook een 9023 versie gehad, maar die vond ik wat pittig en inderdaad niet echt lekker muziek spelend, de nieuwe heeft wel hetzelfde detail niveau maar klinkt lekkerder en muziek klinkt uitnodigend (oftewel de neiging om nog maar een nummer te luisteren is erg groot).
En dat met een iFi stekkervoedinkje...

Tot nu toe beste uitvoering van RasPi streamertje die ik heb gehad, DAC kaartje via HDMI aangestuurd werkt blijkbaar goed....

Klinkt veel beter in mijn beleving dan de streamers die ik afgelopen dagen heb geprobeerd: Heos Link HS2, Yamaha WXC-50

Erik1977

Klinkt veelbelovend.
Ik heb ook maar een 9018 kaartje besteld  ;)

gizmo2

#638
Volumio heeft weer een aantal nieuwe plugins (YouTube en infrarood remote control).

YouTube werkt goed maar is nog in test fase en infrarood krijg ik helaas niet voorelkaar.

edit: infrarood inmiddels ook voor elkaar gekregen.

https://volumio.org/forum/youtube-for-volumio-live-t6608.html

https://volumio.org/forum/remote-controller-feedback-thread-t6668.html
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Vhond

Iemand suggesties voor het volgende?

De laatste weken heb ik me geprobeerd wat code te wijzigen in Moode Audio om er gehoormatige verbeteringen uit te halen. Als basis daarvoor heb ik gebruikgemaakt van de Sound profile settings van Rune Audio waarmee ik goede ervaringen had.

Helaas is de beta van Rune (0.4 release te instabiel als het gaat om afspelen mbv Airplay). Dit is de enige release van Rune Audio die de Hifiberry Digi+ Pro ondersteunt... vandaar dat ik overgestapt ben naar Moode Audio.

Allereerst had ik wat kernelparameters in rc.local toegevoegd maar dat resulteerde in dat ik niks meer kon streamen naar de RPI.

Het verwijderen van deze code uit de rc.local file (en natuurlijk saven) maakte het eea nog niet bruikbaar waardoor ik maar weer een schone image op de SD kaart heb gezet.

Vervolgens heb ik een kort scriptje geschreven en deze gerund


echo 0 > /proc/sys/vm/swappiness
echo 3500075 > /proc/sys/kernel/sched_latency_ns
echo 1000000 > /proc/sys/kernel/sched_rt_period_us
echo 950000 > /proc/sys/kernel/sched_rt_runtime_us
echo 1 > proc/sys/kernel/sched_autogroup_enabled
echo 10 > /proc/sys/kernel/sched_min_granularity_ns
echo 2250000 > /proc/sys/kernel/sched_min_granularity_ns
echo 3000000 > /proc/sys/kernel/sched_wakeup_granularity_ns


The output van dit scriptje resulteerde in wat fouten in de shell:


cannot create /proc/sys/kernel/sched_latency_ns: Directory nonexistent
cannot create /proc/sys/kernel/sched_min_granularity_ns: Directory nonexistent
cannot create /proc/sys/kernel/sched_wakeup_granularity_ns: Directory nonexistent


Het lijkt er dus op dat de kernels waarvan beide distributies gebruikmaken niet helemaal uitwisselbaar zijn

Voor nu weet ik dan ook even niet hoe ik die 3 missende kernelparmaeters in Moode Audio zou kunnen implementeren.

Iemand suggesties?

gizmo2

#640
Quote from: Vhond on May 29, 2017, 11:44:55
Iemand suggesties voor het volgende?

De laatste weken heb ik me geprobeerd wat code te wijzigen in Moode Audio om er gehoormatige verbeteringen uit te halen. Als basis daarvoor heb ik gebruikgemaakt van de Sound profile settings van Rune Audio waarmee ik goede ervaringen had.

Helaas is de beta van Rune (0.4 release te instabiel als het gaat om afspelen mbv Airplay). Dit is de enige release van Rune Audio die de Hifiberry Digi+ Pro ondersteunt... vandaar dat ik overgestapt ben naar Moode Audio.

Allereerst had ik wat kernelparameters in rc.local toegevoegd maar dat resulteerde in dat ik niks meer kon streamen naar de RPI.

Het verwijderen van deze code uit de rc.local file (en natuurlijk saven) maakte het eea nog niet bruikbaar waardoor ik maar weer een schone image op de SD kaart heb gezet.

Vervolgens heb ik een kort scriptje geschreven en deze gerund


echo 0 > /proc/sys/vm/swappiness
echo 3500075 > /proc/sys/kernel/sched_latency_ns
echo 1000000 > /proc/sys/kernel/sched_rt_period_us
echo 950000 > /proc/sys/kernel/sched_rt_runtime_us
echo 1 > proc/sys/kernel/sched_autogroup_enabled
echo 10 > /proc/sys/kernel/sched_min_granularity_ns
echo 2250000 > /proc/sys/kernel/sched_min_granularity_ns
echo 3000000 > /proc/sys/kernel/sched_wakeup_granularity_ns


The output van dit scriptje resulteerde in wat fouten in de shell:


cannot create /proc/sys/kernel/sched_latency_ns: Directory nonexistent
cannot create /proc/sys/kernel/sched_min_granularity_ns: Directory nonexistent
cannot create /proc/sys/kernel/sched_wakeup_granularity_ns: Directory nonexistent


Het lijkt er dus op dat de kernels waarvan beide distributies gebruikmaken niet helemaal uitwisselbaar zijn

Voor nu weet ik dan ook even niet hoe ik die 3 missende kernelparmaeters in Moode Audio zou kunnen implementeren.

Iemand suggesties?

@vhond er komt morgen een speciale image uit voor volumio en de hifiberry digi + pro.




https://volumio.org/forum/hifiberry-digi-pro-and-volumio-t4740-50.html
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

gizmo2

alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Vhond


gizmo2

ik heb sinds kort een nieuwe dac gekocht  :)  (audio GD-NFB 1-2015) nu heeft deze een RJ-45 ingang en wil deze graag aansluiten direct op het i2s signaal van de hifiberry digi+ pro.

nu is mijn vraag als dit kan en lukt zou het geluid er nu echt zoveel op vooruitgaan ten opzichte van de coax uitgang van de hifiberry digi+ pro naar de audio GD dac of heeft iemand hier ervaring met i2s direct signaal naar dac?

link naar audio GD-NFB 1- 2015.

http://www.audio-gd.com/Pro/dac/NFB1.38/NFB1.38EN.htm

link hifiberry digi+ pro.

https://support.hifiberry.com/hc/en-us/articles/205711451-DAC-Pro-connect-external-I2S-DACs


alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

hifiman

Quote from: gizmo2 on July  3, 2017, 18:05:04
ik heb sinds kort een nieuwe dac gekocht  :)  (audio GD-NFB 1-2015) nu heeft deze een RJ-45 ingang en wil deze graag aansluiten direct op het i2s signaal van de hifiberry digi+ pro.

nu is mijn vraag als dit kan en lukt zou het geluid er nu echt zoveel op vooruitgaan ten opzichte van de coax uitgang van de hifiberry digi+ pro naar de audio GD dac of heeft iemand hier ervaring met i2s direct signaal naar dac?

link naar audio GD-NFB 1- 2015.

http://www.audio-gd.com/Pro/dac/NFB1.38/NFB1.38EN.htm

link hifiberry digi+ pro.

https://support.hifiberry.com/hc/en-us/articles/205711451-DAC-Pro-connect-external-I2S-DACs
Ja dat maakt veel uit, mits je de i2s lijnen kort kunt houden.

gizmo2

#645
Quote from: hifiman on July  3, 2017, 18:14:44
Ja dat maakt veel uit, mits je de i2s lijnen kort kunt houden.
mooi om te horen dat het een geluidsverbetering met zich meebrengt.

de kabel wordt dan ongeveer 30 cm lang, korter is haast niet mogelijk voor mij of is dit al te lang?
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

hifiman

Quote from: gizmo2 on July  3, 2017, 19:29:46
mooi om te horen dat het een geluidsverbetering met zich meebrengt.

de kabel wordt dan ongeveer 30 cm lang, korter is haast niet mogelijk voor mij of is dit al te lang?
Dat is denk  ik veels te lang, er wordt meestal aangeraden onder de 10 cm te blijven, zelf kom ik op 7 cm en dat werkt goed.

gizmo2

Quote from: hifiman on July  3, 2017, 23:29:03
Dat is denk  ik veels te lang, er wordt meestal aangeraden onder de 10 cm te blijven, zelf kom ik op 7 cm en dat werkt goed.
We gaan het gewoon proberen mocht het niet werken dan maar een oplossing zoeken hoe ik die kabel dan korter krijg.
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Sirius666

Quote from: hifiman on July  3, 2017, 23:29:03
Dat is denk  ik veels te lang, er wordt meestal aangeraden onder de 10 cm te blijven, zelf kom ik op 7 cm en dat werkt goed.

Een kabel korter dan 7cm? Tikfoutje hoop ik!

Thanatos

Nee, i2s is geen databus bedoeld voor afstanden. Wel voor communicatie tussen devices op dezelfde print. Wil je met I2s afstand overbruggen zul je met een buffer aan de gang moeten.

https://en.wikipedia.org/wiki/I²S#Limitations