Raspberry Pi als high-end audio streamer

Started by Gitaarwerk__, November 19, 2014, 20:45:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gitaarwerk__

In een vorig topic spraken we over Raspberry Pi's als hoofd media streamers. Nu veel mensen geinteresseerd zijn in dit onderwerp heb ik besloten dat het handiger is om hier een dedicated topic van te maken waarbij deze startpost is die onderhouden word met informatie uit dit topic.

Wat is een Raspberry Pi?
Raspberry Pi, afgekort RPi op het internet, is een creditcard formaat computer welke ontwikkeld is in de UK om op een toegankelijke manier mensen te laten kennis maken met ontwikkelen. Er zijn 4 versies, namelijk: A, A+, B, B+. Van de A en B zijn er twee revisies. De eerste revisies zijn eigenlijk niet geschikt voor high-end audio ivm met missen van een i2S verbinding.  De B versies zijn sowieso beter geschikt omdat het al niet een relatief kraachtig apparaat is. Ze voldoen echter genoeg om als audio (en video) streamer prima te werken.

Er zijn verschillen een aantal belangrijke verschillen tussen de B en de B+.
- 2 extra USB poorten
- i2S header zonder zelf te solderen (meer GPIO pinnen, dus je accessoires passen niet meer die je had voor versie B)
- Micro SD kaart
- Alle aansluitingen zitten aan 2 kanten, in plaats van 3
- analog video out is nu in een 4 pins 35mm plug, ipv aparte cinch connector.

Op internet zijn veel verhalen over slecht werkende RPi's, hoe komt dat?
Er zijn twee grote bottlenecks bij een raspberry pi. Namelijk de power supply en SD-kaart.
- De Raspberry pi wordt gevoed via een 5V mini-usb bus. Vaak wordt er gekort op het budget van de goede voeding. Als je de bijpassende voeding erbij neemt, zit je eigenlijk wel goed. Ook de soms betere apple adapters van bijvoorbeeld de iPad werken niet altijd zoals ze moeten. Helaas, wat ze geven veel minder noise.
- De SD kaart is belangrijk. Als je voeding al niet goed is, zal dit de eerste zijn die corrupt raakt. Een goede Class 10 kaart (Sandisk ultra) is perfect.

Enough of this pi. Tell us something about audio
De RPi heeft een grote community en die ontwikkelen allerlei verschillende distro's (versies van besturingsystemen). Een aantal van deze distributies zijn helemaal gefocussed op audio.

- Volumio (eerder genoemd Raspify). - http://www.volumio.com/
Een Debian distributie die als core MPD-server draait (music player daemon). Een van de eerste music players met een audiofiele focus. Ondersteund veel verschillende i2S dacs. Ontwikkeling wordt door een paar man gedaan en gaat niet heel hard. Heeft een webUI en kan gebruik maken van apps als MPod of MPDroid

- Runeplayer - http://www.runeaudio.com/
Een afsplitsing van Raspify (hence dezelfde interface). Draait op ArchLinux. Draait wederom MPD player.

- Archphile - /introduction - http://archphile.org/
Een mediaspeler wederom gemaakt op ArchLinux. Draait ook MPD player.

- PiCorePlayerhttps://sites.google.com/site/picoreplayer/home
Een RPi versie van Squeezebox, welke behoorlijk bekend is in de community.

Basisfuncties
- Ondersteunen allen externe DACS
- Nas koppelingen via NFS of CISFS
- Kunnen allen flacs afspelen tot 24/192KHz. Let op, niet mogelijk via USB ivm bandbreedte. Zorg hiervoor voor een i2S dac op de GPIO headers

Waarom een RPi
- Goedkoop (35 euro-ish)
- Veel soorten dacs verkrijgbaar, sommige speciaal gemaakt voor de raspberry pi
- Gaaf als je veel wilt tweaken zelf
- Hoge kwaliteit mogelijk als je er maar wat tijd in wilt steken
- Laag stroomverbruik (0,5 - 1,5/2 Watt)
- Hoeft nooit op te starten, omdat 'ie altijd aanstaat  :coffee:

Waarom niet doen
- Je moet een beetje verstand hebben van images "branden" en  een aantal instellingen en wat tweaks doen (het valt best mee :P )
- Niet fancy looking, je moet er zelf een case om maken, of een simpele online bestellen
- Geen touchscreen eraan  :nopompom:


Nog wat interessante sites om te volgen op het gebied van de RPi en audio
- http://audioberry.com/
- http://www.crazy-audio.com/

Artikelen over techniek achter verschillende interfaces
- http://www.audialonline.com/articles/spdif-or-usb/
- http://www.audialonline.com/online-topics/data-and-signal-are-we-progressing/
- http://www.audialonline.com/articles/high-resolution-audio-asynchronous-usb-oversampling-upsampling-and-stuff/
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

Gitaarwerk__

#1
gereserveerd voor verschillende hardware


HifiBerry - http://www.hifiberry.com/ (Ondersteund A/B & B+)
DACs via de GPIO i2S header:
- Digi / Digi+ : Digitale output via Toslink & S/PDIF. Mogelijk in output transformer mogelijk.
- DAC / DAC+ : DAC
- AMP : Een class D versterker, erg efficient.
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

Gitaarwerk__

#2
gereserveerd voor verschillende tweaks
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

ikkeenjij36

Mooi om te lezen gitaarwerk.
Het toeval wil dat ik volgende week de hele week vrij heb en dus gaat mijn reis met de rpi en de shiit usb dac ook beginnen.
Ikzelf heb een rpi b+ waarin een class 10 sd kaartje inzit waar nu volumio op staat maar er kan snel wat anders opgezet worden om 1 vd andere distro's uit te proberen.
Welke distro is het beste volgens jullie om mee te beginnen om de rpi het makkelijkste gebruiken?
Als ik het goed begrepen heb moet ik de dac met een ????kabel aansluiten op cd/dvd in op mijn reveiver toch?
Ik heb nog wel een kabeltje liggen met rode en witte tulp maar wil toch iets meer audio verantwoorde kabel gebruiken voor een klein budget.
Upgraden kan altijd nog als het geld het toe  laat.
Het virus is er altijd😆😆
MARANTZ SR7008/Marantz PM8005/Taga 606v3 Se 5.0/Taga tsw200 sub/Fronts ls kabel canare 8s4/Center  ls kabel jib-hf004//rears standaard 2.5mm vd rol(onbekend).
squeezbox touch/pm8005 voor stereo/peout front jib hf-004 interlinks

Gitaarwerk__

Quote from: ikkeenjij36 on November 19, 2014, 21:34:16
Mooi om te lezen gitaarwerk.
Het toeval wil dat ik volgende week de hele week vrij heb en dus gaat mijn reis met de rpi en de shiit usb dac ook beginnen.
Ikzelf heb een rpi b+ waarin een class 10 sd kaartje inzit waar nu volumio op staat maar er kan snel wat anders opgezet worden om 1 vd andere distro's uit te proberen.
Welke distro is het beste volgens jullie om mee te beginnen om de rpi het makkelijkste gebruiken?
Als ik het goed begrepen heb moet ik de dac met een ????kabel aansluiten op cd/dvd in op mijn reveiver toch?
Ik heb nog wel een kabeltje liggen met rode en witte tulp maar wil toch iets meer audio verantwoorde kabel gebruiken voor een klein budget.
Upgraden kan altijd nog als het geld het toe  laat.
Het virus is er altijd😆😆

Dankje :),

Wat wil je er exact mee doen?

Sowieso kun je gewoon voor spul als Profigold gaan wat in eerste instantie prima kabels zijn. Ook de "dropveters" zijn zo slecht nog niet. De dac heeft best aardig wat output, dus dat is minder gevoelig dan voorversterker > eindversterker.

Als je puur audio wil doen, zou ik of met volumio, of picoreplayer  beginnen. Picoreplayer heeft een grotere community geloof ik.

De schiit modi heeft alleen USB. Dus je bron moet dat wel ondersteunen :)
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

ikkeenjij36

Ok ik wil hem puur voor muziek gaan gebruiken.
Volgens mijn dealer moest dat gewoon lukken met mijn x2000 mede omdat het experiment met een losse stereo amp niet wou lukken omdat de pre outs aalleen voor zone 2 te gebruiken zijn.
Ik zal volgende week wel even kijken voor zon kabel.
Zijn dat dan de interlinks waar ik altijd over lees?
Zoals je ziet ben ik nog vrij nieuw in deze materie maar al doende leert men☺
MARANTZ SR7008/Marantz PM8005/Taga 606v3 Se 5.0/Taga tsw200 sub/Fronts ls kabel canare 8s4/Center  ls kabel jib-hf004//rears standaard 2.5mm vd rol(onbekend).
squeezbox touch/pm8005 voor stereo/peout front jib hf-004 interlinks

johan d

#6
Ik heb de ervaring dat de PI gewoon niet snel genoeg is om XBMC of Openelec op te draaien. De PI is een prachtig ding, maar voor een 35-50€ mediaspeler komt hij tekort naar mijn mening. Stotteren, hangen, ed. Was nochtans bedraad aangesloten. er zijn ook positieve verhalen te horen dat hij wel voldoet als mediaspeler, dus mss...

ikkeenjij36

Toen ik hem nog met xbmc gebruikte of openelec had ik er geen problemen mee deed wat ie moest doen.
Nu als xbmc bak een intel nuc werkt ook gewoon goed daarvoor de rpi als muziek speler uitproberen ik denk dat het wel wat gaat worden.
MARANTZ SR7008/Marantz PM8005/Taga 606v3 Se 5.0/Taga tsw200 sub/Fronts ls kabel canare 8s4/Center  ls kabel jib-hf004//rears standaard 2.5mm vd rol(onbekend).
squeezbox touch/pm8005 voor stereo/peout front jib hf-004 interlinks

Gitaarwerk__

Quote from: johan d on November 20, 2014, 10:39:09
Ik heb de ervaring dat de PI gewoon niet snel genoeg is om XBMC of Openelec op te draaien. De PI is een prachtig ding, maar voor een 35-50€ mediaspeler komt hij tekort naar mijn mening. Stotteren, hangen, ed. Was nochtans bedraad aangesloten. er zijn ook positieve verhalen te horen dat hij wel voldoet als mediaspeler, dus mss...

Ik gebruik Raspplex distro om vanaf plex media server af te spelen. Gaat prima. Interface is wat traag, maar er zit hardware decoding in, en het meeste speelt ie prima. Kan af en toe met 1080p wel wat haperen, maar mij nauwelijks opgevallen. Voor dat geld kun je niet klagen :)

Voor muziek kan het een stuk meer.

Het grootste punt is vaak de bandbreedte als je usb en netwerk gebruikt tegelijkertijd. Dan kom je flink tekort.
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

Isflicka

Leuk en helder om te lezen. Hoewel ik zelf ben gestopt met de Pi (wegens extreem veel digitale rommel op de i2S en USB ondanks een mooie Paul Hynes SR-1 voeding) blijft het wel leuk om erover te lezen.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Gitaarwerk__

Dank. Ben benieuwd hoe je dit ervaart hebt. Wellicht is het op mijn huidige setup niet heel goed te horen. Morgen komt mijn nieuwe set (dac later) en ben dan wel benieuwd. Misschien hoor ik het zelf gewoon niet :p

Heb je alleen via de usb aangesloten, of ook via de GPIO-i2s gedraait? Schijnt een nogal groot verschil te zijn.

Ik wil zelf wat meer gaan meten, maar heb daar nog niet de kennis van om dat betrouwbaar te doen.
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

HaaVee

Quote from: johan d on November 20, 2014, 10:39:09
Ik heb de ervaring dat de PI gewoon niet snel genoeg is om XBMC of Openelec op te draaien. De PI is een prachtig ding, maar voor een 35-50€ mediaspeler komt hij tekort naar mijn mening. Stotteren, hangen, ed. Was nochtans bedraad aangesloten. er zijn ook positieve verhalen te horen dat hij wel voldoet als mediaspeler, dus mss...
Ik herken dat niet. Bij ons draait de RPI OpenElec met XBMC zonder enig probleem. Daar moet wel bij worden aangetekend dat de RPI érg gevoelig is voor de voeding: als deze niet stabiel is vallen de USB- en netwerkaansluiting uit. Kennelijk is de voeding door de USB van onze Samsung TV stabiel genoeg, testen met een andere voeding hebben bij mij geleid tot deze oplossing. Betekent overigens wél dat ik voor het uitschakelen van de TV eerst de RPI via de app uitzet, om beschadiging van de SD-kaart te voorkomen.

Gitaarwerk__

Inderdaad. Heb je overigens ook de bijbehorende RPi adapter gebruikt? (Van SOS solutions / MyCom? ) Die werken vind ik prima (mits ze niet veel meer dan wifi / dac belast worden)
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

ikkeenjij36

 :nopompom: :nopompom:Morgen komt mijn shiit dac binnen met de kabels.
Dus vanaf morgen lekker spelen hiermee.
Nu nog even een vraag aan jullie,ik heb geem logitecht media server op mijn nas is het dan misschien slimmer om volumnio distro gebruiken?
MARANTZ SR7008/Marantz PM8005/Taga 606v3 Se 5.0/Taga tsw200 sub/Fronts ls kabel canare 8s4/Center  ls kabel jib-hf004//rears standaard 2.5mm vd rol(onbekend).
squeezbox touch/pm8005 voor stereo/peout front jib hf-004 interlinks

Gitaarwerk__

 :pompom: :popcorn: :headbanging:

Wat het gemakkelijkste is, is een windows share (cifs) aan te maken op je Nas, en die in te stellen bij Volumio. Je hebt hier geen mediaserver voor nodig overigens ;-). Als je toevallig plex hebt, kun je ook "flingen". Schijnt een nieuw woord te zijn. Wat je doet is eigenlijk bij Plex zeggen: " Ik heb dit nummer, en speel deze op apparaat X af". Zoals je dat met chromecast doet.

Volumio heeft ook AirPlay integratie. Dus je kunt vanaf je telefoon / computer ook streamen naar Volumio. Het mooie is van Volumio en Runeaudio (PiCorePlayer ken ik niet), is dat je gewoon naar je NAS verbind.
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

ikkeenjij36

Helaas vandaag geen pakketje gehad zal moeten wachten tot maandag ben ik bang :( :unhappy: >:(
Toch nog even een vraag,heb volumnio op de pi draaien maar als ik mijn muziek map van mijn synology mount blijft er een rrod kruisje voor staan dus het lijkt wel of er iets niet goed gaat.
Wie kan mij helpen hiermee?
MARANTZ SR7008/Marantz PM8005/Taga 606v3 Se 5.0/Taga tsw200 sub/Fronts ls kabel canare 8s4/Center  ls kabel jib-hf004//rears standaard 2.5mm vd rol(onbekend).
squeezbox touch/pm8005 voor stereo/peout front jib hf-004 interlinks

Gitaarwerk__

Quote from: ikkeenjij36 on November 22, 2014, 17:42:17
Helaas vandaag geen pakketje gehad zal moeten wachten tot maandag ben ik bang :( :unhappy: >:(
Toch nog even een vraag,heb volumnio op de pi draaien maar als ik mijn muziek map van mijn synology mount blijft er een rrod kruisje voor staan dus het lijkt wel of er iets niet goed gaat.
Wie kan mij helpen hiermee?
Ik ken de synology instellingen niet echt heel goed. Er is momenteel een bugmet de mount, die moet je even verwijderen en opnieuw inzetten.

Instellingen zoals bijvoorbeeld deze:

Source name: <iets>
File share protocol: SMB/CIFS (dit is de makkelijkste om in te stellen)
IP address: 192.168.1.2 (de ip van je NAS, even kijken hoe dat zit)
Username: guest (dat is bij mij, misschien moet je zelf wat username/passwords aanmaken)

Advanced options niet nodig.
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

ikkeenjij36

Ok bedankt dat was het,ik had even wat teveel erin gezet als/voor de mount.
Het is zo jammer dat ik nog een dag moet wachten op mijn dac anders had ik nu al wat ervaringen kunnen delen :embarassed:.
Nou ja dan vanaf morgen dan maar ;)
MARANTZ SR7008/Marantz PM8005/Taga 606v3 Se 5.0/Taga tsw200 sub/Fronts ls kabel canare 8s4/Center  ls kabel jib-hf004//rears standaard 2.5mm vd rol(onbekend).
squeezbox touch/pm8005 voor stereo/peout front jib hf-004 interlinks

Gitaarwerk__

Quote from: ikkeenjij36 on November 23, 2014, 11:44:39
Ok bedankt dat was het,ik had even wat teveel erin gezet als/voor de mount.
Het is zo jammer dat ik nog een dag moet wachten op mijn dac anders had ik nu al wat ervaringen kunnen delen :embarassed:.
Nou ja dan vanaf morgen dan maar ;)
Ik wacht ook nog op die van mij ;-) Blijft vervelend, al dat wachten :D
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

ikkeenjij36

Zeker gelukkig ben ik ziek  :alien:dus vd week lekker genieten van de muziek.
Ook al eens een cd bij hdtrakcs gekocht?
Daar hebben ze echt goed spul zeg.
Zelfs via airplay op mijn x2000 klonk dit al aardig lekker maar ik verwacht via de dac echt kwaliteits verschil te horen?
Ik heb verder nog geen ervaring met een dac maar volgens al de berichten die ik gelezen heb zou het een verbetering moeten zijn.
Ik sla toch de interne dac van de x2000 over als ik hem analoog aansluit?
MARANTZ SR7008/Marantz PM8005/Taga 606v3 Se 5.0/Taga tsw200 sub/Fronts ls kabel canare 8s4/Center  ls kabel jib-hf004//rears standaard 2.5mm vd rol(onbekend).
squeezbox touch/pm8005 voor stereo/peout front jib hf-004 interlinks

Gitaarwerk__

Haha, gelukkig maar ;-)

Geen ervaring mee. Ik heb veel hi-res bestanden, maar ik moet zeggen dat gewoon 44.1Khz/16 bit ook gewoon heel erg goed is. Ik weet uit mijn studiotijdperk dat je met 24db wat meer headroom hebt, maar het hoeft zich niet zo te uiten in je set.

Ik heb verschillende tracks van Tori Amos welke -ok- waren op mijn oude set. Die klinken met -gewone- cd kwaliteit heel goed. Veel beter dan de "audiofiele gemasterde 24/192KHz" klinken. Bijvoorbeeld Daft Punk / Diana Krall. Het doet me niet veel.

De dac ga je wel horen. Ik had eerst de Rpi aan de audio out. de Modi was al heel veel beter. Maar door de usb poorten van de raspberry pi mis je wel af en toe wat. Sowieso bandbreedte issues met hogere kwaliteit flacs. Toen ik de Hifiberry Digi+ aansloot via optisch met mijn oude receiver met ingebouwde DA convertor, klonk het al weer beter. Vooral omdat er weinig schakelingen tussen zaten. Enige puntje van kritiek zou je de optische convertor kunnen noemen.

De dac heeft veel invloed. Dat ga je horen ;-)
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

ikkeenjij36

Ok ik ga het wel merken hoop ik,verder toch naag maar uitkijken naar een andere ht receiver in de wat hogere klasse,ben niet helemaal tevreden met de x2000.
Het is zeker een leuke instapper maar na bijna 2 jaar er mee gespeeld te hebben denk ik dat er meer te beleven is in de prijsklasse van 1000 euro?
Nu alleen nog de goeie vinden,heb goede dingen gehoord over arcam maar geen ervaringen er nog mee.
Off-topic:Als er iemand is die iets in de verkoop heeft of een sponsor pm mij maar ;D
MARANTZ SR7008/Marantz PM8005/Taga 606v3 Se 5.0/Taga tsw200 sub/Fronts ls kabel canare 8s4/Center  ls kabel jib-hf004//rears standaard 2.5mm vd rol(onbekend).
squeezbox touch/pm8005 voor stereo/peout front jib hf-004 interlinks

HaaVee

Quote from: Gitaarwerk__ on November 20, 2014, 21:07:17
Inderdaad. Heb je overigens ook de bijbehorende RPi adapter gebruikt? (Van SOS solutions / MyCom? ) Die werken vind ik prima (mits ze niet veel meer dan wifi / dac belast worden)
Nee, ik wist niet dat er zoiets bestaat als een RPI adapter. Draai nu op een 2A adapter, gekocht bij de Action. ;D

Gitaarwerk__

Quote from: HaaVee on November 24, 2014, 09:04:47
Nee, ik wist niet dat er zoiets bestaat als een RPI adapter. Draai nu op een 2A adapter, gekocht bij de Action. ;D

Gewoon bij de MyCom naar binnen stappen, of online bestellen, voor 8/9 euro heb je de juiste. Is wel een switching power supply, dus geeft wel wat noise in je stroom.
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

Geert (gvc)

Zelf heb ik voor een Compulab Utilite gekozen omwille v.d. onboard spdif aansluiting (coax), en een veelvoud v.d CPU power van een Pi. Alternatief was een Cubox geweest met optische output. Waarom problemen zoeken als het ook simpel kan ;-)

Muziek staat trouwens gewoon op een externe USB SSD disk. Als software gebruik ik Mopidy, en ik maak rechtstreeks gebruik van ALSA. Klinkt even goed als mijn CD-speler van 1600€.

Nog nooit zoveel CD's gekocht als sinds ik deze streamer heb, om te rippen :-)
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply