Gezocht: camera om 1 uur video in 1 keer op te nemen

Started by mikekiwi, November 17, 2014, 15:21:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mikekiwi

Voor de studie van mijn vrouw zijn we op zoek naar een camera waarmee zij lessen op school kan filmen. En dat zijn dan lessen die ze zelf geeft, niet die ze volgt.
We hebben diverse fototoestellen in huis waarmee gefilmd kan worden, maar die doen dat maximaal 15 minuten achter elkaar.

Is dat standaard bij fototoestellen? Of is dat bij recente fotocamera's niet?

Wij zoeken een apparaat dat een hele les (= 50-60 minuten) in één keer kan opnemen. Is dat iets dat dedicated videocamera's standaard kunnen? Ik kan dat erg slecht terugvinden in de specs.

Hoe kan ik zien of een camera dit kan, zowel als eigenschap, maar ook of de accu dit aankan?

En als iemand een suggestie heeft voor een leuke camera voor een studenten/hobby-prijsje die dit kan: stuur een berichtje!
Hoeft niet per se HD te zijn, gewoon een goede kwaliteit beeld+geluid in 720*576 mag ook. Wel opname op sd/hdd, geen gedoe met bandjes...


donaldk

Bij 30 minuten of meer geldt er in de EU een hogere importheffing, dan is het een video camcorder. Je ziet dus wel dit verschil tussen een EU en een US/Internationale versie.

http://www.fotovideo.nu/30-minuten-video-limiet-vervalt-mogelijk/

mikekiwi

Ah, dat was het...

Heb al diverse handleidingen doorgeplozen van camera's maar ook daar staat het gewoon niet duidelijk in. En da's lastig... En om nu zomaar lukraak camera's aan te schaffen..

Ik heb bij voorbeeld deze op het oog: http://link.marktplaats.nl/m870087032

mooi prijsje, leuke camera, maar geen idee of het gaat werken...

donaldk

#3
Dit is een later instap model (gezien de 8 gig intern geheugen, in plaats van 16, 32 of zelfs 64). Als er een extra sdhc (of nieuwer) slot opzit gaat het werken. AVC kan met maximaal 24 Mbit/s (21 voor de video) dan gaat een uur net wel of net niet op 16 gigabyte kaartje, je hebt eventueel ook een mode lager 17 Mbit/s, dan heb je zeker meer dan 60 minuten. Ik zie bij de CB en ook in de specs. bij Canon.nl dat deze camera geen hoogste AVCHD mode heeft, geen MXP, slechts FXP. Ze geven op 15 minuten op 2 gig er zit 8 gig in en hij kan zelf overschakelen op de geheugenkaart en die kan 32 gig zijn. Je moet wel de camera met de voedingkabel aan de netstroom hangen anders haal je het uur niet, voor een dergelijke statische toepassing is dat eigenlijk standaard.

Wat wil je met het materiaal, zelfbeoordeling, of publicatie? Bij publicatie zou ik ook kijken naar een microfoon en of recordertje bij je vrouw in plaats van meters ver weg op de camera.


Consumentenbond heeft een zusje getest en als je lid bent of gratis proef abo op de site neemt kun je de verschillen lezen,

Voor- & nadelen van de Canon Legria HF R17
HD camcorder met 8GB ingebouwd (flash)geheugen en een kaartslot dat geschikt is voor SDHC geheugenkaarten. De R17 is vergelijkbaar met de geteste R18 en met de R16 en R106. Behalve het verschil in ingebouwd geheugen zijn er enkele kleine verschillen. Alle modellen hebben 20 x optische zoom, electronische beeldstabilisatie, hoofdtelefoon- en microfoonaansluiting en instelbare gevoeligheid van de microfoon.


In verkoop sinds  januari 2010.

http://www.canon.nl/For_Home/Product_Finder/Camcorders/High_Definition_HD/LEGRIA_HF_R17/#p-specification

LP-modus 4 modi voor opnamekwaliteit.¹
FXP: 1920 x 1080, 17 Mbps;²
XP+: 1440 x 1080, 12 Mbps;
SP: 1440 x 1080, 7 Mbps;
LP: 1440 x 1080, 5 Mbps

mikekiwi

Quote from: donaldk on November 17, 2014, 18:53:42

<knip>
Je moet wel de camera met de voedingkabel aan de netstroom hangen anders haal je het uur niet, voor een dergelijke statische toepassing is dat eigenlijk standaard.

Wat wil je met het materiaal, zelfbeoordeling, of publicatie? Bij publicatie zou ik ook kijken naar een microfoon en of recordertje bij je vrouw in plaats van meters ver weg op de camera.

<knip>
Is dat van die netkabel een vast gegeven? M.a.w.: bij geen enkele camera zal ik in staat zijn op de accu een uur te kunnen filmen?

Het gefilmde is niet voor publicatie; in de 4 jaar studie moet er diverse keren gefilmd worden tijdens de lessen om daarmee uiteindelijk in een dvd bij het afstuderen een samenvatting te kunnen maken van het geleerde. Een soort bewijs van verworven competenties dus.

Dat van die microfoon heb ik ook gevraagd, maar dat schijnt niet nodig te zijn. Leek mij wel handig, maar er werd me te verstaan gegeven dat niemand het doet, dus is het niet nodig. O.K., klaar   :angel:

donaldk

#5
Camcorders doen meestal maximaal drie kwartier op een accu, daarna moet je hem wisselen. Je hebt het ongetwijfeld over een 4 jaar oude accu, dus die doet misschien een half uur. Een nieuwe extra capaciteit accu van Canon is duurder dan deze camera. Een aftermarket accu is een optie, maar snoertje werkt altijd beter.

Deze nieuwere duurdere Canon zou wel twee tot drie uur mee kunnen, volgens Canon http://www.canon.nl/For_Home/Product_Finder/Camcorders/High_Definition_HD/LEGRIA_HF_R506/#p-specification29. Maar ik kan niet vinden wat de accu duur is van de standaard accu voor die r17 yuit 2010. Alternatieve accus daarvoor kom ik tegen met 700mAh, ongeveer 20 euro.

KingG

To show or not to show ;)

VTEC_genieter

Maar als je een Apple computer hebt, dan zijn de video bestanden, die groter zijn dan 4GB niet leesbaar.
Heb ik gehoord.
En als je SD (720p) kwaliteit wil, denk ik dat 1 uur filmen groter dan 4GB gaat worden.
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

VTEC_genieter

En 1 volgeladen accu kan nog net niet genoeg zijn voor een uur opname. Mijn aanrader: Kijk of er een mogelijkheid is bij de camera of er een voedingsadapter is om vanaf de netspanning te gaan werken. Dan heb je continu/oneindig energie.
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

donaldk

Inderdaad, of kijken voor een grotere accu. Ik kan niet vinden wat die Canon voor standaard accuduur heeft, extra zware capapciteit accu is dan bijna het dubbele. Die wat oudere Canon die wij kochten voor mijn broer hebben we toen een extra standaard accu van Canon bijgekocht, de standaard accu deed ongeveer 45 minuten. Ding had 24 Mbit/s en 32 gig geheugen. Zie review van Frank. Maar er was ook een 90 minuten accu versie, die stak wat uit, was dus fysiek groter. Maar snoertje blijft het goedkoopst en zekerst. Maar misschien is er een grote aftermarket batterij. De (standaard?) 700 mAh, voor deze canon op mp kost aftermarket 20 euro.

VTEC_genieter

Als de accu in de camera gaat, dan kan je geen grotere/zwaardere accu gebruiken. Past niet eens in.
Maar bij sommige camcorders schuif je de accu achter de camera. Daar past wel een grotere accu.
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

donaldk

Inderdaad, Canon had een standaard en een zwaardere als optie.

mikekiwi

Quote from: KingG on November 21, 2014, 17:35:02
Gopro?
Heb ik naar zitten kijken, maar weet niet of dat nu wel zo handig is. En aan de prijzige kant..
Quote from: VTEC_genieter on November 23, 2014, 23:07:02
Maar als je een Apple computer hebt, dan zijn de video bestanden, die groter zijn dan 4GB niet leesbaar.
Heb ik gehoord.
En als je SD (720p) kwaliteit wil, denk ik dat 1 uur filmen groter dan 4GB gaat worden.
Geen Apple computer hier, bestandsgroottes zijn hier op de NTFS-schijven niet zo'n issue

Quote from: VTEC_genieter on November 23, 2014, 23:12:25
En 1 volgeladen accu kan nog net niet genoeg zijn voor een uur opname. Mijn aanrader: Kijk of er een mogelijkheid is bij de camera of er een voedingsadapter is om vanaf de netspanning te gaan werken. Dan heb je continu/oneindig energie.
Yep, zijn we al naar aan het kijken. Zal soms wel / soms niet zijn. Een stevige accu is dan wel handig om te hebben voor het geval dat het niet mogelijk is.

Continu energie is 1 ding, maar kan ik ervanuitgaan dat als er continu energie is, de camera ook continu kan blijven filmen (tot het kaartje vol is) ? Of zit er een maximum aan bestandsgrootte in de camera (ivm indeling SD/kaartje) ? Kan ik een SD-kaartje eigenlijk ook NTFS-formatteren en zo in de camera stoppen?


Roeland

Een goed betaalbare oplossing;
Mobius Camera http://www.safeye.nl/nl/mobius.html?source=googlebase&gclid=CNnF2Pf9ksICFYgewwodT24AMA
Kun je 80 min op de accu
1080p standaard 4,5 uur op 32GB micro sd
Geluid is niet onaardig
Kan prima op een tripod of standaard worden gezet.
Lekker klein

Rielplayer

Ik heb deze nog werkloos in de kast liggen, incl. groothoekconverter en extra grote originele accu.

http://www.canon.nl/For_Home/Product_Finder/Camcorders/High_Definition_HD/HG20/

misschien is het iets voor je.
Sony KD 65XH9505 - NAD M10 - Phonar Edma P3.5

Rielplayer

Sony KD 65XH9505 - NAD M10 - Phonar Edma P3.5

RZeemering

Quote from: VTEC_genieter on November 23, 2014, 23:07:02
Maar als je een Apple computer hebt, dan zijn de video bestanden, die groter zijn dan 4GB niet leesbaar.
Heb ik gehoord.
En als je SD (720p) kwaliteit wil, denk ik dat 1 uur filmen groter dan 4GB gaat worden.

Geen idee waar je dit vandaan haalt, maar ik werk al jaren met apple en bestanden veel groter van 4 gb...

Als je ook geluid een beetje fatsoenlijk op wilt nemen kijk dan ook naar een camera waar je een externe microfoon op kunt zetten.
De huis tuin en keuken camera's zorgen voor extra gekakel in de opnames in klaslokalen.
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

VTEC_genieter


Quote from: RZeemering on November 24, 2014, 11:28:36
Geen idee waar je dit vandaan haalt, maar ik werk al jaren met apple en bestanden veel groter van 4 gb...

Als je ook geluid een beetje fatsoenlijk op wilt nemen kijk dan ook naar een camera waar je een externe microfoon op kunt zetten.
De huis tuin en keuken camera's zorgen voor extra gekakel in de opnames in klaslokalen.

Ik hoop dat jij gelijk hebt [emoji6]
En wat geluid betreft: Inderdaad, een externe microfoon geeft een verduidelijking en verstaanbare kwaliteit van de spreker/speech in een conferentie. En als het kan, zet de microfoon dichtbij de spreker.
Maar de meeste bedrijven hebben een beperkte budget voor deze uitbreidingen.
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

donaldk

#18
Quote from: Rielplayer on November 24, 2014, 11:10:10
Ik heb deze nog werkloos in de kast liggen, incl. groothoekconverter en extra grote originele accu.

http://www.canon.nl/For_Home/Product_Finder/Camcorders/High_Definition_HD/HG20/

misschien is het iets voor je.

Dit is de HDD versie van de HF11 http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=86052.msg1451782#msg1451782, als ik het mij goed herinner, of was het de HF10, maar de 10 deed dacht ik alleen FXP en geen MXP en de HG 20 doet volgens de link netjes 24 Mbit/s AVCHD. Ze hebben zover ik weet dezelfde accu's als de HF11 die wij kochten en die doen standaard 45 minuten en 90 minuten voor de extra grote accu, ten minste nieuw, dus uur haalt ie waarschijnlijk nog wel. Zelfs al zou ie beperkte filesize hebben (ik kon netjes de interne 32 gig volschieten als ik wilde), dan mist ie een paar seconden door het opstarten van een nieuwe file. Dat heb je nu alleen bij overgang tussen interne en extra HDSC kaartje. Bij 60 gig hdd zal dat zelden gebeuren.

donaldk

#19
De HF11 had een externe mic ingang. Van de HG20 weet ik dat niet uit mijn hoofd even nakijken. Mic met kabel kost tientjes, zelfs een dasspeld, kan al voor weinig. Anders een samson h4n (eventueel h2,maar die is nog ouder) recorder gebruikt kopen en synchroniseren in post. Misschien te veel gedoe voor deze toepassing maar voor andere hobbyisten aan te bevelen.

VTEC_genieter

Die Canon camcorder zag ik ook net voorbij gaan hier op de markt.
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

mikekiwi

Uiteraard heb ik vandaag al contact gehad met Rielplayer over zijn camcorder. Helaas is die boven ons budget, hoewel het een prima prijs is en een perfecte camera.

Quote from: Roeland on November 24, 2014, 11:07:20
Een goed betaalbare oplossing;
Mobius Camera http://www.safeye.nl/nl/mobius.html?source=googlebase&gclid=CNnF2Pf9ksICFYgewwodT24AMA
Op zich best aardig, maar niet echt geschikt. ten eerste is een scherm wel fijn zodat je kunt zien als je de camera opstelt of alles er wel op komt , ten tweede zal het geluid niet echt indrukwekkend zijn dat hiermee wordt opgenomen

Het lijkt erop dat wij zijn geslaagd. Heb het nog niet helemaal rond (geld moet nog worden overgemaakt), maar dit gaat hem waarschijnlijk worden : http://link.marktplaats.nl/m872658345

Kan langer opnemen dan gewenst  hebben we begrepen, en heeft voldoende kwaliteiten om in onze behoeftes te voorzien. Heeft een Focus Mic en Zoom Mic functie om het geluid te verbeteren, helaas geen ingang voor een externe mic.

Volgens vrouwlief echter is een richtmicrofoon niet gewenst, want ook haar dialogen met leerlingen moeten worden opgenomen, dus niet alleen wat zij zelf zegt. Verder kunnen we altijd nog een microfoon in haar iPhone stoppen en dat opnemen en dat dan vervolgens onder het beeld inmonteren. Is idd wat gedoe, maar zal ook niet vaak nodig zijn vermoeden wij.

donaldk

HD: HA (17 Mbps/VBR), is voldoende voor de toepassing.

We hebben het per definitie niet over een richtmicrofoon, zeker niet op de camera. Een minder richtingsgevoelige bij de hoofdspreker in plaats van achter in het zaaltje... Anyway, geluid zal wel voldoen, ik verwacht dat wij veel hoger eisen stellen hier dan bij de a-technische mensen van de opleiding.

mikekiwi

Quote from: donaldk on November 24, 2014, 21:21:10ik verwacht dat wij veel hoger eisen stellen hier dan bij de a-technische mensen van de opleiding.
dat waren ongeveer exact de woorden van mijn vrouw zojuist: "iedereen doet het alleen met een gewone camera, waarom moet ik dan met een extra microfoon gaan rondlopen? "

RZeemering

Quote from: mikekiwi on November 24, 2014, 22:07:15
dat waren ongeveer exact de woorden van mijn vrouw zojuist: "iedereen doet het alleen met een gewone camera, waarom moet ik dan met een extra microfoon gaan rondlopen? "

haha, inderdaad :D
1 goede reden (en daarmee de belangrijkste) is verstaanbaarheid.
Maar als een interne cameramic voldoet dan is het erg zonde om er meer geld aan uit te geven, inderdaad!
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.