Mac of PC?

Started by J.A.F._Doorhof, November 7, 2014, 09:33:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

specs is maar het halve verhaal.
Kijk naar windows/pc's
Het was toen ik overstapte al zo, ik stapte feitelijk van een zeer snelle PC met veel betere specs dan mijn toenmalige MBP over naar een laptop en met photoshop liep de laptop gewoon rondjes om de PC. Daarna heb ik direct een MacPro gekocht en nooit meer omgekeken :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Raphie

Quote from: J.A.F._Doorhof on November  7, 2014, 09:33:47
specs is maar het halve verhaal.
Kijk naar windows/pc's
Het was toen ik overstapte al zo, ik stapte feitelijk van een zeer snelle PC met veel betere specs dan mijn toenmalige MBP over naar een laptop en met photoshop liep de laptop gewoon rondjes om de PC. Daarna heb ik direct een MacPro gekocht en nooit meer omgekeken :D
Dat is wel weer de grootste onzin Frank  :D benchmarks voor fotoshop zijn helemaal niet sneller op mac
JBL PRX Power!


Xstream

#3
Quote from: J.A.F._Doorhof on November  7, 2014, 09:33:47
specs is maar het halve verhaal.
Kijk naar windows/pc's
Het was toen ik overstapte al zo, ik stapte feitelijk van een zeer snelle PC met veel betere specs dan mijn toenmalige MBP over naar een laptop en met photoshop liep de laptop gewoon rondjes om de PC. Daarna heb ik direct een MacPro gekocht en nooit meer omgekeken :D
Het enige argument in 't voordeel van je MacPro is dat er OSX op draait, wat doorgaans wat efficiënter is dan Windows. Overigens door de jaren heen is dat verschil duidelijk kleiner geworden. Dus in die zin heb je gelijk: dan zeggen specs niet alles. En verschillende software draait gewoon beter op Windows, zoals bijv. Adobe. En niet alleen omdat het sneller is, maar ook omdat de interface fijner werkt. Moet je maar 's door je layer blends klikken op OSX, dat moet met de muis/touchpad. Elke keer 2x klikken om de volgende te kiezen, waar je bij Windows gewoon met je pijltjes er doorheen kunt scrollen. Als je 't soms doet te overzien, als 't dagelijks is alleen al een reden om OSX te vervloeken :P En dat is zomaar 1 van de vele frustraties. Ik werk sneller op Windows persoonlijk. Ook omdat ik verkenner veel fijner vind dan Finder bijv. Sommige informatie is gewoon heel k*t in te zien op OSX, samen met gebrek aan simpele snelle opties in Finder. Alleen al dat je geen pad kunt selecteren in Finder is waanzin.

Waar ik OSX wel weer veel beter in vind is alles wat met command line, server of programmeer zaken en depencies te maken heeft. Ook qua eyecandy is OSX wat fraaier. Soms heb je echt een lekkere flow op OSX, maar die wordt dan weer abrupt gebroken door iets onzinnigs, denk alleen al aan alles wat met iTunes te maken heeft. Om over de software updates maar niet weer te beginnen. Nu met Yosemite zie ik weer mensen om me heen met allerlei problemen, dus ik wacht nog even. Met iOS8.1 heb ik ook nog wat kuurtjes, en dat is dan al de 3e update met fixes. Zo hebben beide merken wel hun voors- en tegens. Ik werk op beide en tegenwoordig op beide prima, alleen anders. En zelfs al die 3rd party finders mankeren allemaal op hun beurt wel weer wat. Dan heb je pad selectie, maar mis je weer andere dingen. Hopeloos.

Wat je ook niet echt recht kunt praten is dat je dan wel weer de helft meer uitgeeft voor EXACT dezelfde hardware. En dan denk je, ik krijg er goede support (voorwaarden) voor terug, maar nee, dat zijn zo'n beetje de slechtste die er zijn en dan wordt je vriendelijk gevraagd nog een bak geld uit te geven voor meer completere support. Maargoed, dat moet dan maar als je 't OSX stabiel wilt draaien. Of je moet voor Hackintosh gaan, maar dan ben je nooit helemaal zeker of 't stabiel werkt. Wel een aanzienlijk voordeel van Apple is weer de 2e hands waarde en het design. Dat zit doorgaans goed, behalve de iPhone 6 dan ...

Ik geloof niet dat er een betere is. Alleen anders. Wat mijn grootste frustratie is, is dat OSX zoveel goede dingen van Windows gewoon kan jatten en 't daarmee perfect maakt, maar dat ze dat structureel gewoon vertikken :) Want OSX heeft echt wel de potentie om serieus de beste te zijn, maar dat zijn ze imo niet. Bij Windows heb ik die frustratie toch minder. Het is misschien niet zo fraai, maar wel open en direct. Functioneel gewoon directer met alle vrijheid om 't tweaken naar smaak.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

J.A.F._Doorhof

Ik werk dagelijks met Adobe :D
Ik gebruik alleen een Wacom, met de pijltjes is toch niet meer van deze tijd als je grafisch bezig bent :D

@Raphie,
Ik kan alleen uit eigen ervaring praten, ik heb hier op dit moment een machine met Windows 8.1 draaien met Adobe Ps 2014 en als ik bepaalde filters draai in vergelijk met dezelfde specs maar dan in een macbook pro dan is de macbook pro BEDUIDEND sneller. Surface blur laat de windows machine bijna volledig stil staan terwijl ik op de MBP gewoon een ander venster kan openen, daarnaast is de MBP ook een stuk sneller klaar. De MacPro met 2x D700 rent rondjes om beide

Benchmarks zijn trouwens sowieso erg "verraderlijk" een iMac scoort behoorlijk hoger in een algemene benchmark dan de nieuwste MacPro, we hebben hier beide, Annewiek werkt op een nieuwe iMac en ik op de MacPro maar ik kan je vertellen dat filters in Ps bij mij beduidende sneller lopen dan bij haar. Daarnaast edit ik 4K multicam zonder problemen en zie je de iMac soms toch even stotteren.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Raphie

#5
praatjes vullen geen gaatjes  :popcorn:

nog maar even een wat meer pro benchmark dan:

http://www.dawbench.com/win7-v-osx-1.htm

OSX is als OS altijd trager dan Win8.x op exact dezelfde hardware
Wintel based is vaak dan ook nog eens 50% v/d cost dus tel uit je winst
gemiddeld 20% sneller voor bijna de helft v/d prijs
JBL PRX Power!

Xstream

#6
Quote from: J.A.F._Doorhof on November  7, 2014, 12:29:10
Ik werk dagelijks met Adobe :D
Ik gebruik alleen een Wacom, met de pijltjes is toch niet meer van deze tijd als je grafisch bezig bent :D
Gebruik ik ook (soms). Dat is misschien nog wel irritanter, vooral omdat je ook nog weleens de verkeerde aanklikt ;) Klikken blijft immers hetzelfde.
Geloof me ... die pijltjes zijn veel fijner ... je zou 't eens moeten ervaren.

Quote from: J.A.F._Doorhof on November  7, 2014, 12:29:10
@Raphie,
Ik kan alleen uit eigen ervaring praten, ik heb hier op dit moment een machine met Windows 8.1 draaien met Adobe Ps 2014 en als ik bepaalde filters draai in vergelijk met dezelfde specs maar dan in een macbook pro dan is de macbook pro BEDUIDEND sneller. Surface blur laat de windows machine bijna volledig stil staan terwijl ik op de MBP gewoon een ander venster kan openen, daarnaast is de MBP ook een stuk sneller klaar. De MacPro met 2x D700 rent rondjes om beide
En je hebt het nu over 2 apparaten met dezelfde hardware, of zit je weer puur op je emotie te praten en ga je voorbij aan enig realistisch vergelijk?
Want ik kan simpelweg concluderen dat m'n Windows bak veel sneller is ... Maarja, dat is ook niet eerlijk omdat m'n Macbook 2 jaar ouder is en 1 gen oudere processor aan boord heeft o.a.
Wat voor waarde hecht jij daar dan aan? Weinig discussie waardig lijkt me.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Raphie

gaan we nog even voorbij dat alle workstation applications tegenwoordig OF niet meer op apple verschijnen, of dan een port zijn van de Win versie met alle bugs van dien. Lees bijv maar eens mee op Steinberg of AVID forums. de hoeveelheid problemen met apple updates
JBL PRX Power!

LittleNinja

We dwalen af... Het is een iPhone 6(+) topic.

Twee opties:
1 on topic
2 splitsen

Roept u maar.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Xstream

#9
Quote from: LittleNinja on November  7, 2014, 15:44:47
We dwalen af... Het is een iPhone 6(+) topic.

Twee opties:
1 on topic
2 splitsen

Roept u maar.
Al bepaald de keuze van een OS ook mee in de keuze van een telefoon natuurlijk. Die wisselwerking wil je toch optimaal hebben. Zeker nu met de komst van Yosemite met goede integratie met iOS. Dat is al een stuk minder interessant als je OSX niet fijn / goed vind bijvoorbeeld en daarmee van invloed op je keuze. Dus ergens is 't nog wel on topic. Maar inderdaad, de focus kan wel weer iets meer op de telefoon. Overigens was 't JAF die offtopic ging in een poging om een steekhoudend argument te verdoezelen ofzo ...
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

papaleo

#10
4K/30fps opnames maken met een/de iPhone 6 (voor nog geen 6€) is nu mogelijk met de Pro Cam2 app.
Heb alwel de app binnen gehaald maar nog niet uitgeprobeerd....,dus weet nog niet hoe de opnames er uit zien.

"De app ProCam 2 heeft een update gekregen die het maken van video op de 4k-resolutie van 4096x2160 pixels mogelijk maakt. Om die feature te gebruiken is minimaal een iPhone 5s nodig en met de iPhone 6-modellen kan op een hogere framerate opgenomen worden."
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Gaeje

Quote from: Raphie on November  7, 2014, 12:31:48
praatjes vullen geen gaatjes  :popcorn:

nog maar even een wat meer pro benchmark dan:

http://www.dawbench.com/win7-v-osx-1.htm

OSX is als OS altijd trager dan Win8.x op exact dezelfde hardware
Wintel based is vaak dan ook nog eens 50% v/d cost dus tel uit je winst
gemiddeld 20% sneller voor bijna de helft v/d prijs

benchmarks benchmarks, draai jij de hele dag benchmarks op je computer of gebruik je hem om iets te doen of iets te maken? Vooral dat laatste gaat op een mac beter.

xstream, die shortcut om door je layers blends te gaan bestaat ook op mac hoor, heb die vroeger nog veel gebruikt. Das gewoon command shift V als ik me niet vergis

Raphie

maak juist heel veel m'n PC, vandaar de keuze.  :tounge2:
Frank slingerde dit verhaal aan vandaar de repliek.
JBL PRX Power!

dennism

Ik denk dat het allemaal grotendeels voorkeur en emotie is. Ik heb in het verleden vanuit mijn werk talloze van dit soort discussies gehad, waarbij sommige ook daadwerkelijk getest zijn op dezelfde machines. Daar kwam steevast uit dat dat applicaties als Photoshop e.d. de laatste jaren dezelfde of hogere prestaties haalden onder Windows 7 of hoger dan op OSX. Maakt dit echter dat Apple gebruikers massaal overstappen op Windows, nee, want ze voelen zich prettiger op OSX en daardoor halen ze is mijn ervaring meer productiviteit uit het werken onder OSX dan dat ze onder Windows zouden doen, ook al zijn de tests in het voordeel van Windows.

Hetzelfde geldt voor Windows gebruikers die je op OSX laat werken wanneer OSX met iets sneller zou zijn dan Windows, die zullen onder OSX een lagere productiviteit halen dan dat ze onder Windows zouden doen. Puur vanwege de jarenlange ervaring van het werken op een platform en het gevoel dat daarmee komt.

Maar dit is niet Mac of Windows specifiek. Zo heb ik ook een bedrijf gezien waar een overstap naar OpenOffice werd geforceerd vanwege kosten besparingen, voor dat bedrijf kon OpenOffice hetzelfde als dat Microsoft office kon bleek uit tests door het bedrijf zelf uitgevoerd, maar dan zonder licentie kosten @ 300 euro per werkplek. Ze hadden er echter geen rekening mee gehouden dat het gros van de gebruikers totaal niet met OpenOffice overweg konden en de productiviteit zover daalde dat ze binnen enkele weken de boel hebben teruggedraaid omdat de gedaalde productiviteit en gebruikers issue's meer kosten dan dat de besparingen op licenties opleverden.

J.A.F._Doorhof

Ik zeg maar niets meer....
Alleen dat ik genoeg ervaring met Photoshop heb om te weten dat een Wacom fijner werkt dan pijltjes :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Gaeje

Quote from: J.A.F._Doorhof on November  8, 2014, 19:03:33
Ik zeg maar niets meer....
Alleen dat ik genoeg ervaring met Photoshop heb om te weten dat een Wacom fijner werkt dan pijltjes :D

de combinatie hé... je linkerhand heb je toch altijd vrij? bvb brush vergroten of verkleinen zit bij mij onder de ( en ) en daarvoor heb ik toch wel altijd een handje op het keyboard.

J.A.F._Doorhof

Brush vergroten heb ik onder het wiel zitten.
Ik gebruik alleen het toetsenbord voor het sampelen van kleur of plekken.
En natuurlijk de spatiebalk.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

LittleNinja

Zoals gezegd...

Veel plezier met de discussie.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

VlisChris

Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Xstream

#19
Quote from: LittleNinja on November  8, 2014, 21:21:10
Zoals gezegd...

Veel plezier met de discussie.
Dit kun je geen discussie noemen ...

Quote from: J.A.F._Doorhof on November  8, 2014, 19:03:33
Ik zeg maar niets meer....
Alleen dat ik genoeg ervaring met Photoshop heb om te weten dat een Wacom fijner werkt dan pijltjes :D
I rest my case. Alsof kwalificatie relevant is, jouw "mening" een vast gegeven is en ervaring met photoshop iets zegt over de werking van Wacom. Zoveel onzin in 1 regel lees je toch zelden. Alsof mijn 20 jaar ervaring er niet toe doet. Lachwekkend bijna.
Als je had gezegd: "Ik vind het met een Wacom fijner werken", dan los je al die onzin op, daar kan niemand wat tegenin brengen. Net zoals ik het fijner vind met pijltjes. Prima toch? Snap de heisa niet en al helemaal niet dat je heel kinderachtig dingen uit hun context haalt om een soort argument te verzinnen ipv gewoon te reageren op de argumenten die aangedragen werden.  :nowink:
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Job

#20
Quote from: Raphie on November  7, 2014, 13:00:45
AVID forums.
Avid (zowel Media Composer als Pro Tools) draait prima op Macs. En PC's. Zelfde geldt voor de Adobe Suite. Ik zie het probleem niet. Choice is a good thing.

Perfectionist

Quote from: Xstream on November  9, 2014, 14:53:00
Dit kun je geen discussie noemen ...
I rest my case. Alsof kwalificatie relevant is, jouw "mening" een vast gegeven is en ervaring met photoshop iets zegt over de werking van Wacom. Zoveel onzin in 1 regel lees je toch zelden. Alsof mijn 20 jaar ervaring er niet toe doet. Lachwekkend bijna.
Als je had gezegd: "Ik vind het met een Wacom fijner werken", dan los je al die onzin op, daar kan niemand wat tegenin brengen. Net zoals ik het fijner vind met pijltjes. Prima toch? Snap de heisa niet en al helemaal niet dat je heel kinderachtig dingen uit hun context haalt om een soort argument te verzinnen ipv gewoon te reageren op de argumenten die aangedragen werden.  :nowink:

Svp even normaal op de inhoud reageren. De mening van een ander afdoen als onzin, op de man spelen is niet nodig. Dus ja, graag je case laten rusten op deze manier.
Een beter forum begint bij jezelf.