Software crashed met externe monitor

Started by knubbe, November 7, 2014, 10:50:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

knubbe

Misschien niet het juiste forum maar ik probeer het hier toch maar.

Ik heb een MacbookPro (mid 2012) aangesloten op een Dell 27" monitor (2560x1440).
Ik draai de PTC Creo 2.0 software (3D CAD) onder Windows 7 (bootcamp).

Draai ik dit op het scherm van de Laptop zelf dan gaat alles prima.
Verschuif ik het naar het Dell scherm en het programma crashed heel snel.
De error die ik krijg geeft aan dat er te weinig GPU mem beschikbaar is.

Op zich een duidelijk verhaal alleen vraag ik me af of het 100% een hardware probleem is voor ik naar de winkel ren.
De Mac heeft een GeForce 650M waar ik van verwacht dat hij dit wel zou kunnen. (het betreft echt hele simpele 3D modellen..)


Geprobeerd:
- Videokaart drivers oude en nieuwe
- Monitor drivers
- Ander 27" scherm
- 24" scherm (1920x1200) <- crashed ook! maar is iets meer voor nodig
- Complexe modellen op het mac scherm, geen crash

Misshien iemand hier nog tips/suggesties?
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

HAL

Is dat niet zo'n scherm waar een dubbele kabel in moet?

knubbe

#2
Dubbele kabel?

Ik ken nog Single en Dual Link DVI. Het scherm geeft overigens gewoon prima beeld op de 2560 resolutie, het gaat pas mis als hij het moeilijker krijgt.

Edit; het scherm is overigens aangesloten via de displayport aansluiting.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

HAL

Dual link ja. Ik dacht te kunnen helpen maar nu blijkt wel dat ik er te weinig van weet.

knubbe

Geen probleem :) Bedankt voor het meedenken iig  :pompom:
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

dennism

Kun je de foutmelding eens posten? Ik weet namelijk dat Creo 2.0 en hoger niet meer supported zijn op 32bit Windows versie's vanwege out of memory crashes, dit zijn echter wel meldingen over het interne geheugen en niet het GPU geheugen. 32bit applicaties en OSén hebben zonder (vaak unsupported) trucjes een limiet van 2GB per proces en 4GB adresseerbaar geheugen in totaal. Draai je dus een 32bit Windows versie dan zou een upgrade naar 64bit een oplossing kunnen zijn.

Mocht het wel het GPU geheugen betreffen dan kan het zijn dat de 650M qua specs inderdaad niet voldoet op hoge resoluties, dit model heeft 2 mogelijke combinaties 1024 en 2048MB dedicated geheugen, waar 1024MB wel heel erg laag is bij tegenwoordige standaarden, en 2048MB ook niet heel veel overhead meer zal geven. Als een (CAD) applicatie dan zo geprogrammeerd is dat een model en de assets volledig in het geheugen moet passen voor een correcte werking van de software kan je inderdaad met een model als de GT 650M (zeker bij het 1024MB model) tegen limitaties aanlopen of zelfs problemen aanlopen. Een hardware defect lijkt me niet voor de handliggen, daar het op het scherm van de MBP (in ws lagere resoluties) wel correct werkt).

knubbe

Bedankt voor je bericht.

Het betreft een GPU error. De windows die ik draai is 64bit dus dat moet goed zijn. Het intern geheugen is 8GB wat nog steeds aan de lage kant is maar wat in ieder geval herkenbaar zou moeten zijn. De exacte error zal ik straks eens plaatsen (zit nu in osx).

Wat betreft het GPU geheugen is het nog slechter gesteld; Graphics  NVIDIA GeForce GT 650M 512 MB
Ik heb verder geen idee hoe de applicatie geprogrammeerd is maar straks komt er iemand langs die me er misschien meer over kan vertellen.

Kortom, de error klopt waarschijnlijk gewoon ;D eens kijken hoe we het gaan oplossen, macbook of toch maar een windows laptop ;/
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

knubbe

Er zit een switchable GPU in, de Intel HD Graphics 4000 zit on board en dan nog de 650M.
Alleen lees ik overal dat dit niet ondersteund wordt in Windows. Dus gebruikt hij daar altijd de 650M.

Maar nu zie ik dat de Intel HD een VRAM geheugen heeft van 1024MB en de 650M slechts 512 ;/
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

knubbe

-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Kjelt

Geen idee of dit je helpt, maar zet de kleurdiepte anders eens terug naar 16 bits ipv 32 bits (via nvidia control panel) en kijk eens of het nog steeds optreed.

dennism

#10
Quote from: knubbe on November 10, 2014, 09:15:08
Er zit een switchable GPU in, de Intel HD Graphics 4000 zit on board en dan nog de 650M.
Alleen lees ik overal dat dit niet ondersteund wordt in Windows. Dus gebruikt hij daar altijd de 650M.

Maar nu zie ik dat de Intel HD een VRAM geheugen heeft van 1024MB en de 650M slechts 512 ;/

Switchable GPU wordt al zeer lange tijd ondersteund in Windows door Nvidia bij een standaard configuratie (het kan natuurlijk zijn dat Apple een trucje uithaald met de hardware waardoor dit op MacBooks / Imac's waar windows op geinstalleerd is niet werkt). Op Windows zou je er zelfs niets van mogen merken als gebruiker omdat het switchen "seamless" zou moeten gaan. Zie ook: https://en.wikipedia.org/wiki/Nvidia_Optimus

Als de GPU inderdaad maar 512MB heeft lijkt dit op een versie speciaal voor Apple trouwens, daar de officiele spec sheets van Nvidia geen melding maken van 512MB support voor GT 650M modellen, enkel 1024 en 2048MB modellen staan in de officiele specs.

Quote from: knubbe on November 10, 2014, 16:08:09
de error;

Hier een Nvidia help artikel over deze error:

http://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/3008/~/opengl-message-%E2%80%9Chardware-does-not-meet-minimum-specifications%E2%80%9D

Lijkt er op dat je een paar opties hebt:

1. Certified drivers gebruiken als deze er zijn voor Creo 2.0
2. De laatste driver proberen
3. Werken met kleinere projecten of in lagere resolutie, of misschien zoals Kjelt aangeeft de kleurdiepte aanpassen als 32 bit kleuren geen noodzaak is (zal mogelijk geen optie zijn denk ik aangezien je dan niet optimaal gebruik kan maken van je scherm, en ik zie dat Creo 24 bit kleuren vereist in de system requirements).
4. Ik zag dat Creo 3.0  er ook is, ik weet niet of je deze versie ook kan testen? Het kan natuurlijk zijn dat deze versie verder is geoptimaliseerd.
5. Zwaardere hardware inzitten, zal ook lastig worden verwacht ik daar je dan tegen een nieuwe notebook aan zit te kijken.

knubbe

#11
@kjelt; dank voor de tip, gaan we morgen proberen!

@dennism; nogmaals bedankt voor je uitgebreide reply, had niet op dergelijke specifieke hulp gerekend hier tbh :)

Heb ondertussen ook begrepen dat de Intel geen dedicated geheugen heeft en dat de Geforce dus wel beter is. Wat betreft je genoemde opties;

1) ben bang van niet maar we gaan op zoek.
2) ik heb de allerlaatste drivers geinstalleerd maar ook een keer een willekeurige oudere driver om te testen; zonder resultaat.
3) niet echt een optie in mijn geval. De projecten kunnen niet kleiner, het probleem treed al op bij simpele parts en een assemblg van enkele onderdelen. Een 15" scherm met resolutie van 1440x900 is geen pret om op te werken. Wellicht is een 24" extern scherm een optie in plaats van een 27". Hoewel de software daar ook mee crashte, duurde wel iets langer.
4) ik kan deze nog niet testen maar ik ben nu 2.0 aan het testen om op korte termijn 3.0 aan te schaffen. Dan kan er dus volop getest worden. Hoewel mijn voorkeur sterk uitgaat naar Creo ben ik ook maar andere pakketten aan het kijken, deze zullen wellicht beter draaien? Maar dat is eigenlijk ook geen optie gezien het pakket de belangrijkste keuze is, de hardware slechts ondersteunend maar dient natuurlijk wel goed te functioneren.
5) dat is geen probleem. De laatste macbook heeft een Geforce 750m met 2048MB, welke uiteraard beter is maar kan niet testen of dit voldoende is? Andere optie is de aanschaf van een windows based laptop waarbij de specs dus naar een nog hoger niveau getild kunnen worden..

Vandaag met een leverancier gesproken van Creo en deze had ook klanten welke met mac's werken, hij zou navraag doen om wat voor systemen het zou gaan.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Sjaak_Banaan

Onder de 'Hardware Notes' van PTC staat dat er beperkte ondersteuning wordt geboden aan dual monitor setup, zie ook deze regel:

Note: in the event that dual monitor mode fails, we advise use of Span mode as a workaround.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

knubbe

Zojuist meteen even de kleurdiepte terug gezet naar 16bit en in 5 min testen lijkt dit een hele hoop op te lossen !
Even geprobeerd te stressen en krijg geen melding, even terug gezet naar 32 en binnen 10seconde een crash.

Heel erg bedankt voor het meedenken iedereen, ik kan door met het volgende probleem (het scherm flikkert..) en nog even deze macbook houden ! Mocht het uiteindelijk toch niet de def. oplossing blijken dan laat ik het weten :D

Overigens was dit de error die achter de vorige zat :)
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

dennism

Quote from: knubbe on November 10, 2014, 23:03:03

5) dat is geen probleem. De laatste macbook heeft een Geforce 750m met 2048MB, welke uiteraard beter is maar kan niet testen of dit voldoende is? Andere optie is de aanschaf van een windows based laptop waarbij de specs dus naar een nog hoger niveau getild kunnen worden..

Vandaag met een leverancier gesproken van Creo en deze had ook klanten welke met mac's werken, hij zou navraag doen om wat voor systemen het zou gaan.

MBP's blijven soms een vreemde eend in de bijt wat dat betreft, qua uitstaling een vooral zakelijke laptop, en qua het overgrote deel van de hardware ook. Echter heeft Apple er een handje van om op de grafische kracht te besparen omdat niet iedereen deze nodig heeft. Vandaar dat MPB's voor zaken als Cad software of 3D rendering "onderweg" niet echt de beste optie zijn, ook niet omdat ze bijv. geen modellen hebben met FirePro of Quadro mobile GPU's die soms wel vereist worden door bepaalde applicaties. Wel heeft Apple hier natuurlijk de Mac Pro voor als je een desktop wil.

Qua laptop zie ik voor dit soort werk vaak de Dell Presision M3800 gebruikt worden die wel een Quadro heeft en een QHD scherm. De prijs is er trouwens ook naar, deze is in de regel nog wat duurder dan een MBP.

Raphie

klopt, ik heb een M3800 met Quadro, 16gb en 4k scherm. die geeft idd dit soort meldingen niet :D maar doet z'n werk gewoon.
JBL PRX Power!

knubbe

Dat ziet er uit als een mooi ding !
Met 1.88kg nog een prima laptop.
Eens overleggen of ik zoiets hier er doorheen ga krijgen :D
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

knubbe

Ondertussen is het probleem opgelost. Het terugzetten van de kleurendiepte naar 16Bits leek te helpen maar dit was slechts van korte duur.
Zodra de modellen toch wat complexer werden kreeg ik dezelfde crash. Tot soms wel 10x per dag dus behoorlijk storend.

Ik werk nu met een nieuwe Macbook Pro met een GeForce GT 750M 2GB.
Zowel op het laptopscherm (2880x1800) als het externe scherm (2650x1440) krijg ik geen errors, ook niet met de kleuren instelling op 32 bits.  :pompom:

Leek me wel zo netjes nog even te melden, iedereen bedankt voor het meedenken.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase