Nieuwe Dynaudio Focus XD serie !

Started by bles, November 2, 2014, 13:55:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

carlo

Nou, we zijn er hier uit: de XD 400 is besteld in pianolak gezien de plaatsing in de huiskamer. Mijn Densenset en de Master Two luidsprekers gaan in de verkoop...wil ze eigenlijk houden maar heb geen ruimte meer om nog een set neer te zetten..krijgen we meer ruimte in de woonkamer..
Meridian 502/557/504/506.24, Adam column mk III,audio physic tempo VI, Musical Fidelity KW500, Marantz SA11 3, Densen B420+, Technics SL1210MKII met Grado platinum wood element in luisterruimte
Pioneer LX800, Dynaudio focus 50 in de woonkamer

johanbicke

Schitterende speakers  :clapping:
Veel plezier ermee !
bluesound node :: van den hul the first metal screen :: rega elex-r :: the chord company odyssey 2 :: dynaudio excite 14 :: sub a*bnb 10 :: supra lorad mk2 2.5

BuSpu

Ben erg benieuwd naar je bevindingen, laat je dat hier ook weten? Komen ze bij Wifimedia vandaan?

carlo

Het duurt nog even hoor..wil ze n pianolak en ze komen na de vakantie...nieuw meubel zoeken, enz. gaan we nu doen maar ik post zeker hier mijn verhaal.😀😀
Meridian 502/557/504/506.24, Adam column mk III,audio physic tempo VI, Musical Fidelity KW500, Marantz SA11 3, Densen B420+, Technics SL1210MKII met Grado platinum wood element in luisterruimte
Pioneer LX800, Dynaudio focus 50 in de woonkamer

carlo

..en natuurlijk nog een goede bron gaan uitzoeken...ga eerst aan de gang met wat apparaten hier uit te proberen maar ben natuurlijk in voor tips van jullie hier!
Meridian 502/557/504/506.24, Adam column mk III,audio physic tempo VI, Musical Fidelity KW500, Marantz SA11 3, Densen B420+, Technics SL1210MKII met Grado platinum wood element in luisterruimte
Pioneer LX800, Dynaudio focus 50 in de woonkamer

Charlemagne

De Auralic Aries ligt voor de hand; dat is een streamer-bridge. Heeft geen DAC aan boord, maar dat hoeft ook niet, want je gebruikt de DAC in de XD.
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

carlo

Maar ik wil ook nog CD/SACD en zo kunnen afspelen...heb er nog zo'n 15000 staan namelijk ..en kan wel in luisterruimte maar wil dat ook in de huiskamer kunnen..is er geen goede alleseter die dat kan?
Meridian 502/557/504/506.24, Adam column mk III,audio physic tempo VI, Musical Fidelity KW500, Marantz SA11 3, Densen B420+, Technics SL1210MKII met Grado platinum wood element in luisterruimte
Pioneer LX800, Dynaudio focus 50 in de woonkamer

carlo

Toch een wijziging aangebracht....het wordt de XD 600...na intensief overleg met thuis...
Meridian 502/557/504/506.24, Adam column mk III,audio physic tempo VI, Musical Fidelity KW500, Marantz SA11 3, Densen B420+, Technics SL1210MKII met Grado platinum wood element in luisterruimte
Pioneer LX800, Dynaudio focus 50 in de woonkamer

BuSpu

Quote from: carlo on June 23, 2015, 19:25:01
Toch een wijziging aangebracht....het wordt de XD 600...na intensief overleg met thuis...
Op basis van thuis luisteren of iets anders?

carlo

De gesloten kast en de plek van plaatsing heeft de doorslag gegeven en ik vond de controle van het laag wel heeeeel mooi...
Meridian 502/557/504/506.24, Adam column mk III,audio physic tempo VI, Musical Fidelity KW500, Marantz SA11 3, Densen B420+, Technics SL1210MKII met Grado platinum wood element in luisterruimte
Pioneer LX800, Dynaudio focus 50 in de woonkamer

BuSpu

Oké ondertussen heb ik ook een beetje rondgekeken en hieronder mijn bevindingen.

Ik ben geïnteresseerd in de Focus 200 XD omdat ons nieuwe huis zo anders is dat ik een complete set niet goed opgesteld krijg. Kabels onder de vloer door gaat niet omdat ik niet onder de woonkamer kan komen, er is alleen een kruipruimte onder de gang en keuken.  :nopompom:

Bovendien merk ik dat ik al die apparaten en kabeltoestanden een beetje zat ben. Als eerste stap ben ik een tijd geleden overgestapt op een Meridian Soloos MC200. We kwamen van een Meridian 508 CD speler en dat is geen stap terug dus dat kwam goed uit. Persoonlijk vind ik de Sooloos een heerlijk ding. Het is niet mijn hobby om met netwerk kabels in de weer te zijn en eindeloos apparaten aan en af te melden. De Sooloos zet ik aan en dat is het. Ik benader hem via mijn telefoon of tablet en dat gaat uitstekend. Stabiel geen gedoe het werkt. Het is dus geen NAS en een gesloten systeem. Voor velen misschien een minpunt voor mij een pluspunt. Ik gebruik de digitale output en op die manier he ik een compacte player met meer dan 11.000 tracks  :wub:.

Nou weet ik wel erg goed wat ik mooi vind dus het gevaar is dat ik nu voor gemakkelijk ga en later er achter kom dat de kwaliteit niet voldoende is en ik dus weer terug bij af ben. Aan de andere kant staat de oude set nu niet opgesteld en speel ik nu via de Sooloos naar twee Audioengine A2 speakertjes en daar kan ik dan dus ook van genieten. dan luister je alleen nog maar naar de muziek en ga je even voorbij aan de kwaliteit hoewel die Audioengine A2 speakers voor hun geld prima zijn.

Het idee is dus vanuit de Soloos naar een speaker eigenlijk zonder kabels......tsja en dan wordt de keuze beperkt. Ik kan wel bekabeld naar een speaker maar vooral de tweede is een probleem omdat die aan de andere kant van de kamerdeur staat. Dat is dus de reden dat ik bij de Dynaudio Focus XD uitkwam. In principe zijn die draadloos aan te sturen alleen 220v nodig. Die netspanning kan ik overal vandaag halen dus dat maakt het leven een stuk eenvoudiger.

Dus maar eens een afspraak gemaakt om te luisteren naar zowel de XEO 4 als de Focus XD 200. Ik ben monitor speakers gewend en hou van de voordelen tov vloerstaande speakers. Het gemis aan het diepste laag vind ik niet zo'n probleem.
Met een stapel Cd's op naar de winkel. Ik had gezien dat ze beide modellen hadden en dat ze een luisterruimte hadden dat zou dus wel goed komen.
Helaas was de realiteit anders. De speakers stonden in een rij en ik kon midden in de winkel luisteren  :crazy:
Dat snap ik dan niet maar oké. De XEO's vielen snel af. Knap wat eruit komt maar het is niet wat ik zoek. Draai een fatsoenlijke piano opname en je hoort meteen waar de problemen zitten. Dan maar door naar de XD 200 en dat was al een klap beter. Verschillende numemrs gedraaid maar het bleef oke maar niet wauw. Op dat moment dacht ik dus oke einde oefening, jammer van de reistijd maar alla. Ik zag echter dat er een eenvoudige Cambridge player werd gebruikt, digitaal uit naar de Dynaudio Hub en vandaar draadloos naar de speakers en kwam ineens op het idee om een andere bron te vragen. Geen probleem, er werd een serieuze NAIM CD speler gepakt en kijk dat was al een stuk beter!. Let wel ook digitaal uit he, dit zal het moment zijn waarop non believers afhaken maar als ik het hoor hoor ik het en dat is voor mij genoeg. Toen kreeg ik de smaak te pakken. Als we nou eens digitaal uit de NAIM rechtstreeks een speaker ingaan en dan draadloos naar de tweede speaker..... En ja hoor dat was de stap waarop ik zat te wachten, nu begon het wat te worden. Toen nog betere netsnoeren erop en weer een stap beter.

Hoe zou ik de klank omschrijven? Lastig maar ik zal het proberen. In eerste instantie klonk het te grijs. Het was er allemaal wel maar zoals ik het altijd noem, niet schoon genoeg, of er diverse lagen vitrage tussen zaten. Gaandeweg verdwenen die met de bovengenoemde stappen. Het laag is verassend, zeker niet te prominent maar als het er moet zijn is het er zeker en op een verassend droge en snelle manier, iets wat ik ken van actieve speakers. Het hoog werd steeds schoner en gaandeweg ontstond het kenmerkende Dynaudio hoog. Het tophoog is zijdezacht maar daaronder zit toch heel veel detail. Ik hoorde details die ik niet eerder zo had gehoord. Of de aansluiting van die twee gebieden ideaal is weet ik niet maar lusitermoe zal je niet snel worden. En dat alles uit een relatief kleine speaker die zich volgens mij goed onopvallend laat plaatsen in een heleboel interieurs.

Ondertussen was ook een vertegenwoordiger van Dynaudio de zaak binnengekomen en die luisterede ook nog mee. Hij kon vertellen dat er een software update aankomt want de volumeregeling, die dus via een remote op de speaker gebeurd, was niet optimaal. Te grote stappen, ik kreeg het niet lekker kwa level. Volgens hem worden die stappen veel kleiner en dan is dat probleem dus ook opgelost. Bovendien komt er een Connect module die op een hogere resolute kan spelen en ook nog een Spotify connect module heeft. In eerste instantie zou ik dus best zonder die Hub kunnen  maar aan de andere kant heb ik dan maar één bron. Het leuke is namelijk dat je heel gemakkelijk kan omschakelen tussen digitaal in op de speaker en de draadloze input. Zo zou ik dus de Soloos digitaal op een speaker kunnen aansluiten en de TV etc op de Hub. Op die manier kan ik meerder bronnen aansluiten maar heb ik niet de kwailitatieve beperking van draadloos als ik echt ga zitten voor de muziek.

Bovenop dit alles moet je je wel realiseren dat ideaal niet bestaat, je krijgt als je goed kiest hooguit waar voor je geld. Daarmee bedoel ik, dat voor het geld grof gezegd 5500 euro, krijg je een speaker op stand met eindversterkers en voorversterker. Je moet hem dus niet naast een speaker van 5000 euro per set zetten want dan vergelijk je appels met peren. Die speakers moeten namelijk ook versterking hebben dus reëel is om hem naast een set te zetten van 5500 euro en dan kom je ongeveer op 1500 a 2000 euro voor de set speakers, dat zou een eerlijk vergelijk zijn. Ik denk echter dat ik dat vergelijk niet ga doen want als de set beter zou klinken is het nog steeds geen alternatief voor mij om bovengenoemde redenen. Bovendien weet ik wel wat ik mooi vind dus voor mij is de vraag is het goed genoeg, ook op de langere termijn.

Alternatieven zijn er niet zoveel als is de Devialet Phantom een optie. Ik weet echter niet of het uitgesproken uiterlijk zo gewaardeerd zal worden en de Phantom kan alleen via Wifi aangestuurd worden en mijn ervaringen met de Dynaudio maken me daar een beetje huiverig voor. Aan de andere kant luisteren is de enige manier om dat te beoordelen.

Wordt misschien vervolgd.











Charlemagne

Quote from: BuSpu on August  5, 2015, 10:12:19
Alternatieven zijn er niet zoveel als is de Devialet Phantom een optie. Ik weet echter niet of het uitgesproken uiterlijk zo gewaardeerd zal worden en de Phantom kan alleen via Wifi aangestuurd worden en mijn ervaringen met de Dynaudio maken me daar een beetje huiverig voor. Aan de andere kant luisteren is de enige manier om dat te beoordelen.

Wordt misschien vervolgd.

De Devialet Phantom laat zich ook aansturen via ethernet, en dat kan zelfs via de stroomkabel.
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

BuSpu

Hmm misschien toch eens gaan luisteren. Kan weinig recensies vinden die verder gaan dan de technische halleluja  :-\

Charlemagne

#63
Quote from: BuSpu on August  8, 2015, 22:01:20
Hmm misschien toch eens gaan luisteren. Kan weinig recensies vinden die verder gaan dan de technische halleluja  :-\

Hier is een review over de Phantom in het blad Hifi-Choice van augustus:

http://fr.devialet.com/assets/PHANTOMCLIPS/HFC400-Devialet-phantom-reprint-LOW.pdf

Ik stel wel voor dat we weer OT gaan. Het artikel verwijst in de kantlijn overigens wel naar de aktieve Dynaudio's ter vergelijking.
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

BuSpu

Dank voor de link. De Focus XD positioneren ten opzichte van zijn concurrenten lijkt me niet off topic maar oké wie heeft er nog iets te melden.  ;)

carlo

Nou, hier staan de Dynaudio's een paar weken te spelen..even gedonder gehad met de hub maar dat is prima opgelost door de importeur die zelf langsgekomen is. Ik ben nog aan het wachten op de connect en heb voorlopig de xeo hub. Ik heb wel gemerkt dat inspeeltijd nodig is vooral betreffende het middengebied; het lage midden was aanvankelijk toch wat kil maar wordt steeds beter.. Erg fraai vind ik het stereobeeld wat wordt neergezet ivm de Masters die ik eerst had. Het laag is erg goed aan te passen op de plek in mijn woonkamer en het geluid is erg gedetailleerd maar niet opdringerig en je wordt gefocust op de muziek. Dit laatste had ik al perfect in orde in mijn luisterruimte met de MF/adam column combinatie maar kreeg ik niet goed in de huiskamer. Nu ben ik al een heel eind in de richting waarbij ik even moet aantekenen dat ik nu nog draadloos speel.. Als de connect er is ga ik verder kijken of kabel , uiteraard beperkt, nog echt hoorbare verbetering geeft. Ik verwacht het eigenlijk wel omdat ik al een keer een rechtstreekse verbinding met de masterspeaker heb gemaakt maar ik wacht even de connect af, alvorens verder te gaan. Wordt vervolgd dus..
Meridian 502/557/504/506.24, Adam column mk III,audio physic tempo VI, Musical Fidelity KW500, Marantz SA11 3, Densen B420+, Technics SL1210MKII met Grado platinum wood element in luisterruimte
Pioneer LX800, Dynaudio focus 50 in de woonkamer

BuSpu


carlo

Staat erbij: blue sound node en de Cambridge BD 751....heb nog niks gewisseld hier. Kan altijd nog. Heb even de densen eraan gehad, maar maakt geen hoorbaar verschil.
Meridian 502/557/504/506.24, Adam column mk III,audio physic tempo VI, Musical Fidelity KW500, Marantz SA11 3, Densen B420+, Technics SL1210MKII met Grado platinum wood element in luisterruimte
Pioneer LX800, Dynaudio focus 50 in de woonkamer

BuSpu

Quote from: carlo on August 24, 2015, 22:44:26
Staat erbij: blue sound node en de Cambridge BD 751....heb nog niks gewisseld hier. Kan altijd nog. Heb even de densen eraan gehad, maar maakt geen hoorbaar verschil.
Maar dan speel je via de Hub neem ik aan. Heb je al geprobeerd om rechtstreeks digitaal de masterspeaker in te gaan? Blijft wel erg goed uitgedacht vind ik. Met een druk op de remote kan je schakelen tussen een bron direct digitaal in of meerdere bronnen via Wifi/ de hub.

Roeru117

En daarbij kun je met de directe aansluiting tot 24/192 (mocht je dat willen). En direct digitaal de versterker in scheelt weer de omzetting naar wifi en terug.
ROON - NAD M33 - Monitor Audio Platinum 100 3G - Rythmik E15HP - Nvidia Shield TV Pro - LG OLED65G1 - LHY Audio SW6-SFP - Audioquest - Isotek - Tellurium Q

carlo

Rechtstreeks verbinden heb ik gedaan en dat klinkt inderdaad beter..maar de nieuwe connect zou draadloos tot 24bits/96 Khz kunnen gaan dus ik wacht nog even af. Heeft ook te maken met zoektocht naar nieuw audiomeubel door vrouwlief. Kortom, we zijn nog niet klaar met het opstellen van de set.
Meridian 502/557/504/506.24, Adam column mk III,audio physic tempo VI, Musical Fidelity KW500, Marantz SA11 3, Densen B420+, Technics SL1210MKII met Grado platinum wood element in luisterruimte
Pioneer LX800, Dynaudio focus 50 in de woonkamer

BuSpu

Quote from: carlo on August 26, 2015, 21:03:07
Rechtstreeks verbinden heb ik gedaan en dat klinkt inderdaad beter..maar de nieuwe connect zou draadloos tot 24bits/96 Khz kunnen gaan dus ik wacht nog even af. Heeft ook te maken met zoektocht naar nieuw audiomeubel door vrouwlief. Kortom, we zijn nog niet klaar met het opstellen van de set.
Leuk, we blijven volgen

BuSpu

Voor wie wil:

10, 11 en 12 september 2015: de Dynaudio Get Connected Roadshow bij Lexicom MultiMedia

Demonstraties van het nieuwste van Dynaudio op het gebied van draadloze muziekweergave
Op donderdag 10 september (koopavond), vrijdag 11 september en zaterdag 12 september 2015 zal Dynaudio uitgebreide demonstraties verzorgen bij Lexicom MultiMedia, waarbij de nieuwe Connect zal worden gedemonstreerd in combinatie met de draadloze Xeo- en Focus XD-luidsprekers van Dynaudio.

Het programma van de demonstraties zal onder andere de volgende elementen bevatten:
• de nieuwe Dynaudio Connect;
• de nieuwe Dynaudio Connect app;
• streaming met de nieuwe Connect door middel van UPnP/DLNA;
• streaming van High Resolution materiaal via de Focus XD (draadloos 24bit/96kHz en bedraad 24bit/192kHz);
• streaming met Spotify Connect;
• streaming via Bluetooth aptX;
• demonstratie met een analoge bron (platenspeler);
• uitleg over het opzetten van een MultiRoom-systeem met de Xeo en/of de Focus XD;
• uitleg over de technologie in de Focus XD;
• uitleg over de Dynaudio Link en de Dynaudio Extender.

Uiteraard zullen ook uw vragen worden beantwoord, zodat u een compleet beeld krijgt van de uitgebreide mogelijkheden die Dynaudio u biedt met de draadloze Xeo- en Focus XD-luidsprekers.

Lexicom MultiMedia nodigt u hierbij van harte uit om uzelf te komen overtuigen van het hoge kwaliteitsniveau van de draadloze Dynaudio luidsprekersystemen.

Zet de data vast in uw agenda:
• donderdag 10 september gedurende de koopavond (19.00 tot 21.00 uur),
• vrijdag 11 september van 10.00 tot 17.30 uur en
• zaterdag 12 september van 10.00 tot 17.00 uur.

Dura

#73
Daar ga ik eens eventjes mooi niet heen, met mijn net nieuwe Focus 260s, daar wordt ik ongelukkig van. :dry:
Die Focus XD serie verdenk ik er nl van geweldig te zijn.
Sinds ik de NAD C390DD heb ben ik al helemaal overtuigd van de superioriteit van digitale versterkers.
Vergeleken met een traditionele set is het signaalpad zoveel simpeler, en bij actieve speakers is het allemaal nog korter.
Digitale versterker per driver, dus geen crossover filter meer (gebeurt met DSP, zonder verlies) en de versterker optimaal op de driver gekozen met optimale grip...denk dat deze systeemopbouw in ieder geval in theorie tot het beste resultaat zou moeten komen.

En in de praktijk, waar ik bij de Phantom een paar keer las over een wat tegenvallend midden, zijn de XD ervaringen unaniem positief (moet toegeven dat ik nog geen van beide systemen gehoord heb). 
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

carlo

Het is echt een fijn klinkend systeem maar mijn andere set wil ik ook echt niet missen..wacht alleen nog op de connect..hoop dat t niet lang meer duurt..
Meridian 502/557/504/506.24, Adam column mk III,audio physic tempo VI, Musical Fidelity KW500, Marantz SA11 3, Densen B420+, Technics SL1210MKII met Grado platinum wood element in luisterruimte
Pioneer LX800, Dynaudio focus 50 in de woonkamer