Autoversterker printplaat demonteren

Started by jon81, October 30, 2014, 12:38:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jon81

Ik weet niet zeker of dit de juiste plaats is, maar misschien is er hier iemand die me kan helpen.

Ik wou een oude car-audio versterker die ik nog had liggen eens nakijken, omdat deze regelmatig storing gaf.
Ondertussen heb ik een andere versterker in mijn auto, maar ik wou er toch eens naar kijken.

Het probleem is, dat de printplaat in de behuizing zit geschoven, en deze zit aan de zijkanten met een soort klemmen vast (voor de warmte-overdracht??) en daardoor krijg ik de printplaat er niet uit.
Maar omdat de verbindingen aan de achterkant van de printplaat zitten, is dat wel nodig om hem na te kunnen kijken.





LG Oled55B8  Denon X2500H  Kodi media pc  Phillips BP7500S1  B&W DM302  B&W CC3  Solid HCM2  BK Gemini II  Canare 4S8

hifiman

Yep, die zul je dus moeten loshalen...

jon81

Ik zie dat ik mijn vraag niet duidelijk heb geformuleerd, Hoe haal ik die los is dus mijn vraag.
LG Oled55B8  Denon X2500H  Kodi media pc  Phillips BP7500S1  B&W DM302  B&W CC3  Solid HCM2  BK Gemini II  Canare 4S8

Dru

Het ziet eruit als een one-way click systeem.
Misschien lukt het met een schroevendraaier de klemmen eruit te krijgen.
Waarschijnlijk is ombuigen de enige optie

jon81

Ik kan ze inderdaad wel open buigen, maar er zitten 10 van die klemmen, dus die kan ik niet allemaal tegelijk vast houden, zodat de printplaat los komt.
Iets verder doorbuigen zou inderdaad wel eens kunnen lukken, bedankt voor de tip.
LG Oled55B8  Denon X2500H  Kodi media pc  Phillips BP7500S1  B&W DM302  B&W CC3  Solid HCM2  BK Gemini II  Canare 4S8

jossie

Dat is niet de bedoeling. Je kunt ze voorzichtig met een schroevendraaier stuk voor stuk eruit wippen. Maar de precieze beweging ken ik ook niet. Je kunt ze daarna weer hergebruiken. Niet verbuigen dus want dan klemmen ze niet meer goed.
De klemmetjes drukken de transistoren tegen het koelblok. Tussen de transistoren en het koelblok zitten warmte geleidende velletjes. Die kunnen stuk gaan, voorzichtig dus. Het is de bedoeling dat deze elektrisch (blijven) isoleren.

Als je alle klemmetjes los hebt kun je de torren voorzichtig iets naar binnen buigen. Dat kan lastig zijn omdat ze een beetje vastkleven aan de siliconen velletjes. Dan gebruik ik meestal een punttang en 'wrik' ze stuk voor stuk los.
Daarna de print eruit schuiven.
Omni !

jon81

Bedankt, goeie tips  :worship:

Ik heb er wat aan zitten wrikken de vorige keer, maar echt eruit wippen lukte niet.
Als ik van het weekend nog eens tijd heb zal ik het nog eens proberen.
LG Oled55B8  Denon X2500H  Kodi media pc  Phillips BP7500S1  B&W DM302  B&W CC3  Solid HCM2  BK Gemini II  Canare 4S8