Stekkerblok met fase aanduiding (led)?

Started by Spijkie, October 29, 2014, 20:39:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Zodiac

Even een tussendoortje.
Als je je hele set op goede fase wilt hebben. Wat is dan de werkwijze?
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

patsijb

fase schijnt wel degelijk te werken, alleen minder met vermogenstrekkende apparaten zoals wasmachines.
en is ook afhankelijk van hoeveel vermoegen er uberhaupt wordt getrokken in je huis.
( ik luister bv alleen zondags en met nix anders aan in huis) ik hoor verscil met zaterdag

maar wel omtrent bepaalde opbouw van bekabeling zoals getwist en met korrels erin (shunyata)
dit soort technieken worden ook gebruikt bij energie centrales en werken dus wel degelijk


RZeemering

Quote from: Zodiac on October 31, 2014, 12:53:58
Even een tussendoortje.
Als je je hele set op goede fase wilt hebben. Wat is dan de werkwijze?

onderstaand is een copy paste van de v/d Hul polechecker.
Op de site van v/d Hul te vinden (als je zoekt op de polechecker aldaar)

1. Allereerst dient elk afzonderlijk apparaat in uw audio installatie volledig electrisch geïsoleerd van diens omgeving te worden gemaakt. Verbreek daartoe alle verbindingen (de audio verbindingskabels en zelfs luidsprekerkabels en radio/ TV aansluitingen) tussen en met de apparatuur in uw installatie en haal alle betreffende netstekkers uit de stopcontacten. Vergewis u er ook van dat er geen andere electrische stroompaden tussen uw apparatuur onderling of naar aarde overblijven; dit bijvoorbeeld via metalen behuizingen die direct contact met elkaar maken of langs metalen ondersteuningen. Volledigheidshalve dienen voorts alle volumeregelaars dicht te worden gedraaid.
2. Vind en markeer nu de fase (= spanningsdragende pool) van alle stopcontacten die u voor uw installatie benut met de spanningstester, dit gebruikmakend van diens 'Direct Test' knop.
3. Voer nu achtereenvolgens stap A t/m C uit voor elk afzondelijk te optimaliseren apparaat deeluitmakend van uw audio installatie:

Let op: Bij het testen van elk afzonderlijk apparaat dienen alle andere van uw installatie uit het stopcontact getrokken te zijn!
A. Verbind het apparaat met het stopcontact, zet het aan en gebruik de 'Direct Test' knop van de tester om de restwisselspanning aanwezig op de locale audio aarde te meten; dit met het schroevendraaierblad gedrukt tegen de buitenste metalen contactring (=audio aarde) van een willekeurige (Tulp/Cinch) lijnniveau ingang of - uitgang.
B. Zet het apparaat uit, steek diens netstekker nu in omgekeerde positie (180 graden gedraaid) in het stopcontact, zet het apparaat weer aan en meet nu opnieuw de restwisselspanning zoals beschreven bij punt A.
C. De netstekkerpositie waarbij de laagste restwisselspanning wordt gemeten (optimale positie) levert ook automatisch de laagste rest-aardstroom voor het apparaat. Zet het apparaat uit, en markeer nu de kant van de netstekker die bij de optimale positie verbonden was met de (reeds bij punt 2 gemarkeerde) fase van het stopcontact. Door aldus zowel de netstekkers als de stopcontacten te markeren kan de optimale netstekkerpositie altijd weer makkelijk worden teruggevonden. Laat de netstekker van het geoptimaliseerde apparaat uit het stopcontact en ga verder bij punt A met het volgende apparaat totdat al uw audio apparatuur is geoptimaliseerd.
4. Na voltooiing van punt 3 kunnen alle verbindingen weer worden hersteld, waarbij er op dient te worden gelet dat de netsnoeren zo ver mogelijk uit de buurt van de audio verbindingskabels, de luidsprekerkabels en de behuizingen van de audio apparatuur worden gehouden; dit om er voor te zorgen dat de strooivelden van de netsnoeren een minimale invloed uitoefenen. De rest-aardstromen zijn nu geminimaliseerd en uw audio installatie klinkt hierdoor zuiverder. Ook zullen van het lichtnet afkomstige storingen (zoals schakelklikken e.d.) moeilijker tot het audiosignaal kunnen doordringen.
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

Zodiac

Quote from: RZeemering on October 31, 2014, 14:31:09
onderstaand is een copy paste van de v/d Hul polechecker.
Op de site van v/d Hul te vinden (als je zoekt op de polechecker aldaar)....

Dank je. Dat is een mooie klus voor een regenachtige zondagmiddag....
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

german

Voor 6,75 euro koop je een spanningszoeker bij de plaatselijke bouwmarkt, in een wat luxere uitvoering met een zelfde display als de vd Hul polechecker en die ook hetzelfde kan.
Bij sommige apparaten werkt zo'n ding perfect, maar er zijn ook apparaten waarbij het niet lukt met een polechecker, waarbij een Oehlbach Phaser echter wel duidelijk aangeeft waar de fase zit.
Maar ook dat werkt niet altijd. Volgens mij is het zo dat bij apparaten met een schakelende voeding, bijv. klasse D versterkers, het process niet werkt. In ieder geval werkt het niet bij mijn Golden Ear Triton 1 speakers, die een klasse D versterker voor het aktief laag hebben.
Pathos Ethos geïntegreerde versterker. Audio-GD-D77 dac. Atrium Initio luidsprekers. SVS SB3000.
ROON Rock.

Zodiac

Quote from: german on October 31, 2014, 16:21:13
......In ieder geval werkt het niet bij mijn Golden Ear Triton 1 speakers, die een klasse D versterker voor het aktief laag hebben.

Zou het uitmaken voor aktieve seakers, fase omkeren?
Heb ze ook, actieve speakers met Hypex plaat amps erin. En hypex mono's. Snel klaar dan..... :D
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

german

Ik heb pas nieuwe netkabels voor mijn speakers laten maken. De leverancier heeft keurig met een rood schroefje aangegeven waar de plus van de kabel zit. De plus van de stekker zit op de plus van de stekkerdoos, dus zou het theoretisch goed moeten zijn.
Misschien dat het verschil wel hoorbaar is bij het omdraaien van de stekker, echter tegen de tijd dat ik dat gerealiseerd heb, kan ik geen objectieve vergelijking meer doen. ;) ;D
Pathos Ethos geïntegreerde versterker. Audio-GD-D77 dac. Atrium Initio luidsprekers. SVS SB3000.
ROON Rock.

RZeemering

Quote from: german on October 31, 2014, 16:49:26
Ik heb pas nieuwe netkabels voor mijn speakers laten maken. De leverancier heeft keurig met een rood schroefje aangegeven waar de plus van de kabel zit. De plus van de stekker zit op de plus van de stekkerdoos, dus zou het theoretisch goed moeten zijn.
Misschien dat het verschil wel hoorbaar is bij het omdraaien van de stekker, echter tegen de tijd dat ik dat gerealiseerd heb, kan ik geen objectieve vergelijking meer doen. ;) ;D

niet als de plus stiekem de min is van het apparaat :P
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

Siddartha

Kun je dit ook met een multimeter doen?
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Raphie

Quote from: RZeemering on October 31, 2014, 18:53:42
niet als de plus stiekem de min is van het apparaat :P
Dat is idd ook nog een punt, je kan bij iedere IEC keurig spanning hebben op het rechter pootje, maar als het in het apparaat andersom zit heb je het nog mis
daarom het advies gewoon luisteren. hoor je verschil dan is je apparatuur/infrastructuur er gevoelig voor en is er winst te behalen. Hoor je het niet dan heeft je apparatuur geen last van fase en hoef je je nergens druk om te maken.
JBL PRX Power!

Spijkie

Klopt helemaal Raphie, ik heb mijn versterker open gemaakt om te kijken waar de + en - zit. Mijn mac mini kan ik echter niet dusdanig open maken dat ik dit kan zien maar veel maakt het ook niet uit. Luisteren is inderdaad dan nog de beste optie. Wel leuk om te zien dat een dergelijke vraag ook weer andere vragen oproept.

Ik voorzie nog wel een " gat"  in de markt , maar ff naar de kvk :P

Groeten,
Spijkie
Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

Spijkie

Heb nu wel een blok gevonden, fis audiotechniek. Alleen jammer dat het reference blok een 1200 euri kost :). Word vervolgd zullen we maar zeggen.

Groeten,
Spijkie
Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

denoontje

Heb je niet al gewoon eens geluisterd en dan met stift oid je blok merken per outlet?

Spijkie

Jazeker , ik ga altijd op mijn gehoor af maar vroeg het me in eerste instantie gewoon af of er een dergelijk blok bestond en ten tweede was het meer een soort van voor de zekerheid goed aangesloten.

Niks meer en niets minder.

Groeten,
Spijkie
Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.