verbeteren boxen

Started by JürgenW, February 20, 2004, 20:00:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

JürgenW

Ik heb nog twee oude B&W Matrix 3 Serie 2 boxen, die ik als surround-boxen gebruik (in een CDM-NT-boxen-systeem). De Matrix-boxen zijn ca. 20 jaar oud. Bij een goede geluidsanalyse hoor je:
- lichte vervormingen op bepaalde midden-/hoge frequenties,
- een té verhangen geluid (vergeleken met de B&W CDM 9NT).

Ik vroeg me af of ik de oude boxen niet zou kunnen upgraden met nieuwe luidsprekers en/of frequentiefilter.

Iemand een idee?

Jürgen

J.A.F._Doorhof

Het probleem met andere filters en units is vaak dat je het hele ontwerp van een speaker onderuit haalt.
Je kunt vaak beter controleren of de units nog goed zijn en of je nergens lekkage hebt, en dat oplossen door dezelfde units te plaatsen of de lekken op te lossen.

Wat wel vaak goed werkt bij B&W is even binnen in de speaker de connectoren loshalen en deze rechtstreeks op de prints/connectoren solderen, B&W gebruikt in veel speakers een stekker systeem dat na ongeveer een jaar al slecht begint te worden, dat is eigenlijk de beste tweak voor B&W.

We hebben dat al bij een paar Nautilussen gedaan en het resultaat is verbluffend :D.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Shorty

Kijk ook eens naar de draad die ze toen gebruikten: puur schellekoord  :P .
(In die tijd hadden ze nog nooit gehoord van kwaliteitsverschillen tussen diverse soorten kabels.)
Daar kun je dus ook nog wezenlijke verbeteringen verwachten zonder dat je de balans uit het ontwerp haalt  :D .

VrGr,

Bart J.

SARK

#3
Controleer ook even of de "stofkapjes" (indien aanwezig? ik ken de luidsprekers niet) nog helemaal vastzitten aan de luidspreker.
Een jaar geleden kreeg ik opeens last van vervorming bij bepaalde midden frequenties, kon maar niet ontdekken wat het probleem was en was al bijna van plan om de luidsprekers te gaan vervangen. Uiteindelijk bleek dat de stofkap van een van de bas/mid unit nog maar voor een derde aan de luidspreker vast zat, twee liter lijm er in en voila ... probleem verholpen. :D
Luidsprekers waren ongeveer 18 jaar oud.

ps.
Een kennis had op een gegeven moment last van een "raar" geluid bij spelen op hoog volume, bij spelen op "normaal" volume was het fenomeen verdwenen. Na wat Sherlock Holmes acties bleek de rubber ophanging voor een klein gedeelte niet meer aan het frame vast te zitten (uitgedroogde lijm? luidsprekers waren zeker ouder dan 20 jaar), dit was het lek waarnaar wij op zoek waren. Ik weet niet meer wat voor lijm hij gebruikt heeft ... maar het heeft wel geholpen.
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
----------------------------END OF LINE-----------------------------

Thank you, Master Control.

SARK

#4
Voor de zekerheid.
Ik bedoel dus de "dust cover" van de conus luidsprekers (zie plaatje), niet gaan lopen duwen en trekken aan de dome tweeters! >:D

You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
----------------------------END OF LINE-----------------------------

Thank you, Master Control.

J.A.F._Doorhof

@shorty,
Geloof het of niet, maar wisselen van kabels kan enorme verschillen opleveren.

Ik heb ooit in de Bazuinen een experiment gedaan met Eichmann bekabeling als connectie draad en dat is in mijn ruimte zeer goed uitgekomen maar bij een klant van ons totaal verkeerd.
Mijn ruimte is behoorlijk gedempt en de Eichmann gaf de speakers een flinke boost in het laag, nu heeft de Bazuin van zichzelf al een enorm strakke en laag doorlopende basweergave en zelfs in mijn kamer moest ik wat baf in de poorten drukken, ook op de RTA was dit goed te zien.

We zijn op een gegeven moment ook afgestapt van het verwisselen van de bekabeling omdat het gewoon niet bracht wat we gehoopt/gedacht hadden (herstel wat IK gedacht had, ik was al door de makers gewaarschuwed :D).

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"