Café - geluidssysteempje

Started by Hopjesvla, October 27, 2014, 09:27:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hopjesvla

Ik heb een café-tje gekocht, deze gaan volledig op de schop. Dus heb de vrijheid alles in te richten zoals ik wil. Binnen is de ruimte ongeveer 10x6 en er is een terras van vergelijkbare grootte. Het wordt een lunch-café, dus wel een fatsoenlijke kaart en je kúnt wel dineren, maar daar is het niet voor bedoeld. Het is een pand uit 1800, maar ga met moderne materialen een mooie balans maken tussen de charme van het pand en een plek van 'nu'.

Nou wil ik fatsoenlijk geluid, in de hele tent, ik denk aan satelliet speakers rondom en ergens een sub. Bron wordt een iPad (bekabeld), maar wil ook een inputselector hebben voor andere bronnen (oa airplay).

Dus, wat ik nu als idee heb:

1x input selector & volume (pre-amp)
8x of 10x actieve (?) speakertjes wit
1x sub (dan zou de input selector een sub out moeten hebben)

En buiten 6x of 8x satelliet op/rond het terras. (weerbestendig)

Wat vragen, los van algemene tips die welkom zijn:
Bestaan er pre-amps met veel L&R tulp uitgangen?
Actief of passief systeem verstandiger?
Welke satelliet speakers zijn aan te raden? (wit is een must)
Welke sub zou daar dan goed bij passen?

Ik wil geen PA oplossingen, met van die grote lelijke plastic speakers in de hoeken. Subtiliteit is een must. Maar natuurlijk wil ik ook wel een beetje geluid kunnen produceren.. Zelf denk ik aan satelliet omdat je dan in de 'hele' tent vergelijkbaar volume hebt.

Raphie

zou zeggen bel met bax, deze hebben professionals die die dagelijks doen
je hebt ook hele kleine PA speakers met toch een volwassen sound
JBL PRX Power!

erik s.

idd,  PA zijn al jaren geen grote lompe bakken meer.
neem een ruim budget, niets is zo'n afknapper als supermarktgeluid in een cafe.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Hopjesvla

Geluid moet sowieso goed zijn, anders had ik hier geen topic geopend ;)

Former member 78

Lijkt me erg leuk, om ergens lekker te lunchen met een leuk muziekje er bij :D

Raphie

JBL PRX Power!

Hopjesvla

Yes, buma heb ik veel ervaring mee :) Komt goed dus.

road rebel

#7
Een 15tal jaar geleden heeft een kennis van mij zijn taverne uitgerust met actieve monitors, ze waren echt compact en toch produceerden die meer dan behoorlijk geluid! Ik zal het merk eens proberen terug te vinden, want behalve de kleur (blauw-paarsig) en de vorm (afgeronde hoeken en een gril die de voorkant niet volledig bedekte) kan ik mij er vrij weinig van herinneren.

edit: uiteraard rijkt mijn geheugen niet zo ver. Het zou best Behringer, MartinAudio, QsC of HKaudio kunnen zijn  :crazy:

Mijn punt was dus dat er toen in de buurt best wat restaurantjes waren met klassieke hifi luidsprekers van B&W, nadeel was dat de luidsprekers niet geschikt leken voor het doel (aan elke tafel een aangenaam achtergrond geluid). Het voordeel van die kleine (actieve) PA-luidsprekers was dat je er relatief veel kon neerzetten omdat ze in serie te bekabelen waren, eventueel afzonderlijk in te stellen en compact (zonder dat het intrusief overkwam), dat het geluid best goed was (beter dan de meeste sub-sat systemen zoals de kefs, sony pascal of de bose lifestyle).
En indien nodig kon je op zaterdagavond het geluid eens open zetten zonder dat de drivers doorbrandden (de baskasten deden de rest).
Met PAspeakers heb je ook geen problemen met luidsprekerkabels of tulpen, je kan rechtstreeks naar XLR/neutrik.

Anno 2014 zou ik niet weten waarom het niet meer mogelijk zou zijn, de techniek is stukken goedkoper geworden en er zijn vast wel meer subtiele PA-luidsprekers.

Wat betreft de processor: aan jou om te bedenken of je ook aanpassingen aan het geluid wilt brengen of niet.
Maar ik zou het wel aanraden, al is het maar om alle luidsprekers synchroon te laten lopen tussen binnen en buiten.
Bijvoorbeeld een Behringer DCX 2496.

En misschien niet onbelangrijk: wordt het een 's avonds een danscafé, maw. moet er een DJ kunnen draaien?

botsen

Cornered Audio vind ik een mooie en goed klinkende oplossing.

Waar staat het Cafe?

road rebel

Dat ziet er wel subtiel uit inderdaad! Zijn dit peerless drivers?!

Achiel

Blauw paarsige kleur, dat moet Stage acompanie ofwel SA zijn.
Linn Majik DSM, Klipsch Cornwall III,  Linn Akurate 2200 dynamik, VPI Scoutmaster/Grado, JL E-112. Onderweg: HiBY R5 II + Grado GW100X

martin778

Blauw - SA / Stage Accompany
Paars - Sound Projects

;)

road rebel

Ik kwam ze vandaag tegen in een nagelwinkel in Brussel:


Turbosound dus

road rebel

#13
Ze mogen binnen en buiten, zijn klein en bestaan tegenwoordig in het wit maar kennelijk zijn die passief?!