Tapijt aankopen

Started by broodro0ster, October 24, 2014, 10:45:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

broodro0ster

Voor m'n dedicated HT ben ik opzoek naar hoogpolig tapijt.
Ik ging eens rondneuzen op de website van Ikea en daar stond bij ieder tapijt het gewicht per vierkant meter bij.

Het ene tapijt had een gewicht van 2.05kg/m² en het andere 4.4kg/m². Beide hoogpolig.

Kan iemand me zeggen wat er beter zou zijn voor akoestiek? Het zwaardere tapijt is wel 3x zo duur als het goedkopere voor dezelfde oppervlakte. Dat vind ik eerlijk gezegd al best prijzig, maar als het verschil echt groot zal zijn, dan is het misschien wel de moeite?

http://www.ikea.com/be/nl/catalog/products/00124152/ Zo kan ik er 3 leggen (90euro voor 3 stuks)
http://www.ikea.com/be/nl/catalog/products/80230790/ Zo kan ik er 2 leggen (300euro voor 2 stuks)
HT: Dolby Atmos 7.2.2 | NAD T758 V3 (Full Dirac), KEF R700, KEF R600c, 4x KEF R300, BA A25 atmos, 2x SVS PB-2000
Sony HW55es isf, Kingpin VFS-240, Shield TV
Living: LG 77G2, Boston Acoustics A25, Denon X-2000, Shield TV

KayaRahnee

Ik ben van menig dat ikea mooie prijzen hanteert voor tapijten, heb zelf voor een Alhede gekozen, heeft wel wat van Gaser maar vond de kleurschakering mooier, voldoet prima.
Hoogpolig wol tapijt zou naar verluid akoestisch beter zijn maar dan zit je meteen in een andere prijsklasse.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

broodro0ster

Quote from: KayaRahnee on October 24, 2014, 11:01:59
Ik ben van menig dat ikea mooie prijzen hanteert voor tapijten, heb zelf voor een Alhede gekozen, heeft wel wat van Gaser maar vond de kleurschakering mooier, voldoet prima.
Hoogpolig wol tapijt zou naar verluid akoestisch beter zijn maar dan zit je meteen in een andere prijsklasse.

Alhede kost ook 150euro voor het grootste formaat (160x240). Kwa gewicht zit die op 3550g/m². Het liefst wil ik zo donker mogelijk om zo weinig mogelijk reflectie van de projector te hebben. Helaas kan je enkel het hampen tapijt in het zwart krijgen.
HT: Dolby Atmos 7.2.2 | NAD T758 V3 (Full Dirac), KEF R700, KEF R600c, 4x KEF R300, BA A25 atmos, 2x SVS PB-2000
Sony HW55es isf, Kingpin VFS-240, Shield TV
Living: LG 77G2, Boston Acoustics A25, Denon X-2000, Shield TV

skank1

Waarom geen hoogpolig vast tapijt?

3 Losse stuks vind ik niet zo mooi
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

KayaRahnee

Bij langpolig vloerkleed zonder boord zag ik nauwelijks dat het apparte stukken waren, voorwaarde is natuurlijk dat ze goed gelegd zijn en liefst met antislip.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

broodro0ster

 :music:
Quote from: skank1 on October 25, 2014, 09:54:13
Waarom geen hoogpolig vast tapijt?

3 Losse stuks vind ik niet zo mooi

Aangezien dit een tijdelijke woonst is, wil ik daar geen grote investeringen in doen. Losse matten zijn altijd nog herbruikbaar.
Bij hoogpolig tapijt zie je geen naden.

Quote from: KayaRahnee on October 25, 2014, 10:09:55
Bij langpolig vloerkleed zonder boord zag ik nauwelijks dat het apparte stukken waren, voorwaarde is natuurlijk dat ze goed gelegd zijn en liefst met antislip.

Exactly :-)



En nu terug graag naar de akoestische eigenschappen van deze tapijten. De looks zijn van minder belang in een batcave :)
HT: Dolby Atmos 7.2.2 | NAD T758 V3 (Full Dirac), KEF R700, KEF R600c, 4x KEF R300, BA A25 atmos, 2x SVS PB-2000
Sony HW55es isf, Kingpin VFS-240, Shield TV
Living: LG 77G2, Boston Acoustics A25, Denon X-2000, Shield TV

Staaled

#6
Ik kan dit niet meettechnisch onderbouwen, maar los geweven hoogpolig zou m.i. het best en meest breedbandig moeten dempen.
Los geweven omdat dicht meer zal reflecteren. Denk maar aan speakerdoek.
Ook is er minder beweging tussen de vezels bij dichtgeweven oiv geluid en bevat het een lager luchtvolume. De omzetting naar wrijving/warmte wordt derhalve verminderd.

Hoogpolig omdat dik breedbandiger werkzaam is.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

jvanhambelgium

Ik heb 2 stuks liggen van je onderste link, dus de duurdere zeg maar.
Best wel goed spul, je kan perfect de 2 naast elkaar leggen en in elkaar laten passen alsof het lijkt dat er 1 groot ligt.
Wat de akoestische verschillen zouden kunnen zijn tussen de 2 weet ik niet of in hoeverre dat echt impact heeft.


HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)