Wat eerst? ontkoppelde vloer of voorzetwand??

Started by RCduck7, October 23, 2014, 21:17:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RCduck7

Ik heb ondertussen al veel bijgeleerd over hoe je een kamer best kan akoestisch isoleren naar buren toe. En ik ga er nu eindelijk aan beginnen? Maar ik heb nog een paar vragen? (Er zullen er wellicht nog komen).
Gipsplaten op een voorzetwand mogen de grond niet raken, daar de vloer trillingen kan door geven.
Wil dit zeggen dat ik eerst mijn zwevende vloer best afwerk. En dan pas op de afgewerkte vloer een ontkoppelde voorzetwand plaats?
Of is andersom ook evengoed? Een voorzetwand plaatsen en afwerken met gipsplaten en dan past de vloer opbouwen. De vloer plaats ik dan tegenaan de gipsplaten met akoestische strips ertussen zodat die niet rechtstreeks raakt.
Zijn beidde opties ok of is er een voorkeur??
Hyperionsound speakers HPS-938 front, HPS-906 rear, 2 HWS-586 als center. versterking door Dussun V8i en een passive EVA II volume control voor de fronts en Dussun D9 voor surround en center. Surround processor Emotiva UMC-1. Bronnen MHZS CD88G CD player met Metrum Quad DAC. Entertainment PS3,XBOX360,Wii en retro consoles.

ruud2

#1
net over de top, maar zeer leerzaam,

https://www.gearslutz.com/board/photo-diaries-recording-studio-construction-projects/304215-amsterdam-mastering-construction-thread.html

wat je eigenlijk al in je voorwoord schrijft : ontkoppelen !
de praktische invulling kan beiden zijn , het gaat dan voornamelijk om de kontaktvlakken van de bevestigingen aan de dragende konstructie ( = het huis)
zelf heb ik een lichte voorkeur om de voorzetwand op de vloer, niet allleen de vloer maar ook het plafond meenemen.
altijd blijven de schroefverbindingen een hekel punt qua geluidsoverdracht, je moet het tenslotte toch vastschroeven. anders kom je al snel in een kamer in kamer constructie...

grtn.,
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

bert stoltenborg

Quote from: RCduck7 on October 23, 2014, 21:17:12
Ik heb ondertussen al veel bijgeleerd over hoe je een kamer best kan akoestisch isoleren naar buren toe. En ik ga er nu eindelijk aan beginnen? Maar ik heb nog een paar vragen? (Er zullen er wellicht nog komen).
Gipsplaten op een voorzetwand mogen de grond niet raken, daar de vloer trillingen kan door geven.
Wil dit zeggen dat ik eerst mijn zwevende vloer best afwerk. En dan pas op de afgewerkte vloer een ontkoppelde voorzetwand plaats?
Of is andersom ook evengoed? Een voorzetwand plaatsen en afwerken met gipsplaten en dan past de vloer opbouwen. De vloer plaats ik dan tegenaan de gipsplaten met akoestische strips ertussen zodat die niet rechtstreeks raakt.
Zijn beidde opties ok of is er een voorkeur??

Misschien moet ik het niet vragen, maar hoe ga je die vloer ontkoppelen? Heb je daaraan gerekend? En hoe wil je die wanden ontkoppelen?
Ik bazel maar wat.

RCduck7

Het plafond ontkoppelen is niet echt een zorg. Het gaat om een zolder en de ruimte is tot in de nok, daar is PUR schuim aangebracht. Over heel de ruimte trouwens. En de gebuur zijn huis rijkt niet tot aan mijn nok.
Ik dacht laat ik met de voorzetwand eerst beginnen, die is dik. Eénmaal die er is ligt de dikke isolerende voorzetwand net onder de vloer als ik die er nadien er een vloer op zet. Dan rijkt er minder geluid naar de beneden verdieping, want de vloer botst als het ware tegen een isolatie (veer) van de voorzetwand. Als ik eerst de vloer doe en dan de voorzetwand erop lijkt me dit minder rendabel is mijn redenering.
Hyperionsound speakers HPS-938 front, HPS-906 rear, 2 HWS-586 als center. versterking door Dussun V8i en een passive EVA II volume control voor de fronts en Dussun D9 voor surround en center. Surround processor Emotiva UMC-1. Bronnen MHZS CD88G CD player met Metrum Quad DAC. Entertainment PS3,XBOX360,Wii en retro consoles.

ruud2

Quote from: RCduck7 on October 26, 2014, 01:03:30
Het plafond ontkoppelen is niet echt een zorg. Het gaat om een zolder en de ruimte is tot in de nok, daar is PUR schuim aangebracht. Over heel de ruimte trouwens. En de gebuur zijn huis rijkt niet tot aan mijn nok.
Ik dacht laat ik met de voorzetwand eerst beginnen, die is dik. Eénmaal die er is ligt de dikke isolerende voorzetwand net onder de vloer als ik die er nadien er een vloer op zet. Dan rijkt er minder geluid naar de beneden verdieping, want de vloer botst als het ware tegen een isolatie (veer) van de voorzetwand. Als ik eerst de vloer doe en dan de voorzetwand erop lijkt me dit minder rendabel is mijn redenering.


het gaat niet om geluid tegen te houden maar om overdrachts kontakt geluid tegen te houden toch??
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

garmtz

Eerst een ontkoppelde vloer, dan daar de ontkoppelde wand op. Zie ook acoustics101.com.

ruud2

Quote from: garmtz on October 26, 2014, 13:51:23
Eerst een ontkoppelde vloer, dan daar de ontkoppelde wand op. Zie ook acoustics101.com.

zo ben ik het nu ook aan het bouwen...
bij een huis begin je ook eerst aan de fundering en dan pas aan de muren?? :-X

grtn., Ruud
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

RCduck7

Quote from: ruud2 on October 26, 2014, 10:10:15

het gaat niet om geluid tegen te houden maar om overdrachts kontakt geluid tegen te houden toch??

Beidde mogelijkheden zou ik ontkoppelen uiteraard.
Hyperionsound speakers HPS-938 front, HPS-906 rear, 2 HWS-586 als center. versterking door Dussun V8i en een passive EVA II volume control voor de fronts en Dussun D9 voor surround en center. Surround processor Emotiva UMC-1. Bronnen MHZS CD88G CD player met Metrum Quad DAC. Entertainment PS3,XBOX360,Wii en retro consoles.

RCduck7

#8
Quote from: garmtz on October 26, 2014, 13:51:23
Eerst een ontkoppelde vloer, dan daar de ontkoppelde wand op. Zie ook acoustics101.com.

Ok, ga ik bekijken morgen. Maar snap je waar ik naartoe wil? Een wand die tot onder de vloer rijkt. Om duidelijker te zijn, één laag betonplex plaat van 22mm ligt op de houten balken. Tussen de balken en de betonplex platen liggen eveneens ontkoppelende strips. Dan zou ik daarop de woorzetwant plaatsen, metals studs eveneens ontkoppeld. Dan begin ik de vloer verder op te bouwen met een zachte ondervloer met daarop een harde 18mm knauf brio plaat, dan terug zachte ondervloer om dan te eindigen met de laminaat. Dit gaat tegen de voorzetwand zitten met een akoestische strip ertussen. De onderste vloerlaag zit nog onder de voorzetwand...
Hyperionsound speakers HPS-938 front, HPS-906 rear, 2 HWS-586 als center. versterking door Dussun V8i en een passive EVA II volume control voor de fronts en Dussun D9 voor surround en center. Surround processor Emotiva UMC-1. Bronnen MHZS CD88G CD player met Metrum Quad DAC. Entertainment PS3,XBOX360,Wii en retro consoles.

RCduck7

#9
Quote from: garmtz on October 26, 2014, 13:51:23
Eerst een ontkoppelde vloer, dan daar de ontkoppelde wand op. Zie ook acoustics101.com.

Om (een beetje laat) terug te keren op dit topic. Van de link die je gaf werken beidde opties. zie figure 3.1b.
Deze methode ga ik gebruiken en zou ook prima werken. Nogmaals bedankt om me te verwijzen naar acoustics101.

http://www.acoustics101.com/common/figure3_1b.jpg

http://www.acoustics101.com/floors.asp
Hyperionsound speakers HPS-938 front, HPS-906 rear, 2 HWS-586 als center. versterking door Dussun V8i en een passive EVA II volume control voor de fronts en Dussun D9 voor surround en center. Surround processor Emotiva UMC-1. Bronnen MHZS CD88G CD player met Metrum Quad DAC. Entertainment PS3,XBOX360,Wii en retro consoles.

RCduck7

#10
Op basis van http://www.acoustics101.com/common/figure3_1b.jpg ben ik begonnen met al enkele voorbereidingen voor het bouwen van mijn voorzetwand.
Op de illustratie in de link zie je een spouw (airgap) tussen de bestaande muur en de nieuwe muur. Deze bestaat gewoon uit lucht en is niet gevuld met minerale wol of iets gelijkaardig. Toch lees ik tegenstrijdigheden waar wel wol is aangeraden in een spouw...

Reply 253, spouwconstructies.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=69613.250

Ter info de bestaande muur is een volle muur, zou dus niet met 2 spouwen zitten, 2 of meerdere spouwen lijken nefast als ik topics hier raadpleeg.
Hyperionsound speakers HPS-938 front, HPS-906 rear, 2 HWS-586 als center. versterking door Dussun V8i en een passive EVA II volume control voor de fronts en Dussun D9 voor surround en center. Surround processor Emotiva UMC-1. Bronnen MHZS CD88G CD player met Metrum Quad DAC. Entertainment PS3,XBOX360,Wii en retro consoles.

RCduck7

Ik heb Acoustics101 gemaild en beidde mogelijkheden zijn niet slecht.

The short of what is going on from a physics standpoint is that having multiple layers of different material types (including air) will create an impedance point for sound waves traversing that medium. What this means is that having an air gap may help with some acoustic impedance by varying the material properties, however, the mineral wool is more acoustically absorbent than air. If you were to choose to fill it completely in with insulation, you may actually get better sound attenuation in lower frequencies than without it (depends on the thickness of either material). The air gap could also be useful as it is has even more decoupling properties. All in all, either configuration has benefits that you may want to consider but as long as you go with what you said and have at least a majority filled in with insulation, I think you will be creating a great sound barrier. I would also point out that all of this doesn't have as much of an impact on standing waves as it does on the sound attenuation in different frequency ranges.


All of that just to say: Yes, I think filling the cavity with ~80% insulation would be a great strategy. If you have any further questions about all of this I would be more than happy to elaborate or clarify!


Best regards,
Hyperionsound speakers HPS-938 front, HPS-906 rear, 2 HWS-586 als center. versterking door Dussun V8i en een passive EVA II volume control voor de fronts en Dussun D9 voor surround en center. Surround processor Emotiva UMC-1. Bronnen MHZS CD88G CD player met Metrum Quad DAC. Entertainment PS3,XBOX360,Wii en retro consoles.