slant plates 2395 jbl

Started by jblvintage, October 23, 2014, 01:18:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jblvintage

Hello,
weet er soms iemand de originele (RAL)kleuren destijds verkrijgbaar voor deze slant plates 2395 van JBL,heb er hier 2 die ik wil opwaarderen.
Thank's

martin778

#1
Ha, die heb ik ook gehad!



JBL gebruikt(gebruikte) geen RAL kleurcode maar Pantone. Voor grijs kun je RAL7038 nemen maar YMMV.

De kast komt mij bekend voor, Patrick?  :)

jblvintage

bedankt voor je advies ,wat bedoel je met pantone en YMMV ?verder heb deze set 6 maand terug op de kop kunnen tikken ,en naar schijnt zouden deze nog dienst gedaan hebben in dancing KRYPTON zottegem.Good old days;)

martin778

#3
Het is inderdaad echt disco spul maar met de juiste filtering kun je daar een behoorlijk hi-end sound uit krijgen.

Pantone is een bedrijf die eigen kleurcoderingen produceert, JBL heeft dus kleurcodering van Pantone gebruikt en niet van RAL.
Je kunt op de door mij geplaatste foto ook zien dat de RAL kleuren niet helemaal overeenkomen met wat JBL toen gebruikte, RAL5007 wijkt nogal af van het originele "JBL blue" - de RAL is intensiever.

YMMV = Your Results May Vary, oftewel het resultaat hangt af van een aantal factoren zoals de fabrikant, oliebasis/waterbasis enzovoort.

jblvintage

speelt indd.behoorlijk ,hangt ook C-audio srx 3801 aan low + C-audio RA 1001 high,filtering eenvoudige 2-weg cross,Heb hier ook nog DSC280 cross staan maar krijg ik niet behoorlijk ingesteld (komt van setje JBL DMS1 hier)
leuk kennis te maken met vintage liefhebber ook ;)

martin778

C-Audio, echt een blast from the past samen met de (toen nog echte, Britse) Citronic en H||H.

We hebben gewoon een vintage JBL topic nodig  O0

jblvintage


Mao

Maar wellicht is het pantone kleur nummer voor JBL wel bekend. Kan ik ff mijn front netjes maken in het blauw.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

martin778

#8
Hi Hans, je zou het kunnen vragen aan Paul aka JBLP op Lansing Heritage. Hij heeft toendertijd veel geƫxperimenteerd met de juiste kleur voor zijn DIY 4344:

http://www.audioheritage.org/vbulletin/showthread.php?34471-DIY-JBL-4344-project/page3

Ik heb nog geen 1:1 vervanger voor de Pantone kunnen vinden.
Er wordt gezegd dat het RAL5007 (Briljantblauw) is maar de kleur is echt veel te intensief, een paar posts eerder heb een foto van mijn oude DIY JBL's gepost met zijdeglans RAL5007 voorkant.
Voor JBL grijs kun je rustig RAL7038 nemen.

Zie ook: http://www.audioheritage.org/vbulletin/showthread.php?19447-JBL-colors-blue-and-grey

Mao

Thanks Martin ken dat forum goede tip. Gelukkig weet ik het een en ander van kleuren heb 8 jaar in kleur techniek gezeten voor inkt en verf industrie. Mooiste is om het in te meten met een fotospectrometer en op basis van die uitkomst de kleur te laten maken. Alleen dat is fabrikant gebonden omdat basis kleuren van iedere verf fabrikant afwijkend is enz. Maar vraag mij af welke verfboer in DIY shop een fotospectrometer heeft en die kan bedienen. Maar we gaat op pad ervoor op Lansing Heritage. Als JBL inderdaad een kleur uit het pantone pakket heeft gekozen zou ieder verfboer dat moeten kunnen maken zelfs te gamma. Meestal (zeker tegenwoordig) is kleur een marketing issue en is de kleur zeg maar vast gelegd zoals Malborro rood of KNP groen.

De getoonde disco set zijn onmiskenbaar de 4520 laag kasten van JBL, beste resultaat met de JBL 2205 luidsprekers erin. Heb er zelf regelmatig deze kasten verkocht meestal in disco's inderdaad. Waanzinnig mooi laag beter dan de 4550 maar die 4550 werden wel weer gebruikt voor P.A. doeleinden of de meest populaire de 4560 met een 2220 luidspreker erin. Ik denk dat het bedrijf waar ik toen voor werkte zeker meer dan 2500 stuks 4560 gebouwd hebben.
Midkast op foto is geen JBL kast al werden die wel als zgn. JBL midkasten verkocht omdat er een JBL K120 inzat. JBL had in die range geen fatsoenlijke of eigenlijk helemaal geen midkasten. Deze midkast kwam, ontwerp dan, bij ASS vandaan Tony Roussel heette die man, bouwde destijds in Engeland kasten voor de P.A. Industrie. Vele look a likes kwamen ook al ras op de markt. Volgens mij was min of meer de enige midkast waar JBL mee op de proppen kwam de 4512 Stage Accompany. Ik twijfel nog steeds aan het feit of dit ook werkelijk door JBL is ontworpen deze 4512 deze kast was toen gebouwd voor de Nederlandse markt en was erg populair. Een probleem die kasten klonken voor geen meter! Er zijn afbeeldingen waarop het JBL logo staan maar stage Accompany bouwde in zijn begin jaren de Professionele luidspreker kasten voor de Nederlandse markt en er vertrokken er ook wel een hoop naar de omliggende landen. 
Je kon toen net zo goed een 12" luidspreken in een schoenendoos bouwen en neerzetten. In die jaren (70/80) was de mooiste midkast de Martin Audio 212 of zijn nickname Philishave's gezien de gelijkenis. Begin 80 werd EAW op de Nederlandse markt geintroduceerd en vaagde met 1 klap die 4512 van de Nederlandse markt. Kwa rendament had je 4 stuks 4512 nodig en slechts 1 EAW MR102 waarbij je met de MR102 de zanger in de zaal hoorde en niet ergens achter in de 4512 gepropt.   
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

martin778

#10
Leuke info Mao, heb je voor JBL / SA gewerkt?

Ik ben reuze benieuwd hoe zo een 4520 scoop klinkt maar helaas woon ik nog bij mijn ouders dus groter dan 4343 gaat echt niet meer lukken (Nou ja, een 4435 zou dan nog net kunnen maar die wil ik niet).  ;)

Mao

Hoi nee,

Ken de oprichter van SA redelijk goed Ed Wijncker. Wij waren de geboren concurrenten begin 70 maar hadden elkaar ook wel eens nodig vanwege onderdelen. Ik werkte wel met JBL pro componenten ik denk dat in die periode wij samen met SA de grootste afnemers waren van JBL Pro componenten. Iedere week toch zeker een bestelbus vol luidsprekers drivers en hoorns.  SA stond wat dichter bij het vuur hij was ook zeer goed bevriend met de toenmalige JBL pro vertegenwoordiger en die speelde SA te vaak de bal toe. Tot groot ongenoegen van ons bedrijf, maar wij hadden het voordeel dat we ook andere luidsprekers konden aanbieden en verwerkten zoals RCF die wat budget vriendelijker was en ATC & Gauss.
Toen die vertegenwoordiger weg ging bij de toenmalige Importeur (Jervis Nederland) en later Jervis failliet ging en het importschap naar Inelco ging en later naar AEG was het rap gedaan met de privileges van SA. Dat was ook de periode dat ze met eigen 15" luidsprekers kwamen (kopie JBL 2235) en hun zeer mooie ribbon top/midrange unit, dit laatste was een ontwerp van Philips die er niets mee deed en volgens mij leasde SA het recht deze ontwerpen te mogen gebruiken en te bouwen.

IK heb trouwens in die periode ook heel veel in Belgie gewerkt, ben ooit eens rond 23.00 opgebeld of ik terstond naar Brussel kon komen te helpen bij het afbouwen van het enige Clair Brothers S4 systeem het waren 32 kasten iedere kast zaten let op; 2x 18",  4x 10", 2x 2" 2440 compr. driver met de lens van de 36" slant, en 4x 2405 tweeters. Ook de bijbehorende versterker racks moesten de versterkers ingebouwd worden in de 19" racks. Ik geloof dat er zo een kleine 80 stuks Crown/Amcron PSA2 versterkers ingebouwd moesten worden. Alles moest een dag later klaar zijn ivm. start van een tour met......iedergeval een bekende artiest.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

martin778

#12
Interessant verhaal!

Hoe goed waren de Cetec Gauss units eigenlijk, waren ze beter dan JBL? Je ziet ze tegenwoordig ook nooit meer.
Ik las op internet dat ze op langere termijn bij zware belasting het loodje legden vanwege hun niet gekoelde spreekspoelen.

De S4's heb ik al vaker gezien, maar alleen op de foto's. Het schijnt een 'legendarisch' systeem te zijn.
Voor die tijd was het zeker ook ongekend veel vermogen uit 1 kast,  een enkele 2123H kan al 250W verwerken en dan nog de twee enorme 2441's erbovenop.

Zelfs bij "A kind of Magic" van Queen zie je twee S4's bij rond 1:34 :)
https://www.youtube.com/watch?v=0p_1QSUsbsM



Mao

Ja dus 2 x 2405 dacht dat het er 4 waren. Er zijn wat verschillende uitvoering geweest maar concept blijft hetzelfde. Deze kasten zijn in de jaren 70 door Clair Brothers ontwikkeld. Tot zeker midden 80 gold dit systeem als een van de beste P.A. systemen in de verhuur wereld. Deze system werden niet verkocht het was het parade paartje van de gebroeders Clair. Het systeem was zo gewild dat top artiesten tournee's opschoven totdat een systeem wel beschikbaar was. Op een gegeven moment waren Queen, David Bowie,U2, Bruce Springsteen, Michael Jackson op wereld tournee tegelijk met een S4 systeem ergens rond 80. In Nederland was een depot van Clair Brothers waar ze alleen de S4 met bijbehorende versterkers in opslag hadden voor tournee's in Europa, zo hoefde men alleen de overige matrialen over te vliegen. In het begin werden er de Phase Liniair 700 versterkers gebruikt de eerste hoog vermogen transistor versterker (bijna gelijktijdig met Crown DC 300A) Bob Carver was de man achter Phase Liniair. Later zijn ze de Crown PSA 2 versterkers gaan gebruiken en nog een stap later de Carver (ja die weer Bob) PM1.5 dit vanwege het lage gewicht (2x600 watt met 9,5kg) en de uitstekende klank. De S4 was eigenlijk het eerste line array P.A. iets wat een 20 tal jaren later door andere fabrikanten werd toegepast. Het systeem waar ik over sprak uit Belgie was een van de eerste systemen wat Clair Bros als S4 ging verkopen echter lege kasten zonder de JBL componenten. 1 kast klonk voor geen meter maar je moest ze ook gebruiken in ik meen blokken van 9 je had linker en rechter kasten en op een bepaalde manier stapelen. Het laag wat dan tevoorschijn kwam, ongelofelijk.

Cetec Gauss.

Gauss luidsprekers waren een stukje duurder dan de JBL luidsprekers en voor gebruik in P.A. boden ze ook geen behuizingen aan zoals JBL.
Voordeel van Gauss was dat ze veel meer vermogen hadden dan de JBL luidsprekers en minimaal het zelfde rendament hadden en hier en daar een paar db's meer. Uiteindelijk resulteerde dat in een veel hogere output dan JBL. Gauss maakte gebruik van een dubbele spider men gebruikte ook een iets langere voicecoil dan JBL.
Martin Audio had bijvoorbeeld 3 levels voor hun beroemde B115 laag kast : goed , beter , best. >> RCF, JBL ,Gauss.
Dat Gauss sneller defect zou raken dan JBL bij langdurig gebruik zou ik niet weten, mij is dat nooit opgevallen ik gebruikte het allebei, 15'' of 18" Gauss heb ik nooit stuk gespeeld JBL wel. Maar eerlijk is eerlijk we gebruikten meer JBL dan Gauss. 
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

martin778

Voor wie genoeg ruimte (en geen vrouw ;D) heeft: http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/luidsprekers/m877060514-luidsprekerboxen-profesioneel.html

4530 scoops, 2420/2421 drivers en als je goed kijkt zie je ook nog een horizontaal gemonteerde 2405.

jblvintage

En uiteraard vergeten  we de EVM 15B  niet in het rijtje te plaatsen,destijds (70')ook een van de toppers.

Mao

EVM 15B werd niet zo heel veel gebruikt in het begin jaren 70. Te duur en te kwetsbaar (ik dacht slechts een 3" voice coil) vlogen er om de haverklap uit. RCF 15" met de beroemde bruin/oranje rand (L15P 3C ?????) was niet kapot te krijgen en was beduidend goedkoper dan de EVM 15B. Later midden/eind 70 kwam Electro Voice met een zgn. OEM versie op de markt die kwam kwa prijs in de buurt van RCF. De beroemde 15" RCF werd ook uit de markt gehaald die had een ALNICO magneet en die werden onbetaalbaar de opvolger van deze 15" was minder interessant.
Neemt niet weg dat er in de jaren 70 behoorlijk wat EVM 15B/L oem luidsprekers werden gebruikt om budget redenen. Kan mij herinneren dat in die periode per 50 stuks die EVM15 oem onder de 175 GULDEN per stuk werden aangeboden aan groot verbruikers.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

jblvintage

ja dat kan zijn,maar ik herinner mij toch dat je destijds (1976) best niet met een volle maag voor een sentry IV  ging staan waar een Crown  DC 300 van dienst was want dit kon je zuur opbreken;),zijn kleinere broer de Eliminator 1A moest niks onderdoen had toen al 123 db  met 100 watt op 3m ,toch ferme! prestaties destijds. Btw laat ons de legendarische D130 van Jbl ook niet vergeten,sommige muziekanten o.a. Hendrix en anderen waren tuk op deze vanwege de enorme belasting deze aankonden.

jblvintage

ook dit nog even meegeven voor de liefhebbers,onlangs een site gevonden https://www.youtube.com/channel/UC5b1QVECAqmbXKgPJHgFNgw
Geweldig hoe deze man deze juweeltjes weet na te bouwen ,volgens originele plannen JBL.

Mao

Sentry IV en Eliminator 1A in combinatie met Crown DC 300A en dat in de Disco. Dit was in de vroege jaren 70 de standaard Disco Installatie in Nederland tenminste Disco's die dit konden betalen. Het werd geleverd door Iemke Roos uit Amsterdam hij was ook de bedenker en de man achter de Veronica Drive inn Shows eind 60. Luister maar eens even naar die oude Veronica jingles. Hij is ook diegene die Crown/Amcron naar Europa heeft gebracht en later in Nederland met Electro Voice was begonnen.
Voor die tijd een hoop herrie inderdaad nu weten we beter, alhoewel de Sentry IV (met 2x 12"!!) in het laag een geweldige laagkast was. Ik heb ze zelf ook destijds midden 70 gebruikt in de verhuur een stuk of 16 hadden we ervan. Toen ik in Begie werkte als als vaste inval geluidsman van De Kreuners werkte ik met een Belgisch verhuur bedrijfje wat zelf laagbins had verzonnen met 2x18" met Sentry IV als voorbeeld. Alleen jammer dat hij geen luik in de kasten had gemaakt om bij defect de 18" eruit te kunnen halen de hele kast enz. zat aan elkaar gelijmd en vastgeschroeft, Hilarisch was dat. Ook Focus heeft in de begin jaren rond getoerd met een P.A. van Eliminator1A en Sentry IV. Al snel werd er overgegaan op JBL in die Popwereld eerst met de beroemde Altec A7 met jawel de JBL k140 erin en later de roemruchte JBL 4560 met K140 ivp. JBL 2220 die erin hoorde. Het gebruik in Nederland van de populaire K140 met het gemak, immers men hoefde niet zoveel verschillende type JBL op voorraad te houden. Ik spreek hier van de jaren 1970/71. 

JBL D130,

Als je de geschiedenis bekijkt van deze luidspreker (Ja tot ver in de jaren 50 slechts 25/50 watt!!) was deze de blauwdruk van alle latere luidsprekers van JBL. Het was de eerste luidspreker die door JBL ontworpen was, daar voor maakte men zeg maar luidsprekers als Altec Lansing.

De hele serie K130/140 2220/2205 2231 enz. maakte gebruik van hetzelfde chassis met Alnico magneet.

Het vermogen van deze D130 werd  langzaam opgevoerd Leo Fender zocht een luidspreker voor zijn gitaar versterkers en had daar een luidspreker voor nodig. De standaard D130 voldeed het beste ook kwa klank. De huis tester voor Leo Fender was niemand meer dan de waanzinige gitarist Dick Dale. Als hij het niet stuk speelde dan kreeg niemand het stuk. Uiteindelijk is men uitgekomen op de D130F waarbij de F aangaf Fender. Er zijn mensen die de D toeschrijven aan Dale maar ja...
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

Mao

Er staan een hoop filmpjes op Internet Youtube over de 43xx luidsprekers uit Japan. Kenrick sound is een handelaar in Japan die deze kasten met de grootste precisie nabouwd en/of restaureerd. Prijzen liegen er niet om een set 4350 ruim 20.000 Euro ex transport enz. Paar jaar geleden een Duitser gesproken die een set heeft over laten komen was totaal een kleine 25k kwijt. Mooie site als je 43xx liefhebben bent.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

jblvintage

deze vernoemde jinglesmachine's in combinatie met de toen echt hip blauwkleurige snelstarter platenspelers van het merk spotmaster (amerikaans fabricaat dacht ik) ,waren toen ook favoriet speelmateriaal van beroemde dj Lex Harding,enja indd.destijds was Iemke Roos wel een van de pioneers denk ik van het betere zoniet beste aanbod qua pro materiaal ,Ev Jbl etc

Mao

Bijna alle Audio techniek bij Radio Veronica kwam uit de koker van Iemke Roos. Jingle machines kwamen bij Broadcast Electronics vandaan waar hij Importeur van was. Spotmaster was een van de merknamen van BE, de genoemde draaitafels van jou waren Russco's. Later is men overgetapt op de Technics SP10 Russco's waren lomp en traag als ee ntank gebouwd echter SP 10 was een echte snelstarter bij de russco's gebeurde dat mechanisch.Er gaat het verhaal rond dat Iemke ook de leverancier was van de zenders (Broadcast Electronics) de zender zenders zelf zeg maar. Niet alleen voor Veronica maar voor meerdere Noordzee zenders. Was streng verboden enz. maar ja er zaten geen zendkristallen in dus officieel geen zender. Als de zend schepen buiten de territoriale wateren lagen,  zaten er plotseling zendkristallen in die werden ter plekke met een "koeriers boot" aan boord gebracht. En de naam JBL noemen bij Iemke stond gelijk aan ontslag op staande voet !
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

martin778

Een rare snuiter die Imke dus ;D

Heb ooit een Russco Studio Pro gezien, ziet er leuk uit maar qua techniek ook erg lomp.

Mao

Rare snuiter was Iemke zeker in positieve zin dan, je moest hem kennen. Hij was iemand die neus had voor topklasse apparatuur, was de eerste in Europa die Crown Importeerde maar ook merken als TAD toen het nog een zelfstandige Amerikaanse onderneming was en nog niet aan Pioneer was verkocht. En wat te denken van Rupert Neve mengtafels en randapparatuur.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels