Nieuwste model A/V-receiver of een overjarig model

Started by Henrie, October 19, 2014, 22:40:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Henrie

Hallo allemaal,

Ik ben voor naast mijn stereo-set op zoek naar een A/V-receiver. Ik ga 'm integreren met m'n stereo-versterker. Die heeft namelijk een HT-ingang, zodat ik m'n frontspeakers dus makkelijk kan gebruiken voor zowel stereo als HT. Voorwaarde is uiteraard dat de A/V-receiver dan wel pre-outs moet hebben (voor in ieder geval de frontkanalen). Verder wil ik minstens 'HDMI standby through' en ik wil 'm aan het netwerk hangen voor o.a. internetradio en mogelijk in de toekomst steamen vanaf PC of NAS...

Ik ben de laatste tijd een beetje op zoek geweest en ben nu eigenlijk aanbeland bij Pioneer. Niet dat ik andere merken al geheel heb uitgesloten, maar daar wilde ik dit topic niet voor gebruiken (al zijn tips altijd welkom natuurlijk). Maar waar ik nu een beetje mee vastloop, is of ik nu het beste het nieuwste model kan kopen, of, voor ongeveer hetzelfde geld, een overjarig model...

Voorbeeldje:
Ik zou een SC-1224 (nieuw model) kunnen kopen, of ik zou voor ongeveer hetzelfde geld een SC-2023 (overjarig model) kunnen kopen...

Ander voorbeeldje:
Ik zou een SC-2024 (nieuw model) kunnen kopen, of ik zou voor ongeveer hetzelfde geld (nou ja, wel ietsje meer...) een SC-LX57 kunnen kopen...

Wat is nu wijsheid: het nieuwste model kopen, dus met de nieuwste 'snufjes' (waarbij ik me zou kunnen afvragen hoe nuttig zijn die voor mij), of een overjarig model kopen, met misschien niet de laatste snufjes, maar wel een net iets hoger geplaatst model (en dus wellicht een betere klank)?

Dergelijke vergelijkingen zijn natuurlijk ook voor andere merken te maken, dus de vraag mag je best ook wat algemener opvatten, dan puur op deze Pioneer-modellen afgaande. Maar zoals gezegd ben ik op dit moment voornamelijk naar Pioneer aan het kijken, vandaar deze 2 voorbeelden...
Musical Fidelity M6500i - Musical Fidelity M6CD - Pioneer SC-2023 - Pioneer BDP-LX58 - JBL Studio 590 / 530 / 520C - Pioneer KRL-37V - Humax IRHD5000C

felix01

Persoonlijk ben ik niet zo voor al die snufjes die op een av receiver zitten,ik gebruik hem alleen voor films;maar ja dat is mijn mening!!Voor iemand anders kan dat juist de reden zijn om een nieuw model aan te schaffen.
Hangt dus gewoon van jezelf af.Wat vind je zelf belangrijk??
Hou er rekening mee dat de nieuwe AV receiver van vandaag volgend jaar alweer een opvolger zal hebben........
VIVID audio Giya G2,EMM Labs DV2 V2,Aurender N20,transrotor fat bob s TMD,LUXMAN M900u,LUXMAN C-900u,shunyata hydra triton,shunyata Ztron python LS kabel, shunyata cobra Ztron 2x,shunyata Alpha HC, shunyata Alpha digital ,shunyata Alpha analog,Audioquest Hurricane HC,

brtram

Met een leuke korting een uitlopend model kopen.
Tussen de modellen van vorig jaar en dit jaar zitten weinig verschillen die er echt toe doen.

Je kan alleen zelf bepalen of er genoeg kwaliteit verschil zit in het vv en receiver gedeelte om een stapje hoger te gaan, als je de front speakers aanstuurt via de aanwezige stereo versterker.


Flavio

Ik zou persoonlijk voor een overjarig model gaan, dan heb je meer waar voor je geld.

Tenzij er op het nieuwste model iets zit wat je absoluut niet wil missen maar vaak is het een hoop marketing en weinig zaken die je in de praktijk gebruikt of hoort.

Je kan ook nog voor een overjarig model gaan van dezelfde serie en het geld dat je daarmee bespaart in iets anders investeren. Als je een eindversterker gaat gebruiken zit er volgens mij sowieso weinig verschil in bepaalde modellen. Vaak is het verschil alleen de zwaardere eindtrappen.
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
NAD T758V3 | Behringer NX4-6000
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL X1 | 2x T+A TAL 90
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

Henrie

Vooralsnog dus 3-0 voor het overjarige model ;)

@felix01:
Ik heb eigenlijk geen idee of ik de laatste snufjes wil hebben, want ik weet eigenlijk niet eens wat dat allemaal doet. Ik ga 'm vooral voor films gebruiken, en muziek in surround. Voor muziek in stereo gebruik ik m'n stereo set. Nou ja, ik zal 'm ook voor internetradio gebruiken en dat zal ook stereo zijn...

@Flavio:
Ik heb nog niks kunnen ontdekken wat ik per sé zou willen, wat wel op een nieuwe zit en niet op een overjarig model. Maar zoal hierboven al aangegeven: ik weet ook niet precies waar al die features voor zijn. Ik begin pas net in de A/V-wereld, ik heb altijd alleen stereo gehad...
Musical Fidelity M6500i - Musical Fidelity M6CD - Pioneer SC-2023 - Pioneer BDP-LX58 - JBL Studio 590 / 530 / 520C - Pioneer KRL-37V - Humax IRHD5000C

mijkie

Ik zou kiezen voor een merk/model met het beste meetprogramma, imo is dat ARC of XT32 .....
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6


felix01

Quote from: morca on October 21, 2014, 00:11:24
^^
+1
dus een overjaars model met ARC of XT32 ,lijkt me ook veruit de beste optie!
succes met de zoektocht :colgate:
VIVID audio Giya G2,EMM Labs DV2 V2,Aurender N20,transrotor fat bob s TMD,LUXMAN M900u,LUXMAN C-900u,shunyata hydra triton,shunyata Ztron python LS kabel, shunyata cobra Ztron 2x,shunyata Alpha HC, shunyata Alpha digital ,shunyata Alpha analog,Audioquest Hurricane HC,

Dirkjanboon

Ik zou ook voor overjarig gaan, wat je niet nodig hebt aan "nieuwe"snufjes ken en kan ook niet kapot ..
Denon pma 520A Hepta ace Sony mds-503
Pioneer pd-207 HT: Denon avr 1604
Jvc sp-w100 eec 2.0 speakers
Technics sl-d21Samsung BD1500

cobaltjeh

Tenzij je toekomst bestendig wil zijn / de nieuwste features wil gebruiken: 4k en Dolby Atmos etc...

Zou ik inderdaad kiezen voor een overjarig model.

Want de kans is aanwezig dat deze technieken nog veranderen / verbeterd worden komende tijd.

Henrie

Mag ik hieruit afleiden van MCACC van Pioneer minder goed is dan XT32 en ARC? En hoeveel minder dan? Die laatste (ARC dus) zegt me helemaal niks trouwens... ???
Musical Fidelity M6500i - Musical Fidelity M6CD - Pioneer SC-2023 - Pioneer BDP-LX58 - JBL Studio 590 / 530 / 520C - Pioneer KRL-37V - Humax IRHD5000C

mijkie

Hoeveel minder is niet uit te leggen, ga lezen op t forum zou ik zeggen, er is veel over geschreven !!
ARC is het inmeet programma van Anthem, zou ik zeker naar kijken !!
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Henrie

Quote from: mijkie on October 21, 2014, 21:44:45
Hoeveel minder is niet uit te leggen
Het is misschien moeilijk kwantificeerbaar te maken, maar het is toch wel uit te leggen waarom de een beter is dan de ander?
Musical Fidelity M6500i - Musical Fidelity M6CD - Pioneer SC-2023 - Pioneer BDP-LX58 - JBL Studio 590 / 530 / 520C - Pioneer KRL-37V - Humax IRHD5000C


morca

Quote from: Henrie on October 21, 2014, 21:41:08
Mag ik hieruit afleiden van MCACC van Pioneer minder goed is dan XT32 en ARC? En hoeveel minder dan? Die laatste (ARC dus) zegt me helemaal niks trouwens... ???
Ja ,XT32 en ARC zijn beide beter waarbij ARC het meestal het beste doet.
Ligt een beetje aan je ruimte.

Flavio

Quote from: morca on October 21, 2014, 22:06:33
Ja ,XT32 en ARC zijn beide beter waarbij ARC het meestal het beste doet.
Ligt een beetje aan je ruimte.

Dat kan je volgens mij niet zo zeggen.

Het grootste verschil tussen ARC en XT32 is m.i. dat je met ARC zelf nog aanpassingen kan doen maar het is ook meer werk want je hebt een laptop e.d. nodig en het is maar de vraag of je zin hebt om zelf die aanpassingen te gaan doen.
XT32 is wat dat betreft lekker makkelijk, 1 keer goed inmeten en klaar is kees.
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
NAD T758V3 | Behringer NX4-6000
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL X1 | 2x T+A TAL 90
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

yorkie13

Deze week terug van ARC naar Audessy xt32.

Gisteravond ingeregeld en nu verder afgesteld.

klinkt erg goed, niet eerder een Denon gehad.

Wim76

Quote from: RA SUBS on October 22, 2014, 18:33:22
Deze week terug van ARC naar Audessy xt32.

Gisteravond ingeregeld en nu verder afgesteld.

klinkt erg goed, niet eerder een Denon gehad.

Wat voor een Ralf?
Denon x4000 | Denon 1713 | Infinity kappa 70 | Dali LCR center | Dali zensor 1 rear | SVS PB12 nsd | AC ryan mediaspeler 3.5TB | Samsung 40UE8000

morca

Quote from: Flavio on October 22, 2014, 14:03:55
Dat kan je volgens mij niet zo zeggen.

Het grootste verschil tussen ARC en XT32 is m.i. dat je met ARC zelf nog aanpassingen kan doen maar het is ook meer werk want je hebt een laptop e.d. nodig en het is maar de vraag of je zin hebt om zelf die aanpassingen te gaan doen.
XT32 is wat dat betreft lekker makkelijk, 1 keer goed inmeten en klaar is kees.
Arc lijkt bijna nooit of geen problemen te geven,XT32 laag zichzelf nog wel eens van slag brengen.
Ik vermoed door akoestiek en staande golven.
Dus ik zeg het toch  :)

Zelf bijregelen...................super ik gebruik nooit de autoversie maar regel de EQ en de rest manueel in.
Bij ARC weer gebrekkig omdat je boven 500 hz was het dacht ik echt niks kan regelen.
Dan heb ik weer liever XT32....lekker veel banden om zelf helemaal in te stellen  :headbanging:
Al bij goeie speakers boven 500 niet veel nodig is.

Henrie

Ik heb zojuist een Pioneer SC-2023 in het zwart besteld. Iedereen bedankt voor de adviezen, ook als ik ze niet heb opgevolgd... ;D
Musical Fidelity M6500i - Musical Fidelity M6CD - Pioneer SC-2023 - Pioneer BDP-LX58 - JBL Studio 590 / 530 / 520C - Pioneer KRL-37V - Humax IRHD5000C