sommige audiosporen ver open zetten

Started by audio_stabilo, October 19, 2014, 19:43:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

audio_stabilo

Goedeavond beste forumleden,

Al een tijdje heb ik dat bijvoorbeeld met dts dat ik het volume veel verder open moet draaien dan bijvoorbeeld met stereo (mp3 flac en cd's)

Net zat ik een programma terug te kijken (beste zangers van Nederland) daar kon ik het volvume helemaal opdraaien. Misschien omdat het zachter opgenomen is?

Ik gebruik een marantz sr6001

Gemineye

Had je dit eerder niet? Bij mij is het namelijk ook wel zo dat ik het volume bij surround iets verder open draai dan bij stereo over het algemeen.
:)

audio_stabilo

Quote from: Gemineye on October 19, 2014, 20:02:16
Had je dit eerder niet? Bij mij is het namelijk ook wel zo dat ik het volume bij surround iets verder open draai dan bij stereo over het algemeen.

Wel altijd al. Of receiver te zwak? ;)

Whatsinaname

Speel je toevallig af vanaf een mediaplayer?

audio_stabilo


VlisChris

Had ik ook altijd.
Was het niet zo dat dat komt doordat je versterker (of beter: de voeding) gewoon veel meer te doen heeft in surround dan bij stereo?
Staat me iets van bij. Maargoed. Ik heb onderhand al een jaar of 5? geen surround meer.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

hifiman

Het heeft niks te maken met een te zwakke of te drukke receiver  ;D Is gewoon de opname die zo (in 5.1) gemasterd is, niks aan de hand dus. Uiteraard is het wel zaak dat je je instellingen (levels speakers e.d.) op orde hebt.

Duuc

Kan ik me niet in vinden, stereo is op mijn setje zachter dan in surround, met DTS nog grotere dynamiek.
Kan ook aan de processor/decoder liggen, zitten onderling wel verschillen in. Op de ene versterker klinkt surround gewoon indrukwekkender dan op de andere.
Mooist is het indien alle kanalen over zelfde vermogen beschikken en de trafo het aankan.
Speakers: Martin logan: Main Prodigy, surround+back 4* SL3, effect+center 5* Logo's.  Processor Yamaha CX-A5000, amps 2* MX-1, 2* MX-2, Musical Fidelity HT600

hifiman

Quote from: Duuc on October 20, 2014, 20:17:30
Mooist is het indien alle kanalen over zelfde vermogen beschikken en de trafo het aankan.
Inderdaad, maar dat heeft toch niks te maken met dat in stereo geluid luider klinkt dan in surround?

Als het aan de trafo zou liggen dan zou dit verschil verdwijnen als de volume knop wat zachter gezet wordt.


audio_stabilo

Had het net ook met meer concerten op dts... Sommige moet je echt veel verder open zetten... Is toch raar?

audio_stabilo

Is toch vreemd dat mp3 of cd op stereo veel harder gaat... En sommige dts concerten ook veel verschil in zit. Had hem net gewoon helemaal open staan... Met een ander concert loop je de kamer uit

RobertVanWoerden

Wat zijn je instellingen? Zoals Audioloog zegt is het wel belangrijk dat je speaker levels in balans zijn.

audio_stabilo

Quote from: RobertVanWoerden on October 22, 2014, 07:03:41
Wat zijn je instellingen? Zoals Audioloog zegt is het wel belangrijk dat je speaker levels in balans zijn.

Front op nul en surround op plus twee

Bierdopje071

Gebruik je hetzelfde programma voor al jouw bronnen? Ik moet mijn radio altijd veel harder zetten om dezelfde geluidsdruk te krijg bij bijvoorbeeld youtube en RTL gemist dan bij FLAC muziek bestanden.

Waar overigen sook nog een groot verschil in zit zijn de muziek bestanden onderling. Echter, er zijn instellingen die de dynamische verschillen minimaliseren, waardoor deze verschillen opgeheven worden. Voor de pure audiofiel is dit echter geen optie, omdat je het geluid dan op de computer zou bewerken.
Versterkering: Vecteur Ai6; Cambridge Audio DacMagic | Speakers: B&W 805 Nautilus | Beeld: Philips Cineos 42'' | Bronnen: Technics SL-D3; PC |