DTS-X - DTS gaat de concurrentie aan met Dolby Atmos

Started by CinemaDream, October 14, 2014, 12:08:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

palmspar

Dyn eq stond altijd uit dat scheelt idd erg veel met bas.
Klinkt het geluid nu slecht, nee, klinkt het anders, ja.
Oren zijn ook geen goede instrumenten voor laag in te regelen.
Best kans dat bij de vorige firmware de dsp de sub niet genoeg kneep rond 20hz wat ik nu als normaal ervaar.
Ik ga gewoon lekker film kijken en muziek luisteren met deze instellingen.

Kjelt

Ruim twee jaar verder en er zijn 37 DTS-X titels  :nopompom:
Dolby Atmos heeft ruim 70 titels ook niet echt veel.

Jammer dat er niet gewoon een formaat was dan zouden alle films voortaan meer kanaals kunnen worden.

http://www.nextgenhometheater.com/dtsx-blu-ray-movies/

MaxxMark

Het is wel zo dat er steeds regelmatiger films uitkomen met Atmos. Ik had juist het gevoel dat blockbuster films vaker wel een positional audio track (atmos of dts) hebben.

De enige die ik nog altijd niet kan rijmen is StarWars (of eigenlijk Disney). Als er een film is die baat heeft er bij, zijn het TFA en Rogue One wel. En ze zijn afgemixt in Atmos. Het is in die gevallen puur Disney die zich (nog) niet wil commiteren op Atmos of DTS (heb ik me laten vertellen).

Overigens heb ik afgelopen weekend La La Land gekeken, die had ook een Atmos track. Maar ik had de hele film het gevoel dat hij niet gebruikt werd. Sterker, ik ben bij mn heights gaan luisteren of hij het wel deed (ik hoorde weinig). Na afloop even een Atmos demo track opgezet en daar werd ie wel actief gebruikt. Ik kon echter niet het gevoel loslaten dat er misschien iets mis was met de Atmos track, of dat het een atmos track was zonder extra informatie. En als dat de kant is die we op gaan, dan is het wel behoorlijk karig :)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

blue-eyes

Als je een sub niet hoort met de film je controleert het en staat wel aan.... Je doet de sub uit en mist in eens iets! Dan heb je een goede integratie.


Doe dat ook met de Atmos testen. Speel hetzelfde stuk zonder en met Atmos. Merk je dan verschil? Nogal logisch dat in een dedicated stukje fu=ilm of demo, speciaal gemaakt voor Atmos je enorme verschillen gaat horen!


Maar misschien heb je gelijk dat Atmos in La La Land nauwelijks wordt gebruikt.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

master30

#254
Er komen vast weer tig versies uit van Star Wars
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.


MaxxMark

@Blue-Eyes; eens! Doorgaans 'ervaar' je dat Atmos werkt, maar hoor je het niet. In het geval van La La Land was het de totale afwezigheid ervan  die opviel. Had bij het kijken bezoek. dus heb het ook niet heel uitvoerig getest.

Misschien dat het ook aan mijn verwachtingspatroon lag. Zeker met een film als La La Land had ik een veel ruimtelijker geluidsbeeld verwacht.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

master30

HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

skyfox

Ik zie dat het ook voornamelijk re-releases zijn op UHD welke de DTS-X track hebben gekregen. Ben benieuwd of de mix dan "echt" DTS-X is of meer een soort halfbakken upmix. Voor dat laatste hoef je het dan ook niet te doen...
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

master30

Ik gebruik vaak de auro-3d upmixer voor non 3d surround materiaal, die gaat daar heel goed mee om, wel zeer afhankelijk van de bron natuurlijk.
De dtsX upmixer is ook best redelijk soms.

Maar waar is waar, een originele 3d surround track klinkt gewoon het best
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

MaxxMark

Ik denk dat het met re-releases naar UHD vaak zal zijn dat ze de audiotracks toch al zullen willen her-mixen/tweaken. En als ze dan toch al helmeaal ingewerkt zijn in hoe ze een Atmos/DTSX track kunnen maken, dan is het waarschijnlijk best makkelijk om dat direct mee te nemen. De meeste effort zal zijn om te besluiten of je een (nieuwe) audio mix maakt voor de UHD én of je al de beschikking hebt om een Atmos/DTSX track te (kunnen maken).

Als die twee situaties er al zijn, zal de stap om daadwerkelijk een (redelijke) Atmos /DTSX track niet zo heel veel extra moeite kosten.


Mbt de upmixers vind ik eigenlijk de DTS upmixer beter dan de DD. Eigenlijk zou de ideale er precies tussenin zitten. De DD upmixer is net iets te subtiel. En de DTS:X upmixer net iets te enthousiast (hij gooit vaak de muziek meer over de height-kanalen, maar doet dat dermate dat de muziek eerder (fysiek) hoger klinkt dan dat die ruimtelijker wordt).
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

master30

met de auro-3d upmixer kan ik het effect ook aanpassen, het moet ook niet te overdreven gaan klinken, dan krijg je meer dat badkamer geluid.
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

MLCinema

Ik ben persoonlijk van mening dat de up mixers van zowel Dolby als DTS: X echt een meerwaarde zijn ten opzichte van Dolby True HD en DTS HD Master. Wat ik irritant vind is de keuze die er soms lijkt te zijn. Zoals met X-Men Apocalypse. Die heeft op de UHD disc Atmos maar op de 3D Blu Ray weer niet. Heb ook het idee dat het mogelijk wat meer loskomt met de nieuwe beeldformaten, dat de audio hierin ook mee gaat groeien.
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

Akosoft

Persoonlijk vind ik het een verkeerde keuze om alleen bij uhd films atmos of dts:x tracks te plaatsen. Maar in Hollywood denkt men natuurlijk dat iedere filmliefhebber zijn films driedubbel gaat dippen... van vhs naar dvd, toen naar blu ray en nu weer naar 4k. Ik zie dit maar beperkt gebeuren, zeker met de huidige absurde prijzen. Ontgaat mij bovendien waarom er een bluray bij moet als je een 4k film koopt. Want zeg zelf, hoeveel dvd die bij de blu ray's in zaten heb je echt bekeken? niet dus en dat herhaald zich dus weer. Zonde en stuwt de prijs alleen maar onnodig vind ik. 4k is vooralsnog toch niche, breng dan gewoon enkel de 4k film uit met atmos of dts:x voor rond de 15 euro. Zeker weten dat het dan nog wat kan worden, anders; mondjesmaat. Zeker weten... :)

master30

Na v2000, vhs, S-vhs, (video-cd), dvd, hdvd en bluray, ben ik inmiddels wel een beetje uitgekocht om weer uhd op de planken te gaan zetten.
Tenzij de uitgaves idd heel mooi zijn en de prijs ook gunstig is, dan zal ik er wel weer intrappen  :angel:
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

Raymen

Quote from: master30 on April 27, 2017, 10:54:47
Na v2000, vhs, S-vhs, (video-cd), dvd, hdvd en bluray, ben ik inmiddels wel een beetje uitgekocht om weer uhd op de planken te gaan zetten.
Tenzij de uitgaves idd heel mooi zijn en de prijs ook gunstig is, dan zal ik er wel weer intrappen  :angel:

En daar heb ik nog 1000 guldens in laserdiscs tussen zitten
HOMECINEMA :Jvc nz7- Screen Excellence Neo 4k 120 inch-Lyngdorf mp50-Gigawatte-PF-2 EVO-Ncore hypex 3X500W-Ncore hypex 6x250w-Madvr Envy Pro-Zidoo 1000pro-Apple tv 4K(2022)-5xFocal 300lcr6-4xFocal 300 inceiling-2 x Jl Audio F113 v2(v1)- 1m,2m AQ coffe hdmi-3X Pcord CM- -2 X Supra sword XLR (sub )9x WWorld XLR 5xAQ cinnamon ethernet-
HUISKAMER:LG Oled 77c8 -2 x SF VENERE 3.0-Zidoo UHD 2000-ziggo(next)-synology 1512+-(5x10TB) en synology 1812+-(8x16TB)supraDC blocker,pcord supra en 2 x CM Pcords en 2 x wworld

skyfox

Quote from: Akosoft on April 27, 2017, 10:44:36
Breng dan gewoon enkel de 4k film uit met atmos of dts:x voor rond de 15 euro. Zeker weten dat het dan nog wat kan worden, anders; mondjesmaat. Zeker weten... :)

Helemaal mee eens. De teruglopende verkoop, mede te danken aan de steeds beter wordende streaming diensten, kan alleen gekeerd worden op basis van prijs, denk ik. Tenzij ze nieuwe speciale features bedenken of er op een andere manier iets specialers van maken.

Voor 15 euro per disc zou ik zeker overstag gaan op de overstap. Wel zou ik lang twijfelen om oude films opnieuw op 4k aan te schaffen. Ik heb nu een drietal bluray films op m'n 4k tv gezien, en de kwaliteit ervan is meer dan uitstekend. Ik heb nog geen 4k schijf gezien, maar wel 4k Netflix streams, en daar zie ik geen grandioos verschil. Het is in ieder geval vooralsnog niet de sprong in beeld tussen dvd en bluray. Jammer dat de industrie daar niet meer mee doet (voor zover ik zie).
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

master30

HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.