DTS-X - DTS gaat de concurrentie aan met Dolby Atmos

Started by CinemaDream, October 14, 2014, 12:08:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kjelt

Volgens mij is 360/30 nog altijd 12 stuks niet 24 oftewel die plaatjes hebben de speakers op iedere 15 graden staan. Moeilijk te verkopen en lastig bij calamiteiten.

jaco

Dolby heeft er 24, DTS zou er 14 hebben dus, met 12 in de circel, en 2 extra achter het scherm.
Dat is wel netjes 30 graden..(en 2 keer 15)

Volgens mij is dat een theoretische positie voor een mixer, en zorgt de renderer dat op het afspeel punt de speakers signaal krijgen die daar in de buurt zitten.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

hillie

De verwachting is dat DTS:X hun Neo:X 11.1 layout aanhoud. Wellicht opschaalbaar zoals jaco dat beschrijft. Layout compatibel met Auro en Headphone:X. Geen plafondluidsprekers nodig!

Kjelt

Quote from: hillie on March 27, 2015, 15:34:42
De verwachting is dat DTS:X hun Neo:X 11.1 layout aanhoud.
Voor de lowerlevel maar wat voor de upperlevel. Hoezo geen plafondspeakers nodig, dan ook geen top surround bubble, ik wil niet meer zonder in ieder geval.

hillie

Quotedan ook geen top surround bubble

Dat denk ik wel. Het gaat hier om 7.1 als basis met 4 hoogte luidsprekers. Dit produceert een virtuele (top) surround bubble. Auro doet dit ook. Bij Auro is de VOG luidspreker niet vereist, maar dit geeft wel een extra accent aan de top bubble. DTS kan met Headphone:X technieken enorme ruimte creëren met twee luidsprekers (hoofdtelefoon). Wie weet kunnen ze dit ook in verticale richting? Wij hebben ook maar twee oren. Ik laat me verrassen.

Ik vermoed dat DTS:X een verzameling is van technieken met 11.1 als (basis?) layout.
Bijvoorbeeld:

- Neo:X schaalt stereo, 5.1 en 7.1 op naar 11.1
- Headphone:X schaalt 11.1 terug naar normale hoofdtelefoon (2.0)
- DTS:X schaalt >11.1 terug naar 11.1 (dit kan evt ook de mix zijn)
- DTS:X schaalt 11.1 op naar  >11.1 (mbv meta-data)
- DTS:X schaalt 11.1 terug naar stereo, 5.1 of 7.1
- DTS:X object-gebaseerde meta-data op disc (11.1)
- Dialoog regeling

(>11,1 is configuratie hoger dan 11.1)

Ik denk dat 11.1 een prima uitgangspunt is. Zelf ben ik geen fan van plafondluidsprekers, want het zijn ondingen voor thuis. Als het zonder kan, graag. Wie weet kan een opwaartse gerichte luidspreker als VOG dienen.

Ik ben benieuwd wat het zal worden.

Kjelt

Quote from: hillie on March 27, 2015, 20:13:30
Dat denk ik wel. Het gaat hier om 7.1 als basis met 4 hoogte luidsprekers. Dit produceert een virtuele (top) surround bubble. Auro doet dit ook.
Ja duh dat heet niet 11.1 dat heet 7.1.4 heb ik zelf ook :dry:
[/quote]

jaco

Als je naar de volgende afbeelding kijkt:



Dan kun je ook Atmos 7.1.4  een beetje gelijk te maken met front heigh en back heigh
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Kjelt


hillie

Toch heet het 11.1 voor 7.1.4 bij DTS. Ze gebruiken 9.1 voor 7.1.2. En 7.1 voor 7.1.0.

http://www.dts.com/professionals/sound-technologies/audio-processing/dts-3d-audio.aspx#how-it-works

Kjelt, nu snap ik ook waarom je de vraag stelde.Verwarrend idd.


jaco

Deze is er ook natuurlijk als dts neo:x


Maar dat verwart, die heeft wide kanalen.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Kjelt

Quote from: hillie on March 27, 2015, 21:01:00
Kjelt, nu snap ik ook waarom je de vraag stelde.Verwarrend idd.
Ja oude en nieuwe systeem namen  :wacko:
Zo als ik het zie zijn de oude systeem namen voor de hoogte kanalen gelijk aan de nieuwe systeem plafond/hoogte kanalen en zijn de oude systeem wide kanalen gelijk aan de nieuwe systeem vloer/laag kanalen. Maar inderdaad vroeger noemden ze het 11.1 waarmee je in het nieuwe systeem dus 11 vloerkanalen aangeeft.

Maar als jij het over plafondspeakers hebt denk ik dus aan hoogtelaag dus de hoogtekanalen. En je zei in je post dat je geen plafondspeakers wilde dus dacht ik inderdaad aan 11 laagkanalen.

hillie

@jaco
QuoteDan kun je ook Atmos 7.1.4  een beetje gelijk te maken met front heigh en back heigh

Ik hoop dat dit kan, maar ik ben er bang voor. Auro lijkt me redelijk compatibel met DTS:X, maar Auro is incompatibel met Atmos.
Atmos liet weten dat slechts 7.1 channels (5.1 met 2 front heights) en 5.1.2 redelijk compatibel te zijn. Ik weet niet of er inmiddels al iets is veranderd. Misschien dat D&M een oplossing hebben gevonden? Dit is nu precies waar de WAR over gaat.

http://www.trinnov.com/products/high-end/altitude32/technology/technology-the-new-reference-for-3d-sound/

@Kjelt
Ja 11.1 met gelijkvloers luidsprekers zou nu eigenlijk 11.1.0 moeten heten. Toch doen ze het niet. Bij Dolby bedoelen ze met 5.1.2, 5.1 met 2 overhead speakers (of atmos-enabled), niet height speakers aan de muur. Overhead speakers worden ook wel top speakers genoemd in de handleidingen van Denon/Marantz/Pioneer. Let op de T in de afkortingen. Die T's komen bij Auro niet voor in de handleidingen.

http://www.dolby.com/us/en/technologies/dolby-atmos/dolby-atmos-home-theater-installation-guidelines.pdf

Pagina 16.


jaco

Quote from: hillie on March 27, 2015, 21:40:00
@jaco
Ik hoop dat dit kan, maar ik ben er bang voor. Auro lijkt me redelijk compatibel met DTS:X, maar Auro is incompatibel met Atmos.
Atmos liet weten dat slechts 7.1 channels (5.1 met 2 front heights) en 5.1.2 redelijk compatibel te zijn. Ik weet niet of er inmiddels al iets is veranderd. Misschien dat D&M een oplossing hebben gevonden?
Dat is voor een D&M systeem geldig voor Atmos en Auro, voor DTS:X is nog niet bekend.

Maar het 'probleem' is dat bij Auro de achterste hoogte kanalen boven de side/surround speakers staan, en bij Atmos boven de rear surround.

DTS:X lijkt zo veel posities te hebben, dat rear heigh van Atmos terecht komt op een plek waar ook een DTS:X hoogte kanaal mogelijk is.

De renderer maakt er dan wel iets van, en dat is dan volgens mij niet minder voor een Atmos 7.1.4 opstelling dan voor een Auro 9.1 opstelling (er zijn maar weinig Auto 13.1 opstellingen, en daar is geen hoogte kanaal voor back surround bij zelfs)
Dus bij een Auro systeem mist hoogte aan de achterkant als je 7.1 in de basislaag hebt compleet.
Het is eigenlijk ook een systeem voor 5.1 basislaag.

DTS:x heeft veel meer dan 5 kanalen in de basis..

Het is maar afwachten waar DTS:X precies mee komt.

Wat denk ik ook van belang is, is dat er voor ATSC 3.0 ook een 7.1.4 opstelling mogelijk moet zijn.
Zie ATSC RFP
Lees Annex C maar door.

Dat is een standaard 7.1 systeem, met hoogte kanalen op (horizontaal gezien) +\- 45 en +\- 135
Vertikaal is de hoek 35 graden +/- 10 graden.

Het hangt heel veel van je kamer uit waar die 4 hoogte kanalen komen, en het het heeft niets met Auro3d te maken. Dat lijkt meer op Atmos Top front en Top rear voor veel opstellingen denk ik.

DTS en Dolby hebben beide ingeschreven.

Dus DTS moet wel redelijk flexibel zijn waar de hoogte kanalen komen, anders is hun algoritme niet te gebruiken voor ATSC 3.0. En als je niet in de standaard zit..
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm


road rebel

#40
nog even geduld...

Akosoft

Prachtig allemaal, maar jammer dat we weer met de zoveelste oorlog zitten. Heb ik, als consument, gewoon geen zin in en daarom koop ik nu geen upgrade. Men vecht het maar lekker uit. 7.1 dts hd ma is mij meeeeer dan genoeg als ik eerlijk ben. Wacht derhalve gewoon lekker op de 2e generatie machines met alle decodering on board voor een zacht prijsje nadat de oorlog over is. Kan nog heel wat jaren gaan duren denk ik....:)

Kjelt

Quote from: Akosoft on April  3, 2015, 11:02:20
nadat de oorlog over is. Kan nog heel wat jaren gaan duren denk ik....:)
Als je naar het verleden kijkt zie je dat formaten gewoon naast elkaar blijven bestaan. Op zich was dat niet zo'n ramp want ze bijten elkaar niet (waren eigenlijk compatible).
Nu echter zie je dat de verschillende formaten een andere luidspreker setup verwachten, dat bijt voor de meeste consumenten wel.
Dus het wordt interessant, ik hoop zelf nog steeds dat DTS:X dezelfde setup als Dolby Atmos gaat supporten, ik zelf geloof niet zoveel meer in Auro voor films (op blurays) anders was het er al lang geweest of er moeten nu nog monsterdeals gesloten worden met de studio's. Voor muziek is het een ander verhaal.

Akosoft

Dolby Atmos en Dts X receivers worden het. Waarom? Gewoon omdat het beter bekt en omdat deze 2 grootmachten al jaren elkaar versterken en ondersteunen. Lijkt mij sterk dat ze dit op het spel gaan zetten voor een klein bedrijfje met eenzelfde droom maar klein budget. Geld wint het namelijk altijd. Tijd zal het leren, hey ik kan het mis hebben, maar ik voorzie dit scenario.

road rebel

#44
...en wat met MPEG-H 3D audio?  :lookaround:


Da-lite

Morgenavond weten we meer over DTS-X , want morgen is het zo ver.

Om 11u AM Pacific time wordt DTS-X officieel voorgesteld en uit de doeken gedaan.
Dat is om 20u onze tijd.

Hopelijk weten we ook meer over welke van de huidige receivers ( zoals D&M of ook andere merken) het nieuwe formaat zal kunnen weergeven.
Sony 4K   150"Screen    Oppo UDP-203    Denon X7200    Focal Aria 948    Atmos 7.4.4

MaxxMark

#46
Ik zag dat DTS:X gisteren tweette dat ze een AMA (Ask Me Anything) op reddit gaan doen. Ook interessant en rond dezelfde tijd (dus waarschijnlijk na de officiële aankondiging)

Quote
DTS_Inc: Get your DTS:X questions ready. Our senior program director will do a @reddit_AMA Thurs @ 2:30pm PT #DTSXunveiling
tweet: http://t.co/ashl9hiYOQ
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

CinemaDream

DTS:X questions @ Reddit AMA is begonnen en wij volgen het op de voet ;-)

Da-lite

Sony 4K   150"Screen    Oppo UDP-203    Denon X7200    Focal Aria 948    Atmos 7.4.4

riwi

Ze zeggen eigenlijk niet zo veel.
Alleen dat :
Het ook object audio is en backwards compatible met DTSHDMA
En dat er geen voorgeschreven speaker layout is.
En dat het mooier is als je height speakers hebt.

Ik zag wel staan dat de Marantz AVP8802 wel geupgrade zou kunnen worden. Dan zal de 7702 en de Denon 7200/5200 ook wel komen, want kwa processing zijn die gelijk volgens mij