Hulp nodig akoestiek nieuwe ruimte

Started by skank1, October 11, 2014, 11:18:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

KayaRahnee

Quote from: skank1 on October 13, 2014, 20:58:58

Ik zoek nog steeds manieren om het doek vast te maken

Misschien systeem zoals zift in vliegenraam zit,............met rubberkoord.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

skank1

Ik wil in de 4 corners basstraps steken
Hiervoor zie ik 2 mogelijkheden:
Ofwel met van die dingen boven elkaar werken http://www.bax-shop.nl/basstraps/bekijk-alle-producten.html
Ofwel zelf iets maken met houten latten en ruimte tussen en hierin akotherm d40 steken

Toch wat vraagjes: Is het voldoende dat ik de basstraps even hoog maak?
Door de schuine wand kan ik links voor en achter maar 1m hoog gaan.
Optisch is het mooist dat ik dan rechts ook maar 1m hoog ga.
Daar kan ik wel tot 2,5m hoog gaan

Wat zijkanten betreft wacht ik tot na meting. Idem voor achterkant

Plafond ga ik ofwel afwerken met geperforeerde gyprocplaten, of is er een ander goedkoop alternatief?
Of gewoon met gyproc afwerken en dan later panelen ophangen na meting.
Als ik die nu gewoon opvul met isolatie en dan gyproc ertegen hang, heeft dit weinig zin , want gyproc reflecteert right?
Dus dan vul ik het beter niet op achter de gyproc?

Vooraan:

Ofwel:
Dus 2 basstraps http://www.bax-shop.nl/basstraps/bekijk-alle-producten.html of gewoon akotherm plaatsen en hiervoor houten latten? maar dan heb ik wel geen corner vorm zoals die auralex dingen..
Onder en boven het scherm ook die akotherm (eventueel latten ervoor?)

Achter het scherm niets?

Ofwel werk ik dus alles mooi vlak (met houten latten ervoor, doek is niet mooi te krijgen)

Ofwel maak ik 1 vlak stuk met gyproc (vul ik de 30cm erachter dan nog op? vermits gyproc reflecteert) en plaats ik daarop links,onder en rechts panelen
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

RalphH

"Super Chunks" niet iets voor je? Die LENRD's zijn redelijk aan de prijs en dempen niet zo heel laag volgens mij.
Pas sowieso ook op met overdemping in het hoog. Je kunt eventueel plastic zeil voor de cornertraps spannen als het hoog teveel gedempt wordt. Dat reflecteert en voor het laag maakt dit niet uit.

Van de wand achter het scherm zou je ook nog een grote bass-trap kunnen maken. Geloof dat je niet te snel teveel bass traps kunt hebben, maar als je grote wanden aan gaat pakken moet je wellicht toch wat (professioneel) advies vragen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Staaled

Quote from: RalphH on October 25, 2014, 16:52:21
"Super Chunks" niet iets voor je? Die LENRD's zijn redelijk aan de prijs en dempen niet zo heel laag volgens mij.
Pas sowieso ook op met overdemping in het hoog. Je kunt eventueel plastic zeil voor de cornertraps spannen als het hoog teveel gedempt wordt. Dat reflecteert en voor het laag maakt dit niet uit.

Van de wand achter het scherm zou je ook nog een grote bass-trap kunnen maken. Geloof dat je niet te snel teveel bass traps kunt hebben, maar als je grote wanden aan gaat pakken moet je wellicht toch wat (professioneel) advies vragen.
Zelden een echt probleem. Aangezien het laag vermindert komt juist het hoog en mid beter door.
Bovendien is dat vaak directioneel, dus kun je gerust in hoeken eea plaatsen.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

skank1

Quote from: RalphH on October 25, 2014, 16:52:21
"Super Chunks" niet iets voor je? Die LENRD's zijn redelijk aan de prijs en dempen niet zo heel laag volgens mij.
Pas sowieso ook op met overdemping in het hoog. Je kunt eventueel plastic zeil voor de cornertraps spannen als het hoog teveel gedempt wordt. Dat reflecteert en voor het laag maakt dit niet uit.

Van de wand achter het scherm zou je ook nog een grote bass-trap kunnen maken. Geloof dat je niet te snel teveel bass traps kunt hebben, maar als je grote wanden aan gaat pakken moet je wellicht toch wat (professioneel) advies vragen.

Super chunks?
Google toont me gewoon hoekdingen

Heb je linkje?

Ik moet weten wat ik vooraan ga doen..

Ofwel werk ik dus alles mooi vlak (met houten latten ervoor, doek is niet mooi te krijgen)

Ofwel maak ik 1 vlak stuk met gyproc (vul ik de 30cm erachter dan nog op? vermits gyproc reflecteert) en plaats ik daarop links,onder en rechts panelen
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

RalphH

Quote from: skank1 on October 25, 2014, 17:43:16
Super chunks?
Google toont me gewoon hoekdingen

Jup, hoekdingen, dat zijn ze ;D.
Zijn wel ergens metingen te vinden met de verschillen tussen allerhande corner traps en materialen. Volgens mij zelfs van Eric Desart.

Chunks kun je wel mooi strak afwerken met doek lijkt me, netjes over latjes spannen, net als bij standaard muurpanelen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

skank1

Ik zou beter eerst gewoon de voorzetwand vlak maken zeker, opvullen met rotswol en dan gyproc ertegen?
En daarna bepalen basstraps en onder/boven scherm panelen (onderaan zal wel erg weinig worden)

Anders is het houten frame maken , rotswol of akoterm d20 of d40 ertussen en daarop latten vijzen, met spatie tussen...
de vraag is dan wel, welk latten, hoe breed en hoe diep en hoeveel spatie tussen
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

RalphH

Als je een lattenabsorber gaat maken, maak je een tuned trap, voor een bepaalde frequentie/frequentiegebied dus. Weet niet of je dat wilt.

Je zou inderdaad gewoon kunnen beginnen met bouwen en ruimte openlaten voor aanpassingen. Zolang niet alles al helemaal is afgewerkt, kun je mooi meten en aanpassen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

skank1

Quote from: RalphH on October 25, 2014, 18:09:17
Als je een lattenabsorber gaat maken, maak je een tuned trap, voor een bepaalde frequentie/frequentiegebied dus. Weet niet of je dat wilt.

Je zou inderdaad gewoon kunnen beginnen met bouwen en ruimte openlaten voor aanpassingen. Zolang niet alles al helemaal is afgewerkt, kun je mooi meten en aanpassen.

Das een beetje de moeilijkheid.
Ik wil pas meten zodra mn speakers staan.
De speakers plaats ik best denk ik wanneer er tapijt ligt, en de voorzetwand staat..
En dan meten en bepalen wat ik nog nodig heb

Heb je een linkje waar ik die chunks kan kopen? Om een voorbeeld te krijgen hoe ik zoiets kan afwerken?
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

RalphH

Kopen is een beetje een dingetje... :), je moet ze wel zelf maken.
Zo bijvoorbeeld.

Welk rockwool je moet gebruiken moet je wel even uitzoeken. Meningen zijn wat verdeeld mbt densiteit geloof ik.

Als je pre-fab wilt, dan kun je naar de LENRDs kijken of de producten van GIK.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Staaled

#35
Wil je optimaal heb je twee keuzes.
Baffle wall, dus je speakers verzinken in een harde "muur".

Plaats je ze er voor dan DIK dempen achter de speakers.
En zonder latten oid aangezien dat idd smalbandig werkt.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

skank1

Ik snap wel niet goed, hier zie je die traps "chunks" die volledig opgevuld zijn
En dan op de soundscape site zeggen ze dat je een ruimte hol moet laten erachter...

Wat is het verschli?
Volsteken met rotswol, of een holte erachter?


Overigens, in het topic van HTip, zag ik dat hij voor z'n projectiewand, geen gyproc gebruikte omdat dit weerkaatst, maar wel houten platen.
Die houden toch net evengoed alles tegen/weerkaatsen?

HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii


skank1

Grr, dit wordt echt weer moeilijker dan gedacht
Ook het plafond zal een probleem zijn (als ik er nu bij nadenk)

1. als ik gyproc gebruik, heb ik een harde ondergrond om dan amtos speakers in te bevestigen, kan ik de randen mooi afwerken, maar moet ik met absorpitepanelen werken vemits glaswol erachter weinig zin heeft
2. als ik met absorptiepanelen ga werken, gaan 9/10 die atmos speakers in de weg zitten
3. met doek afwerken voor het hele plafond zorgt voor NIET strakke afwerking langs de kanten (zoals nu ook het geval is)
4. geperforeerde platen zijn wit, en mag ik 9/10 niet schilderen
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

RalphH

Quote from: bert stoltenborg on October 25, 2014, 19:20:54
http://forum.studiotips.com/viewforum.php?f=8

Dankje Bert. Fijn dat er iemand mee leest met verstand van zaken.
Onze goedbedoelde adviezen zijn leuk, maar een wat gefundeerdere kijk op zaken is wel gewenst als je het goed aan wilt pakken.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Clifdon

#40
Quote from: skank1 on October 13, 2014, 20:58:58
Dat gaat helaas niet.
Ik zoek nog steeds manieren om het doek vast te maken
Al gedacht aan een systeem van een spanplafond? zelf vind ik dat altijd wel mooi afgewerkt.