Wordt dit de ultime laptop?

Started by Starred, October 8, 2014, 19:52:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

dennism

#50
Quote from: J.A.F._Doorhof on March 10, 2015, 10:10:43
Ik denk dat je appels met peren vergelijkt.

De MacBook Air 12" is denk ik niet bedoeld als 4K 60fps werkpaard, daar is de MBP voor, je wilt toch niet serieus 4K op een 12" scherm bekijken of bewerken?

De 12" MacBook air is "denk ik" voornamelijk gericht op de mensen die veel onderweg zijn en een zeer lichte notebook willen die alles kan van social media tot tekst verwerking en graphic design in lichte mate.
Als ik niet altijd met een MPB zou reizen zou dit wel een ideale reis laptop zijn als vervanging van bv de iPad.
Alleen de prijs is net te hoog om er een bij te nemen :D

Dat is het juist net, ik vergelijk 2 zeer recent uitgekoment notebooks uit de ultra portable categorie, directe concurrenten in dezelfde prijsklasse (1000 tot 1500 euro voor de diverse modellen), met een vrijwel gelijke formfactor qua grootte en gewicht (doordat de Dell bijna bezelloos is past het 13,3"scherm in een formfactor vergelijkbaar met een normale 12" formfactor). Waar je echter ziet dat Dell het voor elkaar krijgt om een QHD scherm, een i7 en een een betere GPU in diezelfde formfactor te stoppen, terwijl de Mac Book slechts een instap model qua CPU en GPU heeft, voor de meeste zaken niet erg maar, voor een iets meer eisende mobiele gebruiker mogelijk toch net te weinig, terwijl wanneer Dell het kan, Apple toch ook zeker deze wat meer high-end hardware had kunnen gebruiken.

Dat je op beide geen 60 FPS 4K editing gaat doen lijkt me logisch, echter wat ik bedoelde was dat een van de selling points van de enige unieke MB feature namelijk de USB-C connector dat deze connector hoge resolutie externe output signalen zou ondersteunen voor bijv. presentaties en content weergave e.d. Nu blijkt echter dat dit niet het geval is, wat de levensduur van de connector an sich niet zal helpen. Niet dat Apple daar wat aan kan doen uiteraard, maar het vergroot m.i. de waarde van de USB-C connector niet.

Xstream

Quote from: J.A.F._Doorhof on March 10, 2015, 10:10:43
Ik denk dat je appels met peren vergelijkt.

De MacBook Air 12" is denk ik niet bedoeld als 4K 60fps werkpaard, daar is de MBP voor, je wilt toch niet serieus 4K op een 12" scherm bekijken of bewerken?

De 12" MacBook air is "denk ik" voornamelijk gericht op de mensen die veel onderweg zijn en een zeer lichte notebook willen die alles kan van social media tot tekst verwerking en graphic design in lichte mate.
Als ik niet altijd met een MPB zou reizen zou dit wel een ideale reis laptop zijn als vervanging van bv de iPad.
Alleen de prijs is net te hoog om er een bij te nemen :D
Geen appels met peren. Behalve de 13 inch ipv 12 inch doet die dell t nagenoeg op elk vlak beter. Relatief zelfs compacter. Waarom zou je met minder genoegen nemen als je voor minder geld meer prestaties en opties krijgt?

Voor de doelgroep die je noemt is die dell in 9 vd 10 gevallen een betere keuze. 12" vs 13" is dan nog de grootste overweging. Qua engineering ben ik meer onder de indruk van die dell.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

J.A.F._Doorhof

Als hij net zo groot en licht is dan is dat inderdaad een mooi vergelijk.
Ik ging er vanuit dat een 13" groter is dan een 12" en dat Apple voornamelijk voor enorm klein en licht ging.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

danielo

Quote from: J.A.F._Doorhof on March 10, 2015, 14:45:54
Als hij net zo groot en licht is dan is dat inderdaad een mooi vergelijk.
Ik ging er vanuit dat een 13" groter is dan een 12" en dat Apple voornamelijk voor enorm klein en licht ging.

920gram vs 1260gram 37% lichter
3.5mmm/13mm vs 9/15mm 260% tot 16% dunner
197mm vs 200mm minder bijna gelijk
280mm vs 304mm 8% smaller

Voor de rest zijn ze lastig te vergelijken, de dell laat zich beter meten met de air vind ik, je betaald voor hoe ligt die is en 37% is best veel voor laptops, tablets en telefoons het  gaat vaak maar om grammen maar je merkt het wel in gebruik.

Wel mooie machine die dell, maar ben bang als je veel mensen op gevoel deze macbook en dell geven ze op impuls na optillen/bekijken meeste een lust gevoel naar de mac gaat en niet de dell.

Daniel.

denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

dennism

Quote from: danielo on March 11, 2015, 22:31:29
920gram vs 1260gram 37% lichter
3.5mmm/13mm vs 9/15mm 260% tot 16% dunner
197mm vs 200mm minder bijna gelijk
280mm vs 304mm 8% smaller

Voor de rest zijn ze lastig te vergelijken, de dell laat zich beter meten met de air vind ik, je betaald voor hoe ligt die is en 37% is best veel voor laptops, tablets en telefoons het  gaat vaak maar om grammen maar je merkt het wel in gebruik.

Wel mooie machine die dell, maar ben bang als je veel mensen op gevoel deze macbook en dell geven ze op impuls na optillen/bekijken meeste een lust gevoel naar de mac gaat en niet de dell.

Daniel.

De afmetingen kloppen inderdaad redelijk, al lees ik wel op diverse sites dat Apple heel slim als dunste punt het scherm opengeklapt aangeeft, en niet het scherm / toestenboard gedeelte dichtgeklapt, zoals Dell dat doet, daar kan dus mogelijk nog een aanzienlijk kleiner verschil in zitten mocht dat kloppen, wat me niet onmogelijklijkt gezien deze foto:



Tis jammer dat er geen QHD versie is van de Dell zonder touch, want dat lijkt voor de grootste gewichts toename te zorgen (zo'n 180g schijnbaar).

Verder denk ik dat je mogelijk deels wel een punt hebt, mensen die kopen op uiterlijk / gewicht alleen zullen mogelijk de Macbook aantrekkelijker vinden, neem je echter performance mee, dan lijkt als ik diverse bronnen mag geloven de Macbook al snel op de achtergrond te zaken.

Qua Dell v.s. Air zie ik de vergelijking dan weer niet zo snel, qua scherm en performance komt de Air niet in de buurt van de Dell, terwijl qua formfactor de air ook niets extra's brengt, wat deze machine dan nog wel heeft op sommige punten, al zou voor mij als Techie de keuze snel gemaakt zijn.

danielo

#55
Quote from: dennism on March 12, 2015, 00:22:00
De afmetingen kloppen inderdaad redelijk, al lees ik wel op diverse sites dat Apple heel slim als dunste punt het scherm opengeklapt aangeeft, en niet het scherm / toestenboard gedeelte dichtgeklapt, zoals Dell dat doet, daar kan dus mogelijk nog een aanzienlijk kleiner verschil in zitten mocht dat kloppen, wat me niet onmogelijklijkt gezien deze foto:



Tis jammer dat er geen QHD versie is van de Dell zonder touch, want dat lijkt voor de grootste gewichts toename te zorgen (zo'n 180g schijnbaar).

Verder denk ik dat je mogelijk deels wel een punt hebt, mensen die kopen op uiterlijk / gewicht alleen zullen mogelijk de Macbook aantrekkelijker vinden, neem je echter performance mee, dan lijkt als ik diverse bronnen mag geloven de Macbook al snel op de achtergrond te zaken.

Qua Dell v.s. Air zie ik de vergelijking dan weer niet zo snel, qua scherm en performance komt de Air niet in de buurt van de Dell, terwijl qua formfactor de air ook niets extra's brengt, wat deze machine dan nog wel heeft op sommige punten, al zou voor mij als Techie de keuze snel gemaakt zijn.

Ik had beide maten gegeven, maar het blijft een beetje een lastige discussie wat is waarde en voor wie. Voor mij is gewicht bv een belangrijk punt en daar betaal ik graag extra voor. Ik ga mijn air niet vervangen omdat er nog geen i7 snelheid is en die heb ik nodig maar anders had ik hem gelijk gekocht. voor mij persoonlijk :

Nadelen :
 
eerste versie van een apple design (zwaar negatief punt, maargoed)
te weinig rekenkracht als develop machine voor mij

Voordelen :
 
  zwarte border om het scherm (heb een bloedhekel aan die grijze rand, zwart is veel beter voor ogen)
  geen fan
  geen batterij onder de trackpad, zetten uit na een paar jaar en je trackpad wordt gek
  retina scherm
  400 gram lichter, houd in dat ik 400gram iets anders extra in mijn tas kan doen

Je ziet dat mijn 'voordelen' voor veel mensen onzin zijn maar daar geef ik graag extra geld voor uit.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

J.A.F._Doorhof

Misschien een dooddoener maar de Dell draait geen macos.
Op the verge is ook een vergelijk en de Apple is dus inderdaad beduidend kleiner en lichter.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

dennism

Quote from: danielo on March 12, 2015, 06:53:52
Ik had beide maten gegeven, maar het blijft een beetje een lastige discussie wat is waarde en voor wie. Voor mij is gewicht bv een belangrijk punt en daar betaal ik graag extra voor. Ik ga mijn air niet vervangen omdat er nog geen i7 snelheid is en die heb ik nodig maar anders had ik hem gelijk gekocht. voor mij persoonlijk :

Nadelen :
 
eerste versie van een apple design (zwaar negatief punt, maargoed)
te weinig rekenkracht als develop machine voor mij

Voordelen :
 
  zwarte border om het scherm (heb een bloedhekel aan die grijze rand, zwart is veel beter voor ogen)
  geen fan
  geen batterij onder de trackpad, zetten uit na een paar jaar en je trackpad wordt gek
  retina scherm
  400 gram lichter, houd in dat ik 400gram iets anders extra in mijn tas kan doen

Je ziet dat mijn 'voordelen' voor veel mensen onzin zijn maar daar geef ik graag extra geld voor uit.

Daniel.

Ik denk dat je niet goed begrijpt wat ik met die maten bedoelde, wat ik begrijp uit diverse previews is de Macbook eigenlijk 8-13 MM hoog, v.s. de 9-15 MM van de Dell wat het verschil in hoogte minimaal maakt. Maar dat Apple als marketing trucje om de abosolute dunheid te promoten van het scherm enkel het scherm gedeelte meet voor die 3MM waarde (dus open geklapt en dan alleen de dikte van het scherm meten).

Quote from: J.A.F._Doorhof on March 12, 2015, 07:43:26
Misschien een dooddoener maar de Dell draait geen macos.
Op the verge is ook een vergelijk en de Apple is dus inderdaad beduidend kleiner en lichter.

Geen OSX is natuurlijk waar, al is dat wel te regelen met wat "hackwerk", maar dat is niet iets wat je moet willen binnen deze prijsklasse apparaten :)

Xstream

Quote from: J.A.F._Doorhof on March 12, 2015, 07:43:26
Misschien een dooddoener maar de Dell draait geen macos.
Op the verge is ook een vergelijk en de Apple is dus inderdaad beduidend kleiner en lichter.
Geen dooddoener. Een heel goed argument vind ik. Daarom ergerde ik me ietwat om de DELL zo makkelijk te verwerpen zonder goede argumenten.

De DELL is iets zwaarder idd en 13 inch. Voor velen geen probleem,  voor anderen wel. Qua hardware krijg je wel een bak voor je geld in verhouding met de Apple.

Als je voor t lichtste en danste wilt gaan en vind je 12 inch niet erg,  prima. Os telt ook zwaar mee.

Maar ik denk dat als je voor licht en mobiel gaat de 12 inch wel heel dicht bij een tablet ligt. Dus ik vind t wel een krappe markt. Maargoed alleen het fruitmerkje erop is voor veel mensen al genoeg,.zonder even de moeite te nemen naar alternatieven te kijken of al te verwerpen zonder er even naar te kijken. Op dat vlak kun je Apple niet ontkennen. Die snappen wel hoe je de boel in de markt zet. Dat je een bak meer betaald voor minder,  buiten het OS,  boeit niemand dan meer wat blijkbaar.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

J.A.F._Doorhof

Het is hetzelfde met kabels... soms betaal je 10x meer voor 10% winst... nu betaal je iets meer voor heel wat minder gewicht.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"


KillerbeeNL

Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

danielo

Quote from: Xstream on March 12, 2015, 14:23:36
Geen dooddoener. Een heel goed argument vind ik. Daarom ergerde ik me ietwat om de DELL zo makkelijk te verwerpen zonder goede argumenten.

De DELL is iets zwaarder idd en 13 inch. Voor velen geen probleem,  voor anderen wel. Qua hardware krijg je wel een bak voor je geld in verhouding met de Apple.

Als je voor t lichtste en danste wilt gaan en vind je 12 inch niet erg,  prima. Os telt ook zwaar mee.

Maar ik denk dat als je voor licht en mobiel gaat de 12 inch wel heel dicht bij een tablet ligt. Dus ik vind t wel een krappe markt. Maargoed alleen het fruitmerkje erop is voor veel mensen al genoeg,.zonder even de moeite te nemen naar alternatieven te kijken of al te verwerpen zonder er even naar te kijken. Op dat vlak kun je Apple niet ontkennen. Die snappen wel hoe je de boel in de markt zet. Dat je een bak meer betaald voor minder,  buiten het OS,  boeit niemand dan meer wat blijkbaar.

We verwerpen het met prima persoonlijke argumenten punt is alleen dat deze voor een enorme groep niet aanwezig zijn sterker nog een enorme groep vind lichte laptops te duur of dat nu de dell is of apple. Altijd maar zeggen dat we alleen maar kopen omdat er een apple opstaat is ook erg makkelijk want zoals je merkt weten mensen hier prima wat er te koop is en maken onze keuzes bewust. Een te krappe markt is ook een zeer relatieve uitspraak ik hoef geen helderziende te zijn om nu al te voorspellen dat apple meer van dit type gaat verlopen dan dell en dat er op elke meer winst zit...

En een bak meer hardware denk jij blijkbaar in cpu en gpu kracht, andere kijken misschien meer naar betere hardware op gebied van design, keyboard, touchpad en juist het ontbreken van dingen als 400gram of een fan.

Om even terug te komen op he onderwerp, nee dit is niet de ultime laptop die bestaat niet meer er zijn een aantal segmenten en apple heeft er weer duidelijk 1 in een bepaald kader geplaatst. Voor mij net het verkeerde segment maar kijk uit dat ze aantal dingen doorzetten in een i7 design.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

J.A.F._Doorhof

Het Apple gebeuren is inderdaad een beetje irritant soms.
Wij hebben hier alles van Apple en juist wat mensen benoemen als "te simpel" vinden wij juist ideaal, ik heb hier desktops en laptops die ALTIJD werken, als ik wegga sync ik mijn desktop aan mijn laptop en heb ik alle plugins, programma's etc. die ik op mijn desktop had, als ik terug kom doe ik hetzelfde.

Als er een nieuw OS komt hoef je eigenlijk geen eens een backup te maken, je installeert het en het werkt.
Koop je een nieuwe Mac hang je er een TB kabel tussen en je gooit je oude Mac naar je nieuwe en ALLES werkt, ook van een Mac Pro naar een MacBook Air of MBP.

Leg je telefoon naast je Mac en hij internet naadloos op je telefoon door.
Type een mail op je telefoon en als hij te lang is ga je gewoon op je mac door en daarna pak je hem weer over op je telefoon.

Tja.... voor sommige allemaal te makkelijk en een merk om belachelijk te maken, voor ons nooit meer vastlopende machines, blauwe schermen of computers die we elk jaar opnieuw moeten installeren van de bodem af aan, heb zelf nog een PC laptop die ik onlangs een update heb gegeven en heb weer een en al gezeur dat de GPU niet gevonden word als ik een programma opstart, en dat is een dure Sony van 2200.00 met alleen maar de ORIGINELE Sony software en drivers erop, vorige keer heeft me dat een week gekost om op te lossen, er kwam een kritieke update en ik kan weer gaan zoeken hoe ik het moet doen, want de oude methode werkt niet.

Geef maar die lekkere "simpele" machines, maar vreemd genoeg doen die wel altijd exact wat ik wil en ik kan er alles mee wat ik met de PC ook kon :D (en meer).
De meerprijs heb ik allang terug verdiend aan restwaarde en tijdsbesparing. Er draaien hier nu 7 Macs en alle airports (5) en alle telefoons en tablets zijn nu Apple, AppleTv's sturen de monitoren in de studio aan en ik heb nooit meer problemen..... heerlijk.

Dan de nieuwe notebook.....
Tja. Als ik zou alleen zou reizen en niet zware foto's hoefde te bewerken dan kwam hij er direct, die ene poort kun je belachelijk over doen maar wie gebruikt er in DIE doelgroep nu meerdere poorten? en zolang er convertors zijn... waarom niet. De eerste accessoires met USBc zijn er al dus meer zullen volgen en een docking station voor thuis zal ook wel komen.

Wat ik NIET begrijp is die 480P camera... dat is zot.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Jumping Jack

Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

road rebel

Ik werk elke dag 4u op mijn laptop in de trein. Als 12" doenbaar is en de accu echt een dag ruim meegaat dan vind ik dat een echte meerwaarde ten opzichte van de air die ik nu gebruik. Ik zal vast niet de enige pendelaar zijn. Ook studenten bij ons op de campus kiezen zo compact mogelijke laptops om die overal te kunnen gebruiken.
Dat de meeste consumentenlaptops als vaste pc gebruikt worden doet er in principe niet toe.

danielo

Quote from: J.A.F._Doorhof on March 13, 2015, 08:58:06
Wat ik NIET begrijp is die 480P camera... dat is zot.

Vrijwel zeker de dikte van het scherm deel wat een probleem was. Net als de eerste air gaan ze eerst voor het design/maat en zullen denk ik komende 2gen de kinkjes eruit halen. Ze weten waarschijnlijk al dat de versie van volgend jaar wel een HD camera past en zijn niet bereid om design om te gooien tot die tijd. Vergeet niet de airs hadden ook heel lang 480p terwijl de andere al hd hadden.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

J.A.F._Doorhof

Dat zou kunnen.
Aan de andere kant als dat de reden is, dan is het een goede reden inderdaad.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

dennism

#68
Lijkt me inderdaad de meest logische verklaring, de kosten van een HD module camera module zijn nu ook niet van die aard t.o.v. lagere resolutie module dat de kosten het breekpunt zouden moeten zijn. Dan kan eigenlijk alleen de grootte van de module het breekpunt geweest zijn om geen design concessies te moeten doen.

Quote from: road rebel on March 13, 2015, 09:25:22
Ik werk elke dag 4u op mijn laptop in de trein. Als 12" doenbaar is en de accu echt een dag ruim meegaat dan vind ik dat een echte meerwaarde ten opzichte van de air die ik nu gebruik. Ik zal vast niet de enige pendelaar zijn. Ook studenten bij ons op de campus kiezen zo compact mogelijke laptops om die overal te kunnen gebruiken.
Dat de meeste consumentenlaptops als vaste pc gebruikt worden doet er in principe niet toe.

Batterijduur gaat met stappen vooruit de laatste generaties ultrabooks, zeker als je geen poweruser bent qua resource gebruik, maar juist wel je werk erg mobiel moet doen. 8 uur plus is voor de nieuwste generatie goed te doen ben ik laatst achter gekomen in een vervangings traject waarbij uitgegaan is van een workload voor management op directie niveau (continu e-mail en syncronisatie, veel Excel / BI en andere office applicaties, en een deels webbased workload).

Xstream

Quote from: danielo on March 12, 2015, 20:17:36
We verwerpen het met prima persoonlijke argumenten punt is alleen dat deze voor een enorme groep niet aanwezig zijn sterker nog een enorme groep vind lichte laptops te duur of dat nu de dell is of apple. Altijd maar zeggen dat we alleen maar kopen omdat er een apple opstaat is ook erg makkelijk want zoals je merkt weten mensen hier prima wat er te koop is en maken onze keuzes bewust. Een te krappe markt is ook een zeer relatieve uitspraak ik hoef geen helderziende te zijn om nu al te voorspellen dat apple meer van dit type gaat verlopen dan dell en dat er op elke meer winst zit...

En een bak meer hardware denk jij blijkbaar in cpu en gpu kracht, andere kijken misschien meer naar betere hardware op gebied van design, keyboard, touchpad en juist het ontbreken van dingen als 400gram of een fan.

Om even terug te komen op he onderwerp, nee dit is niet de ultime laptop die bestaat niet meer er zijn een aantal segmenten en apple heeft er weer duidelijk 1 in een bepaald kader geplaatst. Voor mij net het verkeerde segment maar kijk uit dat ze aantal dingen doorzetten in een i7 design.

Daniel.
Ik kan prima overweg met persoonlijke meningen om voor een product te kiezen. Alleen niet om 't te verwerpen, dan moet je 't wat meer onderbouwen. Die redenering die jij nu benoemt is nu juist waar zoveel Apple fans last van hebben. Die zijn niet eens meer bereid om persoonlijke argumenten te geven, maar doen 't vrij snel al af als minderwaardig, terwijl ze eigenlijk geen idee meer lijken te hebben van wat die alternatieven bieden. Dus beetje dubbelzijdig verhaal natuurlijk. Dat werkt namelijk 2 kanten op. "wij" zien de mogelijkheden in brede zin, Apple fans zijn daar al niet eens meer bereid toe.

Even terug naar waar ik op reageer:
JAF: "De MacBook Air 12" is denk ik niet bedoeld als 4K 60fps werkpaard, daar is de MBP voor, je wilt toch niet serieus 4K op een 12" scherm bekijken of bewerken?"
En vervolgens:
soms betaal je 10x meer voor 10% winst... nu betaal je iets meer voor heel wat minder gewicht.

Dan kun je dat ook heel makkelijk omdraaien. Waarom zou ik 10x meer betalen voor 10% verlies?
Naast gewicht en 1 inch meer scherm (wat voor velen een voordeel is) zijn er vrijwel alleen maar voordelen.

Dus mijn mening is net zo valide als die van jullie. En goede argumenten die beter zijn zoals de DELL, zoals formaat, gewicht en OS zijn valide (dat is namelijk zo). De rest gaat nergens over en is pure emotie om 't 1 kant op te lullen.

Het is geen appels met peren. Voor veel mensen zal die DELL een betere invulling zijn voor een mooie prijs. En volgens mij zeg ik daarmee niks raars.

Ik heb zelf ook MBP's, iPad's en iPods en de MBP vind ik een fijn apparaat waar ik inderdaad meer centen voor over heb. Over de rest minder enthousiast. En dat is inderdaad geheel persoonlijk. Je kunt me alleen niet wegzetten als een anti-apple fan ofzo. En als we al niet meer bereid zijn gewoon erover te discussiƫren en we alleen met de wind mee moeten lullen, dan is er weinig aan, maar dat is weer geheel persoonlijk ;)

Wat JAF noemt met naadloos en probleemloos herken ik niet. En op de afdeling waar ik werk, waar zo'n 30 Apple gebruikers zitten zoals ik, zullen ze dat allemaal bevestigen. Elk OS update (laatste 4x) gaven problemen, de ene keer groter dan de andere keer, de snelheid waarmee die problemen werden opgelost is treurig, dus echt niet louter positief. Dat werkt dan alleen nog maar sterker omdat je er zo'n premium prijs voor betaald. Sterker nog, ik durf nog steeds m'n OS niet te updaten naar de laatste versie. Maargoed, dat is ook maar net wat je ermee doet. Zo zie je maar, persoonlijke meningen en ervaringen werken 2 kanten op. Die van mij zijn niet minder waar of ben ik bereid te negeren omdat er Apple op staat.

Maar als je zo klein wilt ... er zijn toch ook nog kleinere opties lijkt me ...
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Raphie

Apple fanbois hebben nu eenmaal een Stockholm complex, praten alles recht wat krom is qua Apple...
JBL PRX Power!

Former member 78

Quote from: Raphie on March 15, 2015, 09:02:41
Apple fanbois hebben nu eenmaal een Stockholm complex, praten alles recht wat krom is qua Apple...

Dat gedrag is jou ook niet vreemd, Raphie ;)
En het is trouwens een syndroom, geen complex.

Raphie

Quote from: ArjanR1 on March 15, 2015, 09:45:00
Dat gedrag is jou ook niet vreemd, Raphie ;)
En het is trouwens een syndroom, geen complex.
da's waar, het syndroom dan.
JBL PRX Power!

Former member 78


danielo

Quote from: Raphie on March 15, 2015, 09:02:41
Apple fanbois hebben nu eenmaal een Stockholm complex, praten alles recht wat krom is qua Apple...

Stockholmsyndroom gaat er vanuit dat iemand je iets aandoet, hier is daar geen sprake van iedereen mag vrij kiezen en de voor/nadelen voor zichzelf bepalen. Zoals Frank al aangaf zijn er nu 3 lijnen voor mensen die osx willen en >999 voor mensen die een vorm van windows of iets anders willen. Persoonlijk vind ik dat een laptop vooral portable moet zijn dus ik heb er niet zo'n probleem mee als ze dingen weghalen op de kwaliteit van de plugjes en draadjes na daar wordt ik echt ziek van. Misschien dat nu andere meer usb-c dingen gaan maken zodat ik geen apple kabels meer hoef te kopen.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.