calibraties vergelijken

Started by 8mile, October 8, 2014, 18:57:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

8mile

Ik heb onlangs mijn TV laten kalibreren, dit stelde mij in de gelegenheid deze TV te vergelijken met een andere TV in mijn huis die vier jaar geleden gekalibreerd is. Tot mijn verbazing hebben de kleuren op de ene TV een rode tint en in vergelijk zien de kleuren op de andere TV er groenig uit. Beidde TVs zijn gekalibreerd in het user menu door een  ISF gecertificeerde kalibrateur.

Volgens een owner thread hebben dit model, de Sony X4500 r/g/b LED's LCd (met de rode tint), en andere Sony TVs een pink, dus roze, tint. Die werd in een winkel vergeleken met een Phillips, die een groene tint zou hebben. De verklaring was dat een kleur dominant zou moeten zijn en dat het daarom zo in de fabriek ingesteld is. Er werd ook gesteld dat die tint kan worden uitgezet in het service menu om tot meer neutraliteit te komen.

Mijn andere TV is de Pioneer KRP 500m die een beetje groenig lijkt te zijn. In blu-ray vergelijk tussen mijn beidde TV's zien veel kleuren er anders uit. Het zou kunnen dat de kleuren op de Sony een beetje verschoten zijn. R/G/B LED LCd's zijn vrij uniek, het zijn kunnen dat de boel een beetje instabiel is na vier jaar, wat een verklaring zou kunnen zijn. Afgaande op wat ik erover gelezen heb is een LCd na kalibratie over het algemeen na tien jaar nog vrijwel hetzelfde. Dat een Sony een roze tint zou hebben komt overeen met mijn observatie, rood/roze zit dicht bij elkaar.

Beidde TVs zijn veel/jaren lang als LCd/Plasma reference gebruikt en mijn veronderstelling was dat de kleuren heel dicht bij elkaar zouden zitten, ook in vergelijk met hoe de kleuren orgineel op blu-ray zijn gezet. Dit is dus niet het geval.

Klopt het dat TV's in de fabriek een bepaalde kleurtint meekrijgen? En kun je dat uitzetten in het service menu? Gebeurd dat dan ook bij kalibratie? Zijn TVs die vrij nauwkeurig kleuren weerkunnen geven in het user menu zodanig te kalibreren dat ze dat ook daadwerkelijk doen, of moet je daarvoor ook enkele zaken veranderen in het sevice menu? Hoe dichtbij komen kleuren op een TV in z'n algemeenheid na kalibratie bij de kleuren hoe ze volgens de bron zouden moeten worden weergegeven?


Sony service menu pic

J.A.F._Doorhof

Hi,
1. Je mag nooit een TV die 4 jaar geleden gekalibreerd is vergelijken met een verse calibratie, in principe moet je elke anderhalf jaar de calibratie laten nakijken/hercalibreren.

2. ELKE toestel zal een andere "Look" hebben, een calibratie garandeert geen perfectie, het "garandeert" dat je op DAT toestel zo dicht mogelijk bij de standaard komt, het kan best zijn dat dit op toestel 1 betekend dat je blijft zitten met een afwijking van 10% en op de andere van 5%.

3. De TINT, LOOK/FEEL van het beeld zou wel ONGEVEER gelijk moeten zijn, als 2 toestellen tegelijkertijd gekalibreerd worden (willekeurig het merk) en je zet ze naast elkaar zie je natuurlijk verschil, maar de beeld TINT moet hetzelfde zijn, even vreemde uitzonderingen daargelaten.

Verder zal elke calibrateur bij een calibratie ERGENS een concessie moeten doen, er is namelijk geen enkel toestel op de markt dat alles perfect doet. Dus ook daar kun je verschillen door zien.

De meeste verschillen zul je echter zien in bv contrast, diepte, dynamiek, zwart level, lightoutput etc.
Onlangs bv een 7200 vergeleken met een HW55 in de demo ruimte samen met de klant, beide hadden dezelfde kleuren tint maar toch was de HW55 behoorlijk anders, het lijkt alsof er meer kleur vanaf kwam, maar dit kwam voornamelijk door het verschil in dynamiek, blacklevel, lightoutput en ansicontrast, toch voor het oog was er een behoorlijk verschil, als je echter naar de PURE tinten keek waren ze ongeveer gelijk.

Maar nogmaals 4 jaar geleden gekalibreerd is.... laat ik het vriendelijk zeggen, nog steeds beter als 4 jaar geleden uit de doos zonder calibratie, maar zeker niet te vergelijken met een net gekalibreerd toestel.

Daarnaast, maar dit terzijde moet je ook kijken naar de calibrateur zijn apparatuur, wij laten alle analyzers elk jaar hercalibreren, heb hem net weer terug met een rapportje bv, is behoorlijk prijzig maar het is gewoon nodig omdat het precisie instrumenten zijn. Ik ken legio calibrateurs die nog steeds met een analyseer van 5 jaar oud rondlopen en die nog nooit gehercalibreert zijn, als je die een calibratie laat uitvoeren zul je ook flinke verschillen zien.

etc. etc. :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

8mile

oke. bedankt voor respons.

Ik heb voordat de KRP gekalibreerd werd wat gespeeld met de kleurinstellingen en het viel mij op dat ie een beetje groenig was en dat dat er niet uit te halen viel. En na kalibratie bleek ie in vergelijk een beetje groenig te zijn terwijl ik allang weer vergeten was dat ie een beetje groenig was. Dus ik neem aan dat als zoiets erin zit dat het er dan niet of nauwelijks uit te halen valt in het user menu, ook niet met een vers gekalibreerde meter. Maar ik begrijp goed dat een meter degelijk moet zijn en eens per jaar geherkalibreerd moet worden, anders houdt het helemaal op.. Ik wil er nog aan toe voegen dat als ik de X4500 op color space wide zet dat ze dan een stukje dichter bij elkaar zitten.

J.A.F._Doorhof

Na een calibratie zou die groene zweem eruit moeten zijn, dat is heel vreemd. Heb ik hem gecalibreerd ?

Als je de kleurspace veranderd veranderd er soms ook wat in de grayscale dus pas daar mee op, als hij gecalibreerd is moet je eigenlijk overal vanaf blijven.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

8mile

Quote from: J.A.F._Doorhof on October  8, 2014, 22:25:56
Na een calibratie zou die groene zweem eruit moeten zijn, dat is heel vreemd. Heb ik hem gecalibreerd ?
Ik heb duidelijk aangegeven dat het in vergelijk met de de X4500 uitziet alsof ie een beetje groenig is. Het is ook nog eens zo dat ik de X4500 gewend ben. Dus ik kan er ook naast zitten..

Jij hebt hem niet gekalibreerd. Ik ga geen namen noemen (vind ik niet netjes tenzij het een prutser/oplichter is) behalve dan dat het russisch klinkt  :ph34r: Hij heeft ook mijn Sony gekalibreerd. Misschien dat ik jou de volgende keer vraag. Want ik vind het eigenlijk belangrijk dat een kalibrator vantevoren aangeeft dat zijn spul jaarlijks geijkt wordt. Het is dat je het toevallig vermeldt dat ik het weet maar het zou goed zijn als je dat altijd meteen vermeldt bij contact.
Quote from:  J.A.F._Doorhof
Als je de kleurspace veranderd veranderd er soms ook wat in de grayscale dus pas daar mee op, als hij gecalibreerd is moet je eigenlijk overal vanaf blijven.
Eigenlijk heb ik de Sony achter mij gelaten. Ik gebruik hem nauwelijks nog dus dat is minder belangrijk. Maar ik zal het in het achterhoofd houden. Ik kijk vooral veel blu-ray's in een zo goed als donkere ruimte en daar rekent de Pio (nog steeds) af met vrijwel elke LCd, ook met die van mij. Dus eigenlijk neem ik mijn Sony wat minder serieus nu. Ik zal hem alleen nog gebruiken voor games en als het heel warm is in de zomer.

J.A.F._Doorhof

Waarom zou ik dat aan een particulier moeten vermelden ?
Moet ik ook aangeven dat we ook 2 spectum analyzers hebben staan en onze software elke maand geupdate word, we zelf profielen aanmaken voor bepaalde projectoren etc. ?

Als iemand het me vraagt zal ik het direct aangeven, maar ik denk dat we genoeg naam hebben opgebouwd dat mensen van ons ondertussen wel weten wat wij alles dik in orde hebben.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

8mile

oke. In ieder geval betekent ISF gecertificeerd blijkbaar niet automatisch dat er ''goed spul'' wordt gebruikt en dat het jaarlijks geijkt wordt terwijl het wat mij betreft zo zou moeten zijn dat dit de voorwaarden zouden moeten zijn om het beroep te mogen uitoefenen (gecertificeerd en degelijke apparatuur die jaarlijks geijkt wordt).

J.A.F._Doorhof

Sterker....
Als jij de cursus betaald heb je je diploma.

Wij nemen het erg serieus en gebruiken verschillende analyzers, laten ze calibreren elk jaar, software heeft update contract etc.

Er zijn er jammer genoeg ook die met 2-3 jaar oude spyders en freeware rondlopen.
En alles er tussen in.

Feit is dat als je het doet zoals wij je flink wat geld kwijt bent. Maar ik vind dat het een precisie werk is en dan moet alles Up to date en top zijn.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz

Ervaring, dieptekennis, goede spullen/software en een perfectionistische inslag zijn vereisten voor iemand die goede calibraties aflevert, niet een ISF/THX predikaat an sich.

jaco

Mee eens , iedereen kan een certificaat halen.. Ik heb ook ooit het gedaan.. Maar dan is een echt goede calibratie doen nog niet vanzelfsprekend.

Quick Reply

Warning: this topic has not been posted in for at least 60 days.
Unless you're sure you want to reply, please consider starting a new topic.

Name:
Email:
Verification:
Please leave this box empty:
Type the letters shown in the picture
Listen to the letters / Request another image

Type the letters shown in the picture:
Onze vlag is blauw, wit en:
Wat is de hoofdstad van Nederland:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview