Apparatuur bedienen met Eneco toon of starten met homewizard?

Started by HJ, October 7, 2014, 20:23:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HJ

Ik ben sinds een paar dagen in het bezit van de eneco toon en hiermee kun je dus ook "slimme" stekkers bedienen. Deze kosten rond de 55€ per stuk. Niet goedkoop dus en ik heb er nog niet één aangeschaft om dit te kunnen testen.

is het ook mogelijk om deze icm een timer op de toon te bedienen zodat apparatuur op vaste tijden aan of uit gaat?
Als ik het goed heb werkt de toon met het Z-wave protocol. Zijn er nog andere apparaten te bedienen met de toon?

Of is het verstandiger om bv. Homewizard aan te schaffen en daarmee te beginnen? Dit systeem heeft veel meer functies maar werkt niet samen met de toon.
Voor mij is het allemaal vrij nieuw dus ik lees graag ervaringen van mede forumers.

SpeedyAndré

Homewizard heeft een apart kastje om de cv te bedienen, deze werkt echter niet samen met de Toon omdat die voeding nodig heeft van een module bij de cvketel.
Deze voeding kan de HW Heatlink niet doorgeven aan de Toon.
Heel misschien krijg je de Heatlink aan het werk als hij direct op cvketel zit, of de Toon module dan nog goed werkt is de vraag.
Inmiddels bedien ik met de Homewizard ook Hue lampen, living colours/whites en wat er verder nog gekoppeld wordt aan de Hue bridge.
Je kan alles van Kaku gebruiken met de Homewizard en ook enkele Cresta weerstations of de versie die Homewizard zelf verkoopt.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

HJ

Dank je voor je reactie andre. De home wizard is en stuk uitgebreider als ik het zo zie.  M maar mijn vraag is dus eigenlijk wat ik nu precies kan aansturen met de toon. Op de eneco site en forum word ik niet veel wijzer tot nu toe.

Jep

Met zowel Toon als HW heb ik geen ervaring eerlijk gezegd maar toon werkt idd (beperkt) met het Z-Wave protocol. Z-Wave wordt niet door HW ondersteund.

Het grote voordeel van het Z-Wave protocol is dat je na het schakelen van bv een lamp op afstand ook terugmelding krijgt dat de lamp ook daadwerkelijk geschakeld heeft. KAKU heeft deze bi-directionele communicatie niet (tenzij dit inmiddels aangepast is...). Vind ik persoonlijk een belangrijke eigenschap als je apparatuur op afstand wilt bedienen en voor mij ook de reden om destijds niet voor HW te kiezen.

Z-wave wordt door aardig wat fabrikanten ondersteund, maar is inderdaad wel duurder. Naast Toon zijn er andere (betere?) controllers die Z-Wave ondersteunen, zoals de MIOS Vera (lite) en de duurdere Fibaro systemen. Ik heb de Vera Lite en ben daar zeer tevreden over. Dus als je aan domotica wilt beginnen, dan zou ik je adviseren je verder in het Z-Wave verhaal en bijbehorende controllers te gaan verdiepen.

Jep.

JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

papaleo

Rekeninghoudend dat het zWave systeem (Mios/Vera) minder laag drempelend is dan het KAKU systeem van HomeWizard...

Ik gebruik beide systemen (HomeWizard en Vera) bij mij thuis,dit is meer dat wanneer er onverhoop een systeem zou uitvallen ik niet 'helemaal' in het donker zit,daarbij heb ik,in het ergste geval dat beide systemen uit zouden uitvallen,ook nog steeds combi-schakelaars heb die je fysiek uit/aan kan zetten ;)
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

HJ

Ik ga nog even afwachten of eneco met timer funties gaat komen bij de volgende firmware voor de toon. De HW heeft veel meer opties maar die zal ik niet benutten ben ik bang.