Externe HDD aan Mac Mini

Started by twani, September 29, 2014, 21:29:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

twani

Het volgende:

Mijn 2012 MacMini is het hart van mijn muziekinstallatie. Ik draai er meestentijds Spotify Premium en iTunes/Audionirvana plus op.

Hierover ben ik uitermate tevreden, werkt icm de beide hiertoe geëigende RemoteApps vlekkeloos.

Slechts de ongeveer 100 a 120 cd's (en dat zullen er nooit méér worden) die ik heb wil ik in losless Alac/Aiff kwaliteit op de harde schijf van de Mini zetten.

Dat geld tevens voor de foto's die ik nu nog op mijn NAS heb staan.

De belangrijkste reden hiervoor is dat mijn huidige Netgear Readynas "hondsberoerd" communiceert met de Mac Mini, dus ook mijn foto's heb ik het liefst op de Mini zélf. 

Uiteraard kan ik alles gewoon op de Mini zetten maar de standaard aanwezige 500g zal dan snel ontoereikend blijken.

Netgear ondersteund bijv de Readynas V1 niet meer met het foto serverprogramma "Readynas Photo's", waardoor foto's kijken vanaf de NAS via de MacMini een drama is.

In mijn beleving heb ik nu een tweetal mogelijkheden:

Ipv de Netgear een Synologie of Qnap NAS aanschaffen, óf een externe HDD aan mijn Mini hangen.

Bij de laatste mogelijkheid vraag ik me dan af of dit een Thunderbolt, firewire of USB3 schijf moet zijn en of dit dan wél fijn werkt, dit itt de Netgear NAS.

Ik denk hier al een behoorlijke tijd over na maar mijn beperkte computerkennis nekt me de juiste keuze te maken.

Iemand die hier wat beter "in zit"?

Gr
Theo.





beetle99

Ik heb een Synology DS213+ via de router aan mijn 2012 MacMini hangen, op de NAS staat mijn muziek en back-UPC foto's. Werkt probleemloos.

Gr.,
Stefan

mijkie

Hier een Synology 412+, muziek, films, foto's, back-up etc. op mijn nas, werkt feilloos !!!
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

twani

Nu al dank mannen :pompom:


In wat voor structuur biedt de Synology Nas de muziekfiles dan aan in iTunes?

Heeft deze NAS een eigen soort server software voor foto's en muziek zodat je gemakkelijk kunt bladeren ed?

Stomme vragen misschien maar ik ben slechts die 'verrotte"  Netgear gewend. Wat een beroerde "gui" heeft die zeg :devil:

RubenV.

#4
Heb je JRiver al eens geprobeerd Twani? Hierin kan je gewoon je NAS toevoegen incl foto's/films en natuurlijk muziek. Je hoeft dan alleen maar je NAS aan te hebben staan en met de GUI van de Netgear heb je niets meer van doen. Werkt met mijn ouderwetse netgear prima.

En je kan JRiver ook gratis uitproberen.
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

mijkie

dan zal een "echte" nas wel verwennerij zijn  ;D

op een Syno kun je iTunes server draaien, ziet iTunes het gewoon als map ....

een Syno heeft een eigen fotostation, audiostation, kun je je Mac ook als renderer gebruiken, ipv dat dat de mac de muziek zoekt, kun je ook de nas muziek naar je mac sturen ! etc .....
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

road rebel

Ik weet dat ik wat laat antwoord op dit topic maar ik wou mijn ervaring kort delen:
Ik ben van NAS afgestapt (syno 2 bay Intel en Qnap 1bay marvell).
Nu heb ik een 5bay usb enclosure, rechtstreeks op de macmini en ik wil niet meer terug.
Het is sneller, stabieler en veiliger (JBOD), je hebt een echte iTunes server en een echte plex server, bovendien dient het als time machine server (wat wel altijd werkt itt niet Apple oplossingen).

In jouw geval (enkel audio) zou ik echter kiezen voor een 1tb hdd of ssd in de macmini want dan blijft die stil.



dennism

#7
Quote from: road rebel on October  4, 2014, 08:39:14
Ik weet dat ik wat laat antwoord op dit topic maar ik wou mijn ervaring kort delen:
Ik ben van NAS afgestapt (syno 2 bay Intel en Qnap 1bay marvell).
Nu heb ik een 5bay usb enclosure, rechtstreeks op de macmini en ik wil niet meer terug.
Het is sneller, stabieler en veiliger (JBOD), je hebt een echte iTunes server en een echte plex server, bovendien dient het als time machine server (wat wel altijd werkt itt niet Apple oplossingen).

In jouw geval (enkel audio) zou ik echter kiezen voor een 1tb hdd of ssd in de macmini want dan blijft die stil.

Sneller (mits USB3, USB2 is op maximale snelheden zo'n beetje de helft trager dan Gbit Lan), en stabieler kan ik me voorstellen als je LAN niet 100% is, maar veiliger? Enkel Raid 0 heeft minder redundatie dan JBOD, en ik ken niemand die Raid 0 draait in een NAS daar een enkele disk Gbit al kan voltrekken qua transfersnelheid en Raid 0 dan eigenlijk niets extra's brengt (op enkele operaties die je enkel op de NAS zou kunnen uitvoeren na). Een Raid 1, of Raid 5,6 of zelfs hoger zal in de basis altijd veiliger zijn dan JBOD, al is raid nog steeds geen backup en zul je altijd alsnog onvervangbare data moeten backuppen.

road rebel

#8
Ik geloof je maar ik blijf me vragen stellen over het nut van RAID bij thuisgebruik.

Enkele feiten:
1- harde schijven doen het x aantal uren voor ze het begeven (vb 1000u)
Dat kan gemakkelijk ingecalculeerd worden door reserve harde schijven te kopen of geld opzij te houden om er nieuwe te kopen. Om productie fouten te minimaliseren is het beter om verschillende schijven te kopen dan schijven uit dezelfde batch.

2- raid heeft als doel dat aantal uren te verhogen en/of jouw data beschikbaar houden en/of de snelheid van jouw systeem te verhogen. Het aantal uren verhogen is goed, maar het 24-24 7/7 beschikbaar houden van data, is dat echt zo belangrijk?

3- een Back-up is de enige veiligheid en moet sowieso.
Ikzelf doe het 1xweek automatisch met Carbon copy cloner maar er zijn een pak mogelijkheden.

4- ook jouw NAS, pc enz zal het begeven. Na hoeveel tijd weet niemand maar aangezien de meeste NASen niets anders zijn dan goedkope pctjes zou je dezelfde levensduur kunnen verwachten.

5- de meeste raids op NASen zijn machine specifiek, de dag dat jouw NAS het begeeft kan je niet meer aan jouw data tenzij je exact dezelfde NAS terug vindt.
Raid op een DAS of nog beter JBOD zorgt ervoor dat jouw data wel toegankelijk blijft ongeacht de machine.

6- met stabiliteit bedoel ik de kwaliteit van de softwareservers, zoals iTunes (die beperkt is), plex (waarbij de meeste NASen onbruikbaar zijn voor transcoden), File protocols zoals afp...

7- 100-150 mbits is ongeveer de max haalbare snelheid omdat het de snelheid is van jouw schijven. Dat kan zelfs over WiFi!

Ik heb niets tegen raid (heb raid 0-ssds om te werken en i/o te verhogen), ook niet tegen lan.
Maar dat raid gedoe op kleine arm of Intel cpu voor consumenten vind ik meer marketing (je hebt meer schijven nodig voor hetzelfde) dan het echt iets bijbrengt.


Maar dit is allemaal nogal Off Topic,
Aangezien de TS zijn macmini centraal in zijn hifi keten gebruikt en verder geen andere clients gebruikt zou ik een grote ssd (1tb=+/-300€) overwegen in de Mac mini.
Eventueel een 1 of 2tb HDD in de macmini kan ook.
De netgear readynas eventueel houden als timemachine opslag.

Een externe harde schijf is luidruchtig (in vgl met een macmini) en is geen optie in een hifiketen. Mocht je dat toch overwegen koop dan een passief gekoelde (wd book, g-drive) maar weet dat 3,5" hdds sowieso 'ratelen'. Thunderbolt brengt in snelheid niets bij aan een HDD, maar de thunderbolt toestellen zouden betere controller chips aan boord gebben dan usb3.0 toestellen. FireWire is passé.

Een andere NAS kopen is ok maar iPhoto werkt toch echt beter lokaal dan op netwerk en over 3-5 jaar sta je weer in dezelfde situatie als jouw readynas nu.

aMUSEd

netgear readynas werkt hier prima icm mac ???

dennism

#10
Quote from: road rebel on October  5, 2014, 07:49:00
Ik geloof je maar ik blijf me vragen stellen over het nut van RAID bij thuisgebruik.


Enkele feiten:
1- harde schijven doen het x aantal uren voor ze het begeven (vb 1000u)
Dat kan gemakkelijk ingecalculeerd worden door reserve harde schijven te kopen of geld opzij te houden om er nieuwe te kopen. Om productie fouten te minimaliseren is het beter om verschillende schijven te kopen dan schijven uit dezelfde batch.

Dat zijn uiteraard wel gemiddelden naar aanleiding van testen van de fabrikant, het is niet zo dat schijf X er altijd na 1000 uur mee stopt. Nu heb ik zelf redelijk "geluk" met hardeschijven, en mijn schijven houden het over het algemeen lang vol, tenzij ze vaak gepowercycled worden. Echter heb ik uiteraard ook wel eens een maandag morgen model gehad die er binnen een paar dagen of weken mee ophield. Mijn ervaring met schijven is eigenlijk dat de grootste kans dat ze zomaar stuk gaan in de eerste paar maanden is, werken ze dan nog, dan blijven ze bij mij in ieder geval over het algemeen ook goed werken. Bijv. De 4 schijven in mijn huidige NAS (zeer kleine sample uiteraard) lopen al weer 4 jaar 24/7 te draaien zonder enige disk errors.

Quote
2- raid heeft als doel dat aantal uren te verhogen en/of jouw data beschikbaar houden en/of de snelheid van jouw systeem te verhogen. Het aantal uren verhogen is goed, maar het 24-24 7/7 beschikbaar houden van data, is dat echt zo belangrijk?

Raid heeft niet zozeer het doel dat aantaal uur te verhogen, maar als doel om redundatie in te bouwen (of snelheid inderdaad) zodat je bij een diskfalen geen data verliest (zie het echter niet als backup). 24/7 vind ik opzich niet belangrijk, echter oorzaak 1 en 2 die ik ken voor schijffalen zijn 1. PowerCycle's en 2. Temperatuur wisselingen (doordat de schijf warm wordt wanneer deze aanstaat en koud wanneer deze uitstaat). Ik laat persoonlijk de schijven in mijn NAS dus niet downspinnen / in standby gaan, en in 4 jaar zitten ze op op 57 powercycles (updates e.d.). Hierdoor zitten ze eigenlijk ook m.u.v. van extreme hitte in de zomer altijd op een redelijk constante temperatuur.

Quote
3- een Back-up is de enige veiligheid en moet sowieso.
Ikzelf doe het 1xweek automatisch met Carbon copy cloner maar er zijn een pak mogelijkheden.

Helemaal mee eens.

Quote
4- ook jouw NAS, pc enz zal het begeven. Na hoeveel tijd weet niemand maar aangezien de meeste NASen niets anders zijn dan goedkope pctjes zou je dezelfde levensduur kunnen verwachten.

Klopt ook zeker, alleen wat is die levensduur, Ik ben vanaf 1986 met PC's bezig, en vanaf 1994 heb ik mijn eigen PC's gehad, daarvan is er tot nu toe 1 stuk gegaan voordat deze vervangen werd (mobo defect). Mijn persoonlijke ervaring is dat niet bewegende PC onderdelen een erg lange levensduur hebben, ik durf ook wel te stellen dat de levensduur van een gemiddelde PC momenteel zeker op 6+ jaar moet liggen, als het niet meer is (langer dan dat de meeste hem in gebruik zullen hebben in ieder geval.

Quote
5- de meeste raids op NASen zijn machine specifiek, de dag dat jouw NAS het begeeft kan je niet meer aan jouw data tenzij je exact dezelfde NAS terug vindt.
Raid op een DAS of nog beter JBOD zorgt ervoor dat jouw data wel toegankelijk blijft ongeacht de machine.

Dit is vooral iets van het verleden, Synology raid sets zijn bijvoorbeeld over te zetten bij een upgrade van NAS (met als enige beperking dat de nieuwe NAS hetzelfde of meer sloten heeft voor disks). De meeste andere vendors van NAS apparaten hebben tegenwoordig een soort gelijk systeem voor zover ik weet, en ook bij raidkaarten zie je dit steeds meer komen. In het verleden was dit trouwens wel een probleem.

Quote
6- met stabiliteit bedoel ik de kwaliteit van de softwareservers, zoals iTunes (die beperkt is), plex (waarbij de meeste NASen onbruikbaar zijn voor transcoden), File protocols zoals afp...

Itunes server gebruikt ik niet, Plex klopt, maar is een hardware limitie (het werk alleen niet als de CPU te traag is), op de duurdere NAS'sen met de laatste generatie Atom's of zelfs i3 cpu's werkt plex bijv. wel goed. Op een goedkope ARM kan je het inderdaad vergeten. Ik werk eigenlijk alleen met Synology en die ondersteunen AFP volledig bij de paar mensen met een Mac waar ik er een geinstalleerd heb. Het kan zijn dat andere vendors dit niet hebben. Daarnaast is voor zover ik getest heb SMB2 op Mac's een stuk sneller dan AFP (behalve voor Timemachine die geloof AFP vereist).

Quote
7- 100-150 mbits is ongeveer de max haalbare snelheid omdat het de snelheid is van jouw schijven. Dat kan zelfs over WiFi!

Netwerk snelheden worden aangegeven in Mbit per seconde, schijf snelheiden in MByte per seconden (factor 8 verschil), een beetje consumenten schijf (geen SSD) doet momenteel makkelijk 150Mbyte per seconde, wat een gigabit connectie vol kan trekken mits de overige hardware het toelaat. Over Wifi zal dit nooit lukken, Wireless AC capped namelijk in controleerde test omgevingen zonder inteferentie al op zo'n 300-400Mbit (terwijl ze roepen dat 1300+ mogelijk is), je kan dan waarschijnlijk wel raden dat dit in een niet gecontrolereerde omgeving (woonwijk waar iedereen Wifi heeft) je zeker lagere resultaten gaan behalen tenzij je enorm geluk hebt.

Quote
Ik heb niets tegen raid (heb raid 0-ssds om te werken en i/o te verhogen), ook niet tegen lan.
Maar dat raid gedoe op kleine arm of Intel cpu voor consumenten vind ik meer marketing (je hebt meer schijven nodig voor hetzelfde) dan het echt iets bijbrengt.


Maar dit is allemaal nogal Off Topic,
Aangezien de TS zijn macmini centraal in zijn hifi keten gebruikt en verder geen andere clients gebruikt zou ik een grote ssd (1tb=+/-300€) overwegen in de Mac mini.
Eventueel een 1 of 2tb HDD in de macmini kan ook.
De netgear readynas eventueel houden als timemachine opslag.

Een externe harde schijf is luidruchtig (in vgl met een macmini) en is geen optie in een hifiketen. Mocht je dat toch overwegen koop dan een passief gekoelde (wd book, g-drive) maar weet dat 3,5" hdds sowieso 'ratelen'. Thunderbolt brengt in snelheid niets bij aan een HDD, maar de thunderbolt toestellen zouden betere controller chips aan boord gebben dan usb3.0 toestellen. FireWire is passé.

Een andere NAS kopen is ok maar iPhoto werkt toch echt beter lokaal dan op netwerk en over 3-5 jaar sta je weer in dezelfde situatie als jouw readynas nu.

Lijkt me voor TS een prima advies, en verder denk ik inderdaad dat het een persoonlijke keuze is, ik denk echter niet dat een NAS niets brengt in een consumenten omgeving. Juist Synology ben ik erg tevreden over omdat je veel zaken zoals downloaden e.d. kan automatiseren op je NAS, ik kan wereldwijd streamen van mijn nas naar mijn telefoon (mijn muziek collectie), ik kan anderen toegang geven tot mijn muziek collectie (read only account uiteraard), nu kan dit met een Mac Mini / of PC als server natuurlijk ook, maar de Apps van bijv. Synology vind ik hierin wel meerwaarde geven. Misschien inderdaad dat dit over een paar jaar anders is, en dan koop ik gewoon wat op dat moment het meeste meerwaarde biedt voor mijn gebruiks gewoontes.

Yanmik

Ik gebruik al enkele jaren een Drobo 2nd Gen aangesloten middels firewire op een iMac
Tevreden van, uitgezonderd lawaai van de fan die de Drobo maakt.
Op Drobo staan alle documenten, iTunes en iPhoto bibliotheek.
Op iMac staat enkel OS en programma's.
Ik zou willen overschakelen naar externe hdd omdat ik lawaai dat de Drobo maakt echt storend begin te vinden.
Twijfel tussen een hdd behuizing (Sharkoon) met daarin een WD hdd of een WD Book Duo met daarin 2x hdd's die je in raid kan zetten.
Aansluiting van beiden is USB3

NAS via netwerk heeft niet meteen mijn voorkeur. Als ik externe hdd deel op de iMac kan ik ook via andere toestellen op de externe hdd, dan moet iMac wel blijven aanstaan natuurlijk.

Jullie tips/suggesties ?
Onkyo TX-NR905- PS3 - Focal Chorus 836/816/800 - SVS sub-Marantz DV9500 - Epson TW700(isf)
Kabels: Qed, Profigold, Siltech, Kimber

road rebel

Drobo was vroeger een populaire DAS, alleen zat je daar ook met een eigen file systeem.

Geluid is een lastig verhaal want de meeste behuizingen zullen luider zijn dan jouw iMac. 3,5" schijven maken altijd geluid en van zodra je een snellere controller hebt of een RAID heb je ook ventilatoren.
De WD book duo is een stevige, goede en relatief stille DAS. Zijn modernere concurrent is de G technology die -naar het schijnt- ook goed zou zij. Mijn mening over RAID heb ik hierboven al neergeschreven, maar waar ik voor raid-5 met 4 schijven nog iets kan inbeelden, zie ik weinig soelaas in een raid-1 met 2 schijven.

Welke Sharkoon heb je op het oog?
Ik heb zelf een 5bay sharkoon van een kennis overgekocht (bestaat onder meerdere merken), maar stil was die allerminst. Ik heb dus ook de voeding en de ventilatoren moeten vervangen en de behuizing moeten aangepassen, ook de firmware werd aangepast aan de hand van de laatste JMicron-drivers, ik had bijgevolg dus beter zelf een DAS samengesteld aangezien je een JMicron-controller voor 10€ op ebay kan aanschaffen.

Yanmik

In de WD My Book Duo zouden geen ventilatoren zitten. Dus stil.
Als Sharkoon hdd behuizing dacht ik aan: Rapid Case USB 3
http://www.hardeschijfstore.be/product/134148/category-183885-hardeschijfbehuizingen/sharkoon-rapid-case-usb-3-0-3-5-inch-zwart.html
Is een behuizing voor 1 hdd

Maar zo een WD systeem externe hdd als My Book Duo lijkt mij interessanter. Niet?
Onkyo TX-NR905- PS3 - Focal Chorus 836/816/800 - SVS sub-Marantz DV9500 - Epson TW700(isf)
Kabels: Qed, Profigold, Siltech, Kimber

road rebel

Als je toch al harde schijven moet aanschaffen lijkt de WD My Book duo mij inderdaad een stuk beter!

Yanmik

Heb al harde schijven die nu in de Drobo zitten.
Even formatteren om niet meer de drobo structuur te hebben en zijn opnieuw bruikbaar.
Onkyo TX-NR905- PS3 - Focal Chorus 836/816/800 - SVS sub-Marantz DV9500 - Epson TW700(isf)
Kabels: Qed, Profigold, Siltech, Kimber

twani

#16
.