Rega platenspeler topic

Started by jpmoree, September 29, 2014, 21:08:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jpmoree

Quote from: Robiwan on February 10, 2017, 19:05:03
al bijna 2 weken de AT LP5 in gebruik :D
Tijd voor een Audio Technica topic?!

MLCinema

Quote from: Robiwan on February 10, 2017, 19:05:03
al bijna 2 weken de AT LP5 in gebruik :D

Goed om te horen dat je tevreden bent over de AT! Ik ben sinds vorige week begonnen met streamen... Moet daar nog wel even aan wennen. Totaal anders dan Vinyl. Leuke aanvulling.

Ik ben nog steeds tevreden over de RP6. Misschien dit jaar naar de Ortofon Black. Hoewel ik nog steeds tevreden ben over de Bronze.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

Robiwan

Quote from: jpmoree on February 10, 2017, 19:10:52
Tijd voor een Audio Technica topic?!

denk niet dat er veel een AT draaitafel hebben
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

Erik

ik zou zeggem maak een audio technica topic aan :D
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Robiwan

Quote from: Erik on February 11, 2017, 00:28:28
ik zou zeggem maak een audio technica topic aan :D

aangemaakt! :D
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

MLCinema

Sinds de overstap van Robiwan is dit topic een beetje dood. Zelf ben ik nog steeds een zeer tevreden gebruiker van een RP6, mijn vader van de P3. Beide met Ortofon Bronze element. Het is dat ik dit jaar meer wil investeren en geïnvesteerd heb in mijn HT ruimte, anders zou ik dit jaar de overstap maken naar een Ortofon Black MM2 element.

Met wat voor elementen draaien jullie op je Rega platenspeler?
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

HJ

Quote from: Kamidioblitz on April 23, 2017, 20:21:59
Sinds de overstap van Robiwan is dit topic een beetje dood. Zelf ben ik nog steeds een zeer tevreden gebruiker van een RP6, mijn vader van de P3. Beide met Ortofon Bronze element. Het is dat ik dit jaar meer wil investeren en geïnvesteerd heb in mijn HT ruimte, anders zou ik dit jaar de overstap maken naar een Ortofon Black MM2 element.

Met wat voor elementen draaien jullie op je Rega platenspeler?
Ik heb ook een bronze, mooi element. Denk je dat de upgrade naar de black veel verschil zal maken?
Hij kost bijna het dubbele.

Verstuurd vanaf mijn telefoon.


MLCinema

Quote from: hans. on April 23, 2017, 20:28:54
Ik heb ook een bronze, mooi element. Denk je dat de upgrade naar de black veel verschil zal maken?
Hij kost bijna het dubbele.

Verstuurd vanaf mijn telefoon.

Goede en terechte vraag. Hij schijnt, gedetailleerder te zijn. Het is ook meer dat ik de Bronze nu 2,5 jaar ongeveer eronder heb hangen met veel plezier en ik de naald onderhand dien te vervangen. Hoewel ik niet 100% zeker weet of ik al in de buurt van de 1000 uur zit. De Black kan gewoon in de body van de Bronze worden geklikt zonder dat ik hoef te hannesen met de arm en dergelijke. Ik zou hem wel een keertje willen horen ten opzichte van de Bronze. Dus het is een upgrade en vervang actie in een.
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

Robiwan

Quote from: Kamidioblitz on April 23, 2017, 20:33:21
Goede en terechte vraag. Hij schijnt, gedetailleerder te zijn. Het is ook meer dat ik de Bronze nu 2,5 jaar ongeveer eronder heb hangen met veel plezier en ik de naald onderhand dien te vervangen. Hoewel ik niet 100% zeker weet of ik al in de buurt van de 1000 uur zit. De Black kan gewoon in de body van de Bronze worden geklikt zonder dat ik hoef te hannesen met de arm en dergelijke. Ik zou hem wel een keertje willen horen ten opzichte van de Bronze. Dus het is een upgrade en vervang actie in een.

1000 uur?  Als de plaat goed schoon is en de boel goed staat afgesteld gaat de naald echt wel langer mee. Zeker zo'n ultra fijn naaldje. 
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

MLCinema

#559
Quote from: Robiwan on April 23, 2017, 20:52:57
1000 uur?  Als de plaat goed schoon is en de boel goed staat afgesteld gaat de naald echt wel langer mee. Zeker zo'n ultra fijn naaldje.

Die 1000 uur ben ik meerdere keren tegengekomen. Het is vooral het gevoel wat als. Ik vind echter mijn ht op dit moment belangrijker. Stereo is vorig jaar aan de beurt geweest.

Voorlopig blijf ik er wel mee spelen. Fijn element. Veel detail, mooi laag en vleugje warmte.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

Markus2

Hallo,

1000u is aan de korte kant en voor het gevoel; Naaldslijtage is niet direct een vinylsloper. Je zal het gaan horen in bijvoorbeeld meer aangezette s-klanken en iets later meestal, verminderde trackability.

Het vreemde aan de Ortofon 2M Bronze is, dat deze als (fine) line contact wordt beschreven maar daar eigenlijk de dimensies niet voor heeft. Dat maakt gelijk dat de "Black" naar alle verwachting tòch meer muzikale informatie uit de groef zal trekken vanwege de aanzienlijk grotere contactoppervlakte. Daarmee is opnieuw afstellen toch aan te raden.

Het kan een nadeel hebben, opnieuw rommel uit de groef en toegenomen groefruis bij vinyl met slijtagesporen.

Zelf speel ik alweer een tijd met een element v.v. een (ultra) fine line stylus en een met een Van den Hul stylusvorm en dat bevalt uitermate goed.

Geniet voorlopig nog maar even van de Bronze!

Groet, Mark ;)
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

Robiwan

Hoe lang gaat de elliptische naald van een AT95E of EX ongeveer mee dan?
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

Markus2

#562
Dat is lastig te bepalen vanwege de diverse kwaliteiten (en daarmee hardheid) van de "bonded diamond" styli.

Hetgeen hieronder staat kan men als richtlijn nemen met als kanttekening dat individuele gevallen in de praktijk anders kunnen uitvallen. Zaken die ik betwijfel heb ik onderstreept.

Quote
Naalden geslepen uit een synthetische diamant.

Synthetische diamanten zijn in de kern veel harder dan aan de buitenzijde. Dus worden de "betere" naalden geslepen uit een grotere synthetische diamant. Het resultaat is dus een nog hardere diamant met een langere levensduur én een nog betere geluidskwaliteit. Alle Shibata en Super-ellips naalden en ook de "betere" sferische en elliptische naalden worden zo gemaakt. De levensduur van deze naalden kan gemakkelijk oplopen tot zo´n 600 á 800 speeluren. (Bij dit soort naalden is dat afhankelijk van de grootte van de diamant waaruit de naaldtip wordt geslepen, de naalddruk en een juiste afstelling van de arm).Sibatha naalden en ook veel overige Super-Ellips naalden komen tegenwoordig bijna allemaal uit Japan. De Japanse synthetische diamanten zzijn weer beduidend harder dan de hier in Europa geproduceerde. De verwachte levensduur van deze Japanse geslepen naaldtips is tussen de 1000 en 1500 speeluren. Wederom afhankelijk van de instellingen van de platenspeler

"Naked Diamond" platenspelernaalden.

Deze naalden hebben een naald-tip geslepen uit een in de natuur "gevonden" diamant. Dit zijn de allerhardste diamanten die er bestaan. De levensduur van een "Naked Diamond" kan, bij een juiste naalddruk en een optimaal afgestelde arm, gemakkelijk oplopen tot meer dan 2000 speeluren. Naast een lange levensduur is ook de muziekweergave van deze naalden van absolute topkwaliteit. Een veel verder doorlopend frequentiebereik, meer openheid en helderheid, een betere plaatsing en een optimale weergave van alle microdetails zijn het resultaat. "Naked diamond" naalden kosten wel wat, maar daar krijg je héél véél mooie muziek én een hele lange levensduur voor terug ! Veel originele naalden van kwaliteitselementen en ook een toenemend aantal covernaalden zijn derhalve met een "Naked Diamond Tip" uitgevoerd.

Sferische, elliptische of Shibata(like) naaldtips

Bij veel elementen kun je kiezen uit verschillende soorten vervangingsnaalden. Standaard werden de meeste platenspelers & elementen geleverd met een "gewone" sferische diamant. (een conisch model zoals bij een potloodpunt). Tenzij anders vermeld zijn onze naalden met zo´n standaard sferische diamant naald-tip uitgevoerd.

De muziek op een plaat "staat" echter op de zijwanden van de plaatgroeven en niet op de bodem van de groef. Bij monoplaten was de beweging van de beide groefwanden nog synchroon en bleef de groef dus overal even breed, bij de komst van Stereo gingen de beide groefwanden echter een eigen leven leiden en komt het dus vaak voor dat beide groefwanden naar buiten buigen. Het zal duidelijk zijn dat een sferische naald, die praktisch op de bodem van de groef rust, de bewegingen van de beide groefwanden niet optimaal en gelijktijdig kan volgen. Daarom zijn de betere elementen allemaal uitgevoerd met elliptische, Shibata of Shibata-Like naaldtips. Bij veel platenspeler-merken kon je in de sixties, seventies en eighties je platenspeler upgraden door er bij de aankoop direct al, tegen een meerprijs, een betere naald bij te kopen.

Een elliptische naald-tip heeft een ronde, wat stompe, ellipsvorm welke echt rust tegen de beide groefwanden. Zo´n naaldtip volgt derhalve veel nauwkeuriger alle bewegingen van de beide groefwanden dan een sferische naald-tip. Er zijn plotseling veel meer details (én zelfs zaken die u nog nooit eerder hoorde op uw platen). Het frequentiebereik loopt veel verder door en de naald mist bovendien een belangrijk deel van het stof en vuil dat zich eventueel op de groefbodem van de plaat bevindt. U mist met een elliptische naald dus bovendien een deel van de ruis en andere bijgeluiden die u liever niet hoort.
Eind 60er jaren werd in Japan de Shibata-diamanttip ontwikkeld feitelijk een verbeterde elliptische naald. Hierbij zijn de contactvlakken waarmee de naald de plaat aftast afgeslepen en dus veel kleiner dan bij een elliptische naald-tip. Hierdoor is de Shibata-naald in staat zelfs de allerkleinste details hoorbaar te maken. Bovendien loopt bij een goed element met een Shibata-naald het frequentiebereik gemakkelijk op tot boven de 40.000Hz.
Dit betrof een subcarrier t.b.v. de twee extra kanalen en (dat weet ik niet zeker) is vermoedelijk met een lagere energie van de snijkop gesneden (temeer omdat het geen waargave-groef betreft, wel één die belangrijk is voor het decoderen van de muzikale informatie).
Quote
Oorspronkelijk was dit noodzakelijk om bij de discrete CD4 quadrafonische platen de achterkanalen hoorbaar te kunnen maken. (Heeft u nog quadrafonische CD4 platen dan is een goed element met een Shibata of Shibata-like naald absoluut noodzakelijk om de platen als bedoelt weer te kunnen geven.)
...en zo'n versterker, vier luidsprekers en eventueel nog de specifieke decoder. In een normale situatie laten deze opnames zich simpelweg lenen voor stereo weergave.
Quote
Naderhand werden praktisch alle top-elementen voorzien van een Shibata-achtige naald-tip (Quadra-tip, Line-Contact, Fine-line, SAS, Hyper Ellips, Super-ellips, Frits Gyger-tis, van der Hull-tip etc. Ter voorkoming van het betalen van royalties aan Shibata kregen deze naalden dus allerlei verschillende benamingen en er werden ook nog weer verbeterde Shibata-like naalden ontwikkeld. Maar in principe allemaal een soort Super-elliptische naaldtips dus. )  Dit resulteert namelijk ook voor 2 kanaals stereo in een véél nauwkeuriger aftasting van de plaat, een verder doorlopend frequentiebereik met nog meer detaillering en in een dramatisch betere plaatsing van de instrumenten/stemmen in het stereobeeld. Kortom in een werkelijk superieure muziek reproductie.

Voor veel elementen zijn naast de standaard naald dan ook elliptische en/of Shibata(-Like) naalden leverbaar. Hiermee kunt u dus uw bestaande element moeiteloos upgraden naar een (veel) beter weergave niveau. Indien voor een element verschillende naalden leverbaar zijn wordt dat bij de naald-informatie  aangegeven. Voor echte topelementen zijn vanzelfsprekend meestal uitsluitend elliptische en/of Shibata(-like) naalden leverbaar.

Groet, Mark :)

Edit:

Toch enkele opmerkingen.
Bron: Pickupnaald punt en el
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

Robiwan

Thanx Mark. Lang zat dus die levensduur voor mij dan :D. Ik draai ca. 4 uur per week.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

eddy135

Quote from: Kamidioblitz on April 23, 2017, 20:21:59


Met wat voor elementen draaien jullie op je Rega platenspeler?

P25 met Clearaudio Concerto...

Erg fijne combi. ;)
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

MLCinema

Quote from: eddy135 on April 24, 2017, 17:40:18
P25 met Clearaudio Concerto...

Erg fijne combi. ;)

Mooie tafel met een nog mooier element. Gaaf! Wat voor soort vinyl luister je mrt name?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

eddy135

Quote from: Kamidioblitz on April 24, 2017, 19:06:41
Mooie tafel met een nog mooier element. Gaaf! Wat voor soort vinyl luister je mrt name?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ja, speelt best 'aardig'... ;D

Ik draai overwegend pop, rock en jazz.
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

Sphinkx

Ik ben de trotse eigenaar van een nieuwe Rega Planar 2. Werkt perfect maar heb ik wel een klein probleem...  Ik heb die aangesloten aan mijn soundbar. De Yamaha YSP 5600. Die heeft een aux ingang. Echter moet ik mijn geluid op max zetten. Staat nu op 95 en max is 100.

Ik had gehoopt dat de versterking genoeg ging zijn maar dat is dus duidelijk niet het geval. Suggesties hoe ik dit kan oplossen?
TV: LG OLED77GX - Xbox X Series - Nvidia Shield 2017 - Marantz SR 5014
Speakers: Self made Subwoofer - Front: Oberon 7 - Center: Dali Oberon Vokal - Surround Back: Dali Oberon On Wall - Rear Surround High: Dali Fazon sat

Dolby

Je zult een phono voorversterker nodig hebben. Tussen de platenspeler en de aux aansluiting.

Mvrgr, Peter

Sphinkx

Dat vreesde ik dus al.. Zal dus eens op zoek moeten gaan wat te kopen. Kan weer op zoek :)
TV: LG OLED77GX - Xbox X Series - Nvidia Shield 2017 - Marantz SR 5014
Speakers: Self made Subwoofer - Front: Oberon 7 - Center: Dali Oberon Vokal - Surround Back: Dali Oberon On Wall - Rear Surround High: Dali Fazon sat

MLCinema

Misschien de Rega fono mini?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

Sphinkx

Yep. Dat klinkt het meest logische. Maar ga ook eens naar alternatieven.
TV: LG OLED77GX - Xbox X Series - Nvidia Shield 2017 - Marantz SR 5014
Speakers: Self made Subwoofer - Front: Oberon 7 - Center: Dali Oberon Vokal - Surround Back: Dali Oberon On Wall - Rear Surround High: Dali Fazon sat

MLCinema

NAD pp2 is ook leuk. Rond de 120 euro.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

Robiwan

Quote from: Sphinkx on August  3, 2017, 18:40:12
Ik ben de trotse eigenaar van een nieuwe Rega Planar 2. Werkt perfect maar heb ik wel een klein probleem...  Ik heb die aangesloten aan mijn soundbar. De Yamaha YSP 5600. Die heeft een aux ingang. Echter moet ik mijn geluid op max zetten. Staat nu op 95 en max is 100.

Ik had gehoopt dat de versterking genoeg ging zijn maar dat is dus duidelijk niet het geval. Suggesties hoe ik dit kan oplossen?

Sorry moet hier beetje om lachen, ik lees dit probleem namelijk zo vaak. Volgens mij hoor je op 95 nog niks behalve het "bijgeluid" van de naald die door de groef gaat :D

Een phonoversterker is noodzakelijk bijvoorbeeld de Rega fono mini, een NAD of een Cambridge.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

musfed

Ik heb een P25 met een Denon dl103 (nav de vraag eerder gesteld ;-) )


Sent from my iPhone using Tapatalk
Dutch & Dutch 8c's