Rega platenspeler topic

Started by jpmoree, September 29, 2014, 21:08:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

lynch1979

Quote from: garmtz on October  1, 2014, 22:46:42
Alles wat de Rega ontkoppelt van een enorme hoeveelheid massa zal bijna helpen... Persoonlijk heb ik nooit iets kunnen vinden dat het beter deed dan een licht tafeltje of muurbeugel, wat LPLover zegt. En de beste muurbeugel is de Rega muurbeugel...

Vergeet onze eigen muurbeugel niet  ;)

Heb je die spikes al aangeschaft?

jpmoree

Quote from: lynch1979 on October  2, 2014, 08:08:01
Je hebt hele goede gipspluggen, van die metalen wokkels noem ik ze, dan kan makkelijk.

Zal eens met mijn vrouw overleggen......
In de kast kan ik het zo gek maken als ik wil, speakers ook geen probleem, maar de kast hebben we een jaar of 8 op maat laten maken met een speciaal deel voor de draaitafel.......

garmtz


Quote from: jpmoree on October  1, 2014, 23:10:06
Alleen ik zit hier met gipswanden, dus neem ik aan dat een muurbeugel dan niet zo'n goed idee is?

Nee, niet doen dan!

lynch1979


garmtz


Quote from: lynch1979 on October  2, 2014, 08:08:56
Vergeet onze eigen muurbeugel niet  ;)

Vergeet ik niet, vind alleen voor een Rega de Rega muurbeugel ideaal.

QuoteHeb je die spikes al aangeschaft?

Nee... Ik heb het gevoel dat hier 'less is more' is, dus hou het bij de originele spikes.

garmtz

Heb trouwens het Hificritic review van de RP10 gescanned. Wie wil --> PM met email.

jpmoree

Quote from: garmtz on October  1, 2014, 22:46:42
Alles wat de Rega ontkoppelt van een enorme hoeveelheid massa zal bijna helpen... Persoonlijk heb ik nooit iets kunnen vinden dat het beter deed dan een licht tafeltje of muurbeugel, wat LPLover zegt. En de beste muurbeugel is de Rega muurbeugel...
Garmt, muurbeugel is dus geen optie, heb je tips voor de ontkoppeling?

garmtz

Quote from: jpmoree on October  2, 2014, 11:52:07
Garmt, muurbeugel is dus geen optie, heb je tips voor de ontkoppeling?

Ja, een LP12 met Trampolin... :D   Geintje... Wat je zou kunnen proberen is een gehard glasplaatje op omgekeerde cones (met de punten naar boven dus). Beetje wat Naim doet bij hun Fraim rack.

jpmoree

Quote from: garmtz on October  2, 2014, 12:13:14
Ja, een LP12 met Trampolin... :D   Geintje...
Overtuig me maar de 17e!

garmtz

Quote from: jpmoree on October  2, 2014, 12:29:43
Overtuig me maar de 17e!

Neem desnoods je Rega mee (geen grapje...)!

jpmoree


garmtz

Quote from: jpmoree on October  2, 2014, 14:45:08
Doe ik!

Doen we ergens aan het begin van de show voor jou even een privé-vergelijk(je)! ;)

jpmoree

 
Quote from: garmtz on October  2, 2014, 14:52:10
Doen we ergens aan het begin van de show voor jou even een privé-vergelijk(je)! ;)
:clapping:

jpmoree

Quote from: garmtz on October  1, 2014, 22:46:42
Alles wat de Rega ontkoppelt van een enorme hoeveelheid massa zal bijna helpen... Persoonlijk heb ik nooit iets kunnen vinden dat het beter deed dan een licht tafeltje of muurbeugel, wat LPLover zegt. En de beste muurbeugel is de Rega muurbeugel...

Waarom iets met lichte massa. De Rega dealer waar ik hem gekocht heb raadt juist aan om er een zware marmeren plaat met ontkoppeling van de kast met viltjes. Ik lees wel vaker dat dit laatste in het algemeen prima is, maar juist voor een Rega niet. Wat is hoervoor de verklaring, Garmt?

garmtz

Quote from: jpmoree on October  3, 2014, 19:00:31
Waarom iets met lichte massa. De Rega dealer waar ik hem gekocht heb raadt juist aan om er een zware marmeren plaat met ontkoppeling van de kast met viltjes. Ik lees wel vaker dat dit laatste in het algemeen prima is, maar juist voor een Rega niet. Wat is hoervoor de verklaring, Garmt?

WAT?! Dat is echt helemaal verkeerd bij een Rega... De verklaring ligt in het feit dat Rega in zijn hele filosofie uitgaat van 'snel energie afvoeren', door constructies te maken die stijf en licht zijn. Dat concept doe je teniet met een enorm zware steen eronder - het tegengestelde van 'licht'. Het resultaat: een doodse weergave. Dat weet ik ook uit eigen ervaring, want ik heb ook veel geëxperimenteerd met de ondergrond van een Rega. Glas of niet al te dik multiplex waren voor mij de mooiste opties, liefst ontkoppelt van de ondergrond met geïnverteerde spikes/cones.

Joris1971


garmtz

Quote from: lynch1979 on October  2, 2014, 09:14:54
Omdat?

Omdat een gipswand door geluidstrillingen enorm trilt en al deze trillingen dus door worden gegeven naar de draaitafel! Beter dan nog op een zwaar meubel met een extra ontkoppeling eronder.

lynch1979

Quote from: Joris1971 on October  3, 2014, 20:39:46
Omdat anders de pluggen uit de muur donderen...

Dan weet je niet welke pluggen ik bedoel.

lynch1979

Quote from: garmtz on October  3, 2014, 20:42:24
Omdat een gipswand door geluidstrillingen enorm trilt en al deze trillingen dus door worden gegeven naar de draaitafel! Beter dan nog op een zwaar meubel met een extra ontkoppeling eronder.

Duidelijk, dat wist ik niet  :blush:

garmtz

Quote from: lynch1979 on October  3, 2014, 20:44:12
Duidelijk, dat wist ik niet  :blush:

In zijn algemeenheid wil je de platenspeler een ondergrond aanbieden die zo goed als mogelijk trillingsvrij is... Dat de je het beste als je de muurbeugel aan een dragende muur monteert. Zelfs een niet-dragende stenen binnenmuur kan best hard meeetrillen. Bij een gipswand is dat nog vele male erger en is bijv. een solide vloer een veel beter alternatief. Bij mij hangt de draaitafel aan de muur omdat ik een huis heb uit de jaren 20 met vloerdelen op balken. Als ik hem op een meubel op de vloer zou zetten, zou de plaat simpelweg overslaan bij het langslopen... :)  Bovendien heb ik nu door de muur gewoon een enorm trillingsvrije basis.

lynch1979

Quote from: garmtz on October  3, 2014, 20:51:15
In zijn algemeenheid wil je de platenspeler een ondergrond aanbieden die zo goed als mogelijk trillingsvrij is... Dat de je het beste als je de muurbeugel aan een dragende muur monteert. Zelfs een niet-dragende stenen binnenmuur kan best hard meeetrillen. Bij een gipswand is dat nog vele male erger en is bijv. een solide vloer een veel beter alternatief. Bij mij hangt de draaitafel aan de muur omdat ik een huis heb uit de jaren 20 met vloerdelen op balken. Als ik hem op een meubel op de vloer zou zetten, zou de plaat simpelweg overslaan bij het langslopen... :)  Bovendien heb ik nu door de muur gewoon een enorm trillingsvrije basis.

Onze woonsituatie is hetzelfde.....
Mijn muurbeugel hangt aan een buitenmuur, de beste oplossing gezien de houtenvloer.

Ik denk dat anderen hier veel aan hebben, net als ik  :thumbs-up:

jpmoree

inmiddels de manual erop nageslagen en daar staat het als eerste hint:

Robiwan

#47
Quote from: jpmoree on October  4, 2014, 09:18:42
inmiddels de manual erop nageslagen en daar staat het als eerste hint:

Tip 1 en 4 zijn zo helder als een kabbelend bergbeekje. Maar laat tip 2 en deels 3 maar achterwege dat stampt nog uit de jaren 70 en is echt  "stupid" op z'n Engels gezegd!
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

jpmoree

Quote from: garmtz on October  2, 2014, 12:13:14
Ja, een LP12 met Trampolin... :D   Geintje... Wat je zou kunnen proberen is een gehard glasplaatje op omgekeerde cones (met de punten naar boven dus). Beetje wat Naim doet bij hun Fraim rack.
Wat voor cones zou ik hiervoor zoal kunnen gebruiken?

Mediator

#49
Er is inderdaad geen Rega forum of apart Rega topic. Tot nu  ;D

Wellicht komt dat omdat eigenaars van Rega draaitafels het te druk hebben met luisteren naar muziek. Ik draai nu met een P7, Apheta en Ios phonotrap. Ik heb niets te klagen. Ik beaam meteen de info van Garmt dat een Rega een lichte ondergrond nodig heeft. Hiervoor heb ik gedraaid met een P25, Exact en Eos phonotrap. Mijn huidige P7 combinatie houdt zowaar mijn Rega Isis CD speler bij en dat is toch een aardige prestatie. Juist bij Rega heb ik altijd het idee dat je gewoon naar muziek kunt luisteren zonder de muziek te ontleden. Dat is juist waarom ik Rega koop, dus ook de CD speler.