Low budget scherm maken?

Started by Ricardo1983, September 29, 2014, 16:57:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ricardo1983

Hallo mensen

Ik ben een nieuwkomer in de Beamer wereld, en wil kijken of dit mij bevalt.
Gisteren heb ik voor een klein prijsje een beamer kunnen ophalen, waarmee ik wil kijken of ik een betere en duurdere waard ben.

Nu wil ik dus ook, zelf een scherm maken, die ik kan ophangen en weghalen als ik klaar ben.
Omdat ik het voorlopig even Low-budget wil houden, tot ik zeker weet, dat ik vaker dan 2x per jaar kijk, zoek ik de beste oplossing.

Zelf dacht ik, om een laken te pakken en die om een frame heen te spannen(las dit ergens).
Maar later las ik ergens dat "Blackout Cloth" de beste oplossing was.
Nu is het geval, dat ik weer ergens anders las, dat dit vrijwel hetzelfde materiaal is, als een rolgordijn.

Is dit waar?

Ik hoop hier op een goed antwoord, en niet zo'n antwoord van geef even wat meer uit, en koop meteen een goed scherm.
Dit wil ik best, als ik zeker weer dat ik het gebruik.

Mvg

Ricardo1983

Niemand een idee?
Neem aan dat hier wel mensen zitten, die met hetzelfde idee hebben gelopen.

cine(d)rama

#2
Hallo .

Op een laken  of rolgordijn projecteren kan natuurlijk wel .
Maar dan weet ik zeker dat je niet verder gaat met projecteren .

Een laken gaat doorschijnen en dan moet je niet hebben .
Een verduisterings rolgordijn gaat beter maar heeft weer een bepaalde structuur .

Het verschil ga je toch pas zien als je een echt goed scherm gebruikt ( koopt of maakt ) .

Maar probeer het gewoon .
Als het je wel bevalt weet je zeker dat het met een goed scherm alleen maar beter gaat worden !

Ik heb in het begin in de bouwmarkt een plaat gekocht van 244x122 met een witte voorkant ( van die dunne plaat die ook vaak als achterwand van een kast word gebruikt ) en dat ging aardig .

Maar ook ik zag pas het verschil (verbetering ) toen ik een goed scherm kocht .

Gr Andre
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

luuk123456

#3
Hoi,

Mijn eerste (huidige) scherm heb ik gekocht (van bovenstaand forumlid) voor de belachelijk lage prijs van 45 euro!
Misschien dat je met wat geduld en degelijk zoekwerk ook wel tegen `n mooi en toch goedkoop scherm aanloopt...
het is je gegund!

ik wens je succes!

groet,
Luuk
JVC X500 - Kingpin VFS240 104' - 21:9 DIY masking -7.2 Surround - Fronts: Mission 752 Freedom - Center: Mission 753 - Surround: Mission 752 Freedom - Surround Back: Mission 760I - Denon 4520 -Dual  Klipsch r-115SW - HTPC - Domotica X10 lights
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143724.0

home@the movies

Quote from: Ricardo1983 on September 30, 2014, 13:56:07
Niemand een idee?
Neem aan dat hier wel mensen zitten, die met hetzelfde idee hebben gelopen.

Ik wou ook niet reageren omdat ik met ongeveer dezelfde opmerking zat, je wil uittesten of projecteren iets voor jou is maar je gaat kiezen voor de slechtste oplossing voor je test.
Het risico is dus bijzonder groot dat het een teleurstelling gaat worden omdat je met totaal verkeerde materialen aan de slag gaat terwijl het met de juiste producten een heel andere ervaring gaat worden.
Zoals hierboven reeds aangehaald is een laken totaal fout omdat je dusdanig veel licht verliest dat het beeld flets en zonder enig contrast gaat zijn.
Een projectiedoek is niet zomaar een stukje wit doek zoals vaak gedacht wordt, als je toch wil experimenteren koop dan een MDF plaat en gebruik bvb een matte witte verf of projectieverf .

Verder zijn er tweedehands wel schermen te vinden voor een klein bedrag die voor een test meer dan voldoende zijn, doe jezelf een plezier en denk even na voor je dingen gaat beslissen.
Zowat iedereen hier zal ongeveer hetzelfde antwoord formuleren, vandaar dat je weinig reacties krijgt omdat je zelf aangeeft geen antwoorden te willen krijgen in de zin van, "koop een scherm, of doe dit niet"
Als je nog vragen hebt dan horen we dat graag

Gr
Werner

werner


home@the movies

Quote from: luuk123456 on September 30, 2014, 17:54:31
Hoi,

Mijn eerste (huidige) scherm heb ik gekocht (van bovenstaand forumlid) voor de belachelijk lage prijs van 45 euro!
Misschien dat je met wat geduld en degelijk zoekwerk ook wel tegen `n mooi en toch goedkoop scherm aanloopt...
het is je gegund!

ik wens je succes!

groet,
Luuk

Kijk dat bedoel ik dus, je was me net voor met posten  ;D ;D ;D

Ricardo1983

Nou nou kijk je even niet, staan er opeens antwoorden  :clapping: :clapping: :clapping:

Inmiddels was ik al wat gaan knutselen, met het volgende resultaat.

Men rijden naar de gamma, en vissen daar wat latjes hout, wat schroeven, 4 haken en hoekijzertjes vandaan.
Daarna trek je een verduisterend rolgordijn van de muur af  ;D ;D ;D tot alle vreugde van het vrouwtje  :devil: :devil: :devil:

Je knutseld een geraamte in elkaar, span daar het inmiddels van het systeem gescheiden doek tegen aan, en hangt hem op.

Ok het beeld kan denk ik ten alle tijden beter met een juist scherm, maar met ADHD 6x xxl is geduld nou eenmaal niet mijn sterkste kant  :D :D :D

Vanavond dus meteen uitgeprobeerd, met de nieuwe Transformers.
Een film met veel special effects, dus leek mij een perfecte test.
Nou, dit viel me zeker niet tegen, ik vond het een super ervaring.

Ok, het beeld op mijn TV is beter, maar die is er voor gemaakt.
Maar de filmbeleving....
In 1 woord: WAUWWWWWW  :pompom: :pompom: :pompom: :pompom:

Dus ja, ik kijk even op mijn zelf gefabriceerde schermpje, maar deze jongen is om, en gaat zich inlezen, en focussen op een beter scherm...
Het kan alleen maar beter worden, en ik vind t nu al super  :inlove: :inlove: :inlove:

m9

dan moet je dezelfde film maar eens kijken op een stewart scherm, ben je meteen verpest.
maar goed dat kost ook een paar duiten.

MechanicalAnimal

Quote from: Ricardo1983 on September 29, 2014, 16:57:52
Omdat ik het voorlopig even Low-budget wil houden, tot ik zeker weet, dat ik vaker dan 2x per jaar kijk, zoek ik de beste oplossing.

Kijk even op marktplaats........staan heel veel lowbudget schermen waar je prima lol mee kunt hebben.

kosten geen drol........zelfs van die mobiele presentatie schermen in 16:9.
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

ynnadje

Ik heb jaren geleden een scherm gemaakt op basis van goed projectordoek en een spiekader die je in elke kunsthandel kan kopen. Dit heeft misschien 50€ gekost en biedt me nog elke week uren filmplezier ... (zie meer naar het einde van dit onderwepje ... http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=53649.msg800750#msg800750

denoontje

ik ben ook begonnen door officieel schermdoek in emmeloord ITC te bestellen en dit op een mdf plaat te nieten...
zwart kader eromheen gemaakt en blazen met die epson 200h......

Vooraf eerst bij project doek staaltje op gevraagd om te beoordelen welk doek voor mij toen beste was.

Was denk ik ook iets van 60-70 euri kwijt

Vreemd

Ik heb bij een computerwinkel een 120" scherm van Optoma voor 150 euro gekocht. Het hangt hier nog steeds en doet zijn werk, meer moet dat niet zijn...
Klipsch: RF7 mk2, RC 64 mk2, RB61 mk2, Marantz: 7008, JVC x5000 120"

Sennheiser HD 800s, Chord Mojo