Galm geluid weg halen uit ht ruimte ,beste oplossing?.

Started by hitsenbits, September 27, 2014, 11:06:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ruud2

Quote from: hitsenbits on September 28, 2014, 19:06:50
Ik zal van de week eens experimenteren waar ik wat plaatsen moet met zachte dekens of andere medelen?.
Er zit ook een schuine afdak in wel te zien op de foto mischien kaatst dat ook wel geluid terug of reflecteert geluid(weet niet of dat het juiste woord is?.
Zelf denk ik nu dat het plafond de grootste boosdoender is.
Vanmiddag nog eens een geluidstest gemaakt en ik moet zeggen dat klonk niet onaardig alleen met de frontspeaker zat genoeg laag ook in,maar het kan beter.
Je zou eigelijk even een geluidsopname moet maken in de deze ruimte.
William.

Hallo William,

ja, natuurlijk kan je een meting laten doen in je ruimte door derden, echter daar hangen toch wel kosten aan natuurlijk, ( of iemand van het forum moet bij jouw in de buurt wonen en pro deo willen meten).
Alleen daar ben je er nog niet mee, zeggen altijd : meten is weten...........nou dus niet.
vergeten wordt dat je de metingen nog moet analyseren en daarna nog de uitkomsten daarvan moet
intrepeteren in materialen of andere middelen.
En daar komt vakkennis bij kijken.
In mijn ruimte (toen zonder schuine vlakken, nu met na de uitbreiding ) heb ik rondom op bijna plafondhoogte een staalkabel gespannen (10 cm van de muur) waaraan met waskijpers verhuisdekens hebben gehangen en willekeurig op iedere plaats geschoven kunnen worden.
je leert je ruimte "kennen".
de dekens hangen uiteindelijk niet voor niets in de hoeken, zie foto. nadat er meerdere rondom in de ruimte verschoven zijn , weggehaald en teruggehangen enz.
Wat ik probeer mee te geven is dat er met beperkte middelen grondoorzaken naar boven te halen zijn,die in een later stadium beter uitgewerkt kunnen worden.

grtn., Ruud
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

hitsenbits

Quote from: jvanhambelgium on September 27, 2014, 23:43:19
Volgens de schets nog niet zo slecht.
De zitplek zit ongeveer op 1/3.

De Denon die je hebt heeft eigenlijk geen echt room-correction aan board dus erg veel gaat dat niet uithalen. Het zal wel een aantal zaken goedzetten als "delays" van de verschillende speakers. Mischien toch maar eens runnen op de luisterplek en dan weer luisteren.

En verder, als je gericht galm wil aanpakken ga dan op zoek naar de 1e reflectie-vlakken op zijmuren, achterwand,plafond en grond en voorzien daar wat absorptie-materiaal.
De methode met de spiegel is bruikbaar om de 1e reflectie-vlakken te vinden, dus terwijl jij op de luisterplek zit iemand met een spiegel laten bewegen langs zijwanden, grond etc tot je iets van reflectie van de speaker/drivers ziet. Rond deze plekken is er wat te behandelen.

Wat je zegt van "bass" is toch wel gek. Je frontspeakers A25 zijn kleine monitors en dan gebruik je een 100W subje ?? Die ruimte is niet zo heel klein hé, ik vraag me af of je daarmee een voldoende volle laagweergave kan genereren.
Of is het een Boston sub met 2 x 10" of 12" woofer ? Kan in het gamma niet zo direct een 100W subje vinden...
Deze Denon had ik nog op de zolder staan (gelukkig)is niet meer de nieuwste beneden staat een Denon 3808 iets nieuwer.
Ik moet hem nog inregelen met het microfoontje.
Hoe kan je dat nu zien in de spiegel??.
Ik heb als fronts de Boston A23 die zijn iets groter dan de A25 hoor ik met de gewone stereo muziek komt er al een heel goed geluid uit de bas is al vrij laag dat verbaast me dus wel ja.
De subwoofer is een Boston pv500 komt van beneden daar gebruik ik hem zelden bij mijn Boston Vr1.
William.

hitsenbits

#27
De wand daar zit gewoon behang op wat ik geverft heb.
De vloer zit vloerbedekking op niet hoogpolig.
Het Plafond is van beton(zwart).
Laatst klonk de center niet fijn toen had ik me vergist rood op de min dus :ohmy:?.

Deze ruimte wat een slaapkamer is geweest was eigelijk niet de bedoeling dat ik daar zou blijven zitten het was meer een noodzaak dat ik het projecteren van beneden naar boven heb verplaatst.
Eerst heb ik toen alles wat wit was eeuwig verbannen :tounge2: naar de(je weet wel!!)Dat kon beneden niet echt en er kwam wegens omstandigheden een ruimte vrij voor de hobby die ik helemaal kon aanpassen!!.
En als je daar eenmaal aan begint krijg je er veel plezier in,want je ziet al snel dat het geprojecteerde beeld er op eens veel beter uit gaat zien.
Was ook niet de bedoeling dat er luidsprekers in zouden komen want kon eigelijk alleen met de koptelefoon op luisteren.Maar toen later eens voor de gijn wat oude luidsprekers erin gezet en dat klonk toch niet gek(wel een beetje galm ja)maar ja het bloed kruipt niet waar het gaan??!!!!hoe je dat ook maar zegt! heb ik toch wat nieuwe speakers gekocht oude Denon van de zolder gehaalt nu je weet wel hoe het gaat met een hobby he.
Nu lijkt het bijna een bioschoopje toch met wat technische problemen dan nog?.
Ruud2 jij heb daar ook wel een mooie ruimte zulke speaker kan ik hier niet kwijt,dat van dat meten gaat mijn pet even te boven ik probeer het eerst wel op mijn manier op te lossen.Dat van die staalkabels is wel handig als je daar eem paar tegen het plavond aan spant kan je er ook van die acoutische panelen op liggen en verschuiven?.
Dat schuine stuk wat ik heb (afdak)kan ook wel reflecteren hoor??.
Achter het scherm heb ik zwarte flours opgehangen van dat stof wat ze ook in bioschopen gebruiken.

William.



KayaRahnee

Quote from: hitsenbits on September 29, 2014, 19:07:50
Hoe kan je dat nu zien in de spiegel??.

Je laat iemand met een spiegel langs de muur lopen en zodra je vanaf je luisterpositie de speaker ziet staan in de spiegel heb je een mirror point.

Omdat het gebied bij verplaatsing speakers verandert heb ikzelf gekozen om de panelen aan een rail op te hangen zodat ze steeds mee kunnen verschuiven.

Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

DofN

Quote from: ruud2 on September 29, 2014, 08:03:45
Hallo William,

ja, natuurlijk kan je een meting laten doen in je ruimte door derden, echter daar hangen toch wel kosten aan natuurlijk, ( of iemand van het forum moet bij jouw in de buurt wonen en pro deo willen meten).
Alleen daar ben je er nog niet mee, zeggen altijd : meten is weten...........nou dus niet.
vergeten wordt dat je de metingen nog moet analyseren en daarna nog de uitkomsten daarvan moet
intrepeteren in materialen of andere middelen.
En daar komt vakkennis bij kijken.
In mijn ruimte (toen zonder schuine vlakken, nu met na de uitbreiding ) heb ik rondom op bijna plafondhoogte een staalkabel gespannen (10 cm van de muur) waaraan met waskijpers verhuisdekens hebben gehangen en willekeurig op iedere plaats geschoven kunnen worden.
je leert je ruimte "kennen".
de dekens hangen uiteindelijk niet voor niets in de hoeken, zie foto. nadat er meerdere rondom in de ruimte verschoven zijn , weggehaald en teruggehangen enz.
Wat ik probeer mee te geven is dat er met beperkte middelen grondoorzaken naar boven te halen zijn,die in een later stadium beter uitgewerkt kunnen worden.

grtn., Ruud

Gave set!
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

ruud2

Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

DofN

Je had ook heel wat anders kunnen doen en dan was ie misschien niet zo gaaf geweest :)
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

hitsenbits

Zwarte velours stof dat dempt niet al te veel geluid zeker omdat het vrij dun is?.
Het reflecteert geen licht terug dat werkt wel?.
Dat was nog even een vraag van mijn kant??.
William.

ruud2

Quote from: hitsenbits on September 30, 2014, 22:46:54
Zwarte velours stof dat dempt niet al te veel geluid zeker omdat het vrij dun is?.
Het reflecteert geen licht terug dat werkt wel?.
Dat was nog even een vraag van mijn kant??.
William.

klopt.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Loondijke

#34
Ben wel benieuwd naar jouw bevindingen!
Sony HW55  ISF | Kingpin VFS210 | Denon AVR-X4100W | Fronts; DALI Concept 8 | Center: DALI Concept | Rears: DALI Concept 1 | BK XXLS400 FF | HTPC + XBMC + Bluray Diskdrive | Panasonic BDT300 | Thecus N7510 + WD RED 28TB
Mijn topic;
Loondijke's Dedicated Attic-HT

hitsenbits

Ik heb nu eerst een gordijn voor het raam geplaatst het is niet een groot raam maar je kan het verschil al horen.
De galm is al een stuk minder zo?.
William.

hitsenbits

Heeft het ook enig effect als je een acoutische paneel achter de centerspeaker zou plaasten of maakt het niks uit?.
William.