Epson TW6600 review

Started by J.A.F._Doorhof, September 26, 2014, 14:44:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Vandaag dan de review van een projector waar ik lang op heb gewacht.... de TW6600 van Epson.
Waarom lang op gewacht ?
Het is de perfecte instapper voor home theater liefhebbers en nu..... ja wel..... eindelijk met een goed werkende lensshift.



Uiterlijk
Op zich is er niets mis met de TW6600.
Hij is mooi klein en zal niet misstaan aan het plafond of op de kast.
Toch had ik liever een wat grotere behuizing gezien aangezien het ventilator geluid dan iets meer onderdrukt had kunnen worden. Begrijp me niet verkeerd, het is geen "Lawaai ding" maar je hoort hem wel beter dan een TW7200 of grotere broer TW9200. Onder de film zul je hem echter niet horen, maak je geen zorgen.

Lensshift werkt erg makkelijk en is natuurlijk fantastisch dat die er eindelijk op zit, dit maakt de projector meteen voor veel meer mensen interessant.



Metingen
CMS resultaat is matig, vooral in groen, dit zijn eigenlijk bijn dezelfde resultaten als de voorgangers. Je merkt duidelijk dat Epson daar een verschil maakt tussen de 5-6 serie en het hogere segment welke nagenoeg perfecte kleuren hebben, in het beeld is het gelukkig niet direct opvallend, maar had het graag beter gezien.

De grayscale en gamma zijn goed te kalibreren zoals we gewend zijn van Epson.

Binnen de 3D stand kun je voor 3 opties kiezen, ECO, medium en full waarbij in medium een mooie middenweg word gekozen qua geluid van de fan en lichtoutput.

Dan de contrast metingen :
NATIVE CONTRAST : 1170:1
CONTRAST IRIS : 9150:1
ANSI : 325:1
Let wel, dit is met perfect ingestelde brightness, we kunnen deze cijfers nagenoeg laten verdubbelen als we de brightness 1 tikje lager zetten, echter dan mis je net wat schaduw detail, vandaar dat ik de metingen altijd doe met de perfecte brightness voor film kijken en niet voor wat het beste op papier lijkt.


Beeldbeleving
Beeld is zeer netjes voor deze prijsklasse, sterker ik denk dat je rustig mag zeggen "erg leuk"
Bewegingen zijn niet helemaal smooth en iets onrustiger dan een TW9200 maar deze is dan ook een stuk duurder natuurlijk en dit is dan ook 100% te verwachten, toch haalt het je niet uit de film zoals bij andere instappers soms wel het geval is.

Diepte in het beeld is ruim voldoende en lightoutput is ideaal voor mensen die in een woonkamer situatie kijken, zelfs in eco komt er een behoorlijke bak licht af. Zowel Annewiek als mij viel op dat de unit een behoorlijk gestoken scherp beeld neerzet, bij sommige films zie je daardoor iets ruis optreden maar als de transfer goed is dan is het letterlijk een "wow wat scherp ervaring" dit is een stukje beter dan de voorloper.

Conclusie
Voor wie een instap projector zoekt kun je bijna blind de TW6600 aanschaffen, de projector zet een zeer mooi plaatje neer en tenzij je in een batcave kijkt zul je het zwart niveau als meer dan voldoende ervaren, zodra je richting de batcave gaat zullen zeer donkere scenes net iets te weinig "bite" laten zien door het zwart level, hoewel de iris hier wel een extra tik geeft legt de TW6600 het hier duidelijk af tegen de 9200 (welke nogmaals een HEEL stuk duurder is).

Qua kleuren is het allemaal perfect in orde voor de casual kijker, de purist zal wel zien dat de kleuren toch iets minder zijn dan bv van de Epson TW9200, maar eigenlijk moet je ze dan naast elkaar zien, en de doelgroep waar de TW6600 op gericht is zal dit geen ENKEL probleem vinden aangezien het beeld zeer netjes in balans is, en als je het vergelijkt met de gemiddelde TV uit de doos dat is de TW6600 (mits goed gekalibreerd) echt ENORM veel beter qua kleur, zet je hem rechtstreeks naast een TW9200 tja... dan zie je het wel... maar wil je dat extra budget uitgeven.

De fan maakt iets meer lawaai dan de grotere broers, maar ook dit is eigenlijk geen probleem bij het normale film kijken, ook de iris hoor je iets meer dan van de 9200, dit komt mede door de kleinere behuizing neem ik aan en het prijssegment, maar beide zullen nogmaals onder de film geen probleem opleveren.

Klassering
Ik kan niet anders dan als instap projector voor home theater de TW6600 een gold award geven.
De prijs is mooi, er is lenssfhift aanwezig, het plaatje ziet er mooi uit, en je moet een flink budget meer uitgeven wil je echt een stap voorwaarts doen.
Ik denk dat de 6600 een zeer populaire projector kan worden.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

roteldebotel

Yes! Zeer fijn van Epson om zo een projector op de markt te zetten. Benieuwd naar ervaringen op 3D gebied en input lag...

rwalstijn

En hoe zou je deze projector beoordelen tov de epson 7200 en de sony hw40 ?

simsatit

Hoi Frank,
Wat mij opvalt is het lage ansi contrast.. ?
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

J.A.F._Doorhof

Sorry had een waarde verkeerd overgetypt is nu aangepast.

In vergelijk met de 7200 is de 7200 de betere op kleur, dynamiek en zwart level.
Maar hij is ook een stuk duurder.
De sony verslaat beide.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

simsatit

Ziet er netjes uit zo, de specs.
Is deze, net als de instapper full hd van Benq nu ook onder de 1000€ ?
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

J.A.F._Doorhof

Hij is wel boven de 1000,00
Advies 1619,00
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

MechanicalAnimal

..en niet vergeten dat er een Wireless versie is  :pompom:


de TW6600w

http://www.hometheater.nl/site/eh-tw6600w-wireless-hd-projector-met-lensshift/


Adv. €1.919,- incl calibraties
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

jeroenudb


digitalboy

Sorry maar ik zie geen enkele reden om enthousiast te zijn!
Het is niets nieuws dat budget/middenklas projectors van epson lensshift hebben/hadden.
5 jaar geleden had epson dat ook.

Dat ze dit bij het vorige model weggelaten hebben, en nu dit bij het 'nieuwe' model weer
toegevoegd hebben.  betekent niet dat ze opeens het wiel opnieuw uitgevonden hebben.
niets bijzonders, ja alleen in vergelijking met dlp's maar dat was altijd al zo, 8 jaar geleden al!
Over het contrast, zelfde verhaal niets bijzonders en niets nieuws!

1170:1 native contrast voor een projector die 1500 euro kost. vind ik veel te duur.
Voor de helft van de prijs koop je een dlp met dezelfde of hogere native CR en ansi CR!
Deze projector zou eigenlijk niet meer mogen kosten dan rond de 1000 euro!
Dan is het nog enigzins acceptabel. Trouwens Frame Interpolatie functie voor de 1500 euro
klasse had ook best gekund. (zie optoma kan het ook)

Vergeet niet de tijd waarin we leven, we zitten al bijna in 2015!
1170 op 1 contrast in dit tijdperk is echt weinig.
Zelfs die mediocre lcd tv's hebben nog een hoger paneel contrast en
dat wil best wat zeggen, lcd's zijn ook niet bepaald contrast kampioenen.
Wil je een voorbeeld van een van de betere en GOEDKOPE alsjeblieft:
Sharp 60 inch tv voor 1000 euro met hoogwaardig av paneel lcd scherm met 4500:1 NATIVE contrast en hoog ansi contrast. de rest van de tv is tussen haakjes ook prima kleuren etc.
Dit is tenminste nog te doen je hebt echt minimaal 3000:1 NATIVE contrast nodig voor een goed beeld!!

Als je bedenkt dat het topmodel van jvc zo'n 60.000 keer!!! hoger native contrast heeft
dan deze 6600!
ja die is duurder, maar duidelijk betere prijs kwaliteit verhouding, dan dit soort
budget spul. 60.000 keer hoger contrast (hoeveel procent is dat wel niet?)
maar je betaald niet 60.000 keer zo veel voor een jvc!
De tw7200/8100 is trouwens al veel meer waar voor je geld.

Mensen leg dan liever een paar hondertjes bij, spaar nog even door etc. dan koop je wel iets,
waar je tot in lengte van jaren plezier van hebt in een huiskamer EN in een batcave!



J.A.F._Doorhof

Bekijk ze eerst eens voordat je een opmerking zoals dit post kerel.
Ik zie ze hier en kan je vertellen dat voor DIT prijssegment het een zeer goede koop is, en nu inderdaad eindelijk met lensshift.

Natuurlijk koop je voor 400.00-1000.00-2000.00 wat mooiers maar dan moet je dat wel hebben.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

digitalboy

Quote from: J.A.F._Doorhof on September 30, 2014, 20:07:50
Bekijk ze eerst eens voordat je een opmerking zoals dit post kerel.
Ik zie ze hier en kan je vertellen dat voor DIT prijssegment het een zeer goede koop is, en nu inderdaad eindelijk met lensshift.

Natuurlijk koop je voor 400.00-1000.00-2000.00 wat mooiers maar dan moet je dat wel hebben.

Voor een paar honderd meer koop je een sony hw40 mijlen beter dan deze budget 6600
beter contrast, betere lens, Frameinterpolatie veel meer features etc.
En kan je al kopen voor onder de 2000. Dus je kunt onmogelijk volhouden dat deze 6600
een echte ''bang for the buck'' is want dat is niet zo.
En dit model verdient zeker geen gold award.
Er is gewoon een te grote drop in kwaliteit in vergelijking met iets duurdere modellen,
hier ga je dus ENORM veel concessies doen,
maar goed jij wil graag epson verkopen, ik wijs er de mensen op dat er duidelijk BETERE alternatieven zijn.

J.A.F._Doorhof

De hw40 zit advies op 2499,00 en word meestal aangeboden voor 2199.00 dus dat is duidelijk een flink stuk hoger.
Daarnaast loop jij wel vaker te roepen en te schreeuwen maar heb je ze niet gezien en baseer je je alleen maar op wat jij denkt. Zo ook je reactie dat wij graag Epson verkopen.

Wij verkopen ook sony en geloof me dat de marge op een duurdere unit VEEL aantrekkelijker is dan op een instapper (sterker op de instappers zit nagenoeg geen marge) dus als ik aan mijn portemonnee denk zou ik veel liever hoger verkopen.

Als ik aan de klant denk, heeft hij/zij met de tw6600 gewoon een hele mooie instapper. En binnen die prijs ken ik geen betere.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

roteldebotel

Ik ben zeker nieuwsgierig naar deze projector, maar mij viel de prijs ook wel iets tegen. Uit de beschrijving meende ik op te maken dat het een goede instapper is. Maar qua prijs schuurt de 6600 wel heel erg dicht tegen de 7200, terwijl de 6600 er qua performance toch wel iets onder zou zitten. Let wel: puur gebaseerd op de beschrijving, niet op basis van eigen bevindingen.

Dat is een vd redenen waarom ik nieuwsgierig zou zijn naar input lag, wellicht is dat dan de Unique selling point.

MechanicalAnimal

Quote from: roteldebotel on October  1, 2014, 08:57:43Maar qua prijs schuurt de 6600 wel heel erg dicht tegen de 7200, terwijl de 6600 er qua performance toch wel iets onder zou zitten. Let wel: puur gebaseerd op de beschrijving, niet op basis van eigen bevindingen.

6600..................1619
7200..................2199

even met de adviesprijzen gewerkt...er zit 580 euro tussen hoor.

dan mag de 6600 toch echt wel "iets" minder presteren hoor.

Met de inruilactie ging de 7200 voor 1899 de deur uit, de 6600 zal straks ook nog wel wat zakken of in de aanbieding komen dus het verschil zal ongeveer hetzelfde blijven. Zelfs al wordt dat verschil 400 euro dan heb je het nog over een klap geld.

SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

luuk123456

Quote from: roteldebotel on October  1, 2014, 08:57:43
Ik ben zeker nieuwsgierig naar deze projector, maar mij viel de prijs ook wel iets tegen. Uit de beschrijving meende ik op te maken dat het een goede instapper is. Maar qua prijs schuurt de 6600 wel heel erg dicht tegen de 7200, terwijl de 6600 er qua performance toch wel iets onder zou zitten. Let wel: puur gebaseerd op de beschrijving, niet op basis van eigen bevindingen.

Dat is een vd redenen waarom ik nieuwsgierig zou zijn naar input lag, wellicht is dat dan de Unique selling point.

Ik ben inderdaad ook benieuwd hoe het met de input lag zit.
opmerkelijk dat dit bij zo goed als geen review genoemd wordt, terwijl het voor wellicht `n  redelijk breed publiek van grote betekenis kan zijn.
ook ik speel veel en graag games en vind `n lage input lag van groot belang.

JVC X500 - Kingpin VFS240 104' - 21:9 DIY masking -7.2 Surround - Fronts: Mission 752 Freedom - Center: Mission 753 - Surround: Mission 752 Freedom - Surround Back: Mission 760I - Denon 4520 -Dual  Klipsch r-115SW - HTPC - Domotica X10 lights
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143724.0

simsatit

Ik meende uit de review in eerste instantie toch ook echt met een pj van sub 1000 euro te maken te hebben, meer als concurent van de instap dlp's bijvoorbeeld (al stond dat nergens dus dat was mijn eigen invulling).
Schrok ook wel van de adviesprijs..
Ben het ook wel eens met dat de on/off wel erg laag is.
1600 euro vind ik een hoop geld in dat perspectief.

Maar goed, de opmerking van Frank dat wil je een goede mening ergens over hebben je het eerst eens gezien moet hebben snijdt ook hout.

Ik denk dat willen we in de sub 1000 categorie een single chip dlp 'killer' uit de lcd hoek krijgen, we nog even geduld moeten hebben..

De TW6600 lijkt dat nu nog niet te zijn.
Misschien komt Epson volgend jaar met een rebadged 6600 en dan wel sub 1000 ;)
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

J.A.F._Doorhof

In het sub 1000 heeft Epson een leuke 5xxx serie maar die zijn bv erg beperkt qua calibratie.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

phy

#18
Zou ik met deze projector een flinke stap voorwaarts maken t.o.v mijn tw3200?
en is deze projector ook in het wit verkrijgbaar?

J.A.F._Doorhof

TW3200 is op zich ook een goede projector.
De TW6600 is de nieuwe generatie dus heeft wat betere dynamiek, kleuren zijn wel iets minder.
Je mag hem altijd komen bekijken (even afspraak maken).

Hij is ook in het wit.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Nico111

Bedankt voor je duidelijke review!

Je geeft aan dat hij er ook in het wit is, maar dit is toch de draadloze en dus duurdere versie. De normale 6600 is er toch alleen in het zwart? Of komt deze er in twee kleuren?
Arendal 1723s: towers, centre, bookshelf en sub 1V, Marantz SR6010, Epson TW7300, Apple TV 4K, PS4, Pro-Ject RPM Carbon

Annewiek

de TW6600 is zwart en de TW6600W is wit (en draadloos)
www.hometheater.nl
www.studioFD.nl

Nielsje

In 2009 hebben wij een TW700 ISF aangeschaft bij jullie. Hoe verhoudt de TW6600 in vergelijking met de TW700?
Ik neem aan dat het een grote vooruitgang is?
Epson TW9400 - Adeo Rugby Plus Tensio Grey 2 - Marantz SR5015 - R_volution Player One 8k - Teufel Theater 500 - Teufel 20 Mk2 - Teufel Reflekt

J.A.F._Doorhof

Is een redelijke stap voorwaarts inderdaad.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Nico111

Quote from: roteldebotel on October  1, 2014, 08:57:43
Ik ben zeker nieuwsgierig naar deze projector, maar mij viel de prijs ook wel iets tegen. Uit de beschrijving meende ik op te maken dat het een goede instapper is. Maar qua prijs schuurt de 6600 wel heel erg dicht tegen de 7200, terwijl de 6600 er qua performance toch wel iets onder zou zitten. Let wel: puur gebaseerd op de beschrijving, niet op basis van eigen bevindingen.

Dat is een vd redenen waarom ik nieuwsgierig zou zijn naar input lag, wellicht is dat dan de Unique selling point.

Volgens trustedreviews is de inputlag 34ms. De review sluit ook mooi aan bij deze review.
Arendal 1723s: towers, centre, bookshelf en sub 1V, Marantz SR6010, Epson TW7300, Apple TV 4K, PS4, Pro-Ject RPM Carbon