Apparatuur na gebruik aan laten...of uitzetten?

Started by Zodiac, September 19, 2014, 09:14:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Zodiac

Ik hoor wel eens dat het het beste is om je apparatuur gewoon altijd aan te laten staan. Blijft het lekker warm, geen piekspanningen bij aan-uitzetten, geen slijtage van de schakelaar, etc.
Is dat zo?
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

Joske007

Gewoon uitzetten,  net als je wagen in de winterperiode. 
Dingen zijn er voor gemaakt.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

jon81

Zou het er niet een beetje aan liggen wat voor apparatuur?

Ik kan me voorstellen dat een buizenversterker, of een zware eindversterker daar gevoeliger voor is dan een receiver, of een dvd speler?
Ik zet zelf alles uit trouwens, en sinds kort ligt er ook een automatisch schakelende stekkerdoos achter de installatie, zodat de spanning er ook echt af gaat.
LG Oled55B8  Denon X2500H  Kodi media pc  Phillips BP7500S1  B&W DM302  B&W CC3  Solid HCM2  BK Gemini II  Canare 4S8

Jumping Jack

Hier blijft alles aan. De schakelaars staan aan de achterzijde, en het wordt ook zo aangeraden door Naim.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Joske007

Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Thanatos

Uitzetten.

Je verkort je levensduur van je apparatuur aanzienlijk. Tenzij het om een stand-by modus gaat.

chansig

Gewoon uitzetten. Spullen zijn snel genoeg weer op temperatuur. Als een aan/uit knopje, schakeling, condesator of wat dan ook er niet tegen kan om een aantal keer per dag/week aan/uit gezet te worden dan is er mijn inziens iets mis met de apparatuur.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

lynch1979

#7
Quote from: chansig on September 19, 2014, 10:22:59
Gewoon uitzetten. Spullen zijn snel genoeg weer op temperatuur. Als een aan/uit knopje, schakeling, condesator of wat dan ook er niet tegen kan om een aantal keer per dag/week aan/uit gezet te worden dan is er mijn inziens iets mis met de apparatuur.

Gr Hans

Mee eens.....maar geldt dit ook voor een Phono pre?

Thanatos


DofN

TS heeft een punt. 's Nachts gaat alles hier uit, en regelmatig gaat ook de stroom er helemaal af. Overdag geldt: eenmaal aan dan blijft het aan. Ook als ik 1 of 2 uurtjes weg ben.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

chansig

Oke...als ik wegga om even dit of dat te doen dan ga ik ook niet alles uitzetten.

Ik zet de NAS ook altijd uit. Er zijn soms dagen dat ik niet luister. Ik vind het dan echt zonde van de stroom. Zo vind ik het ook jammer dat de Touch niet helemaal uit kan (zonder dat de stekker eruit moet).

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

lynch1979

Quote from: Thanatos on September 19, 2014, 11:11:24
Waarom niet ? slechts ook kleine versterker.

Dat is waar, dan ga ik dat vanavond maar gelijk invoeren.

Jumping Jack

Quote from: chansig on September 19, 2014, 11:21:52
Oke...als ik wegga om even dit of dat te doen dan ga ik ook niet alles uitzetten.

Ik zet de NAS ook altijd uit. Er zijn soms dagen dat ik niet luister. Ik vind het dan echt zonde van de stroom. Zo vind ik het ook jammer dat de Touch niet helemaal uit kan (zonder dat de stekker eruit moet).

Gr Hans

Mijn NAS gaat 's nachts vanaf 24u in slaapstand tot 8u.

Ik denk eerlijk gezegd dat het uitschakelen van de apparatuur nadeliger is voor de apparatuur zelf. Enige voordeel is het verbruik.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Dru

Alles uit.
Ik heb een master/slave schakelaar waardoor de receiver alles afsluit (waaronder ook de actieve speakers.)

Siddartha

ik ook, exact hetzelfde.
Alleen router en modem blijven natuurlijk altijd aan.NAS zet ik soms ook even uit, hoewel de mijne ook een spindon functie heeft, maar heb ook wel eens verhalen gehoord dat dit niet ideaal is voor de schijf.
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

htandre

En de actieve subwoofer kan die dan ook beter van de stroom?
Ik heb mijn subwoofer en NAS 24/7 aanstaan.

André
HT-ruimte: Yamaha RX-A780, Dune H4K Pro, Sony UBP X800M2, JVC D-ILA X7900BE, 4 x Totem Kin mini, 4 x Atacama Duo 7,Totem Kin mini Flex (Centre), Sub SVS PB1000
Wooonkamer: Yamaha N603, Totem Kin Mini, Rel Quake II, LG55B7.
Keuken: Yamaha BAR400, Sony KD 43X8307C

lynch1979

Quote from: Dru on September 19, 2014, 11:47:00
Alles uit.
Ik heb een master/slave schakelaar waardoor de receiver alles afsluit (waaronder ook de actieve speakers.)

Alles uit, niet op standby?

frank2

Hier gaat ook alles uit. Ik weet dat mijn plinius een opwarmtijd nodig heeft, dus ik zet voordat ik echt ga luisteren de apparatuur 1 uur van te voren aan.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Dru

Quote from: lynch1979 on September 19, 2014, 11:59:38
Alles uit, niet op standby?

Ja alles compleet uit.
Alleen de receiver gaat volgens de normale aan/uit knop. Die heeft geen fysieke switch en blijft daardoor wel in standby.

danielo

Uit is het beste en ook langzaam stroom verbruik meenemen in aankoop beslissingen. Zeker omdat een aantal dingen 'gewoon' veel stroom nemen zoals mijn versterker (280watt idle) en de projector. Net als de andere zet ik dingen wel aan 30min voor echt gebruik.

Waar veel winst zit is zijn dingen als oude pc's, settop boxes, verlichting.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

CZ79

Zet sinds kort alles uit, met de ML zat er geen aan/uit op dus stond alles aan. O de Dion buizen pre zit een aan/uit schakelaar dus gaat alles uit behalve de streamer en de NAS.

Ik heb nog geen slaapstand ontdekt bij mijn Qnap NAS anders gin die in de nacht op standby
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

jaco

Ik zet al jaren alles uit, power off op de apparatuur, en dan de line filters uit, alles spanningsloos.
nas draait hier ook alleen bij films erop zetten, en afspelen. Dat is 100+ watt minder per nas.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

danielo

Quote from: jaco on September 19, 2014, 22:17:14
Ik zet al jaren alles uit, power off op de apparatuur, en dan de line filters uit, alles spanningsloos.
nas draait hier ook alleen bij films erop zetten, en afspelen. Dat is 100+ watt minder per nas.

Je nas nam 100watt idle ? Das best veel zoals ik al aangaf veel valt te bereiken met van die rand dingen waar je het niet verwacht. Neem aan HTPC die ik had was leuk maar niet bepaald handig hierin een appletv neemt (gemeten) 2.9watt zelfs als die bezig is dat is andere koek. Een appletv (hacked) en een ipad mini samen zijn bv een leuk stel voor veel dingen en samen nemen ze vrijwel geen stroom zelfs als ze bezig zijn. De druk van mobiel op stroom gebruik is behoorlijk begint zelfs effecten te hebben in datacenters. Bij ons neemt elk rack nogsteeds 10ampere 24 uur per dag, 365 dagen per jaar.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Eddy

Aan/uitzetten is slecht voor de voedingselco's. Laten opstaan is slecht voor het milieu..

Vreemd

Ik zet altijd alles af. Al die rode lichtjes zal wel wat verbruiken denk ik altijd.
Klipsch: RF7 mk2, RC 64 mk2, RB61 mk2, Marantz: 7008, JVC x5000 120"

Sennheiser HD 800s, Chord Mojo