Golden Ear luidsprekers

Started by german, September 18, 2014, 09:04:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

german

Ik speel op dit moment met een set Golden Ear Triton 2 luidsprekers. Na een paar luistersessies was ik dusdanig onder de indruk, dat ik tot aanschaf ben overgegaan. Qua uiterlijk was ik minder gecharmeerd van deze luidsprekers, met name die zwarte kous  ;D over de luidsprekers vond ik minder geslaagd. Echter nu ze eenmaal in mijn huis staan, vind ik ze eigenlijk best wel mooi. Ze zijn mooi slank en ondanks hun afmetingen ogen ze helemaal niet zo groot. Eigenlijk zijn ze optisch weinig opvallend aanwezig en ook de WAF vind ze wel mooi.

De speakers zijn aangesloten op een BMC S1 eindversterker, die weer is aangesloten op de DAC 1/Pre van BMC en de bron is een Soundaware D100 Pro. Het geluid is lekker dynamisch, transparant en komt heel mooi los van de speakers. Ze zetten een breed en diep stereogeluid neer. Het hoog is mooi gedetailleerd en nooit scherp/irritant. De weergave van het middengebied is naar mijn mening ook heel erg goed, zeker in deze prijsklasse. Het actieve laag is redelijk diep en super strak/snel. Echter 16Hz laag zoals Golden Ear opgeeft is sterk overdreven, maar tot 25Hz is het laag lekker aanwezig. Hiervoor speelde ik met Opera Seconda's in combinatie met een BK XXLS 400 subwoofer en dankzij de BK liep het laag nog wel wat verder door dan nu het geval is. Toch mis ik de subwoofer niet echt.

Ik ben zozeer onder de indruk van de Triton 2, dat deze aan het eind van de maand terug gaan naar de dealer..................

Want dan komt de Triton 1 hier wonen! ;D :pompom: :clapping: :headbanging:

Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen met Golden Ear luidsprekers, misschien dat dit een leuk begin is van een Golden Ear Topic.

Ik zal jullie t.z.t. op hoogte brengen van mijn ervaringen met de Triton 1.
Pathos Ethos geïntegreerde versterker. Audio-GD-D77 dac. Atrium Initio luidsprekers. SVS SB3000.
ROON Rock.

mijkie

Ik heb een tijd een set Aon 3 gehad, vond t top monitoren !!
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Arcenon

Eindelijk begint iemand over Golden Ear. Ik heb er een aantal maanden terug ook onderzoek naar gedaan en ik ben nog geïnteresseerd in hoe een dergelijke speaker klinkt. Het is niet zo dat ik op korte termijn over wil gaan naar nieuwe speakers maar wanneer ik een eigen appartementje of huisje ga betrekken staan nieuwe ''Full range'' speakers wel op op de wishlist. Echter is het aanbod beperkt over het algemeen, ik ben Aurum/Quadral tegengekomen qua formaat en zuilen met actieve versterking zoals deze. Gebruik je de triton two's alleen als stereo speaker of ook in een HT setting? In wat voor kamer? Misschien wat foto's? Ik ben met name geïnteresseerd in hoe ze presteren in een HT setting.
Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

german

Hoe ze in een HT setting klinken, kan ik je helaas niet vertellen, omdat ik al weer een paar jaar terug ben naar stereo. Ik heb een relijke ruimte om mijn speakers op te stellen. Ik heb ze ca. 60 cm vanaf de zij- en achter wand en zit ongeveer 5m van de speakers af. Voor een kleine ruimte schijnt de Triton 7 erg goed te zijn. Volgens mij zijn er 3 Golden Ear dealers in Nederland, dus je zou altijd eens een HT demo kunnen vragen.
Pathos Ethos geïntegreerde versterker. Audio-GD-D77 dac. Atrium Initio luidsprekers. SVS SB3000.
ROON Rock.

Joske007

Heb deze speakers in het zuiden van Antwerpen eens live mogen bewonderen en beluisteren en wat geluid betreft is het  :wub:
Alleen, jammer dat het uiterlijk van deze speakers voor mijn huiskamer me niet over de brug konden brengen :(
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

eMVe

#5
Leuk topic! Ik heb mijn bevindingen met Golden Ear al ergens anders geplaatst, maar dit topic nodigt wel uit om het nog eens te herhalen. . .
De eerste keer de Triton 2 beluisterd: ik was erg onder de indruk van het midden en vooral hoog, versterking was Moon.
Tweede keer de Triton 7 beluisterd met Rega versterking (in een andere ruimte): hmm, minder. . . vooral het laag was niet het sterke punt.
Derde keer de Triton 2 wederom beluisterd en deze ook deze keer met Moon versterking. Helaas was het een combinatie van de twee eerdere luistersessies: het hoog en de ruimteafbeelding beviel me erg goed, maar het laag was daarmee niet in verhouding; niet strak en gecontroleerd. Overigens was ik wél erg gecharmeerd van het uiterlijk van de triton 2: door de geringe breedte en de matzwarte kous ondanks de afmetingen toch vrij onopvallend.
Ik ben er niet verder mee gegaan, maar ben wel erg geïnteresseerd naar je bevindingen met de Triton 1. (Sowieso qua prijsklasse een behoorlijke stap verder. . .)

Ps, natuurlijk ook nog gefeliciteerd met deze beslissing en aankoop!

modde239


Arcenon

Quote from: german on September 20, 2014, 19:06:22
Hoe ze in een HT setting klinken, kan ik je helaas niet vertellen, omdat ik al weer een paar jaar terug ben naar stereo. Ik heb een relijke ruimte om mijn speakers op te stellen. Ik heb ze ca. 60 cm vanaf de zij- en achter wand en zit ongeveer 5m van de speakers af. Voor een kleine ruimte schijnt de Triton 7 erg goed te zijn. Volgens mij zijn er 3 Golden Ear dealers in Nederland, dus je zou altijd eens een HT demo kunnen vragen.

Wat is de oppervlakte van de kamer en wat ervaar je qua laag? Ik wil met name weten of dit adequaat is voor mijn doeleinden en of ik dan eventueel de triton one of two nodig zal hebben. Ik hou van een stevig bas fundament.
Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

german

Naar mijn mening heb je met de Triton 2 niet voldoende bas fundament voor een spannenende ht ervaring, zonder een aanvullende subwoofer. Over de Triton 1 ga ik tzt nog wat op het forum melden. Mijn huiskamer is een goede 50m2, in U vorm. Voor alleen muziek kom je met het basfundament van de Triton 2 niet veel te kort.
Pathos Ethos geïntegreerde versterker. Audio-GD-D77 dac. Atrium Initio luidsprekers. SVS SB3000.
ROON Rock.

eMVe

Volgende week zaterdag is er een show met Golden Ear en Moon bij Rhapsody, wellicht dat ik ga kijken/luisteren en zien/horen of ik mijn mening over Golden Ear nog moet bijstellen. . .

http://www.rhapsody.nl/category/agenda/?utm_source=hifinl&utm_medium=rectangle&utm_campaign=show-avantgarde-zero1

german

#10
Ik heb de Triton 1 hier sinds woensdagavond staan.
In vergelijking met de Triton 2 is hij "groot", maar toch ogen ze niet lomp. Hoog zijn ze wel met 137cm.
Mijn eerste indruk is heel erg positief, ik kom hier nog uitgebreider op terug.

Wat je volgens mij in de gaten moet houden bij een luistersessie, is de gain van het laag. Vooral bij ingespeelde luidsprekers is een stand van 11 uur echt wel het maximale, 10 uur is beter. Alles boven 11 uur is volgens mij teveel van het goede en haalt het geheel uit balans.
Pathos Ethos geïntegreerde versterker. Audio-GD-D77 dac. Atrium Initio luidsprekers. SVS SB3000.
ROON Rock.

eMVe

Ben benieuwd naar je review.
De hoog en midden units zitten vrij hoog, wat is hiervan de invloed op het geluidsbeeld?

BuSpu

Quote from: german on October 10, 2014, 12:20:23
Ik heb de Triton 1 hier sinds woensdagavond staan.
In vergelijking met de Triton 2 is hij "groot", maar toch ogen ze niet lomp. Hoog zijn ze wel met 137cm.
Mijn eerste indruk is heel erg positief, ik kom hier nog uitgebreider op terug.

Wat je volgens mij in de gaten moet houden bij een luistersessie, is de gain van het laag. Vooral bij ingespeelde luidsprekers is een stand van 11 uur echt wel het maximale, 10 uur is beter. Alles boven 11 uur is volgens mij teveel van het goede en haalt het geheel uit balans.

Volgens mij wel een sterk concept in deze speaker, dat je een regelbaar actief laag hebt.

german

Quote from: eMVe on October 10, 2014, 13:24:28
Ben benieuwd naar je review.
De hoog en midden units zitten vrij hoog, wat is hiervan de invloed op het geluidsbeeld?

Ik kan het nu niet meer na meten, maar volgens mij zitten de mid en hoog units op ongeveer dezelfde hoogte als bij de Triton 2, kijk maar eens goed naar de plaatjes van beide. De Triton 1 heeft boven de bovenste mid unit nog ruimte over, terwijl dit bij de 2 niet zo is. In vergelijking met de meeste luidsprekers waarbij het mid hoog in een d'appolito opstelling staat, zal de hoogte niet heel veel anders zijn. E.e.a. zit gewoon op oorhoogte als je zit. Dat hangt natuurlijk ook weer van je eigen lengte en de hoogte van de zitplaats af.
Pathos Ethos geïntegreerde versterker. Audio-GD-D77 dac. Atrium Initio luidsprekers. SVS SB3000.
ROON Rock.

german

Zoals beloofd mijn beknopte review van de Golden ear Triton 1 luidsprekers:

Autoriteit!! Dat is het woord waarmee ik de Golden Ear Triton 1 het meest kernachtig kan beschrijven.

Geen exotisch houtfineer dat 7 maal gelakt en gepolijst is (alhoewel dat wel erg mooi is).
Ze staan daar gewoon bescheiden in het mat zwart waanzinnig goed hun werk te doen, daarbij stralen ze een enorme rust uit.
Qua uiterlijk vestigen ze nauwelijks de aandacht  op zichzelf, ondanks dat ze toch wel redelijk groot zijn.

Met het grootste gemak wordt het hele geluidsspectrum weergegeven. Ik merk daarbij nauwelijks enige kleuring op. Muziek komt helemaal los van de speakers. Instrumenten en stemmen zijn heel goed in de ruimte te plaatsen. De Tritons hebben niet echt een voorkeur voor vrouwen- of mannenstemmen, maar zijn heel goed met beide.
Het laag gaat heel diep, maar blijft altijd droog en strak, niks geen gerommel en een subwoofer is overbodig. De verhouding hoog/midden en laag zijn heel goed, alles lijkt naadloos in elkaar over te lopen. De Triton 1 doet gewoon alles beter dan de Triton 2, terwijl dat al een hele goede luidspreker is.

Het is verder niet mijn vak om de weergave van de Golden Ear Triton 1 bloemrijk weer te geven, dus daar waag ik me verder ook maar niet aan. In mijn oren zijn het echter waanzinnig goede luidsprekers vooral als je naar prijs/kwaliteit verhouding kijkt.

Ik kan mij de enthousiaste Amerikaanse reviews wel voorstellen. Ik weet echt niet of de Triton 1 beter presteert dan soortgenoten van $50.000,-, zoals wordt beweerd. Aan de andere kant vraag ik me af wat veel duurdere luidsprekers dan beter kunnen? Behalve dan er misschien mooier uitzien........

Voor mij zijn het blijvertjes :pompom: :worship:
Pathos Ethos geïntegreerde versterker. Audio-GD-D77 dac. Atrium Initio luidsprekers. SVS SB3000.
ROON Rock.

DofN

Mooi dat je er tevreden over bent. Zien er stoer uit.

Dat vraag ik me altijd af bij (vloerstaande) luidsprekers die ontworpen zijn voor luisterruimte die "normaal" van maat is (dus bijvoorbeeld zo tussen de 50 en 70m2 en die boven de rond 5 a 6 duizend euro per paar kosten. Volgens mij kun je voor een dergelijk bedrag meer dan uitstekende luidsprekers krijgen en alles wat duurder is, is rook.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

mijkie

heb zelf met veel plezier naar de Aon 3 monitoren geluisterd, is nog een onbekend en ondergewaardeerd merk imo !!
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

eMVe

#17
Vandaag even wezen luisteren naar de Triton 1. Net zoals vorige week met de AvantGarde Zero 1 was het probleem de onbekende ruimte in combinatie met onbekende muziek, tussendoor gelukkig een klein stukje van een eigen cd kunnen luisteren en dat maakt het toch meteen duidelijker.
Wat vond ik goed: net zoals bij de Triton 2 was het hoog erg fraai, zo ook de weergave van de ruimte en plaatsing van instrumenten en stemmen daarin, het laag vond ik ook duidelijk beter dan bij de 2.
Wat vond ik minder: het klonk nogal grofkorrelig; net alsof er wat klankkleur betreft iets aan toegevoegd wordt en wat verfijning mist, ook was het duidelijk dat ze niet té hard moeten staan om prettig te blijven klinken (bij de AvantGarde's kreeg ik dat gevoel niet). Wellicht was deze korte beluistering niet optimaal wat dat betreft en zou ik wat langer aan de manier van weergeven moeten wennen.
Uiterlijk is nog steeds fraai en relatief bescheiden, in de meeste interieurs zullen ze vrij onopvallend aanwezig zijn.
Hoe dan ook; het klonk wel prettig en de meerprijs t.o.v. de Triton 2 zeker waard! Overigens stond de versterking van het laag op stand tien uur en stonden de speakers ver in gedraaid: op de voorste luisterplaats stonden ze recht op de zitplaats gericht en op de derde rij kruisten ze dus behoorlijk ver vóór de zitplaats.

@german: ik ben wel benieuwd naar de afmetingen van je luisterruimte en hoe je ze daarin hebt opgesteld.



german

Ze staan bij mij in de voorzijde van de kamer aan de korte muurzijde van de U vorm. Beide speakers staan ca. 50 a 60cm vanaf de achterwanden en de zijwanden. Dit gedeelte van de U vorm is 6.50 x 4.50m.
Pathos Ethos geïntegreerde versterker. Audio-GD-D77 dac. Atrium Initio luidsprekers. SVS SB3000.
ROON Rock.

german

Pathos Ethos geïntegreerde versterker. Audio-GD-D77 dac. Atrium Initio luidsprekers. SVS SB3000.
ROON Rock.

PeterAlligator

Ik speel al iets meer dan een jaar met de Goldenears Triton Two en ben nog steeds zeer onder de indruk. Ik kon de Tritons voor een goede prijs overnemen. Kort na de aanschaf schoot de nieuwprijs van de speakers trouwens enkele honderden euro's omhoog. De vele reviews in binnen- en buitenland gaven ook al aan dat deze speakers veel te laag geprijsd waren (en zijn) en dat ze regelmatig worden vergeleken met speakers rond de 10.000 euro. Dat laatste vind ik een beetje ver gaan, maar de Tritons bieden wel heel veel waar voor hun geld en zijn zeker het dubbele waard van wat ze nu (3500) kosten.

Positief aan de Triton two speakers is dat ze prima timen, gedetailleerd en dynamisch zijn, een mooie stage hebben en vooral...dat ze nergens scherp klinken en een ongelooflijk laag hebben dat helemaal tot onderin goed doorloopt. Het zijn zeer vriendelijke speakers die echt met alle muziek goed klinken. En zo hoort het ook.

Natuurlijk heeft iedere speaker nadelen. Als ik kritiek moet geven, dan zou ik zeggen: er mag nog iets meer lucht in en het kan nog net wat gedetailleerder. Sommige frequenties (stemmen) mogen verder wat helderder, maar liever dit dan de vele speakers die helder(der) klinken, maar waar je geen hele avond naar kan luisteren, omdat ze te vermoeiend klinken.
De Tritons zijn heel makkelijk aan te sturen, mede omdat ze een actief laag hebben. Ze klinken goed op apparatuur die in dezelfde prijsklasse liggen, maar ze gaan pas swingen als je er wat bijzonders op zet.

Ik heb nog even naar de Triton 1 geluisterd, maar hoewel die speakers een stuk groter waren, vond ik het verschil mijn Triton 2 kwalitatief niet groot genoeg. Het moet nog nog enigszins acceptabel blijven. Ik zou de Triton 1 alleen aanschaffen als je echt een heel grote kamer hebt. Ik vind de Tritons er trouwens prachtig uitzien. Veel mooier dan op foto's.

:clapping:

Peter

chansig

Soort van Million maar dan uit een ander land...

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

hekra

Sinds ruim een jaar spelen bij mij naar volle tevredenheid de iets bescheidener Tritons 7. Na jarenlang met de Avalon Eclipses te hebben opgetrokken, is deze downgrade niet alleen mijn portemonnee ten goede gekomen. V.w.b. de prijs/kwaliteit verhouding zijn deze luidsprekers voor mij een dikke aanrader! 

PeterAlligator

Quote from: chansig on November 14, 2015, 12:38:39
Soort van Million maar dan uit een ander land...

Gr Hans

Soort van linn of Vivid Audio of Kii of Wilson Benesch of TAD of Magico of Martin Logan of Sonus Faber of Wilson Audio, of ATC of Focal of Avalon of Dali of Roksan of Audio Physic of PMC of ProAc of Triangle of Totem of Spendor of Quad of Burmester of Mission of Dynaudio of Neat of Eclipse of Kef of Monitor Audio of Naim of Magnepan of Kudos of Diapason of Epos of Cabasse of Adam of Jamo of B&O of Revel, maar dan uit een ander land...

Gr. Peter

german

Pathos Ethos geïntegreerde versterker. Audio-GD-D77 dac. Atrium Initio luidsprekers. SVS SB3000.
ROON Rock.